pat.pend. kirjoitti:Seuraava kysymys on että onko bottlen tarkoitus toimia tehopiikin kohdalla, vai levitetäänkö sillä piikkiä jompaan kumpaan suuntaan?
Sitten vielä tuosta letkun pituudesta, että kumpaan suuntaan bottlen käyttökierrosalue siirtyy, kun letkua lyhennetään? Eli toisella tavalla esitettynä, kummalla, lyhyellä vai pitkällä letkulla, bottle toimii matalemmilla kierroksilla?
1. Tee itse se b.b. Laskurilla mitoitat. Tiittasessa löytyy kaava, mutta on tuosta
laskureitakin jaossa.
2. Pääsääntöisesti parhaiten b.b.
(yamahalla yeis nimitys) toimii keskialueella joka on varsinkin pienten 2T moottorien heikko paikka. 4500-5500rpm välimaastoon mitoittaa tehtaatkin ne ja hyöty laskee lähes aina mentäessä kierroskaistassa ylemmäs tai alemmas. Tietysti jokainen moottori on yksilö, mutta pääsääntöisesti näin (
muistaakseni tiittasen mukaan ihanneresonanssi taisi olla 75hz, eli 4500rpm, mutta pelivaraa tässä on vähän ylemmäksikin). Huipputehon kohdalle sitä ei siis missään nimessä tule mitoittaa, eli sillä ei muotoilla "piikkiä" mihinkään suuntaan vaan pyritään oikaisemaan keskialueen tehovajetta.
Juuri samasta yksilöllisyydestä johtuen se kannattaakin tehdä itse. Masci -periaatteella toimivat jousiviritykset kannattaa unohtaa heti
(toimii juuri sillä like-energialla jota pyritään hyödyntämään, joten ei kannata haaskata absorboimalla sitä jouseen) ja monissa tehdastekoisissa kiinteissäkin purkeissa on myös ihan helvetin ohut letku
(letkun mitoituksessa tulee huomioida letkun halkaisijan sijaan letkunippojen sisähalkaisija eli niiden läpivirtauspinta-ala joka on yleensä pienempi kuin itse letkun).
3. B.b periaatteesta ja muutoinkin 2T moottorista ja sen virittämisestä syvemmin
Tiittasen opuksessa.
Purkin itsetekemiseen lasikuitu on hyvä (vinyyliesterihartsilla), mutta aihioksi käy kyllä tyhjät shampoo, sinappi, yms muovipullotkin joiden sisätilavuutta voi sitten säädellä vaikka purkkia lämmittämällä ja kasaan puristamalla. Jos mahdollisuus alumiinin hitsaamiseen vain on niin sekin on hyvä vaihtoehto. Muovia voi hitsata vaikkapa juotoskolvilla kunhan ei yritä liittää eri muovilaatuja. Arldlite ja muut epoksiliimat ei tunnu enää pitkäaikaisesti kestävän nykybensoja. Ainakin bensatankin korjausyritykseni osoittaa moista vaikka pinnat olikin huolellisesti putsattu asetonilla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein