Kaasuttimet

Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 23.7.2017 10:54

Neulaa vois kokeilla nostaa pykälällä.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 23.7.2017 19:03

Voikohan mulla olla sytkä pielessä tai CDI:ssä/sähköissä jotain outoa vikaa. Nyt koittanut kolmella eri kaasarilla (24mm pwk, 28pwk ja 24 vhst) ja kaikilla täysin samat ongelmat. Eli alakierroksilla/tyhjäkäynnillä vetää koneen ihan jurriin ja putken välistä alkaa valumaan palamatonta seosta, mutta sit taas seosruuvia ei voi älyttömästi pistää laihemmalle koska sit pidemmän täyskaasuajon jälkeen nostaa tyhjäkäyntiä 2300-2400rpm tienoille vähäksi aikaa ennekun laskee normi 1600-1700. Sit yläkierrokset on kanssa ihan kateissa,toimii hyvin ainoastaan 7500-10500rpm välillä jolloin vetääkin tosi hyvin. Tosta 10.5k jos kierrättää yli ni veto loppuu kun seinään, tuntuu jopa että alkaisi ennemminkin "jurraamaan vastaan" kun että vauhti kiihtyisi. Ei tuo MHR replica mikään kisainen sylinteri tietysti ole, mutta pitäisi tuo nyt kuitenkin vähän pidemmälle vetää kun kymppitonniin ennen totaalista puutumista, saakeli perus 70cc sportti airsalikin veti johonkin 11500 asti ennekun tehot rupesi laskemaan, eikä sillä tollasta täydellisen totaalista tehojen katoamista tullut edes yli 12k kierroksilla :) Koittanut eri perus BR8/9/10ES tulpilla ja ei mitään eroa, NGK 9EIX iridiumilla toimi ehkä hitusen paremmin alakierroset mutta yläkierroksiin ei mitään vaikutusta. Staattorinkin vaihdoin mutta ei tuntunnu olevan mitään eroa.

Toi nykynen alakerta jonka remppasin vähän aikaa takaperin on alunperin broidin 2010 aprilia SX:stä ja jostain syystä tossa ei ole lohkossa ajoitusmerkkiä ollenkaan, pistin sit vaan silmämääräsesti samaan kohtaan kun oli omassa "derbin" koneessa jossa ajoitumerkki lohkossa löytyy.

Sen verran koittanut että maksimikierrokset on jossain 12800-13k paikkeilla ajossa, ja paikallaan näytti ottavan jopa 138xx. Eli kyl toi kuitenkin aika koville kierroksille kiertää kun vinguttaa. Tosin eipä tosta juuri hyötyä ole kun oikeasti tällähetkellä mitään tehoa ei ole yli ton 10.5k :)

Setti on siis se

Malossi MHR replica 80cc
TOP Racing/Jasil EVO vahvistettu kampura
PWK motoforce 24mm/Keihin 28mm PWK (aito)/Dellorto VHST 24
Malossi MHR Supermoto putki
Vakio ducatin sähköt + Top Performances kuriton CDI
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.7.2017 19:54

Tyhjäkäynnin säädöt vaan taitaa olla aika paljon pielessä.

- käykö kuitenkin tyhjäkäyntiä / lähteekö normaalisti käyntiin (ilman työntämistä tms. tai kaasulla avustamista) ?
- läppien kunto, männänrenkaan / renkaiden katkosvälys ?
- eihän varmasti kaasari tulvi (myös suutinpukin tiiviste voi vuotaa pwk:ssa ainakin, mut on ollut suht harvinaista)

10,500rpm asti jos vaan vetää kunnolla, niin onhan se tosi vähän.
Olettaisin, että kyllä tuolla pytyllä pitäisi vetää kevyesti 12,000-13,000rpm asti ajossa.
Kuitenkin 3-osainen pakoaukko ja pakoaukolla pitäisi olla yli 180* aukioloaikaa..eikä puristuksiakaan pitäisi liikaa olla.

Perusennakko (sytkä) voi olla toki liian aikasella, joka aiheuttaa vetojen katoamisen tai sitten ihan liian myöhäsellä.

Putken liitoksesta valuva palamaton seos kielii turhan rikkaasta seoksesta.
Ootko kokeillu laittaa kuitenkin laihemmalle ja sit säätää tyhjäkäynti ruuvista käyntinopeuden sopivaksi?

Paras ois kun säätää paikoillaan sen tyhjäkäynnin kuumalla koneella, ja kokeilet antaa vähän kaasua ja kuuntelet miten kierrokset laskee ja myös sen mukaan säädät tyhjäkäynnin.
Nismo
Liittynyt:
9.5.2004 18:58
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Nismo » 23.7.2017 21:08

Mulla aikoinaan yksi cdi kuoli niin että aluksi rajoitti tehot yläkierroksilla täysin, tosin melko nopeasti katosi kipinä kokonaan. Sytytys voi sulla olla liian myöhäsellä, mutta jos se vetää ”hyvin” kuitenkin kymppitonniin niin ei se hirveän myöhäsellä voi olla.

Oma hieman viilattu airsal oli huomattavasti kierroshalukkaampi kuin malossin replica, joten ei hirveitä kierroksia siltä kannata odottaakaan. En vain pahemmin osaa tarkalleen sanoa mitä se itsellä kierti kun ei ollut kierrosmittaria.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 23.7.2017 21:14

Käyntiin lähtee yleensä aina ekasta polkasusta, tai viimeistään toisella. Kylmänä käy vähän aikaa ok tyhjäkäyntiä ns normaalisti ja sit alkaa pikkuhiljaa tukkeutumaan ja savuttamaankin reilusti, pysyy kuitenkin käynnissä kun vähä ajan välein antaa pikkasen reilummin kaasua, jos vaan antaa käydä tyhjää koskematta kaasuun ni käy muutaman minuutin pikkuhiljaa puutuen jonka jälkeen lopulta sammuu.

Oon kyllä koittanut jokasella kaasarilla suuttimia isolla skaalalla suuntaan jos toiseen,neulaa värkännyt, säädellyt seosruuvia mutta ei vaan tunnu toimivan. Tyhjäkäyntiä ei tunnu saavan hyväksi mitenkään, jos se on lämpösenä paikallaan ok ni sit kun vähän kengittänyt ni kierrokset jää korkealle vähäksi aikaa ennekun palautuu normaalille tasolle. Ei kuitenkaan "leiju" niinkun olisi imuvuoto, tuntuu että menee vaan ilman kuormaa pikkuhiljaa tukkoon, ja kun vähän antaa kenkää ni se palamaton seos poistuu ja kierrokset sen myötä nousee.

Tuo VHST on ihan uusi ja siinä ainakin bensanpinta prikulleen kohdallaan, mutta ei toimi yhtään sen paremmin kun nuo pwk:t. Tasan samat oireet alakierroksilla suuttimista, seosruuvi säädöstä ja neulan asennosta riippumatta ja sama "seinä" yläkiekoilla siinä 10.5k kohdilla.

Läpät on melkein uudet, vaihdettu tossa noin 500km sitten ni niissä en usko että vikaa olisi.

Ton takia rupesin ajattelemaan josko olisi sytkässä vika kun mitkään kaasarin säädöt ei oikeastaan tunnu vaikuttavan noihin ongelmaalueisiin. Sen verran itse tutkiskellut että vastaavilla osilla ton sylinterin pitäisi kivutta vetää johonkin 12-12.5k paikkeille ennekun rupeaa tehot puutumaan, eli jotain nyt on kyllä tosi omituista koska tossa reilun kymppitonnin kohdilla tulee vaihteesta riippumatta totaali seinä vastaan ettei vedä enää yhtään mihinkään.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 25.7.2017 19:14

PWK:n tuli tänään korjaussarja jossa oli kaikki tiivisteet, uusi koho ja neulaventtiili, seosruuvi jne. Nyt ei ainakaan ole enää bensanpinta liian korkealla/tulvi ja silti samat ongelmat edelleen. Nyt on ilmaruuvi 1.5 kierrosta auki ja tyhjäkäynti säädetty paikallaan kuumalla koneella n.1600rpm, sit kun antaa vähän reilummin kenkää ni kierrokset nousee johonkin 2000rpm tienoille mitä ne on kylmalla koneellakin ja pikkuhiljaa puutuu takasin tohon 1600rpm paikkeille. Jos ilmaruuvia avaa enemmän ni sit rupeaa jo vetämään laihalle/selvästi leijaamaan kierroksia ajossa esim liikennevaloihin pysähtyessä. Pääsuuttimia koitin 110/115/118/120. 110 liian pieni koska mooaa kun tyhjäkäynniltä kääntää nopeasti tupin nurin, 115 & 118 välillä ei juurikaan ollut mainittavaa eroa ja noilla toimi parhaiten, 120 sit alko jo selvästi rötäilemään ennen piikkiä ja tuntui muutenkin kaikinpuolin huonoimmalta. Edelleen 7500-> alkaa piikki ja vetää nätisti 10500 asti jolloin veto/tehot loppuu kun seinään joka vaihteella.

Alan kyllä kallistua sille kannalle että sytkä on oltava pielessä tai CDI:ssä jotain hämärää :roll: Pitää varmaan koittaa pikkuveljen SX:n vakio ducatin kurittomalla CDI:llä viikonloppuna, sit jos ei auta ni ruvettava sit tota sytkää tarkemmin katselemaan.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.7.2017 21:58

En usko, että cdi boksissa mitään "vikaa" on.

Kuten edellisessä viestissä mainitsin; sytkäennakko joko liian aikasella, tai ihan liian myöhäsellä.

Alkaa kuulostamaan siltä, et siellä olis imuvuotoa tai ehkä jopa kannentiiviste vuotais palotilaan.
Kattoisin sen magneeton puolen stefan, ja samalla voit koittaa kääntää staattorin pohjalevyä eri asentoon ja todeta tuliko eroa ja mihin suuntaan.

Kytkimen puolen kampiakselin stefa jos vuotaa, niin usein sitä ei huomaa reilumpana savutuksena, kun vuoto ei ole kovin suuri.
Ja juu, kampiakselin stefoja on pettänyt alle 500km ajettuna, vaikka tuollaisessa moottorissa sitä hiukan ihmettelisin..

TNT/Motoforce/Forte paketissa tulevat nbr70 stefat kestäneet ihan ok.
Yhden kerran tainnu pettää muuten vaan magneeton puolen stefa alle 100km aikana...ja nyt viimeisin kerta kun stefan huuli kului älyttömän nopeasti aiheuttaen imuvuodon (oli sulanu).. tosin kone kierti max. 15,200rpm ja koneena AM6 jossa 17x35x8mm stefa mg puolella -- käsittääkseni sen on tarkoitus kestää vain max. 13,000rpm luokkaa jatkuvasti.
14,000rpm kiertävässä moottorissa kestäny ilman ongelmia tosin.

Viton stefoja on repeytynyt joskus, kun ei ole "sisäänajettu" niitä turhan tiukan sovitteen vuoksi.
Eli napannut kiinni ja repinyt huulen > imuvuoto.

Kannentiivistekkin voi vuotaa vain vähän.
Eli ei huomaa valkoisena savuna. Yleensä joko vaikuttaa käyvän tavallista rikkaammalla (rötää) tai sit tosi laihalla (booailee herkästi, kierrokset vaeltelee) ja kuumenee normaalia enemmän.

Mut en usko kuitenkaan et tässä kannentiivisteessä mitään vikaa olis...
Eli mg puolen stefa kaikista todennäköisin.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 26.7.2017 6:20

Jeps. No pitää ruveta viikonloppuna tutkimaan tarkemmin. Kannentiivisteen vuotoon en kyllä usko, airsalilla aikanaan vuoti pikkasen ja sen kyllä huomasi heikontuneesta käyntiin lähtemisestä, pätkimisestä ajossa, kuplimisesta paisarissa ja tietysti nesteen häviämisestä & imelästä pakokaasun hajusta. Nestettä ei ole nyt hävinnyt eikä muitakaan samoja oireita kun tuolloin.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 26.7.2017 17:52

No koitin just ducatin orkkis rajottomattomalla cdi:llä ja vaan omituisemmaksi menee :D

Eli tolla orkkis boksilla vetää n.12500 asti ilman samanlaista tehokuoppaa kun tuolla TPR boksilla, mutta samalla keskikierroksilta hävisi kaikki tehot ja piikki alkaa nyt vasta n.8500rpm kohdilla. Eli käytännössä tehot siirtyi pelkällä boksin vaihdolla 7500-10500 -> 8500--12500rpm. Lisäksi tyhjäkäynti meni nyt tolla orkkis boksilla vielä huonommaksi, nyt ei samoilla säädöillä käy kuumana tyhjää kun n.10s jonka jälkeen alkaa tukehtumaan ja sammuu.

Tuo TPR boksi on siis tollanen -> http://www.rrd-preparation.com/en/wind- ... derbi.html

Alkaa enemmän ja enemmän vaikuttaa että sytkä viturallaan?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 26.7.2017 21:26

No koitin just ducatin orkkis rajottomattomalla cdi:llä ja vaan omituisemmaksi menee

Vastaus edellisestä viestistäni:
Perusennakko (sytkä) voi olla toki liian aikasella, joka aiheuttaa vetojen katoamisen tai sitten ihan liian myöhäsellä


TPR:n cdi boksissa erilainen sytkäennakkokäyrä, mitä ducatin vastaavassa.
Mut oletettavasti vaatii myöhäisempää perusennakkoa tpr cdi:n kanssa...jos/kun haluaa koneen toimivan korkeammilla kierroksilla

Sama ero selittää sen, miks vaatii laihempaa seosta tyhjäkäynnillä ducatin boksilla.

Ei se sytkä ole "viturallaan", vaan koneesi vaatii esimerkiks sen tpr boksin kanssa myöhäisempää perusennakkoa toimiakseen korkeammilla kierroksilla paremmin.

Perusennakko on vaan yks monista "säädöistä".
Tässä tapauksessa sytkän ainut säätötapa, eli muuttaa koko ennakkokäyrää joko aikaisemmalle tai myöhäisemmälle riippuen mihin suuntaan staattorin pohjalevyä kääntää.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 27.7.2017 9:14

Jeps.Pitää vikoloppuna koittaa ennakkoa säädellä josko saisi toimimaan kunnolla.
Nismo
Liittynyt:
9.5.2004 18:58
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Nismo » 29.7.2017 9:46

Kuinka yleistä on että hieman rökii 49cc pytyllä ja yläkiertoisen putken yhdistelmällä juuri ennen tehopiikkiä? Kaasarin säädöt kokeiltu laidasta laitaan mutta tuo käytös pysyi samana oli sitten säädettynä liian rikkaalle tai laihalle, mitä rikkaammalla niin sitä enemmän röpelti juuri ennen piikkiä. Viimeksi olen ajanut mopolla missä pelkkä tehoputki ~15v sitten niin ei riitä muisti että oliko koskaan silloin vastaavaa ongelmaa. Isommilla pytyillä olen aina saanut nätisti säätöihin mutta tän kanssa häiritsee tuo arpominen. Kaasari on 16mm phbg.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut johnnyw » 29.7.2017 11:51

Varmaan riippuu sylinteristäkin, mutta broidin sx:ssä oli metrakit 50cc HM sylinteri jossa 1-osainen pako ja sillä teki juurikin tuota että rökelti/pätki ennen piikkiä suht reilusti giannellin putken kanssa ihan sama missä asennossa neula oli tai mikä pääsuutin oli käytössä. Itellä 50cc airsalilla taas ei moista ongelmaa ollut samalla putkella.
Nismo
Liittynyt:
9.5.2004 18:58
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Nismo » 29.7.2017 20:11

Juu, ihan am6 vakiopytyllä ongelma ilmenee, harvinaisen ärsyttävää kun ei enää esimerkiksi nelosella jaksa vetää piikille vaan jää jurnuttamaan. Kokeiltu vielä useammalla neulalla ja eri läpillä/läppärungolla.

Oi kuinpa jostain löytäisi am6 oikealta menevän vakioputken.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut .Juho » 29.7.2017 20:36

Monesti siinä tehokäppyrässä ilmenee tehokuoppa juuri siinä tehoalueen tuntumassa.
Eli tuolloin paluupulssi tulee liian aikaisin ja pakokaasut virtaa huuhtelukanaviin sotkien huuhtelutapahtumaa.

Yks mitä kannattaa kokeilla, et löysää kaasun noin puoleen väliin ennen tehoaluetta ja tehokuoppaa.

Monissa tehokkaammissa 50-55cc moottoreissa ongelma ilmennyt siten, että kone tahtoo hyytyä tehokuopan vuoksi jos yrittää kiihdyttää täydellä kaasulla alle tehoalueen.

Matala pakoaukon aukioloaika, korkea puristussuhde, sytytysennakon kanssa kikkailu....auttaa mm. tuohon ongelmaan myös.
Usein, tai melkein vois sanoa että aina vähän liian isolla pääsuuttimella on saanu paikattua tuota tehokuoppaa.
Silloin tosin tehot kärsii tehoalueella.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista