Minarelli AM6

Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Am6 kytkin luistaa

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 23.4.2018 23:44

Sitä painelevyn säätöruuvia pyörittäessä tuntee kun se vastaa työtankoon, samalla painelevy lähtee myös nousemaan. Jos se on liian tiukalla tilanne vastaa kytkimen painamista jatkuvasti.
Sebuu
Liittynyt:
1.8.2017 4:18
Re: Am6 kytkin luistaa

ViestiKirjoittanut Sebuu » 23.4.2018 23:51

Malagutisti kirjoitti:Sitä painelevyn säätöruuvia pyörittäessä tuntee kun se vastaa työtankoon, samalla painelevy lähtee myös nousemaan. Jos se on liian tiukalla tilanne vastaa kytkimen painamista jatkuvasti.

Hmmm pitää kyllä koittaa tota huomenna ku kerkeen :D Eka kerta ku joudun säätää tuota oikeen kunnolla ku on tehoa vähän enemmän nykyään
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 24.4.2018 23:34

LeeviS01 kirjoitti:
Reetuhai2 kirjoitti:Kyl se vaikuttas imuvuodolta, tai pieneltä suuttimelta.

Vaihdoin 2 pv sitten uuden imukaulan tiivistekumin, ja tarkastin että imuvuotoa ei tule ainakaan siitä... voiskohan johtua siitä, kun kumikurkku (pitkä kuminen letku ilmanputsarin ja kaasarin välillä) ei ole kiinni ilmanputsarissa?

Hmmm... Oothan ryyppyä koittanu ajossa vedellä, paraneeko kulku vai huonontuuko?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
korsteeni
Liittynyt:
8.6.2017 13:05
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut korsteeni » 26.4.2018 23:51

Malagutisti kirjoitti:Laitoitko painelevyn oikeaan asentoon? Kruunussa on kolo jonka kohtaan painelevyn nuolen tulee osoittaa.


Lainasin tällaisen wanhan keskutelun pätkän kytkimestä, koska asia tuli ajankohtaiseksi tyttären detsiä kasailleissa....vanhassa kruunussa en nähnyt vaikka miten pyöritteli, mitään koloa, eikä nyt löydy tästä "uudestakaan" jonka ostin alkuperäisen pilalle hakkaantuneen tilalle :s Missä kohtaa siinä kruunussa se lovi yms. merkki pitäisi olla ja miksi merkit on, kun näköjään pystyy kasata "väärinkin"?

Missäs muuten se O-rengas piti olla kammen ulkopuolella, kun kytkinpuolen avasin, eikä siellä kyllä kammen stefan jälkeen mitään o-rengasta ollut ennestään....kun muistan täällä joskus viime kesänä ohimennen lukeneeni, että kuuluisi olla o-rengas jossain välissä, joka usein jätetty pois....


Samaan hengenvetoon pikku hifistely...kestääkö normi O-rengas pytyn pakoaukossa, vai joutuuko etsiä jotain silikonia ym. viton tiivisteitä? Pystyssä ollut vanha pilalle kulunut oli ruskea ja tiivistesarjassa oli kyllä myös yksi ruskea renksu muiden mustien mukana, mutta oli niin valtavaa kaliberia, että ei saa pakoaukkoon tukittua millään :nolo:
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 27.4.2018 7:17

Se merkki johon painelevy asetetaan, on siinä sisemmässä kytkinkruunun osassa, sellainen pieni pistepuikolla tehty kolo. Jossei merkkiä löydy niin painelevy on siltikin helppo asettaa oikein koska se menee oikeassa asennossa huomattavasti syvemmälle kuin niissä kolmessa väärässä asennossa.

Kampurassa on stefan kohdalla pieni holkki, ja sen holkin sisäpuolella on se o-rengas, tai näin ainakin vanhassa apriliassani oli.

Itselläni kesti ainakin vallan mainiosti juurikin ne ruskeat tiivistesarjassa tulleet o-renkaat, ja sen kuuluukin olla aika iso että se asettuu kunnolla sinne uraan joka siellä pakoaukossa on.
korsteeni
Liittynyt:
8.6.2017 13:05
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut korsteeni » 27.4.2018 23:41

Ok täytyy ottaa tuo kytkin vielä uudelleen auki ja sovitella meneekö jossain asennossa syvemmälle, koska mitään järkeviä merkkejä en kyllä nähnyt, mutta toisaalta, etsinkin niitä merkkejä siitä alimmaisesta kruunusta johon levyt kasataan...


Mutta tuohon kammen stefa / o-rengas juttuun tarvii hieman lisää spekulointia, että ja kun ei tunnu löytyvän mistään kunnon kuvia aiheesta, vaan netti täynnä toinen toistaan ala-arvoisimpia valokopion valokopioita räjäytyskuvista, jotka nekin jo heti lähtökohtaisesti piirretty tyylillä, että ilmankin pääsisi samaan lopputulokseen kasailussa :paha:

Ainut vähänkään järkevä pätkä löytyi tästä-> https://youtu.be/tvYQjTOUWwY?t=9m37s (kohdasta 9:40-10:20) mutta tuo on kyllä aivan eri näköinen kuin tämä minun rassaama yamaha dt50 am6 :eek: ...tässä omassani stefa oli suoraan kampiakselin kokoinen ja istui siihen nätisti, ja sen jälkeen oli vain joku paksumpi prikka, kiila ja sen perään nuo rattaat :roll: Kun taas tuossa videossa stefa reippaasti iso kampeen, jonka sisään näköjään upotti o-renkaan ja sen perään tuollainen kartiopäinen holkki, joka upposi stefaan....eli onko näitä nyt sitten montaa eri toteutusta, vai onko tämä omani "räävitty" jonkun edellisen sepän toimesta täysin uuteen järjestykseen??? Help :nolo:
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 28.4.2018 0:00

Joku on sepittänyt tuon huolella. Koneessasi ensiövedon kaikki voima välittyy kiilan kautta, ja liiallinen kiristys puristaa stefan hajalle. Siinä on varmaan kytkinpuolellakin mg-puolen stefa.

Holkki mahdollistaa sen että tasojen välinen kitka siirtää voimaa.

Tässä vielä kuva kohdistusmerkeistä
Kuva
Sebuu
Liittynyt:
1.8.2017 4:18
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Sebuu » 29.4.2018 1:09

Juu elikkäs mulla ei vieläkää tuo kytkimen luistaminen lähtenyt vaikka kaikki on momentissa ja kattonut näitä muita asioita. Pitääköhän välilevyt asetella jotenki erinlailla ku videoissa näkyy että ne laittaa ne välilevyt erinlailla.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 29.4.2018 9:42

Voipi sitten olla että luistaminen on polttanut levyt.
Onko välilevyt muuttuneet sinertäviksi?

Ei tuolla välilevyjen asettelulla oo väliä, ne on samanlaisia sitä nystyä lukuunottamatta. Varmaan niilläkin joku tarkoitus on mutta ei se luistoa aiheuta.
korsteeni
Liittynyt:
8.6.2017 13:05
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut korsteeni » 1.5.2018 20:21

Nyt olisi taas aikaa keskittyä tähän moperiin, mutta heti tökkäsi pyttyä paikoilleen sovitellessa, että mihin ihmeen väliin on tiivisteentekijät ajatelleet laitettavaksi ne neljä O-rengasta jotka selkeästi tulee pytyn pinnapulttien ympärille? Lohkon ja pytyn väliin, vai kanteen (kannessa on se "pipari" tiiviste joka kiertää pinnapultitkin, vai onko vain mukana jotain toista mallia varten?

Purkaessa ei ollut missään välissä noita renksuja, mutta olihan tuo muutenkin koottu ainakin kilon tuubilla silikonia, että sitä sitten oli aivan kaikissa mahdollisissa väleissä, jopa paperitiivisteiden molemmin puolin ja kannen kaikkien o-rengastiivisteiden seassa...että eikö se nyt "vähän" vähempikin olisi mahtanut riittää, ja mielestäni paperitiiviste ei tarvi keveriksi silikonia, samoin kuin ei kansikaan, kun kerran o-renkailla toteutettu, vai onko näissä joku perusongelma, että ei pidä ilman tupla tai tripla tiivistystä? 8o
Arskis_1
Pyörä:
Aprilia Rx 50 -00, Ktm 125 Duke -11, skyteam monkey 50 -13, Aprilia Mx 125
Liittynyt:
13.2.2016 18:19
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Arskis_1 » 1.5.2018 20:42

Pienet o-renkaat on vanhanmallista kantta varten, uudenmalliseen ei niitä tarvitse. Vanhanmallisessa kannessa tiivistys on toteutettu erikseen pinnapulttien o-renkailla, palotilan o-renkaalla ja ulommalla o-renkaalla joka pitää jäähdytinnesteet sisällä. Uudenmalliseen ei vuorostaan nämä pienet o-renkaat sovi, joten siihen kuuluu vain se o-rengas joka kiertää pinnapultit ja palotilan sekä vesitilan o-rengas.

Tiivisteet pitää pääsääntöisesti ihan hyvin ilman mitään tiivisteliimoja, jollei ole joskus kantta kiristetty kieroon.Kasaa siis ihan perustiivisteillä ilman tiivisteliimoja ja jos haluat varmistaa pitävyyden, niin lasilevyn päällä voi tutkia kannen ja pytyn tiivistepintojen suoruuden.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.5.2018 14:26

Mua kiinnostais tietää tuo öljytilavuus, kun Yamahan ohjekirjassa väitetään tuonne menevän 0.82 litraa. En kuitenkaan saanut menemään muistaakseni kuin 7 desiä, kun se alkoi jo tulla öljyn tarkastusaukosta mopon ollessa suorassa. Jääkö vaihteistoon muka noin paljon öljyä jemmaan, vaikka koko kytkinpuoli oli purettuna, ja moottoria oli pyöritelty ties miten päin?
Viimeksi muokannut Ope76 päivämäärä 2.5.2018 19:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Eeero
Liittynyt:
21.5.2017 11:13
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Eeero » 2.5.2018 18:21

Kyllä sieltä kaiken öljyn pitäisi tulla pois varsinkin jos kytkinpuoli ollut avattuna. Ootko kattonu paljonko tulee koneesta ulos jos avaat sen tyhjennyspultin moottorin pohjasta. Am6 menee se 8.2 desiä, rabasaan taas jotain 7 desin luokkaa jos oikein muistan. Eikös deeteessä kuitenkin oo am6 vai? :nolo:
menee täyziii
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ope76 » 2.5.2018 19:37

Juu, AM6 on. Täytynee varmaan mitata ulostuleva öljy, vaikka eipä sillä sinänsä mitään väliä ole, kun siitä tarkistusaukosta se kuitenkin tuli kun täytin.
Eeero
Liittynyt:
21.5.2017 11:13
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Eeero » 3.5.2018 16:51

Jees, eihän se näissä peleissä ylimääränen öljy niin pahaksikaan oo. Itse laittaisin sen 8.2 desiä riippumatta tuleeko siitä ruuvista ulos. Ylimääräinen öljy poistuu sielä mikälie nipasta joka löytyy taaimmaisen moottorikiinnikkeen huudeilta.
menee täyziii

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista