Sähköviat

EEtski
Liittynyt:
19.11.2020 21:45
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut EEtski » 3.4.2021 11:42

Osaisko joku neuvoa mahdollisia korjattavia kun minulta löytyy siis rieju mrt vuosimallia 2013 ja just tuli koneremontista jonka jälkeen toimi normaalisti about 60km, jolloin mittari alkoi näyttämään satunnaisesti muuta kuin oikean nopeuden. Olen ajanut nyt arviolta noin 100km remontin jälkeen ja mittari näyttää joko 0 tai sitten kovissa kiihdytyksissä joitain satoja kilometrejä tunnissa. Luulisin että ensimmäisenä voisin katsoa kaikki johdot läpi etteivät ne hankaa runkoa vasten. Huollon teki merkkiliike, joten uskon etteivät he ole tehneet mitään virhettä.
Toivottavasti sai selvää tekstistä ja kaikki apu otetaan vastaan :)
Kalakauppias
Liittynyt:
4.6.2008 22:34
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Kalakauppias » 23.4.2021 16:57

Ongelma seuraavanlainen:
Mopo Gilera SMT 2016 eli ilmeisesti samanlainen mittaristo ainakin kuin joissain derbeissä ja liekkö sähkötkin samat?
Suurin ongelma on ettei vilkut ja jarruvalot eikö töötti toimi, silloin tällöin lyhyet valot ei toimi, nopeusnäyttö ei toimi myöskään.
-Ohjaustangon kytkimet toimii ja johdotuksen olen tarkistanut yleismittarilla.
-Vilkut kun laittaa päälle mittaristoon syttyy vaan vilkun valo ja se palaa kokoajan, vilkuissa ei tapahdu mitään. Sama homma vaikka mittarin johto ei olisi kiinni ollenkaan, mittaririn sisällä ei näytä olevan palaneita komponentteja.
-Vilkuille menee jännite kytkimelle mutta kun kytkintä kääntää jännite tippuu nollaan.
-Jarruvalot taisi toimi aiemmin, nyt ei enää.
-Nopeusnäyttö toimi aiemmin hyvin, nyt toimii jos nappaa akun luota sulakkeen irti mutta samalla syttyy öljyvalo sekä lämpövalo
-Virrat päälle laittamalla syttyy takavalo.
-Bensan loppumisen merkkivalo tuntuu toimivan
-Pari kertaa lyhyet valot ei ole toiminut ja kerran vahingossa hieroin johtoja töötin luota samalla syttyi lyhyet...
CDI boksin luona on yksi johto kiepitetty tulpan johdon ympärille :roll:
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 24.4.2021 0:05

Varmaan johtosarjassa hankautuneita johtoja siinä emäputken vieressä. Voi olla todella kireä ääriasentoon käännettynä.
salle
Liittynyt:
28.4.2021 22:06
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut salle » 28.4.2021 22:11

Iltaa,

Rieju RRX Spike(vm. -08) kyseessä. Ei lähde käyntiin polkemalla, työntämällä lähtee, mutta sammuu helposti tyhjäkäynnillä ja vielä varmemmin jos koskee esim. vilkkuun tai tööttiin. Valot (eikä muutkaan sähköt) eivät toimi, ainoastaan mittariston valot palavat ja esim. vapaa-valo kun on käynnissä.

Polkemalla aiemmin mittariston valot on syttyneet hetkeksi, vaikkei olekaan lähtenyt käyntiin. Nyt ei sano polkemalla yhtään mitään.

Missä vika?
Kalakauppias
Liittynyt:
4.6.2008 22:34
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Kalakauppias » 28.4.2021 22:23

Malagutisti kirjoitti:Varmaan johtosarjassa hankautuneita johtoja siinä emäputken vieressä. Voi olla todella kireä ääriasentoon käännettynä.


Kaikki johdot piippailtu läpi, vaikuttaa nyt sille että jånnitteensäädin kyykkää rasituksen alla kun akulta syöttää suoraan sähkön kytkimelle vilkut toimii mutteivat kuitenkaan vilku koska muuten mopo ei ole käynnissä. Virrat normaalisti päällä antaa sen 12.4v ja vilkkua painaa niin laskee nollaan.
Ajovalolle tuli aiemmin nätisti 12v mutta nyt tyhjäkäynnillä 8 ja siitä nousee kierrosten mukaan 12v tasoon.
Töötti oli tullut tiensä päähän ja jarruvalovika paljastui likais ksi kytkemeksi jarrukahvassa joka oli aina päällä.
Kohta on melko makia sähkökaavio jaossa kunhan viimeistelen sen :D
Kalakauppias
Liittynyt:
4.6.2008 22:34
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Kalakauppias » 30.4.2021 22:00

Jännitteensäätimellä korjaantui kaikki muu paitsi nopeusnäyttö, taitaa vaan olla holkki väärässä paikassa taka-akselilla ja pultit välillä liian kaukana, noh tulipahan katsottua kaikki sähköt läpi niin pääsee tytär laskettamaan huolettomasti.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 30.4.2021 23:37

Nopeusmittarin anturi on etuakselilla.
Kalakauppias
Liittynyt:
4.6.2008 22:34
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Kalakauppias » 1.5.2021 9:51

Gilerassa tuo on takaakselillä ja lukee nopeutta jarrulaikan pulteista.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 1.5.2021 10:45

Hahhah, pahoitteluni :lol: . Muistin että olen detsitopicissa.
salle
Liittynyt:
28.4.2021 22:06
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut salle » 9.5.2021 10:43

salle kirjoitti:Iltaa,

Rieju RRX Spike(vm. -08) kyseessä. Ei lähde käyntiin polkemalla, työntämällä lähtee, mutta sammuu helposti tyhjäkäynnillä ja vielä varmemmin jos koskee esim. vilkkuun tai tööttiin. Valot (eikä muutkaan sähköt) eivät toimi, ainoastaan mittariston valot palavat ja esim. vapaa-valo kun on käynnissä.

Polkemalla aiemmin mittariston valot on syttyneet hetkeksi, vaikkei olekaan lähtenyt käyntiin. Nyt ei sano polkemalla yhtään mitään.

Missä vika?


Staattoria vaihtamalla alkoi näyttämään paremmalta, lähti käyntiin kuin palmun alta, sähköt toimivat ja elämä hymyili.

100m koeajo ja hyytyi eikä lähde enää käyntiin. Sähkötkin kertaalleen taas hävisivät kun yritin potkia käyntiin, kunnes irroitin puolan johdon. Sähköt pysyivät kyllä johdon uudelleenkytkemisen jälkeen, mutta eiköhän puola lähde seuraavaksi vaihtoon.

Tuolla pikaisella koeajolla kyllä heti huomasi että vähän heikosti kulkee. Tyhjäkäynnillä pysyi todella nätisti ennen sitä.

Edit: Ei vaikuttanu puolan vaihto mihinkään. Katse seuraavaksi kaasariin.
jake500
Liittynyt:
11.5.2021 15:39
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut jake500 » 11.5.2021 15:49

Ongelmana on Fantic Cabarello 2017 ja kipinättömyys. Huoltoliike on on kokeillut seuraavia juttuja: vaihdettu puola, staattori ja vauhtipyörä, cdiboksina on kokeiltu uutta tarvike-boksia ja saman vuosimallin toimivaa boksia.
Kipinää vain ei tule, eikä virtaa staattorilta näyttäisi tulevan eteenpäin. Valot toimii ja vika ei pitäisi olla virtalukossa. Ennen tätä vikaa pimentyi nopeusmittari, joka on siis edelleenkään ei näytä nopeutta.
Olisiko vinkkiä, mitä voisi seuraavaksi tutkia?
Jokke7
Liittynyt:
12.5.2021 23:46
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Jokke7 » 13.5.2021 0:04

Kymco super 8 2t vm. 2009 Sähköt "hävisivät", eli mopo on kuin akkua ei olisikaan. Akku on siis paikallaan ja täynnä, kaikki kolme sulaketta ehjät, polkemalla lähtee hyvin käyntiin ja kaikki valot yms. toimivat kuten ilman akkua ajettaessa. Mitään muutoksia tai patentteja en ole tehnyt alkuperäisiin sähköihin.. Voiko jokin liitos noin vaan katketa johtosarjan sisältä?
salle
Liittynyt:
28.4.2021 22:06
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut salle » 13.5.2021 22:03

salle kirjoitti:
salle kirjoitti:Iltaa,

Rieju RRX Spike(vm. -08) kyseessä. Ei lähde käyntiin polkemalla, työntämällä lähtee, mutta sammuu helposti tyhjäkäynnillä ja vielä varmemmin jos koskee esim. vilkkuun tai tööttiin. Valot (eikä muutkaan sähköt) eivät toimi, ainoastaan mittariston valot palavat ja esim. vapaa-valo kun on käynnissä.

Polkemalla aiemmin mittariston valot on syttyneet hetkeksi, vaikkei olekaan lähtenyt käyntiin. Nyt ei sano polkemalla yhtään mitään.

Missä vika?


Staattoria vaihtamalla alkoi näyttämään paremmalta, lähti käyntiin kuin palmun alta, sähköt toimivat ja elämä hymyili.

100m koeajo ja hyytyi eikä lähde enää käyntiin. Sähkötkin kertaalleen taas hävisivät kun yritin potkia käyntiin, kunnes irroitin puolan johdon. Sähköt pysyivät kyllä johdon uudelleenkytkemisen jälkeen, mutta eiköhän puola lähde seuraavaksi vaihtoon.

Tuolla pikaisella koeajolla kyllä heti huomasi että vähän heikosti kulkee. Tyhjäkäynnillä pysyi todella nätisti ennen sitä.

Edit: Ei vaikuttanu puolan vaihto mihinkään. Katse seuraavaksi kaasariin.


Kaasari purettiin ja ei löydetty mitään vikaa. Sitten joku vinkkasi magneton kiilasta ja täälläkin löytyi asiasta puhetta vastaavilla oireilla. No paskanahan se oli. Varmuutta ei ole, mutta epäilen että se on ollut ainakin osasyynä jo aiemmin (ja luultavasti myös ainakin osasyynä staattorin rikkoutumiseen) siihen ettei mopo lähtenyt käyntiin talvella huoltojen jälkeen.

Uuden kiilan asentamisen jälkeen joutui ihan voimalla pistämään vauhtipyörän kiinni, kun aiemmin magneto tyyliin vain "upposi" paikalleen. Rikkinäinen kiila oli kahdessa osassa, toinen puoli kiinni magnetossa ja toinen kampiakselissa... :roll:
Aksuss
Liittynyt:
27.4.2021 21:39
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut Aksuss » 14.5.2021 15:09

Mikä vois olla ku aina kun laittaa vilkun päälle nii kierrokset tippuu niin et pitää antaa valoissa koko ajan vähän kaasua ja sit mittari rupee toimimaan huonosti niin et näyttää esim väärää nopeutta. Heti kun laittaa vilkun pois nii toimii taas normaalisti. Kyseessä Rieju MRT eli ei oo akkua ja tyhjäkäynninkin pitäs olla ihan tarpeeks korkea.
skiingboi
Liittynyt:
16.11.2020 17:17
Re: Sähköviat

ViestiKirjoittanut skiingboi » 14.5.2021 16:31

Ettei olisi jokin vilkkujen rele paskana? Tai kenties vilkkujen liittimien metalliset osat koskevat toisiinsa, jolloin syntyy eräänlainen oikosulku? Staattori tuottaa liian vähän virtaa? Se on kyllä sähköissä se vika. Mittapa staattorista lähtevän virran määrä. Itse en muista mikä se staattorista tulevan virran piti olla mutta löytyy netistä. Riejuissa vähän vikana tuo staattorin vajaatoiminta joka voi vaikuttaa cdi:hin ja cdi ei saa tarpeeksi virtaa toimiakseen täydellisesti. Jos vilkkujen päällä ollessa muut sähköt ei toimi kunnolla, niin luultavasti vilkut vievät liikaa virtaa virran määrään katsottuna joten varmaan staattorissa ongelma.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista