Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.6.2014 17:44

Täyttö tapahtuu yleensä lainaamalla toisten pulloista, sillä kaasufirmat eivät välttämättä suostu täyttämään muita pulloja / tai pullon liitin ei käy suomi-standardeihin.

Kerrohan mistä noita tiggejä saisi, nyt alkoi itseänikin kiinnostamaan. ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.6.2014 17:53

TIG 200 AC/DC pulssilla
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/wig-tig-acdc-200-puls/wig-tig-acdc-200-puls-welding-complete-set.html

TIG 200 AC/DC pulssilla (?), ja ilmeisesti jokin edistyneempi versio edellisestä..?
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... e-set.html

AC/DC TIGit alk. 649,- pelkkä kone. ;)

Pitää saada nyt äkkiä myytyä toi Derbi pois, niin sais rahat jompaan kumpaan noista.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.6.2014 23:42

No perkele, vaikken ikinä ole edes tigillä hitsannut, nyt alkoi kyllä hiukan himottamaan. :lol: Ammattihitsareiden työskentelyä kun seuraa, saavat näyttämään hitsailun niin helpoltakin (mitä se ei todellakaan ole). Rosteriputket yhdistyvät toisiinsa saumattomasti minuutissa jne.

Noita kiinakoneita (Stahlwerk) vieläpä kehuttu jopa hyviksi netissä, ei nyt tietenkään Kempin veroinen, mutta hintaan nähden hyvä kone. Kaasupulloasia pitäisi vain selvittää, Suomesta vai Saksasta, ja millaiset mittarit / venttiilit yms.

Olishan tollanen tig varmasti parempi kuin mig peltihommissa, ja noissa ACDC-vehkeissä vieläpä alu-mahdollisuus. Mitään isompia valuja noilla ei varmaan ilman esilämmitystä korjata?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 26.6.2014 20:20

Ledinauha kirjoitti:Toimiiko nuo "scratch-start tigit" oikeasti esim. putken hitsailussa?
Jos tarkotat raapasusytytystä (perus invertteri ilman mitään tig ominaisuutta) niin toimii. Paljon helpommin syttyy kun puikko ja jos tekniikan hallitsee, niin elektrodiakaan ei tarvitse hiua uudelleen joka välissä.

Argonihan ei maksa kuin muutaman rosentin enemmän mitä mikin seoskaasu. Sauman määrään nähden kaasua vaan kuluu enemmän koska hitsaus on hitaampaa. Jos mikillä hitsaa pelkällä hiilarilla niin saavuttaa kyllä jo todellista säästöä...

Ainakaan woikoski ei suostu saksan pulloa täyttämään. Ensin niiden pitää muuttaa se suomen standardien mukaseksi ja katsastaa...

Ledinauha kirjoitti:Olishan tollanen tig varmasti parempi kuin mig peltihommissa, ja noissa ACDC-vehkeissä vieläpä alu-mahdollisuus. Mitään isompia valuja noilla ei varmaan ilman esilämmitystä korjata?
Mullakin on AC/DC tiggi :D SIllä DC:tä tulee kempin invertteristä ja AC:ta saa halpis muuntajasta. Pulssitoimintoja ei ole. Isommat valut menee tottakai samoilla vehkeillä, mutta puikolla.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 30.6.2014 22:20

Noniin, eli 70cc AM6 Airsalille uutta putkea tekemässä, tällä kertaa ehkä pullistamalla.

Blairilla jotain säädellyt ja tälläistä antaisi ulos:

Syötettävät tiedot
Sylinterin tilavuus: 70,5cc
Huipputehon kierrosluku: 11,7 k.
Pakoaukon ajoitus: 190⁰
Tavoiteltu teho: 15hv
Pakokanavan pituus: 28,5mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,01
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,480
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,75
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,62
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 28,00mm

Saatavat tiedot:
Bmep: 9,57 bar
Pakoputken kaasujen lämpötila: 576,59 ⁰C
Aallonnopeus: 584,27 m/s
Viritetty pituus: 790,36 mm

Putken osien pituudet:
Pituus mm : Halkaisija mm: Osan kulma:
L1 40,7 D1 28,3 0,00
L2 174,8 D2 42,3 1,85
L3 116,3 D3 70,9 5,65
L4 58,5 D4 97,4 10,33
L5 69,9 D5 97,4 0,00
L6 152,6 D6 21,0 11,39
L7 210,0 D7 21,0 0
Putken pituus: 761,9
Kokonaispituus: 790,36



Omasta mielestäni ihan ok, tosin pakokaasujen lämmöt melko korkeat mitä nyt muihin vertailin?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.7.2014 15:49

No perkele, vaikken ikinä ole edes tigillä hitsannut, nyt alkoi kyllä hiukan himottamaan. :lol: Ammattihitsareiden työskentelyä kun seuraa, saavat näyttämään hitsailun niin helpoltakin (mitä se ei todellakaan ole). Rosteriputket yhdistyvät toisiinsa saumattomasti minuutissa jne.
Tigillä on tosi helppo ja mukava hitsata, kunhan osat sopii hyvin toisiinsa, eikä lisärautaa tartte kauheesti uittaa saumaan. Sitten taas jos osat ei sovi kunnolla yhteen ja täytyy kauheesti täyttää rakoja, on tig tosi järkyttävä laite vaikka miggiin verrattuna.

Agalta saa noita 10 litran Unicyl- pulloja johon saa tiettyjä hitsauskaasuja. Joskus tuli tutustuttua noihin kun piti nestekaasupillit ostaa kotiin, ja hankkia tollanen happipullo. Mun mielestäni oli ainakin sillon aika sopuhintanen, saa omistuspullon jonka voi täyttää täyttömaksua vastaan AGA:lla.
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 2.7.2014 16:39

Jos ei tigillä osaa täyttää rakoja niin ei osaa kyllä hitsata muutenkaan. Miten olis 4mm railoon putken päittäisliitos?




Terv. Putkihitsaaja
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.7.2014 0:53

Jeps, töissä aina ihastelen noita hitsisaumoja, satoja kilsoja rosteriputkea tiggailtuna yhteen. Kaikilla keikkakäytössä aina sama Kempin Master 1500, liekö sitten hyväkin kone? Niitä vanhakoppasiakin näkyy olevan yhä ihan ammattikäytössä, myisiköhän joku halvalla poies... Siinä ei tosin tuota alumahdollisuutta tosin olisi.

Netissä lukee melko paljon kommenttia noista Stahlwerkin koneista, takuukin kuulemma toimii joten sellainen olisi sitten kai hommattava jos ei nyt käytettyä Kemppiä tms. laatukonetta löydy. AC toki plussaa.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 4.7.2014 13:40

Jos ei tigillä osaa täyttää rakoja niin ei osaa kyllä hitsata muutenkaan. Miten olis 4mm railoon putken päittäisliitos?

Peltiin enemmänkin tarkotin, noita paksumpia nyt saa täytettyä. Mun mielestäni migillä olen ainakin itse saanut paaljon helpommin huolimattomasti tehtyjä peltiosia hitsattua yhteen mitä tigillä. Kokemusta mulla tosin on migistä paljon enemmän, vaikka tigilläkin on jonkun verran tullut hitsattua.
T0PP4
Liittynyt:
17.5.2014 23:06
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut T0PP4 » 18.8.2014 21:26

Onkos kellään noita Derbin tietoja tuohon BlairExhaustIIn ? Tarvis noi esim. pakoaukon aukioloaika tiedot ja semmoset kun itte en pääse nyt mittailemaan, kun mopo ei ole saatavilla.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 1.9.2014 20:50

Askartelinpa tuossa uuden tötterön kotkottimeen.
Kuva
Tämä siis hitsattu sillä "home made" tigillä. Hosumisen merkkejä toki näkyvissä, mutta jos palat sattuivat stemmaamaan, niin ei tarvinnu lisäainettakaan laittaa. Tehot selvinne lähiaikoina dynossa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 2.9.2014 18:31

Kermaa. 8)

Onko muuten mitään vinkkejä juuri yläkauttaisen putken tekemiseen? Paloista hitsaamalla varmaan helpompi saada kohdalleen sopiva, jos tilaa on vähän?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 3.9.2014 19:51

Jos tuommosta puolikkaan putkea alkaa paloista tekemään, niin yksi ihmiselämä voi alkaa tuntumaan varsin lyhyeltä... Riittäskö 50 palaa? Saati kaasupullo taikka kieppi lankaa?
Se on totta juu, että aika vaikea on saada pullistettua riittävän jyrkkää käppyrää rypyttömästi. Varsinkaan keskilieriö, eli kohta jossa laajeneminen muuttuu supistumiseksi, ei meinaa sietää kurvia ollenkaan.
Tuosta mun putkesta joudin parin sentin siivun ottaa pois ja tehä yhen palan kun ei istunut muuten nätisti.
Hakalanpoika
Pyörä:
Rieju Mrt '10
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
10.11.2013 13:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Hakalanpoika » 14.9.2014 17:52

elikkä oon nytte tekemässä ekaa paisariani ja tollaset mitat/tulokset sain.
mun silmään noi vaikuttaa ihan hyviltä mut aattelin nyt viel kysyy täältä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"kyl sitä ny aina vähä voi parantaa"
https://www.youtube.com/user/MTdriving
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 14.9.2014 19:04

Mihin laitokseen tuo on tulossa? Pakoaukon ajoitus ainakin melko maltillinen.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista