Mikä on vikana?

kanakoira
Liittynyt:
19.6.2020 11:54
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kanakoira » 19.6.2020 11:59

Mitä pitäisi tehdä kun vaihdoin mopooni (aprilia rx50 2011) renkaat ja nyt mopo kulkee 5 vaihteeseen asti normaalisti 65kmh mutta kutosella ei kiihdy enää lainkaan. Ennen renkaiden vaihtoa mopo kulki noin 75kmh. Vanhat renkaat olivat siis 21” ja 18” ja uudet 17” ja 17”. Välitykset ovat 13 65
vetko
Pyörä:
Yamaha DT125R, 2x Suzuki PV
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
9.3.2020 21:33
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut vetko » 20.6.2020 2:11

Eli kun vaihdat pienemmät renkaat niin kulkee vähemmän laita pidemmät välit.
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 20.6.2020 19:27

kopra__ kirjoitti:
Palezu kirjoitti:
kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Ota ilmanputsari irti ja ruuvaa tyhjäkäyntiruuvi lähes irti ja kato laskeutuuko luisti täysin alas kaasarissa. Katso lampulla näkyykö luistin alaosassa selvää rakoa. Kun tyhjäkäyntiruuvi on melkein irti eikä koske luistiin niin luistin alla ei pitäisi olla juuri minkäänlaista rakoa mistä ilma pääsisi virtaamaan. Tolleen voi varmistaa ettei ongelma johdu ainakaan kaasuvaijerin tai itse luistin jumittamisesta. Onhan sulla alipaineletku kiinni? Kyllä sitä kestää pitää käynnissä, jos nesteet on sisässä ja moottori saa öljyä, eikä se voi ottaa yli 5000rpm enempää kierroksia, muussa tapauksessa kaasuvaijeri jumittaa varmasti. Sisäänajo on turhaa, lämpimäksi käyttö riittää.

kincov kirjoitti:Mulla on melkee sama ongelma mut kierrokset nousee ku on ajanu vähänaikaa, koitin vaihtaa imukaulaa mut ei ongelma lähteny. No vein mopon korjaamoon ja ne oli uusinut läppäventtiillin, en oo varma vielä et mikä on vikana ku kytkin yhtäkkiä luistaa vaikka oon vaihtanu kytkinlevyt, vajjerin ja kytkintapin jousen ja sitte nuo kierrokset nousee......


Surkea korjaamo, läppäventtiilillä ei oo mitään vaikutusta tohon ongelmaan.
Luulisi että tyhjäkäyntiruuvia on koitettu jo säätää. Kannattaa tehdä sama luistin asennon tarkistus minkä kirjotin ylle. Jos vikaa ei löydy niin koita säätää seosruuvia(yleensä tyhjäkäyntiruuvin vasemmalla puolella ilmanputsarin puolella oleva ruuvi). Ruuvaa se ihan pohjaan, sitten löysää 1 kierros. Jos ei auta niin koita säätää puoli kierrosta kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan mopon käydessä jos löytyy kohta missä ongelma helpottuu.

Kytkimen luistoon ei oo normi tehotasoilla oikeen muuta syytä kuin liian kireälle säädetty vaijeri eli vaijeriin jää "veto päälle" vaikka kahvaa ei vedetä. Aika usein oon kyllä nähnyt että se luistaminen sekoitetaan päinvastaiseen ilmiöön eli siihen että kytkin ei irrota. Onko vika siis se että kierrokset nousee mutta vauhti ei nouse samalla tahdilla, vai se että mopo pyrkii lähtemään liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa vaihde päällä?

Juu, kiitti olin vaa ollu vitu tyhmä :D . Olin siis unohtanu vaihtaa isomman luistin toho 17.5mm kaasarii.


Mitä pitäis tehä ku tossa riejussa on toi ilmanputsari oudossa paikassa niin en voi kattoo tonne kaasariin ku siinä on toi imukurkku eessä?
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 20.6.2020 21:27

Ja sitte huomasin että ku käynnistää ja bensa hana ei oo päällä niin sillon kierrokset nousee mutta kun pistää sen päälle niin laskee kierrokset
Pököttidriver
Liittynyt:
25.6.2019 16:51
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Pököttidriver » 20.6.2020 23:47

kincov kirjoitti:Ja sitte huomasin että ku käynnistää ja bensa hana ei oo päällä niin sillon kierrokset nousee mutta kun pistää sen päälle niin laskee kierrokset


No sitähän ne tekee sillonkii ku bensa loppuu :lol:

Imasee ilmaa :D
Pököttidriver
Liittynyt:
25.6.2019 16:51
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Pököttidriver » 20.6.2020 23:54

kopra__ kirjoitti:Nyt ois taas tosi mielenkiintonen ongelma. Rieju MRX rupee huutaan isoilla kierroksilla heti kun käynnistän. Oon kattonu et ryyppy, kaasuvaijeri, luisti ja koho liikkuu ihan vapaasti. Ryyppy ei kyl tosin tunnu tekevän mitään kun sen laittaa päälle. Koitin myös kattoo ettei ois ilmavuotoja, mut hankala kattoo kun mopoo ei voi pitää päällä yli 5 sekunttia kun mäntääkään ei oo vielä sisäänajettu.


Kaverille vihettiin mäntää, onnistu sit rikkoo sylkän alatiivistevisteen sillee et siin on pieni vuoto. No se nyt sit "korjattiin" säätämällä kaasaria ensialkuun. Oli meinaan sellaset säädöt et kävi tosi tosi laihalla ja siks kierrokset huus taivaissa. Kyllähän se tuoreen männän paikalla oleminen säikäytti siinä kun kierrokset sillai nousi. Säädä se kaasari nyt ekana neulan sokkaa varsinkin rikkaamalle ja ylläty :lol:
kanakoira
Liittynyt:
19.6.2020 11:54
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kanakoira » 21.6.2020 22:31

vetko kirjoitti:Eli kun vaihdat pienemmät renkaat niin kulkee vähemmän laita pidemmät välit.

Auttaako ne pidemmät välit sitte ollenkaa kun kutosella ei oikeen enää jaksa nostaa kierroksia?
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 22.6.2020 12:52

Mitä pitäis tehä ku riejussa välillä kierrokset alkaa nouseen ja katoin tonne kaasariin ja toi luisti ei ihan laskeudu ku on toi tyhjäkäyntiruuvi irti siihen jää semmonen 1mm väli, en ite tiedä mitä se tarkottaa mut osaisko joku auttaa.
Arska1337
Liittynyt:
8.3.2020 11:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Arska1337 » 22.6.2020 23:31

tein mopoon konerempan ja asensin tietääkseni kaiken oikein, mutta kytkin ei irroittanut ja selvisi että ne levyt ei nouse kaikkien eri kikkailujen jälkeen sain 3levyä nousemaan neljästä. eli kokonaan eri kytkintä kokeiltu ja erilevyjä toisesta koneesta, kytkinkruunun hakkaumat viilasin sekään ei auttanut. kukaan ei ole osannut auttaa, oisko jollain jotain vinkkiä? am6
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 22.6.2020 23:41

Arska1337 kirjoitti:tein mopoon konerempan ja asensin tietääkseni kaiken oikein, mutta kytkin ei irroittanut ja selvisi että ne levyt ei nouse kaikkien eri kikkailujen jälkeen sain 3levyä nousemaan neljästä. eli kokonaan eri kytkintä kokeiltu ja erilevyjä toisesta koneesta, kytkinkruunun hakkaumat viilasin sekään ei auttanut. kukaan ei ole osannut auttaa, oisko jollain jotain vinkkiä? am6


En tiedä paljo noista kytkimistä mitään mutta ku ite vaihdoin levyt niin toi painelevy oli ollu väärin niin sen takia mulla ei toiminu :lol:
Arska1337
Liittynyt:
8.3.2020 11:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Arska1337 » 22.6.2020 23:43

no oon tota nyt reili 10kertaa ottanj irti ja pois ja ei siitä johdu ihan katottu että on oikees kohas
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 22.6.2020 23:55

Onko sulla se kuula noitten tappien välissä?
Arska1337
Liittynyt:
8.3.2020 11:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Arska1337 » 22.6.2020 23:59

on ja tarkistin vielä
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 23.6.2020 0:01

Ok, no en kyllä ite tiedä mikä siinä on. Ja ootko koittanu säätää sitä painelevyn säätöruuvia?
Arska1337
Liittynyt:
8.3.2020 11:08
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Arska1337 » 23.6.2020 0:06

joo aivan jokaseen suuntaan ja koittanu säätää kytkinkahvasta kans. ja oon koittanu jokasta konstia mikä on löytynyt netistä ja muualta..

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista