Rabasa

johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut johnnyw » 28.7.2016 6:34

Itellä on tuo moposportin kevlar kit derbissä ja ei mitään valittamista. Mukana tulevat jouset vastaa about italkitin jousia jäykkyydeltä, eli ei mitkään älyttömän jäykät. Kytkin kyllä toimi hyvin ja luistamatta noilla kitin vakio jousillakin,. mutta vaihdoin kuitenkin malossin jouset tilalle jotka on selvästi jäykemmät.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut johnnyw » 6.8.2016 8:34

Mitä porukka on käyttänyt tiivisteenä airsalin kannen letkukiinnikkeen välissä? Mukana tuossa ei tule mitään tiivistettä ja ei tuo ilmankaan näytä pitävän, vaikka laittaa kuinka tiukalle ni tihkuu nestettä välistä.
420
Pyörä:
Gilera SMT 2010 | -07 Ankka
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
9.5.2015 1:14
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut 420 » 8.8.2016 0:11

Siis letkun ja karaliittimen välissä? Mulla oli siinä jesaria pari kierrosta, kun ei muuten tuntunu pitävän.
Gilera SMT[73cc Räkäsali leveemmällä pakoaukolla, Giannelli, 21mm PHBG Lortto, Malossi VL15 Läppärunko, Avarrettu imukaula, 13-52 Välit]
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut johnnyw » 8.8.2016 6:47

EI vaan itse sen karaliittimen kierreosan ja kannen välissä. Ei auta vaikka sen vääntää hampaat irvessä kiinni, silti tihkuttaa nestettä välistä.
Antsa__
Liittynyt:
10.7.2015 21:15
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Antsa__ » 5.9.2016 0:04

Osaisko joku kertoa, että saadaanko kannen laskemisella mitään hyötyä aikaseksi derbin vakiopytyssä. Paljonkohan olisi hyvä squish-välys, jos tähän hommaan rupiaa ?
Ja miten tuo kannen laskeminen yleensäkin vaikuttaa ?
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 20.9.2016 0:13

Moro, kysyisin sellasta, että ku otin öljypumpun pois käytöstä nii voiko ajaa ilman sitä peitelevyä?

Sitten tarvisin neuvoo, että missä kaikkialla moottorissa on stefoja? Ainakin kampuran stefat, kiksin ja vaihdepolkimen stefat tiiän.

Vikaks kysymys koskee ratasta, joka kiinnittyy kytkinpuoellla kampuran päähän. Eli miten se ratas irrotetaa, jottai sais stefan paikalle, vai tarviiko sitä irrottaa? :)
KawasakiViissataa
Liittynyt:
21.12.2015 20:52
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut KawasakiViissataa » 12.10.2016 0:58

Morjens, kaverin 09 derbi um rabasalla on pientä häikkää kytkimen kanssa, kytkintä ei saa kiristettyä kireälle tai kytkin ei toimi (kytkimen pitäis olla 45nm momentissa ja tällä hetkellä kiristetty käsin ku ei enempää voi kiristää). Mikä vois olla häikkänä? Voiko kytkimessä oleva "prikka" josta lähtee kaksi säiettä (oli vääntynyt, oikaistiin) olla vikana? Apua kaivattas ku tarttis derbin auton alta pois. Painelaakeri, kytkinlevyt ja kytkinkruunu ovat kaikki hyvässä kunnossa. Vika ilmeni siten että kytkin ei pitänyt ollenkaan ja aina kun laittoi 1 pohjaan sammui.
KawasakiViissataa
Liittynyt:
21.12.2015 20:52
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut KawasakiViissataa » 12.10.2016 1:02

Antsa__ kirjoitti:Osaisko joku kertoa, että saadaanko kannen laskemisella mitään hyötyä aikaseksi derbin vakiopytyssä. Paljonkohan olisi hyvä squish-välys, jos tähän hommaan rupiaa ?
Ja miten tuo kannen laskeminen yleensäkin vaikuttaa ?

Kyllähän toi auttaa, kaverilla laskettiin kantta muistaakseni pari milliä ja huomas jo selvän eron tehossa. Kannen laskeminen vaikuttaa siten, että puristussuhde paranee joka tuottaa lisätehoa paremman puristussuhteen takia joka isku. Teknisesti siis kannen laskussa pienennätään ns "ylimääräistä" männän ja kannen välistä tilaa jolloin puristuksia tulee lisää.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 13.10.2016 11:46

Kannen lasku kyllä kannattaa! Mutta, älä missään nimessä mene höyläämään sitä "kun kaveriltakin otettiin parimilliä", vaan mittaa ensiksi. Derbin koneessa välys on suuri, koska toleranssit eivät ole turhan pieniä ja osat täytyy suunnitella "väljiksi", jotta kaikki ei ole niin tarkkaa (voisi muuten tulla vahingossa sellainen kone jossa on liian pieni välys).

Sopiva välys männän ja kannen välissä on n. 0,8 mm. Mittaa ottamalla tulppa pois, laittamalla juotostinaa tms pyttyyn ja pyöräyttämällä kerran. Itelläni oli se vakiona jonkun ~2 mm, mut sulla voi olla eri. Siitä vaan sit sorviin.

Squishiin jäävä polttoainehan ei pala vaan menee hukkaan, eli sen pienennys sopivaksi parantaa hyötysuhdetta (ja tehoa).

KawasakiViissataa kirjoitti:Morjens, kaverin 09 derbi um rabasalla on pientä häikkää kytkimen kanssa, kytkintä ei saa kiristettyä kireälle tai kytkin ei toimi (kytkimen pitäis olla 45nm momentissa ja tällä hetkellä kiristetty käsin ku ei enempää voi kiristää). Mikä vois olla häikkänä? Voiko kytkimessä oleva "prikka" josta lähtee kaksi säiettä (oli vääntynyt, oikaistiin) olla vikana? Apua kaivattas ku tarttis derbin auton alta pois. Painelaakeri, kytkinlevyt ja kytkinkruunu ovat kaikki hyvässä kunnossa. Vika ilmeni siten että kytkin ei pitänyt ollenkaan ja aina kun laittoi 1 pohjaan sammui.


Hetkinen, en nyt oikein tajunnut että millä tavalla kytkin ei toimi? Siis luistaako se, eikö se irrota (sammuu vaihteen laittaessa) vai molempia? Kuvaile vähän paremmin.

Mut kuitenkin, epäilen kasausvirhettä. Onko siellä kaikki osat paikallaan, esim. se paksu prikka kytkinkruunun takana, se holkki siel välissä, ja se toinen prikka niiden kruunujen välissä? Tarkista räjäytyskuvista. Se säieprikka on vaan lukitusta varten, kuuluu taivuttaa kiristetyn mutterin kanttia vasten. Ei vaikuta tuohon kyllä. Onks kytkinjouset kunnossa?
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
gilsuu
Pyörä:
Nykyinen: Lolvo V70, Exät: Gilera SMT 2010 "Tiina" ja CPI SM 2007
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
31.10.2016 15:04
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut gilsuu » 17.11.2016 10:20

Tietääkö kukaan, että meneekö Airsalin 50cc sport -mäntä derbin alkuperäiseen sylinteriin ilman porausta/hoonaamista tai pyttykoroa yms? -> http://www.moposport.fi/mantasarja-derb ... 0cc-airsal

Myös muita mäntiä voi mieluusti ehdotella. Itsellä ensimmäinen männänvaihto rabasan talvella edessä, enkä osaa yhtään sanoa mikä olisi hyvä mäntä.
Melkein keulii, mutta ainakin kukkuu - https://www.youtube.com/channel/UC_S7K7 ... OvCg1Dqfpg
Tällänenjäbä
Pyörä:
Aprilli pila RX 50 -13
Liittynyt:
14.8.2016 21:56
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Tällänenjäbä » 25.12.2016 18:46

Löytyykö jostain ohjeet tuohon um öljypumpun säätämiseen?
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 25.12.2016 19:39

Pumpun rungossa ja vaijerin käyttämässä "kiekossa" olevat viivat kohdakkain.
That's all you need to know
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut johnnyw » 29.12.2016 18:29

Onko DRD Pro:n ja X racen UM koneissa mitään muuta eroa kun ensinmainitussa sähköstartti? Saisin kohtuu hintaan DRD Pro koneen ni ajattelin tuleeko mitään säätöä että saa paikalleen x raceen? Onko esim moottorin kiinnitysreiät & takahaarukan akseli samankokoiset ?
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut notreal911 » 29.12.2016 21:43

Ainakin minun ymmärtääkseni kyseessä on ihan sama kone, uskoisin menevän sellaisenaan kiinni.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut johnnyw » 29.12.2016 22:18

Tuossa luulossa itsekin olin että täysin sama kone starttia/magneettoa lukuunottamatta. Mutta yksi kaveri mutuili että taaimmainen moottorin kiinnittysreikä olisi isompi drd koneessa, eli siis se joka yhdistää moottorin ja swingin.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista