Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Kääntä
Pyörä:
ZX9R
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
4.1.2008 16:49

ViestiKirjoittanut Kääntä » 9.5.2010 11:19

ei varmaankaan saa hitsattua yhteen menoon, jonku verran voi hitsata mutta kuitenki aina hetken päästä kuumenee liikaa ja palaa läpi. semmosia parin sentin siivuja voi saaja hitsattua kerrallaan
qwe
Pyörä:
Honda Cr 125, Honda Cr 80, Derbi senda DRD
Liittynyt:
5.6.2009 0:16
Osien piirtäminen

ViestiKirjoittanut qwe » 14.5.2010 20:54

Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää?? :s
Kääntä
Pyörä:
ZX9R
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
4.1.2008 16:49

ViestiKirjoittanut Kääntä » 15.5.2010 9:20

qwe kirjoitti:Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää?? :s

vaihoitko koon jostain tuumista milleihin?
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 15.5.2010 16:17

Mikä on exhaust port equal diam? onko halkasija?
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25

ViestiKirjoittanut jt-87 » 16.5.2010 10:53

Krg kirjoitti:Mikä on exhaust port equal diam? onko halkasija?

Se on pakoaukon halkaisija ympyräksi muutettuna eli pakoaukon pinta-ala käteen ja laskemaan että minkä kokoista kokoista ympyrää se vastaa...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 16.5.2010 19:46

qwe kirjoitti:Itse tulostelin noita osia cone layoutin avulla nyt tuli ongelma ettei osat mahdu a4:selle. Miten noita osia vois ite piirtää?? :s

Ei ne mullakaan mahdu A4:lle. Tulostin sitten laittaa sen puoliks kahdelle paperille.
ihansama
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
24.6.2008 16:17

ViestiKirjoittanut ihansama » 6.6.2010 19:30

mahtaakohan jokin olla pielessä, kun blair exhaust 2 antaa putken suurimmaksi halkaisijaksi 48mm?
vai pitääkö tuohon vain luottaa?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.6.2010 21:26

ihansama kirjoitti:mahtaakohan jokin olla pielessä, kun blair exhaust 2 antaa putken suurimmaksi halkaisijaksi 48mm?
vai pitääkö tuohon vain luottaa?


Aika pientä keskilieriön kerrointa laitat. Jotain kolmosta varmaan kannattaa kattella ennemmin. Ja sit sulla taitaa olla melko pieni pakokanava siinä vermeessä mihin oot putkee arpomassa... Sen lähtöhalkaisijan (osa nro 1) pitäis olla samankokoinen kuin pakokanava siinä laipalla. Tai sit oot vaan laskenu pakokanavan koon väärin.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
ihansama
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
24.6.2008 16:17

ViestiKirjoittanut ihansama » 7.6.2010 18:57

no se keskilieriön kerroin oli 3,0.
paon keskimääräisen halkaisijan laskin sieltä männän puoleisesta päästä ja sain siitä 16mm
kun kokonais pinta-ala oli n.390mm^2

pytty on pv,n vanhavaluinen 50cc power+ joka on porattuna 61cc ja pakoaukko on muutettu suoraksi.
kanavan kokoa en ole suuremmin muuttanut vakiosta.
onkohan vika sitten tuossa laskussa?

(2*männän puoleisen pään pinta-ala /pii)
ja tuon lausekkeen vastauksen neliöjuuri?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 7.6.2010 21:39

ihansama kirjoitti:no se keskilieriön kerroin oli 3,0.
paon keskimääräisen halkaisijan laskin sieltä männän puoleisesta päästä ja sain siitä 16mm
kun kokonais pinta-ala oli n.390mm^2

pytty on pv,n vanhavaluinen 50cc power+ joka on porattuna 61cc ja pakoaukko on muutettu suoraksi.
kanavan kokoa en ole suuremmin muuttanut vakiosta.
onkohan vika sitten tuossa laskussa?

(2*männän puoleisen pään pinta-ala /pii)
ja tuon lausekkeen vastauksen neliöjuuri?

Joo jos toi pakoaukon pinta-ala on 390mm^2, niin keskimääräinen halkaisija 22,3mm
Eli lasketaan seuraavasti:
1. Jaetaan pinta-ala piillä
2. Otetaan edellisen vastauksesta neliöjuuri
3. Kerrotaan lopuksi kahdella
ihansama
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
24.6.2008 16:17

ViestiKirjoittanut ihansama » 8.6.2010 17:53

jep, se blair exhaust tarjosi laskukaavaksi tota minun edellisessä viestissä mainitsema, mutta kun kokeilin blair exhaust 3 niin siellä oli tuo kaava.. :)
kiitoksia neuvoista :)
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 11.6.2010 11:13

Onkos kukaan tehnyt nelariin putkea? Ois tarkotus yzf-r125 tehdä putki. Tuossa laskurissa vaan on pari outoa kohtaa.
1. Angle of collector? Kollektorin kulma ilmeisesti, mutta miten se vaikuttaa.
2. Exh valve opening in degrees. Eli tää on kai pakovenan joku avautumisjuttu?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.6.2010 12:18

Se valve opening on ilmeisesti se sama mikä 2tahdeissakin on pakoaukon avauuminen, eli otat astelevyn, katsot koska pakoventtiili alkaa avautua, ja pistä siihen kohtaan 0-astetta. Sitten pyörität konetta käymissuuntaan niin kauan että se pakoventtiili sulkeutuu ja katot asteet.

Olisikohan näin homma?'
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25

ViestiKirjoittanut jt-87 » 11.6.2010 18:08

Slerpa_ kirjoitti:Se valve opening on ilmeisesti se sama mikä 2tahdeissakin on pakoaukon avauuminen, eli otat astelevyn, katsot koska pakoventtiili alkaa avautua, ja pistä siihen kohtaan 0-astetta. Sitten pyörität konetta käymissuuntaan niin kauan että se pakoventtiili sulkeutuu ja katot asteet.

Olisikohan näin homma?'


Taitaapi olla niin, että nolla astetta on yläkuolokohdassa. Siitä kun pyörittää niin oikea asteluku löytyy, kun pakoventtiili alkaa avautua. Jos luku on yli 360 astetta, kannattaa aloittaa uudelleen ;)

Eli siis aukon avautumisasteet: ykk:sta siihen kun aukko/venttiili alkaa avautua
aukon aukioloasteet: aukon avautumisesta aukon sulkeutumiseen
Tässä tapauksessa ylempi.
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 11.6.2010 22:32

Hehee, kaikenhuipuksi siinä laskurinkutaleessa taitaa muistaakseni olla "Exhaust valve opening in degrees BBDC" eli "Pakoaukon avautumisennakko asteina Ennen Alakuolokohtaa". BBDC meinaa Before Bottom Dead Centre. Ehkei ihan sanatarkasti noin mutta tässä samassa topikissa on keskusteltu aiheesta ainakin viisi kertaa. Ja joka kerta saadaan puhuttua paskaa ainakin sivun verran. Eipä siinä, poxulaskurihan siitä tykkää! :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista