Sivu 45, 58:sta

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 16.2.2017 12:46
Kirjoittanut johnnyw
Metrakit 70 HM on ainakin ihan hirveä sylinteri ja suosittelen pysymään kaukana. Itellä oli tuo viime kesänä ja ajettavuus oli jotain ihan kauheaa. Keskikierroksilla sellainen "tehokuoppa". & jos kierrokset tippuu tuohon n.6-7k tienoille isommalla vaihteella ni joutuu aina pykältämään 2-3 vaihdetta alaspäin että pääsee takasin tehoalueelle ( joka tolla sylinterillä on melko kapea ) Koitin montaa eri tehoputkea (Metrakit, big one, giannelli) ja kaasaria ja silti tehot oli melkolailla pelkästään 8000-11000 välillä. Tuon alle tai yli ei tapahdu oikeastaan mitään. Jopa vakio sylinteri on parempi ajettava kun tuo :lol:

Airsal on itsellä tällähetkellä käytössä on huomattavasti mukavampi sylinteri päivittäiseen ajoon. Tehot varmaan suht samoissa tuon Metran kanssa, mutta paljon laajavetoisempi ja löytyy edes jonkunlaista tehoa ala/keskikierroksiltakin ilman mitään tuollaisia dead spotteja. Tällä pystyy ajamaan 13/53 väleillä ihan pintakaasulla 5-6 vaihteella ja silti lähtee vielä kiihtymään pelkästään kaasua lisäämällä jos käytössä joku perus 50-70 sport sylkille tarkoitettu putki. Nyt itellä on käytössä 70-90 tarkoitettu putki joka on todella yläkirtoinen ja tällä kyllä alaväännöt hävisi aika tehokkaasti, mutta siltikin tämä on vielä ajettavampi kun tuo Metra.

Athenasta ei ole kyl mitään kokemuksia.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 18.2.2017 16:34
Kirjoittanut Turbo-Frederik
Mikä on tehokkain 70 tai 80 cc pannu, jonka alle 10 tkm ajettu vakioalakerta todennäköisesti kestää kytkinjousien vaihdolla? Putkena perus turbokitti. Entä mikä sylinteri sitten, jos laitetaan vielä parempi/kiertävämpi putki?

80 cc Airsal Sportilla ilmeisesti kestää, ja wikin mukaan 80 cc Athena racing antaisi hiukan enempi tehoa, niin kestääkö sillä sitten? Vielä muita vaihtoehtoja?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 19.2.2017 18:09
Kirjoittanut LGK
frankerz kirjoitti:Suomesta niitä ei taida saada, mutta ulkomailta esim. Maxiscoot, scootfast, dam sport ja adrealin pedstop jne..

Ota mitat tarvitsemistasi laakereista ja hae vaikka paikallisesta laakerikaupasta.



Joo vastailen myöhässä, mutta tuli sitten hommattua normi 1 m-renkainen malli, ei löytynyt mistään ulkomailtakaan tuota 2 renkaista... Laakereista sen verta että derbin alakertaan menee siis 2x HK1412 neulalaakeria, 2x 6204, sekä 1x6203 ja toinen 6203 laakeri jossa metallisuojus kytkimenpuolella. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 21.3.2017 20:26
Kirjoittanut LeRoHa
AM6-sylinteristä ilmajäähdytteinen. Ideana saada ilmajäähdytteisten kisasarjaan tehopeli. AM6 sylinteristä suunnitelmissa poistaa nesteosa ja hitsata tilalle alumiiniripoja/-levyjä vaakatasoon. Sama juttu kanteen. Parmakit 110cc. Onko kukaan tehnyt? Kunnon insinööri laskisi sylinterin lämmöntehon joka sitten pitäisi jäähdyttää johtumisen avulla alumiiniripojen kautta. Tuo sylinterin lämpötehon määritys on melekosen hankalaa...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 23.3.2017 22:39
Kirjoittanut sitkuura
Pätevältä alumiinihisarilta onnistuu, eikun julistaa vaan. Eriasia mitä pinnoite tuumaan hitsauksesta ja kuinka Sylinteri/poraus kestä mitoissaan...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 23.3.2017 23:22
Kirjoittanut .Juho
On kyllä niin hankalaa ja kallista tuollainen, että järkevämmäksi tulisi tehdä valmiista ilmajäähy pytystä.

Parmakitin pytty 55mm porauksella.. saman verran voimaa voi saada 80-90cc moottorista (EI lyhyt iskuisesta), mitä 110cc (55 x 46mm) jos AM6 alakertakin käytössä eikä täyttöhitsaa sylinteriä että saisi huuhtelukanavatkin tehtyä kunnolla..

Esim. joku skootterin ilmajäähy sylinteri voi olla ihan hyvä muokattavaksi.
(minarelli? Taitaa olla ainakin vaaka versiossa suht lähellä pulttijako mitä am6)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 24.3.2017 0:29
Kirjoittanut taukopaikka
Millain mahtas toimia tyhjä putki 70cc derbissä kaasarina 17.5 mm dellu. ja onkos tuo nikasiili pytty jotenki parempi ku valu?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 24.3.2017 17:03
Kirjoittanut johnnyw
Vähän riippuu minkä derbin putki. Esim X-racen vakio putki on kurittomanakin todella nuhainen ja oletettavasti ei toimisi kovinkaan hyvin. Mutta esim DRD Pro:n, Aprillia SX:n DRD racing rosteriputki on kurittomana ihan pätevä laitos ja toimisi varmaan ihan suht hyvin. Toki huiput ei varmaan kovin korkeat olisi kun tehoalue tossa putkessa on melko alhaalla, mutta vääntöä olisi varmasti todella hyvin.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 24.3.2017 22:53
Kirjoittanut taukopaikka
juu xrace putki kyseessä. taidampi kookkeila ennenkun alan uutta pönttöä tillailee

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 7.4.2017 10:13
Kirjoittanut kkimmo
Onko kellään kokemuksia MVT:n 75cc sylinteristä?
Millainen tehoalue ja pärjääkö airsalin 70cc tehoissa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 7.4.2017 13:53
Kirjoittanut johnnyw
Joskus jonkun kaupan sivulla dynokäppyrän näin derbin MVT 75cc ironmax sylinteristä. 28mm pwk kaasarin & mvt:n s race 70-90 putken kanssa huipputeho oli jotain pikkasen alle 13hp. Eli suht samaa teholuokkaa airsalin kanssa, ehkä pikkasen tehokkaampi ja tehot pikkasen korkeammalla.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 8.4.2017 20:52
Kirjoittanut Tomi-50
Vaikuttaako muute sylinteri tehopiikin alkuun, ku konerempan jälkeen enoxilla alkaa tehopiikki 8k kohdilla ja ennen alko noin 6-7k?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 17.4.2017 13:21
Kirjoittanut Kalma
Moro. Airsalin 70cc Sporttia olen pistämässä Enoxin kanssa ja olisi muutama kysymys.
1. Paljon Airsalista lähtee kierroksia maksimissaan?
2. Onko vaikeaa saada säätöihin nappirajoittimen kanssa tuota yhdistelmää?
3. Tämänhän pitäisi pelata vakiokassulla eli 16mm PHBN ihan kohtalaisesti?
4. Miten näiden kahden tehoalueet kohtaavat?
5. Osaatteko sanoa äänitasosta mitään, jos pistän vakioputsarin extra vaahtomuovilla vuorattuna ja järeämpää db-killeriä?

Absoluuttista huipputehoa en ole tavoittelemassa, lähinnä sitä että maanteillä sitten nappirajoitin OFF-asentoon ja happea. Ja toisekseen kaupunkiajossa olisi mukavampaa muun liikenteen kanssa ajellessa kun ei tarvitse tuppi nurin olla kiihdyttelemässä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 18.4.2017 20:22
Kirjoittanut Kalma
Enoxi ei mennytkään mopoon kiinni, joten päätinpä että vakioputki + 70cc Airsalilla mennään. Kurit tietysti pois ja välejä pitemmäksi, luulisin kikkailun opetteluun menevän oikein mallikkaasti. Kaasutin täydellisiin säätöihin, nappirajoittimenkin luulisi säätyvän hyvin koska varsinaista tehopiikkiä ei ole. Pistän päivitystä myöhemmin tuon setupin toimivuudesta käytännössä.

Ai niin ja moponahan toimii Peugeot XPS, 2010 vuosimallia.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

ViestiLähetetty: 21.4.2017 23:23
Kirjoittanut Kalma
Palautetta setistä luvattu, joten sitä myös tulee. Aivan tajuttoman hyväksi setiksi todettu 70cc + vakioputki. Tehopiikkiä ei ole, mutta toisaalta vääntää kuin traktori. Äänetkään eivät aivan mahdottomat ole, tosin uskon niiden muuttuvan vielä radikaalisti kun pistän vakiosuodattimen takaisin. Juuri nyt suodattimen virkaa toimittaa Pipercross, jolla imuäänet ovat vakiopytylläkin järkyttävät. Tällä hetkellä vakiovälit kiinni, joilla voi ajaa pintakaasulla reipasta viittäkymppiä. Parhaimmillaan setti taipuu 64kmh, jolloin toki vaaditaan kierroksia tolkuttomasti. Eli lyhyin sanoin: jos haluaa paljon vääntöä esim ylämäkiin sekä harrastaa varmaa ja kevyttä ajoa niin ei ole ollenkaan hullua harkita tuota 70cc Airsal Sportia vakiohilppeiden kanssa. Pintakaasulla ajaminen kuluttaa testieni mukaan bensaa olemattoman verran, joten senkin suhteen olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen.