Rabasa

Teleman
Liittynyt:
23.9.2013 16:11
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Teleman » 28.11.2015 17:40

MURTSIZ kirjoitti:Sopii. Ensiörattaan ja mutterin väliin pitää muistaakseni laittaa prikka

Kyllähän se sopi, mutta ensiöratas kai liika korkea kun ei enään kytkinpuolen kansi mene paikoilleen vaan öljy tai vesipumpun ratas ottaa kiinni ensiörattaaseen... Taitaa olla korkeampi kuin uudenmallin ratas niin joutuu ostaan uudenmallin osat(kruunu+ratas) tai sitten sorvaamaan tuota...
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Vireboy » 29.11.2015 0:41

Oisko kellään hajua mitä kannattais alkaa tekemään kun kampura, ei siis kiertokanki vaan itse kampiakseli liikkuu sivuttaissuunnassa aiheuttaen perkeleellisen kolinan? Laakerit on uudet. Tässä vielä video:

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Shape » 29.11.2015 0:49

Onko kampuran akseli liian väljä laakereille?? Tai laakeripesä väljä.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Vireboy » 29.11.2015 2:33

Vois kampuran akseli olla väljä kun käytettynä toi kampura ostettukin. Laakeripesät on kunnossa kyllä.
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 29.11.2015 3:28

Näkyikö kampurassa laakerien kohdalla kulumaa? Yksi temppu, mitä voisi kokeilla, olisi etsiä jotkin sopivat shimmi "prikat" kampuran limpun ja laakerin väliin. Niillä voisi saada tuon sivuttaisvälyksen pois, ja hyvällä tuurilla shimmit puristuisi hieman limpun ja laakerin sisäkehän väliin, jolloin laakerit ja kampura jämähtäisi muutenkin toisiinsa paremmin, eikä kampura pääsisi pyörimään laakerin sisällä.
Toinen sitten olisi, että käyttää kampuran koneistamolla, ja työstää akselin ulkohalkaisijan seuraavaan yleiseen laakerikokoon, mutta silloin saattaa tulla ongelmaksi jo kampuran kestävyys, etenkin jos yli millin joutuu halkaisijasta pois ottamaan. Tällä kyllä saisi laakerin istumaan varmuudella tiiviisti kampiakselille.
Siinä on toki vaarana, jos liikaa materiaalia lähtee akselilta, että vauhtipyörä tai ensiöratas voisi upota liian syvälle kampiakselille, etenkin jos rattaan tai vauhtipyörän sisäkehä on päässyt kulumaan, mutta se on melko epätodennäköinen ongelma.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Shape » 30.11.2015 0:12

Zande kirjoitti:Yksi temppu, mitä voisi kokeilla, olisi etsiä jotkin sopivat shimmi "prikat" kampuran limpun ja laakerin väliin. Niillä voisi saada tuon sivuttaisvälyksen pois, ja hyvällä tuurilla shimmit puristuisi hieman limpun ja laakerin sisäkehän väliin, jolloin laakerit ja kampura jämähtäisi muutenkin toisiinsa paremmin, eikä kampura pääsisi pyörimään laakerin sisällä.

Ei ihan toimiva temppu, kun kampiakseli lämpeää ja laajenee, jolloin laakerille tulee aika mukavia aksiaalikuormituksia.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 30.11.2015 2:13

Toisaalta, kun mietitään, että esim Cagivan moottorissa kampiakseli shimmataan laakereita vasten, ja keskitetään sylinteriin nähden, juurikin kuvailemallani tavalla, jo alun perin, niin mietityttää miksei sama ratkaisu Derbinkin koneessa toimisi. Toki fiksuinta voi silti olla jättää sinne se parin kymmenyksen välys lämpölaajenemista varten.
Ja laakereiden kuormituksista puhuttaessa täytyy huomioida, että laakerit, jotka ovat kampuran tavoin terästä, laajenee hitaammin kuin alumiiniset lohkot, ei pitäisi kovin suuria rasituksia tästäkään syystä ilmetä, etenkin kun akseli kerran on väljä laakereihin nähden, jolloin sisäkehälle ei lohkojen nopeammassa laajenemisessa aiheudu "vetoa" kampiakselin keskustaa kohti.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Vireboy » 30.11.2015 14:40

Lienee helpointa uusia suoraan vaan kampura eikä lähteä shimmeillä säätämään, niin monta muuttujaa tän projektin aikana tullu että ei enää jaksa :D
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut joonasfin » 13.12.2015 14:01

Mitä eroo on vanhan mallin EBE ja EBS koneella. ois kiva tietää ku oon ostamas Dopplerin competition vahvistettua kampuraa. tietääkö joku tuosta kampurasta esim onko eroja vakioon muuta kun vahvistettu
MURTSIZ
Pyörä:
Derbi X-Treme 2004
Liittynyt:
5.4.2014 17:09
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut MURTSIZ » 13.12.2015 14:10

Sendassa taitaa olla ebs ja gprrässä ebe tai toisin päin. Eroa ei taida muuta olla kun että gprrässä on tasapainoakseli
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 13.12.2015 17:31

Moottoreissa erona tp-akseli ja sähköstartti tai poljinkäynnistys. Kampuran suhteen eroa voi sitten olla kampiakselin tasapainotuksessa tp-akselin johdosta, mutta tätä en nyt pelkän muistin varassa uskalla sanoa.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut joonasfin » 13.12.2015 22:23

Zande kirjoitti:Moottoreissa erona tp-akseli ja sähköstartti tai poljinkäynnistys. Kampuran suhteen eroa voi sitten olla kampiakselin tasapainotuksessa tp-akselin johdosta, mutta tätä en nyt pelkän muistin varassa uskalla sanoa.

kiitos vastauksesta. Tietääkö kukaan tuosta Dopplerin competition kampurasta mitään
https://www.gearparts24.de/kurbelwelle- ... a1886.html
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut joonasfin » 13.12.2015 22:40

mistä saisin 21mm imukaulan vai saako vakio imukaulasta viilamalla sopivan 21mm kaasarille
MURTSIZ
Pyörä:
Derbi X-Treme 2004
Liittynyt:
5.4.2014 17:09
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut MURTSIZ » 13.12.2015 22:43

Maxiscoot.com sie on malossin kaasari+ imukaula
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.12.2015 23:27

joonasfin kirjoitti:tietääkö kukaan sellasta kampuraa kun Doppler competition?
onko jotain eroja kuin että se on vahvistettu? esim onko iskupituus se 40mm, käykö siihe normi männän tappi ja käykö normi lohkojen laakerit siihen? minkä laisen pytyn kestää vielä?
https://www.gearparts24.de/kurbelwelle- ... a1886.html

Riittää, kun kysyy yhdessä topikissa.

Parempiakin on saatavilla, jopa halvemmalla.
"Vahvistettu" tarkoittaa melkeinpä aina sitä, että on isompi / isommat neulalaakerit (yläpään, tai myös alapään neulalaakeri), ja joissakin isompi alatappi (16->18mm).
Uskon silti, ettei siulla ole niin paljon kiertävä moottori rakenteilla, etteikö kestäisi esim. Doppler ER1 tai vaikkapa tuo Competition kampiakseli riittävän pitkään - kunhan kaasuttimen säädöt on edes sinne päin, ja 2-t öljyä polttoaineen seassa.. ja asiallinen ilmansuodatin paikoillaan.

Tuotteen lisätiedoissa mainitaan aina erikseen, jos vaatii esim. eri kokoisen / kokoiset petilaakerit, tai jos iskunpituus poikkeaa alkuperäisestä.

Männän koolla (massalla) ei käytännössä ole merkitystä kiertokangen laakereiden kestoon, ellei männän nopeus ole oikeasti suuri (ja pidemmän aikaa; esim. kilpailukäytössä).
Ja pelkkä sylinterisarja ei vaikuta siihen, miten paljon moottori kykenee kiertämään.

Tiedän ainoastaan yhden tapauksen, kun kilpamopon kiertokanki on mennyt poikki..
Ja siinäkin ollut sytkäennakko liian aikasella (nakutuksen seurauksena kiertokanki poikki).

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista