Boostbottle mopoon

kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut kossusukka » 22.2.2012 23:38

Eikös boostbottle (ja siis mitoitettu sekä järjen kanssa tehty sellainen) toimi parhaiten joidenkin pienten tehokuoppien tasoitteluun ja muutenkin siihen "viimoiseen silaukseen". Eli johonkin tehariderbiin ei ihan ensimmäisenä kannata lähteä semmoista väkertämään ja olettaa että sillä nakellaan kasusta keulaa.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
M-65
Pyörä:
Kick Ten Minutes
Paikkakunta:
Kokemäki
Liittynyt:
4.4.2009 21:08
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut M-65 » 23.2.2012 1:32

-Zone- kirjoitti:Yksi hyvä muistisääntö on, että mitä helpompi viritys on toteuttaa sitä pienempi sen vaikutus yleensä on. B.B.:n vaikutus parhaimmillaankin on oikeastaan aina jotain "ei yhtään" ja "vähän parempi" väliltä.

Joo, toi on kyllä tullut huomattua....
tombadoz
Pyörä:
(ex) Piaggo typhoon 70cc, Derbi xtreme -05 73cc. Honda monkey-89 125cc. zoner 50cc. kawasaki kx 85 -05. honda cr 125 -95. mikilon 250 -09
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.4.2012 18:17
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut tombadoz » 20.6.2012 22:33

http://www.youtube.com/watch?v=kYSWT-E9 ... re=related onko tämä kikka toimiva ? :D . ei viittis turhaa raiskaa imukaulaa, varsinkin jos tämä on toimiva vaihtoehto ? ;)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut Betaversio » 21.6.2012 14:49

Eikait siinä, tuohon voi vastata ihan vain muutamalla lainauksella samasta topikista.
Topsa- kirjoitti:Kaasariin ei saa mitään järkeenkäyvän kokoista nippaa kiinni, mikä olisi siis tarkoitettu tuolle boostbottlelle, imukaulaan isompi reikä ja hitsillä/kierteet ja lukkoliimalla kiinni.


kossusukka kirjoitti:Katsoppas sen alipainenipan halkaisijaa, siitä ei paljoa soossia virtaa suuntaan tai toiseen.


Eli tuo kikka ei ole toimiva.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
taikasieni
Liittynyt:
18.2.2012 17:12
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut taikasieni » 6.9.2012 16:52

tuli täs mieleen et onko joku minimi koko tolle boostbottlelle niiku esim 1desi??
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 6.9.2012 21:40

Tuskin, mitoitat oikein niin koon luulis olevan oikea.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 6.9.2012 21:44

Joidenkin lähteiden mukaan vähintään sylinterin iskutilavuuden verran, eli mopoissa 0,5dl. Koko tietysti riippuu muistakin muuttujista. Tässä yksi Excelillä toimiva laskuri mitoittamiseen.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
taikasieni
Liittynyt:
18.2.2012 17:12
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut taikasieni » 7.9.2012 11:12

no kaipa toimun pönttö sitte toimii kun se on noin 0,7dl ja mitotukset on oikeet
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut riksu26 » 19.12.2012 21:21

Mite toi boost bottle pitäs tehä että sais toimimaa alakiekoilla kunnolla? Kyseessä minarelli ja jos se jotai vaikuttaa ni kaasari on 16mm. Ois nimittäi iha kiva saada sinne n.5000rpm ku sen jälkee ottaa piikin.
jarkko46
Pyörä:
Gilera RCR -05 Derbi DRD Racing Yamaha Bw's -97
Liittynyt:
24.6.2009 12:26
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut jarkko46 » 29.1.2013 14:33

Onko naita kukaan tehny kunnollisella mitoituksella jossa letku on yli 8mm? Koko ketju taynna vain tyhmia kysymyksia ja OT:ta.

Viitsisiko Sarvi kokeilla dynossaan miten BB vaikuttaa todellisuudessa. Pliis. ;)

Itelle oon tekemassa 13mm letkun paahan ja imukaulan teetan uuden kunnolisella liitannnalla. Saisi vain uuden isomman kaasarin nyt pian nii vois mitoittaa imukaulan loppuun asti.


riksu:lle Tee se tarpeeksi paksulla letkulla, ei se muute vaikuta. 10mm paksulla letkulla ja 20cm pitkalla tulee 160cm^3, tai vastaavasti 13mm/ 200mm 260cm^3.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut -Zone- » 29.1.2013 15:33

jarkko46 kirjoitti:Viitsisiko Sarvi kokeilla dynossaan miten BB vaikuttaa todellisuudessa. Pliis. ;)

Olipa järkevä pyyntö. Pitäisikö sen kokeilla kaikki mahdolliset moottorit kaikilla mahdollisilla osakombinaatiolla ja pullon ja letkun mitoitukset tehty vielä kaikille mahdollisille kierrosluvuille ?

Jos näin oli, niin voin jo sanoa suoraan, että vastauksena on että jossain moottorissa oli hyötyä, jossain ongelmia, jossain ei havaittu muutoksia, jossain jne.. jne.. jne..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut jnd » 8.4.2013 19:59

Onko nuo boostbottlet yleensä kuin paksuseinämäistä tavaraa? tarttis kestää n.10 barin paine
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.4.2013 12:27

Yleensä eivät ole ja muovisinakin vastaavat lähinnä jotain shampoo yms pulloja.
Jauhesammutinpullot koeponnistettiin muistaakseni jonnekin 100 baarin hujakoille ja mikäli muistikuvat ei kauheasti pielessä ole niin niissä käytetyt paineet oli jotain 15bar tai alle.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
pat.pend.
Pyörä:
RockStar Derbi Senda DRD Pro SM
Liittynyt:
4.7.2013 14:57
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut pat.pend. » 30.10.2013 15:38

Jos joku voisi ohjeistaa boost bottlen hankkimisessa ja sen letkun mitoituksessa:
Suuntaa antava set up, johon bottlen pistäisin:
Mopo, 88cc, sovitettu KTM 85/105sx putki, iso kaasutin lisäventurilla, 4läppä "teholäppis", toivottu huipputehoalue n. 8,5-10,5k rpm.
Ensinnäkin näitä bottleja löytyy budjettiin sopivia 4 eri kokoa:
Stage6:125cc, Doppler:195cc, TNT:275cc ja Malossi, jonka tarkasta koosta en ole selvillä, mutta sekin kai hieman alle 200cc.
Letkujen paksuudet näissä on:
Stage6:5mm, Doppler:ei täyttä varmuutta, mutta vaikuttaisi ainakin 8mm letkulta, TNT:10mm, Malossi:sama juttu kuin Dopplerin kohdalla...
Mikäs näistä olisi sopivin? Jollain 2stroke sivulla mainittiin, että bottle pitäisi olla mahdollisimman lähellä sylkän tilavuutta, mutta halutulle kierrosalueelle sopivimman kokoinen bottle on sitten se yleisin ohjeistus.
Seuraava kysymys on että onko bottlen tarkoitus toimia tehopiikin kohdalla, vai levitetäänkö sillä piikkiä jompaan kumpaan suuntaan?
Sitten vielä tuosta letkun pituudesta, että kumpaan suuntaan bottlen käyttökierrosalue siirtyy, kun letkua lyhennetään? Eli toisella tavalla esitettynä, kummalla, lyhyellä vai pitkällä letkulla, bottle toimii matalemmilla kierroksilla?
Kiinnostaisi myös tietää, että millä tavoin letkun pitäisi olla eri mittainen, jotta bottle toimisi muuten samalla set up:illa, jonka viestin alussa mainitsin, mutta moottorin koko olisikin 50cc ja tehoalue hieman ylempänä?

Kiitokset vastaajille jo etukäteen!
|Amispatentti? Ei, lukiopatentti! Patent pending.|
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut -Zone- » 30.10.2013 16:02

pat.pend. kirjoitti:Seuraava kysymys on että onko bottlen tarkoitus toimia tehopiikin kohdalla, vai levitetäänkö sillä piikkiä jompaan kumpaan suuntaan?
Sitten vielä tuosta letkun pituudesta, että kumpaan suuntaan bottlen käyttökierrosalue siirtyy, kun letkua lyhennetään? Eli toisella tavalla esitettynä, kummalla, lyhyellä vai pitkällä letkulla, bottle toimii matalemmilla kierroksilla?

1. Tee itse se b.b. Laskurilla mitoitat. Tiittasessa löytyy kaava, mutta on tuosta laskureitakin jaossa.
2. Pääsääntöisesti parhaiten b.b. (yamahalla yeis nimitys) toimii keskialueella joka on varsinkin pienten 2T moottorien heikko paikka. 4500-5500rpm välimaastoon mitoittaa tehtaatkin ne ja hyöty laskee lähes aina mentäessä kierroskaistassa ylemmäs tai alemmas. Tietysti jokainen moottori on yksilö, mutta pääsääntöisesti näin (muistaakseni tiittasen mukaan ihanneresonanssi taisi olla 75hz, eli 4500rpm, mutta pelivaraa tässä on vähän ylemmäksikin). Huipputehon kohdalle sitä ei siis missään nimessä tule mitoittaa, eli sillä ei muotoilla "piikkiä" mihinkään suuntaan vaan pyritään oikaisemaan keskialueen tehovajetta.

Juuri samasta yksilöllisyydestä johtuen se kannattaakin tehdä itse. Masci -periaatteella toimivat jousiviritykset kannattaa unohtaa heti (toimii juuri sillä like-energialla jota pyritään hyödyntämään, joten ei kannata haaskata absorboimalla sitä jouseen) ja monissa tehdastekoisissa kiinteissäkin purkeissa on myös ihan helvetin ohut letku (letkun mitoituksessa tulee huomioida letkun halkaisijan sijaan letkunippojen sisähalkaisija eli niiden läpivirtauspinta-ala joka on yleensä pienempi kuin itse letkun).
3. B.b periaatteesta ja muutoinkin 2T moottorista ja sen virittämisestä syvemmin Tiittasen opuksessa.

Purkin itsetekemiseen lasikuitu on hyvä (vinyyliesterihartsilla), mutta aihioksi käy kyllä tyhjät shampoo, sinappi, yms muovipullotkin joiden sisätilavuutta voi sitten säädellä vaikka purkkia lämmittämällä ja kasaan puristamalla. Jos mahdollisuus alumiinin hitsaamiseen vain on niin sekin on hyvä vaihtoehto. Muovia voi hitsata vaikkapa juotoskolvilla kunhan ei yritä liittää eri muovilaatuja. Arldlite ja muut epoksiliimat ei tunnu enää pitkäaikaisesti kestävän nykybensoja. Ainakin bensatankin korjausyritykseni osoittaa moista vaikka pinnat olikin huolellisesti putsattu asetonilla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista