Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 20.11.2017 17:16

Kuva

Siitä sinisen liittimestä pitäisi lähteä kaksi johtoa, toinen staattorille ja toinen "irtonainen" joka on sammutukseen. Maadoittamalla sammuu.
gilsuu
Pyörä:
Nykyinen: Lolvo V70, Exät: Gilera SMT 2010 "Tiina" ja CPI SM 2007
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
31.10.2016 15:04
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut gilsuu » 20.11.2017 21:12

Malagutisti kirjoitti:Kuva

Siitä sinisen liittimestä pitäisi lähteä kaksi johtoa, toinen staattorille ja toinen "irtonainen" joka on sammutukseen. Maadoittamalla sammuu.


Ihmettelinkin, mikä se toinen oli, kiitokset selvennyksestä, eiköhän näillä pärjätä toistaiseksi :D
Melkein keulii, mutta ainakin kukkuu - https://www.youtube.com/channel/UC_S7K7 ... OvCg1Dqfpg
gilsuu
Pyörä:
Nykyinen: Lolvo V70, Exät: Gilera SMT 2010 "Tiina" ja CPI SM 2007
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
31.10.2016 15:04
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut gilsuu » 1.12.2017 9:43

Jatketaan aihetta "omistan kisasähköt, mutten ymmärrä niistä mitään":D

Eli kysymyksenä on se, että mitä eroa on analogisella ja digitaalisella sytyksellä?

Ja nyt kun on tuo CDI sökönä, niin onko mitään järkeä ostaa tuota MVT:n digitaalista CDI:tä (136€) vai ostan suosiolla sen analogisen (68€).
Melkein keulii, mutta ainakin kukkuu - https://www.youtube.com/channel/UC_S7K7 ... OvCg1Dqfpg
Tällänenjäbä
Pyörä:
Aprilli pila RX 50 -13
Liittynyt:
14.8.2016 21:56
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Tällänenjäbä » 1.12.2017 20:15

Onko kukaa modannu terpiin sx 50 kotarin sähköjä? Minkälainen työmaa oli laittaa kiinni, toimiko, paljon kiersi jne.
Eeero
Liittynyt:
21.5.2017 11:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Eeero » 21.2.2018 0:04

Moro! Vanha omistaja oli riejusta repinyt mittarin johtoineen helvettiin, eli uuden hankinta edessä. Hakusessa olisi jotain ”parempaa” kuin perus sigma (eli mittarissa pitäisi olla trippi mittari ja määrä paljon on ajettu) Peukalo keskellä kämmentä tälläsissä asioissa. Kattelin tota koson mx db-01, näyttää täysin identtiseltä mitä toi vakiomittarikin oli, sekä kytkentäkaaviossa luki vaan ”koso instrument panel” tjsp. Meneekö tämä siis rieju mrt? Lähinnä mietityttää toi että mittari vaatii 12VDC jännitteen toimiakseen, eli tuleeko jännitteensäätimeltä tasa vai vaihtovirtaa. :nolo: Tai toimisko sitten jos väliin laittais tasasuuntaussillan, joka ymmärtääkseni vaihtaa vaihtovirran tasasuuntaiseksi. Apua tarvittais jos näitä enää kukaan aktiivisesti lukee/vastaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!

E: vm siis 2011 mrt eli ei akkua ja sähköt uusittu itse täysin. Tehty huolellisesti!
menee täyziii
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 21.2.2018 11:48

Joo, staattorilta tulee vaihtovirtaa (ja säätimeltäkin vielä).
Jos tarvitset pelkälle mittarille tasavirtaa, riittää pelkkä diodi tasasuuntaukseen. Tällöin toki menetettään puoli aaltoa kun pelkkä positiivinen puoliaalto päästetään mittarille asti, (=puolet tehosta hukkuu) mutta paljon yksinkertaisempi järjestely

Voi vaatia pienen kondensaattorin lisäksi sarjaan ettei jännite sykähtele liikaa mikäli mittarissa ei ole itsessään tätä huomiotu.

Diodi asennetaan viiva mittarin puolelle.

Laittaisin ehkä 1n4005/6/7 diodin jolloin se suojaa mittaria mikäli jännitteensäädin päättää räjähtää. Kestävät siis estosuunnassa 600 Vpp VAC (1N4005) tai enemmän. Mikäli tuo jännite ylittyy diodi tuhoutuu ja jää usein oikosulkuun pl. zenerit ja sitten tulee romua.
Eeero
Liittynyt:
21.5.2017 11:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Eeero » 21.2.2018 17:17

Kitos vastauksesta! Ymmärtääkseni laitan tuon jännitteen säätimeltä tulevan johdon ja mittarin + väliin. Entäs -? Laitanko toisen rungon ja mittarin - väliin vai suoraan mittarilta vaan runkoon?
menee täyziii
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 21.2.2018 22:06

Vain + kaapeliin diodi. - voi laittaa suoraan maihin.
Vilmii
Liittynyt:
14.4.2018 20:06
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vilmii » 14.4.2018 20:13

Sinä oot noi hyvä noissa sähköissä ni kerroppa että mite tuo db01r kierrosluku osuus asennetaa -07 derbiin :) ite tehty sähköt uusiks ja on akku
Tällänenjäbä
Pyörä:
Aprilli pila RX 50 -13
Liittynyt:
14.8.2016 21:56
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Tällänenjäbä » 14.4.2018 23:23

Ainakin derbin digimittarista menee johto tulpanjohdon ympärille joka sit tunnistaa kierrokset, nii kosossa on varmaan vähän samallainen systeemi.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 15.4.2018 0:01

Joissain Db-01r:ssä tulee mukana vain kaapeli joka laitetaan puolan matalajännitepuolen johtoon, ja sitä voi olla vaikea saada toimimaan ducatin sähköillä. Johdossa on siis koiras- ja naaras laattaliittimet sekä johtosarjaan sopiva liitin. Se voi toimia CDI:lle menevän punaisen johdon välissä, joka on liipaisusignaalille, pitäisi toimia myös siinä. En kyllä ota vastuuta jos mittari kärähtää. Ainakin kannattaa tarkistaa ettei siinä ole paria volttia suurempaa jännitettä.

Helpoin on jos jostain saa Tällänenjäbä:n kuvaileman johdon, sellainenkin on olemassa db-01 mittariin.
Vilmii
Liittynyt:
14.4.2018 20:06
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vilmii » 15.4.2018 0:33

eli kannattaako lähteä edes yrittämään? oon paska näis sähköhommis :D
:s
Vilmii
Liittynyt:
14.4.2018 20:06
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Vilmii » 15.4.2018 0:43

ja siis on tollane johto ainoastaa missä on laatta-liittimet
jokunyyppä
Pyörä:
Keeway tx, Yamaha Tzr
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
26.4.2018 9:08
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut jokunyyppä » 26.4.2018 9:41

Vähä tyhmä kysymys mutta saako kisasähköihin asennettuu nappirajoitinta :lol:
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 27.4.2018 18:20

Miksei sais?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista