Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.2.2019 5:50

Pitää vaihtaa se anturi jos tahdot mittarin. Noi "valo anturit" on sellasia on-off tyylisiä. Eli kun lämpötila menee jonkun yli, se tekee jotain, yleensä kytkee.

Sun tarvii kattoa millanen jenka ja millanen fyysisiltä mitoiltaan se anturi on ja minkäkokonen mitoiltaan sinne moottoriin vai missä se anturi onkaan, sopisi. Sitten kattot josko saisi sellasen anturi-mittari paketin valmiina. Jollei saa niin täytyy rakennella osista. Adapterin käyttö on myös mahdollista jos tunnet jonkun kuka sellasen tekee.

Sitte sellanen huomio vielä. Kun ostat mittaria, tollaseen käyttöön esim. autoon tarkotettua mittaria. ÄLÄ osta kapillaariputkella olevaa "analogista". kapillaariputkettoman analogisen voi toki ostaa, siis sellasen mittarin mikä tökätään anturin paikalle. Ne kapillaariputki mittarit on hyviä autoissa mutta ongelmia tulee mopokäytössä jo siinä että se putki on älyttömän pitkä ja sitä ei voi lyhentää. Tai voi mutta täytyy tietää mitä tekee. Toiseksi se kupariputki väsyy alta aikayksikön jos mittarin laittaa sarviin kiinni.

Lisäksi vielä se nykynen anturi ohjaa todennäkösesti myös sitä tuuletinta syylärin edessä jos siinä sellanen ppropelli on. Se tuuletin ei sitten tietty toimi jos siltä propellilta poistaa ohjauksen eli sen anturin eli jos tahdot sen vielä toimimaan, sun täytyy kytkeä se katkasijalla toimimaan.
Liian nopee
Liittynyt:
7.2.2019 20:29
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Liian nopee » 10.3.2019 21:56

Mikähän mahtaisi olla vikana kun nelitahti samurai (150cc) syö todella paljon öljyä ja savuttaa todella paljon harmaan sinistä ja pahanhajuista savua. Öljyä siis selvästi palaa mutta onko syy jumiutunut öljyrengas(vetoja löytyy) vai venttiilivarrenkumit. Tulpanreiästä katsottuna sylinterin yläosasta valuu öljyä kiksistä pyöräytyksen jälkeen. Laatikon huohotusletkusta ei tule savua.
Vedy
Pyörä:
CBR 125 2014, Kymco Zing 125, Piaggio Typhoon
Liittynyt:
15.10.2018 16:02
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Vedy » 26.3.2019 9:38

Terve! Mikähän nyt olis mopossa(nelitahti) kun on alkanut sammumaan ajossa. Booaa ja alkaa sammumaan mutta saattaa sitten yhtäkkiä toimia taas sata metriä. Sitten toimii taas 5km normaalisti. Ja ylemmillä kiekoilla välillä pätkii/röpöttää. En usko että on randomisti menny suutin vaihtaa kokoansa että tuskin käy liian laihalla tai rikkaalla. Voisko olla vettä bensan seassa? Ei oo imuvuotoja. Tulppa vaihdettu. Usein toimii normaalisti. Ideoita?
Kop, kop sanoi kiertokanki ja tuli kurkistamaan päivänvaloa. Oispa Kokis:)
veke02
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut veke02 » 27.3.2019 0:09

Kaasarin ja ilmanputsarin puhdistuksella kannattaa aloittaa, ja myös vaihtaa tulppa.
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
Vedy
Pyörä:
CBR 125 2014, Kymco Zing 125, Piaggio Typhoon
Liittynyt:
15.10.2018 16:02
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Vedy » 27.3.2019 10:22

Nuo on tehty. Olisiko vettä bensan seassa. Yleensä jos on nii ei käy ylipäätänsä hyvin mutta tuo toimii ilman ongelmiaan yleensä. Kuitenkin vähän häiritsevä vika jos alkaa hyytymään jossain ihan rutossa. Niin ja jos joku tietäis tuommoseen 50cc monkeytype koneeseen oikeat venttiilin välykset niin olis kiva. Säädin molemmat 0.05mm ja nakuttaa lämpösenä.
Kop, kop sanoi kiertokanki ja tuli kurkistamaan päivänvaloa. Oispa Kokis:)
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 27.3.2019 10:33

Puola tai staattori vois olla sönder, toiminta heikkenee kuumana jos eristeet ovat kärsineet.

Mittaa vastukset kylmänä ja kuumana, mahd. Sammumisen jälkeen.

Tuo 0.05 mm pitäis olla aika lähellä, säädä uusiksi.

Turha sitä mahdollista vettä tankissa on ihmetellä, se nyt on äkkiä korjattu!
Daali
Pyörä:
Derbi Senda DRD Extreme 50cc
Liittynyt:
22.2.2019 15:34
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Daali » 27.3.2019 12:53

Nonni, viimein sain ekan moponi tänään käyttöön. Meni tunti ennen kuin sain mopon käyntiin, ajoin ensimmäiselle liikenneympyrälle ja sitten takaisin kotiin kun huomasin ajohousujen valuvan alas. :s

Housujen vaihdettua päästiin pidemmälle lähimpään ostokeskuksen parkkiin ja siellä harjoittelin pysähtelyä, vaihteiden vaihtelua jne.

Liikenneympyrässä edessä tuli auto niin pysähdyin odottelemaan liikennekolmion takia mutta panikoin liikaa ja unohdin kokonaan siirtää vaihteen ykköseen ja mopo ei lähtenytkään liikkeelle. Sammutin kojeen ja siirisin sivuun jalkakäytävälle koska takaa tuli bussi. Sen episodin jälkeen lähdin kotiini lueskelemaan enemmän käyttöohjeita. BTW ensimmäinen ystävällinen ykä tuli kauppakeskuksesta kertoilemaan kuinka omat lapset olivat viritelleet mopojaan menemään 100 ja saanut siitä sakkoja :lol:

https://imgur.com/a/fzR80sr

Huomasin myös että ryyppy jää usein päälle ajaessani... onko tästä kuinka pahaa vahinkoa mopolle jos se jää päälle? Toinen havainto on että minun tarvitsee tuo sivupeili säätää paremmin koska en näe siitä nyt mitään.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 27.3.2019 14:03

Onnea pyörälle ja kortille, sekä turvallisia kilometrejä!

Ryypyn päälläolosta ei sinällään ole suurta haittaa.
Monesti vakiosuutin on liian pieni, ja ryyppy päällä voi laite jopa toimia paremmin. Derbeissä tosin maahantuoja taitaa usein vaihtaa isomman pääsuuttimen, jolloin säädöt ovat paremmin kohdallaan.

Ryyppy päällä seos on hieman rikkaalla, joka saattaa aiheuttaa "röpötystä", varsinkin kun kelit lämpenevät saatat ilmiön huomata.
Rikas seos saattaa lyhentää tulpan elinikää, mutta ei varsinaisesti riko mitään.
Opit kyllä muistamaan ryypyn poisoton kunhan ajokokemusta kertyy :) .

Tuo taisi olla varsinaisesti ainut kysymys?
Daali
Pyörä:
Derbi Senda DRD Extreme 50cc
Liittynyt:
22.2.2019 15:34
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Daali » 27.3.2019 14:07

Malagutisti kirjoitti:Onnea pyörälle ja kortille, sekä turvallisia kilometrejä!

Ryypyn päälläolosta ei sinällään ole suurta haittaa.
Monesti vakiosuutin on liian pieni, ja ryyppy päällä voi laite jopa toimia paremmin. Derbeissä tosin maahantuoja taitaa usein vaihtaa isomman pääsuuttimen, jolloin säädöt ovat paremmin kohdallaan.

Ryyppy päällä seos on hieman rikkaalla, joka saattaa aiheuttaa "röpötystä", varsinkin kun kelit lämpenevät saatat ilmiön huomata.
Rikas seos saattaa lyhentää tulpan elinikää, mutta ei varsinaisesti riko mitään.
Opit kyllä muistamaan ryypyn poisoton kunhan ajokokemusta kertyy :) .

Tuo taisi olla varsinaisesti ainut kysymys?


Joo, kiitoksia tästä! Ei (vielä) muuta kysyttävää.
Daali
Pyörä:
Derbi Senda DRD Extreme 50cc
Liittynyt:
22.2.2019 15:34
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Daali » 27.3.2019 18:20

Nonniin taas minulla on ongelma ratkaistavana mutta ihan hyvin ainakin omasta mielestä menee jo ajaminen aika hyvin. Älkää vain kysykö kaduilla olevilta mummoilta miten heidän mielestään menee :lol:

Ongelmana on aina liikkeelle lähtö. Mopo ei lähde heti käyntiin vaikka kuinka polkisi ekoilla minuuteilla. Vissiin pitää antaa koneen lämmetä ennen kuin se antaa mennä päälle? Ryöppyä olen aina pitänyt päällä mutta menee aina jonkin aikaa ennen kuin mopo käynnistyy. Ja kerran kun se on lähtenyt käyntiin niin tämän jälkeen se menee aina päälle ekalla yrityksellä. Varmistan että näin vissiin kuuluukin olla?

Toiseksi pari kertaa olen jäänyt liikenneympyrään kun pitää odottaa että ympyrässä oleva auto ajaa ohi. Tyypillisesti laitan kytkimen liian nopeesti ylös ja moottori kiittää teosta sammuttamalla itsensä. Tämän jälkeen kun yritän etsiä vaihteesta taas neutraali asennon niin vaihdepoljin ei menekkään ihan alas tai en ainakaan mittaristoon saa mitenkään neutraali merkkiä näkymään ja mopo ei liiku eteenpäin. Menee taas pieni hetki ennen kuin panikoidessa sitten löydän neutraali vaihteen ja saan mopon polkemalla käyntiin. Takana olevat käyvät sillä välin kärsimättömänä. Onko tähän mitään lääkettä? Kaveri neuvoi että pitäisi hiukan työntää mopoa mutta välillä vaihteet jää jumiin eikä mopoa saa kunnolla liikutettua.
Tällänenjäbä
Pyörä:
Aprilli pila RX 50 -13
Liittynyt:
14.8.2016 21:56
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Tällänenjäbä » 27.3.2019 18:57

Jossei vaihteet suostu menemään alas kun mopo on käynnissä niin hellää nopeasti kytkintä (ei liikaa ettei sammu) niin vaihteen pitäis tippua alas. Jos mopo on sammuksissa niin tuo vähän edestakaisin työntelyn pitäisi auttaa.

Tuo vapaalle/neutraalille vaihto alkaa sujumaan kun ajokokemusta tulee lisää, mutta derbit saa käyntiin vaihteellakin kytkin pohjassa kunhan kytkin toimii hyvin.
veke02
Liittynyt:
15.1.2017 17:27
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut veke02 » 28.3.2019 11:06

Käyntiinlähdon pitäisi parantua hieman isommalla suuttimella.
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
edieppa
Liittynyt:
28.3.2019 15:01
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut edieppa » 28.3.2019 15:05

Paljonkohan mahtaa mennä mopon keulaan öljyä per putki?
Kyseessä siis Marzocchi magnum 40 mm
Daali
Pyörä:
Derbi Senda DRD Extreme 50cc
Liittynyt:
22.2.2019 15:34
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Daali » 28.3.2019 20:29

Yli 50 kilsaa mittarissa ja ajaminen menee paremmin ja paremmin. Päätin myös moposportista hankkia peilin oikealle sivulle koska kerran jätin kaistan vaihdossa oikean puolen huomioimatta ja henkilöauto sieltä kuolleesta kulmasta tuli mutta ennätinpä reagoida takaisin omalle kaistalleni.

Toki edelleen se pysähdyksistä liikkeelle meneminen on vielä haastavaa mutta sekin menee jo paremmin. Pitääkö minun kaasuttaa enemmän kierroksia ennen kuin lähden liikkeelle? Olisi niin paljon helpompaa jos mittaristossa lukisi mikä vaihde on päällä.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 28.3.2019 21:56

Joko enemmän kaasua tai rauhallisempaa kytkimenkäyttöä.

Ajamalla opit pudottamaan vaihdetta pienemmälle samalla kun hidastat, ja lopulta sinulla onkin 1. päällä kun pysähdyt.

Paikallaan sen päälle saaminen isommalta vaihteelta vaatii tosiaan liikuttelua edestakaisin. Mopon vaihteisto on dog-clutch tyyppinen, ja kytkentäpalat eivät hammastu helposti ilman liikettä akseleilla.

Kuva
edieppa kirjoitti:Paljonkohan mahtaa mennä mopon keulaan öljyä per putki?
Kyseessä siis Marzocchi magnum 40 mm

Huonosti löytyy mistään infoa, mut veikkaisin että 3,5-4 dl.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista