Minarelli AM6

Vkvi
Pyörä:
Rieju mrt 2015
Liittynyt:
27.8.2016 16:43
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Vkvi » 29.10.2017 23:53

Miten ootte nuitten lisävalojen kanssa tehny? Am6 magneetto tuottaa vissiin 85w virtaa, mutta karkeasti laskien etuvalon 35w, takavalon ja vilkut yms yhteen niin tulee jo se 85w. Joten ei siinä kovin voimakkaalle lisävalolle virta riitä.. ? :D Kyseessä siis akuton Rieju mrt.
Hulikusti
Liittynyt:
7.9.2016 15:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Hulikusti » 2.11.2017 11:54

Mikäs nyt vois olla kun aamulla lähdin kouluun (mopo oli ollut yön yli pihalla ja pakkasta lähemmäs -10°C) kun sain pyörän käyntiin, lämmitin sitä noin 20 min. Matkalla kouluun huomasin miten mopo ei jaksa vääntää edes 3 vaihteella SUORALLA TIELLÄ. Sekä kytkin pohjassa kierrokset nousee. Ajattelin, että ehkä se johtuu kylmyydestä, koulun pihalla huomasin, että mopo savuaa ihan joka paikasta ja pienessä paniikissa ihmettelin, että onko se mopo tulessa :lol: . Ei kuitenkaan ollut ja piti työntää mopo kotia etten nyt riko mitään. Kotona huomasin, että moottori on ihan jäähdytinnesteen peitossa. Sylinterinkannesta oli se ne letkut mitkä menee kaasarille, yhdistetty yhdellä letkulla. Se oli kuitenkin ampunut johonkin tien varrelle sen letkun, mopo oli keittänyt jäähdytinnesteet. Kannentiiviste kuitenkin täysin ehjä..? :roll: Tälläistä minun aamuuni!
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 2.11.2017 18:12

Letku vaan irronnut paineesta ja sitäkautta nesteet pihalle? Miltä mäntä ja sylinteri näyttää?

Kannattaa se letku laittaa klemmareilla kiinni kun on tukittu. Itse on tullut porattua ne nipat pois ja putkikierreliiman kanssa pultit sisään.
Hulikusti
Liittynyt:
7.9.2016 15:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Hulikusti » 2.11.2017 18:19

Sylinterissä ja männässä ei mitään jälkeä. Laitan klemmareilla sitten. Jos ei pysy niin laitan tuolla pulttitaktiikalla.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.11.2017 18:56

Mistäköhän tuo paine on tullut? Onhan sulla jäähdytinneste-akkuvesi suhteessa 50/50? Onko termostaatti kunnossa?
Hulikusti
Liittynyt:
7.9.2016 15:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Hulikusti » 2.11.2017 19:44

Termostaatti kunnos. Voiko johtua vähäisen jäähdytinnesteen takia paine? Kävin tänää hakemassa litran pullom jäähdytinnestettä. Käykö normaali hanavesi vai pitääkö akkuvettä olla pakosti?
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.11.2017 20:10

En laittais hanavettä, mutta jotku sanoo ettei sen niin väliä, kun on jähynesteet kuitenki estämässä hapettumista.

EDIT: Enemmänki akkuveden käyttöön taitaa vaikuttaa se, ettei siinä ole yhtä paljon/ollenkaan kalkkia, joka vois kovettua syyläriin. Hanavedessä on kalkkia jonkin verran, mutta ei suomessa lähellekkään samoja määriä, kuin jossain muissa maissa...joten suomessa uskaltanee käyttää myös tavallista hanavettä useimmilla paikkakunnilla. Jos tiedät, että teillä on "kovaa vettä", niin sitte en laittais. Akkuvesi on kuitenki sen verran halpaa, että itse käytän aina sitä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.11.2017 20:56

Ikinä en ole tislattua vettä eli akkuvettä pistänyt mihinkään muuhun kuin akkuun. Syyläriin käy raanavesi. Kaikissa malleissa. En muutes tiedä yhtään paikkaa joss autoja/pärriä/yms huollettaessa tungettais akkuvettä syyläriin. Eli jos haet autosi huollosta ja sinne on vettä syyläriin lisätty niin sieltä korjaamon raanasta se korjaaja sen veden ottaa. Haittaa siitä akkuvedestä ei ole, mutta täysin tarpeetonta touhua.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.11.2017 21:01

Niin, no senhän näkee noista puhkeavista lämppärinkennoista autoissa. Alle 20v yleensä kestävät, ja on sitte kans useimmiten tosi pirullisia vaihtaa, kun on koko auto aloitettu kasaamaan siihen kennon ympärille. Mopoissa tietty kennon vaihto tarvittaessa tsiljoona kertaa helpompaa, joten merkitys ei oo niin suuri.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.11.2017 21:12

Haluisimpa nähdä moniko tahkoo samalla mopollaan edes 10v päästä ja mäntää vaihtaessa se vesi vaihtuu joka tapauksessa.. :)

Tosin oli mulla 125cc RD jonka omistin 9 vuotta. Ei sinne koskaan mitään akkuvesiä ole tungettu.
Kyllä se lämppärikennojen pettämisen syy yleensä muualla kuin siinä vedessän on. Noiden 70 luvun ja vanhempien autojen kanssa kun on pelannu niin kyllä ne syylärit keulilla lämppärikennoja heikommassa hapessa on ollu ja sekin sen lämmön vuoksi, ei veden. Siihen aikaan nuo tehtiin nykyisiä paremmin ja lämppärikennoja ei tarvinut oikeastaan koskaan vaihtaa ja koskee aika montaa 80 luvun autookin. Vielä tänäänkin. Vettähän niihin 70 luvun peleihin lisättiin usein ja maaseudulla toisinaan vesi otettiin kaivosta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 2.11.2017 22:03

Normaalisti jäähdytysjärjestelmässä on n. baarin luokkaa oleva ylipaine kiehumispisteen nostamiseksi=estää ilmataskujen muodostumista kuumien pisteiden ympärille, joka voisi johtaa esim. Pumpun kavitointiin. Myös pumppu aiheuttaa paine-eron nesteen kierrättämiseksi.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.11.2017 22:28

Jep. Useimmissa 0,9bar lukee siinä syylärin korkissa avautumispaineena.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.11.2017 22:41

No tuohon 70-80 -lukujen veteen on hankala ottaa mitään kantaa, että miten se on toiminut...ehkä siinä on ollut vähemmän kalkkia, ja onko ph-arvo ollut nykyisenkaltainen? Ainakin pohjavesi on vähän happamampaa, mitä hanasta tuleva. Mutta mun pointti on se, että miksi laittaa muuta, kun on (ja kerrankin vielä kohtuuhinnalla) mahdollista laittaa sinne hyvää tavaraa. Mutta laittakoot jokainen mitä itse haluaa, turha tästä on enempää "vääntää".
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.11.2017 23:19

Niin onhan puhdas happikin puhtaanpaa kuin paineilma, jos haluaa renkaantäytöissä hifistellä ;)
Sorry, mutta oli vaan ihan pakko kun tästä löytyi niin oiva aasinsilta sarkaamiin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hulikusti
Liittynyt:
7.9.2016 15:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Hulikusti » 5.11.2017 18:05

Laitoin uudet nesteet, vaihdoin letkun sellaiseen ettei sen pitäis lähtä irti. Kuitenkin lähti ja ampui kaikki nesteet ympäri moottoria. Mistä se kerää painetta?!?! :roll:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista