Äänenvaimentimen teko

Soukka
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
13.11.2004 22:44
Re: asdf

ViestiKirjoittanut Soukka » 9.9.2006 10:43

FrisCo kirjoitti:mitäs oon kuullu juduu että jos laittaa liian "reilun" vaimentimen mopoo kiinni nii alkaa teho vähenee? onko totta ja jos on niin miten on mahollista?


No jos se vaimennin on semmonen erittäin huonosti virtaava ja liian iso ni kyllä vähenee tehot, mut jos se virtaa hyvin ja on iso niin eipä niitten tehojen pitäs kadota.
#viritetty.com@QNet
http://www.2t.viritetty.com
Käykääs tsekkaan ;)
Mopomies7
Liittynyt:
26.4.2005 19:20

ViestiKirjoittanut Mopomies7 » 9.9.2006 11:03

tuzma kirjoitti:
Mopomies7 kirjoitti:ajattelin tehdä jonkinlaisen äänenvaimentimen..
Kuinka tiuhaan siihen sisempään putkeen täytyy tehdä niitä reikiä?

Ja pitääkö sitä teräsvillaa tunkea ihan kunnolla sinne ja sitten painella niitä kasaan että mahtuu vieläkin enemmän sitä villaa? vai riittääkö että laittaa sitä villaa sinne silleen ihan hepposesti että sinne jää vähän ilmaakin?

Ja siis ajattelin tehdä vaan semmosen (miten se mun käsittääkseni menee) että laitan jonkun pikkuputken täyteen reikiä, sitten laitan sen pikkuputken isomman putken sisään ja sinne sisään tietty teräsvillaa ja sitten päät umpeen. Eikös se niin mene? Ja kuinka iso siitä kannattaa tehdä yms.?

teräsvilla ei kuulu pakoputkeen laitettavaksi..

no mitäs sinne sitten laitetaan?
paperbox
Pyörä:
Suzuki SV 650S
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.7.2005 23:07

ViestiKirjoittanut paperbox » 9.9.2006 11:36

mun tekemäs änäris on kivivillaa...
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 9.9.2006 11:51

Mopomies7 kirjoitti:
tuzma kirjoitti:
Mopomies7 kirjoitti:ajattelin tehdä jonkinlaisen äänenvaimentimen..
Kuinka tiuhaan siihen sisempään putkeen täytyy tehdä niitä reikiä?

Ja pitääkö sitä teräsvillaa tunkea ihan kunnolla sinne ja sitten painella niitä kasaan että mahtuu vieläkin enemmän sitä villaa? vai riittääkö että laittaa sitä villaa sinne silleen ihan hepposesti että sinne jää vähän ilmaakin?

Ja siis ajattelin tehdä vaan semmosen (miten se mun käsittääkseni menee) että laitan jonkun pikkuputken täyteen reikiä, sitten laitan sen pikkuputken isomman putken sisään ja sinne sisään tietty teräsvillaa ja sitten päät umpeen. Eikös se niin mene? Ja kuinka iso siitä kannattaa tehdä yms.?

teräsvilla ei kuulu pakoputkeen laitettavaksi..

no mitäs sinne sitten laitetaan?


Kivivillaa, lasivillaa jos laitat niin se sulaa, ja teräsvilla ei mitään vaimenna. Lasivilla ja kivivilla on muuten samannäköstä mutta kivivilla on harmahtavaa, kun lasivilla aika keltasta.
Näin se menee.
Mopomies7
Liittynyt:
26.4.2005 19:20

ViestiKirjoittanut Mopomies7 » 9.9.2006 21:51

ok..
Mutta mites kun ihmiset puhuu äänenvaimentimen jostain "virtauksesta" niin mitäs se tarkottaa ja mitä pitäis siis tehdä siihen äänenvaimentimeen?
ntt
Liittynyt:
28.7.2005 13:01

ViestiKirjoittanut ntt » 9.9.2006 22:24

Mopomies7 kirjoitti:ok..
Mutta mites kun ihmiset puhuu äänenvaimentimen jostain "virtauksesta" niin mitäs se tarkottaa ja mitä pitäis siis tehdä siihen äänenvaimentimeen?


Elikkäs puhutaan pakokaasujen virtauksista eli jos teet sen äänenvaimentimen perinteisellä tyylillä, (paksun putken sisään reikäputki, villat väliin ja päädyt umpeen)niin virtaukset ovat hyvät, koska pakokaasut tulevat suoraan reikäputkea pitkin eivätkä monen mutkan kautta.
Journeyman
Liittynyt:
6.4.2006 20:29
änkkärin valmistus uusenskaan?

ViestiKirjoittanut Journeyman » 20.9.2006 23:25

Ajattelin tehdä ite änkkärin uusenskaan (mbk x-limit -99) ja en oo iha varma noista mitta suhteista enkä siitä mitä villaa kannattas käyttää.. pitäskö reikäputken halkaisia olla sama kuin paisuntakammion ja änkkärin välisen putken halkaisia? ajattelin teräsvillaa ja talo villaa, kumpi on parempi ja miltä kannalta? pitäiskö änkkäristä tehä suurin piirtein saman kokonen kuin vakio änkkäri on? mitä vaikutusta on reikä putken suuruudella ääniin ja tehoihin? en ole ikinä tehnyt änkkäriä niin tarttisin apua :)
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07
Re: änkkärin valmistus uusenskaan?

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 21.9.2006 14:28

Journeyman kirjoitti:Ajattelin tehdä ite änkkärin uusenskaan (mbk x-limit -99) ja en oo iha varma noista mitta suhteista enkä siitä mitä villaa kannattas käyttää.. pitäskö reikäputken halkaisia olla sama kuin paisuntakammion ja änkkärin välisen putken halkaisia? ajattelin teräsvillaa ja talo villaa, kumpi on parempi ja miltä kannalta? pitäiskö änkkäristä tehä suurin piirtein saman kokonen kuin vakio änkkäri on? mitä vaikutusta on reikä putken suuruudella ääniin ja tehoihin? en ole ikinä tehnyt änkkäriä niin tarttisin apua :)


Reikäputki mielellään saman kokoinen kuin paisarin loppupilli tai hitusen isompaa, ei missään nimessä pienempää. Villana kannattaa käyttää kivi/vuorivillaa, palovillaa tai ihan oikeaa vaimenninvillaa, teräsvilla kyllä kestää kauan, mutta ei vaimenna yhtä hyvin kuin edelliset. Ja palovilla ei pala ikinä vaimentimesta.
Änärin kannattaa olla suht saman kokoinen kuin vakio, että vaimentaa jotakin. Mitä enemmän reikäpinta-alaa, sen hiljaisemmat äänet. Suurilla rei'illä saadaan matalat pakoäänet, pienillä korkeat, eli suuri reikä 6mm pieni 2mm. Ja vaimentimesta kannattaa tehdä purettava, että sisällön pääsee tarvittaessa vaihtamaan.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
=Kesämies=
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
27.6.2006 19:34

ViestiKirjoittanut =Kesämies= » 21.9.2006 16:18

Anteeksi jos vaikutan tyhmältä, mutta laitetaanko se villa siis reikäputken ympärille? Siis niin että se on kiinni siinä reikäputkessa.
Wille.S91
Paikkakunta:
Hattula
Liittynyt:
10.7.2006 12:36
Kokeile tätä

ViestiKirjoittanut Wille.S91 » 21.9.2006 16:47

juu ota kumipala mikä sopii kaasarin pakoaukon päähän. Vedä sen päälle vaik tiskirätti nelinkerroin ja sit nippusiteel kiinni. Sen jälkeen leikkaa ylimääräinen tiskirätti pois. Voi pitää "vähän" ääntä, mut pelaa kyllä.
Journeyman
Liittynyt:
6.4.2006 20:29

ViestiKirjoittanut Journeyman » 21.9.2006 16:52

Joo.. kiitos.. siihen reikäputkeksi käy varmaan joku kestävä verkko? ja mietin että mitenkä ois ihan kannattavin, helopoin ja siistein tarkaisu siihen "avattavaan änkkäriin" ku ei siihen iha mitään vetoketjua saa laitettua :D :D ja mulla on tavote tehä siitä hienon näkönen ku se tullee liikenne käyttöön.. :)
/Wille/
Pyörä:
Kawasaki ZX-6r
Paikkakunta:
Iitti
Liittynyt:
23.10.2004 20:09

ViestiKirjoittanut /Wille/ » 21.9.2006 16:58

Journeyman kirjoitti:Joo.. kiitos.. siihen reikäputkeksi käy varmaan joku kestävä verkko? ja mietin että mitenkä ois ihan kannattavin, helopoin ja siistein tarkaisu siihen "avattavaan änkkäriin" ku ei siihen iha mitään vetoketjua saa laitettua :D :D ja mulla on tavote tehä siitä hienon näkönen ku se tullee liikenne käyttöön.. :)


No mä laittasin pop-niiteillä sen "kuoren" kiinni niihin päätypaloihin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.9.2006 19:29

-Laitetaanpa uudelleen muistutukseksi-
Ilmainen vaimentimen suunnitteluohjelma:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16

ViestiKirjoittanut kersti91 » 21.9.2006 21:14

Kirjottakaa tonne vähän parempaa tekstiä, mulla on niin vähän tietoo ja taitoo ja kirjotin ihan omast päästäni :D

http://www.motot.net/wiki/%C4%E4nenvaim ... _tekeminen
Tarkista kampiakselin stefa.
~Ghost Rider~
Liittynyt:
5.7.2006 22:44

ViestiKirjoittanut ~Ghost Rider~ » 21.9.2006 21:48

cheece kirjoitti:
gilerace1 kirjoitti:Millaset äänet tulis jos ei laita sinne mitään villoja

no mietippä hiukan
Varmaan aika stydit.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista