Viilaustopic

jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Viilaustopic

ViestiKirjoittanut jkoljo » 21.10.2010 13:40

Keskustelu viilaamisesta jatkuu.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.10.2010 13:42

nigoo kirjoitti:Itellä taas tehoalue kapeni kun muutin paon soikion yläosan kantikkaaksi.


Näinhän sen teorian mukaan kuuluukin tehdä: terävämpi pakopulssi -> toimii kapeammalla kiekka-alueella. Jossain mielessä hieman sama asia kuin lyhentäisi vastakartiota.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.10.2010 15:05

Olisi aikomus viilata tuota metrakitin hm 75cc pyttyä ja siinä on kolmiosainen pakoaukko, niin käykö hassusti jos korotan vaan sitä "pääaukkoa" enkä koske niihin "lisäaukkoihin" ollenkaan?
Eikös joka virityskirjassa sanota että niitä pitäisi saman verran korottaa kaikkia aukkoja pakoaukosta?
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 21.10.2010 15:23

Noh, onkohan sitten se korottaminen tarpeen.. pakoaukolla kumminkin asteita 189 että jos vaan leventäisin ja muotoilisin soikiosta kulmikkaammaksi. Että kun minulla ei ole sellaisia työkaluja jotka mahtuisi niihin lisäpakoaukkoihin :s
Edittiä vähän tuohon^^ Ne lisäpakoaukot on valmiiksi matalemmalla kuin pääpakoaukko, että jos sitä kumminkin korottais. Tässä olis pytyn aukotusta ja mitä pakoaukolle suunnittelin.

Slerpa_ kirjoitti:Eikös joka virityskirjassa sanota että niitä pitäisi saman verran korottaa kaikkia aukkoja pakoaukosta?
Ei mulla ainakaan oo tullu vastaan?
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.10.2010 15:43

Ei mulla ainakaan oo tullu vastaan?
Esko Maunon kirjan sivu 39, kuva 37 kuvateksti sanoo tämmästä:

"Kaksiosaisen pakoaukon molempien puolten yläreunojen on oltava täsmälleen samalla korkeudella."

Sivullla 40 sanotaan:

"Mikäli pakoaukko on jaettua tyyppiä, eli sen eri puolten välissä kulkee väliripa, on erittäin tärkeää tarkastaa että kummankin puolen aukko avautuu juuri samalla hetkellä eli niiden yläreunat ovat täsmälleen samalla korkeudella."
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 21.10.2010 15:55

Mä en ole tuota kirjaa lukenutkaan mutta mun mielestä tiittasessa ei siitä mitään puhuta?

Mutta kuinkas kun siinä mun pytyssä on kolmiosanen aukko niin siinä tavallaan se aukko aukeaa keskeltä ensin ja sitten vasta sivuilta pienemmistä aukoista... Että onko siinä sitten pakko avautua kaikkien yhtäaikaa kuten kaksiosaisessa aukossa? Kaksiosainen aukkohan ei olisi symmetrinen jos toinen olisi korkeampi mutta kolmiosainen on silti symmetrinen vaikka keskimmäinen on korkeampi. En todellakaan tiedä että onko symmetrisyydellä vaikutusta mutta näin itse ajattelin :D

Niin tosiaan, tuossa pytyssä on vakionakin lisäpakoaukot ~1mm matalemmalla kuin pääaukko :|
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 21.10.2010 16:42

Minun mielestäni voi isontaa sitä keskiaukkoa. Onhan monessa tehokkaammassa pelissäkin pakoaukko paljon matalampi toiselta puolelta kuin toiselta. Eli aukeaa ja sulkeutuu eri aikaan kuin keskeltä.

PS. Miksi et voi vain korottaa kaikkia aukkoja?
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 21.10.2010 17:30

Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
sempron
Pyörä:
Keeway x-ray
Liittynyt:
29.6.2009 14:46

ViestiKirjoittanut sempron » 26.10.2010 2:15

Eli halu oppia jotain viilaamisesta on jo todella kova :D. Tässä pari kuvaa nyt:

Viilalla koskemattoman vakiosylinterin yleisilme (kuva huono mutta näkee hieman asettelua)

Kuva

(ja pakoaukon koko?)(näkyy myös leikkausjäljet, mutta sylkkä porautetaan :D)

Kuva

Erittäin epätarkkojen mittausten tuloksena pakoaukko 28mm leveä ja n. 19mm korkea.
Sylinteri siis 40,2mm (tulossa varmaankin 40,5 ylikokoon). Paolla siis leveyttä 70% sylinteristä. Tehoja yritän saada 8-12t rpm alueelle, joten pakoaukkoa ylöspäin, mutta miten sivulle (ja minkä verran edes kannattaa).Tiittasen kirja oikea taitaakin olla oikea opus, mutta onko muita tarpeellisia kirjoja netistä ladattavissa?

Huuhteluihin en aio koskea, joten pakoaukkoa yritän ainoastaan muotoilla. Huuhteluiden valuvirheitä pitäisi varmaankin hioa pois kuitenkin. Mahtaako dremel olla hyvä (kunnon terillä) työkalu pakoaukon muotoiluun?

(aikaa tulen käyttämään ja mitään en tee sylinterille ennenkuin tiedän varmasti mitä teen, joten siitä ei tarvitse itkeä :D)(vesi värjännyt hieman sylkkää)
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 26.10.2010 2:25

Lähdetääs ensiksi siitä, että mittasitko pakoaukon leveyden kohtisuorana leveytenä vai kehämittana? Eli vaakasuorassa pakoaukon leveys, vai portmapista? 68%-72% on suht maximi arvo paon leveydelle, tuolla välillä männänrenkaiden kestävyys putoaa radikaalisti ja 72% yli sitä ei kannata leventää, männänrenkaat pääsevät muuten puristumaan liiaksi ulos urastaan, jolloin taas kolisee. Korkeutta en uskalla spekuloida juuri nyt.

Dremel on näppärä vehje noiden työstämiseen. ;) Sanotaan näin, että tiittanen on pirun hyvä lähtökohta. Suomenkielinen opus ja suht monipuolinen, kyllä se hartaudella kannattaa lukea ja ymmärtää. Senjälkeen jos kiinnostusta riittää, kannattaa Bellin ja Jenningsin tuotantoakin lueskella (tosin vain englanniksi), Blair taasen on jo "paksua tavaraa", pirun viisasta, mutta vaikeaa tekstiä.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
sempron
Pyörä:
Keeway x-ray
Liittynyt:
29.6.2009 14:46

ViestiKirjoittanut sempron » 26.10.2010 2:58

Mittasin kohtisuorana leveytenä, tarkemman teen hieman myöhemmin. Tuo leveys vaikutti jo aika leveältä, joten se kannattaa varmaankin jättää sellaisekseen.

Mutta pinnat pitäisi siis saada tasaisiksi (huuhtelut ja pako), kun uutena ollessaan sitä ne eivät ole?
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 26.10.2010 16:13

Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :) http://www.motot.net/galleria/kuva20147/

Itse olen ainakin aivan tyytyväinen jälkeen. Heijastukset tekee sen että tuo viiste näyttää vähän oudolta. Pytty on muutenkin tällä hetkellä porautuksessa, että ne tekee siellä kunnon viisteet.

Antakaa kommenttia! :)
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.10.2010 17:03

TooByAas kirjoitti:Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :)


Kylläpä kyllä... Kun kuvaa kattoo niin sormia syyhyttää ja takaraivossa takoo: "miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, ...."

Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2
Liittynyt:
3.10.2008 22:07

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 26.10.2010 17:06

Sarvi-Perkele kirjoitti:
TooByAas kirjoitti:Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :)


Kylläpä kyllä... Kun kuvaa kattoo niin sormia syyhyttää ja takaraivossa takoo: "miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, ...."

Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!


TooByAas kirjoitti:Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 26.10.2010 17:27

Scaleo1 kirjoitti:
Sarvi-Perkele kirjoitti:
Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!


TooByAas kirjoitti:Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(

Näinpä.. Eli siis en yksinkertaisesti omista mitään työkalua millä pystyisin ne viilata, muuten olisin kyllä viilannut.. Onko tuosta sitten suurtakin haittaa etten niihin koskenut? :s
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista