Mikä on vikana?

Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Sako600 » 13.4.2014 11:58

Rajottamaton boksi ja 17.5mm kaasari. En tiedä onko liian pieni suutin kun kaikilla muilla on pienemmät ja hyvin mopot toimii. Ei auta kuin odottaa parempia kelejä ja lähteä testää toimisiko ryyppy päällä paremmin. :D
Wärrätin_
Pyörä:
Yamaha WR
Liittynyt:
15.2.2014 21:21
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Wärrätin_ » 13.4.2014 21:46

Mikäs on kun kylmänä käynnistää niin ei meinaa ensin pysyä käynnissä ilman ryyppyä vaan sitä joutuu pitämään hetken päällä? Ja jos ei pidä ja kaasuttelee niin kaasu tulee pienellä viiveellä? Ja välillä ei tahdo lämpimänäkään lähteä käyntiin ilman ryyppyä...?  muuten toimii hyvin.
VacuumCleaner
Pyörä:
mh furia max
Liittynyt:
24.6.2012 17:59
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut VacuumCleaner » 13.4.2014 22:33

mikähä on ku kytkin tappi heiluu kierosten mukaa, tai oikeestaa väpättää siinä ..? pieni muotosen remontin jälkee tuli toi :| ja ku ykkösellä lähtee liikkeelle ni lähtee sillei nykivästi ja irrottaa aika "myöhään" ?
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 14.4.2014 20:07

apikkamies_: Ainakin näin omasta mielestä kuulostaa täysin normaalilta polttomoottorin toiminnalta. Ei kone säädöissä ollessaankaan käy yleensä täydellisesti ilman ryyppyä kylmänä, sita varten se on olemassa. Lämpimänä jos ryyppyä tarvii niin saattaapi olla hieman laihalla seos. Kokeileppa säätää kaasari oikein esimerkiksi tuon tietopankin 2t-kaasuttimen säätäminen -artikkelin avulla ja vaikka homma ei sillä paranisikaan niin kovin suuresta viasta ei ole kyse.
Wärrätin_
Pyörä:
Yamaha WR
Liittynyt:
15.2.2014 21:21
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Wärrätin_ » 14.4.2014 20:28

Selvä, kiitos!
Rahalla saa, Wärrällä pääsee.
n1kk0
Pyörä:
Derbi DRD Racing Limited Edition vm. 07
Liittynyt:
18.10.2013 15:13
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut n1kk0 » 14.4.2014 22:53

Terve! Elikkä sellainen ongelma olisi, että oma mopo (Derbi DRD Racing LE vm. 07) leikkas kiinni aika pahasti ja siihen sitten tehtiin sen seurauksena tonnin koneremontti. Mopo tuli muuten kuntoon, mutta se alkoi pitämään kaasuttaessa eräänlaista ujellusta, joka kovenee kierrosten kasvaessa. Asia huomattiin huollossa ja siellä vaihdettiin kytkimen ratas, joka ainakin huollon mukaan hiljensi ääntä. Ääni kuuluu kuitenkin yhä ja suurilla kierroksilla varsin voimakkaastikin. Soitin huoltoon ja sieltä sanottiin, että kytkinkruunun vaihto saattaa auttaa lisää, mutta ei välttämättä vieläkään kokonaan ääntä poista. Mikäköhän voisi siis tarkkaan ottaen olla vialla? Huollosta sanottiin myös, että äänen aiheuttajan täytyy olla ennen vaihteistoa, koska ääni ei muutu vaihteen ollessa päällä ja kytkimen ollessa painettuna. Itse ääntä en sen paremmin pysty kuvailemaan, kuin että se kuulostaa vähän kuin sirkkeliltä. Tässä ääninäyte, jos joku sen perusteella pystyisi päättelemään jotain: http://www.youtube.com/watch?v=QSnyHYn3t-A Se sivuääni kuuluu heti tuon kaasutuksen jälkeen eli se "iuuuuh". Todella suuret kiitokset jo etukäteen kaikista mahdollisista vastauksista.
rainrain
Pyörä:
NSR 180cc, TZR-ruoska
Liittynyt:
15.2.2011 19:38
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut rainrain » 18.4.2014 17:42

n1kk0:

Kylhän toi kuulostaa jotenki hankaavalta ääneltä, ekana tulee itelle mieleen että joltakin kytkinpuolen rattaalta ois jääny shimmiprikkoja pois ja ratas hankais johonki? Kytkinkoppa pitäs käyttää auki ja tutkia, näkyykö missään epänormaalia kulumista tai hankaamisen jälkiä.

Oma ongelma:

Mopo: Honda NSR 125, eli ykspyttynen nestejäähdytteinen kakstahti. Käytännössä siis ylikokoon porattu mopo, eikä piikkipuolella oo tämmöstä vastaavaa ketjua.

Viankuvaus:

Sammui ajosta kuin avaimesta kääntämällä, eikä käynnistynyt uudelleen. Tapahtuma-aikaan tuli vettä runsaanlaisesti.

Vaihdoin tulpan ja tulpanhatun, tulpanhattu oli molemmista liittimistään sen verran musta, ja tulppa nyt meni siinä samalla. Näiden jälkeen mopo lähti laakista käyntiin. Annoin vehkeen säksättää aikansa tyhjäkäyntiä ja lähdin koeajolle, jolloin meno hyytyi postilaatikon kohdalle, eikä lähteny enää käyntiin. Tarkastin kipinän, joka oli OK.

Seuraavana päivänä lähti taas käyntiin ekalla starttauksella ja kävi kolmisen sekuntia, jonka jälkeen ei edes lupaillut. Tehnyt tässä jonkun kerran sitä samaa, eli kun pyörän antaa olla esim. yön yli tallissa arestissa ja käy aamulla starttaamassa, käynnistyy heti ja käy joitakin sekunteja, sen jälkeen ei mitään elonmerkkejä. Nyt parina viimesenä päivänä ei oo ees lupaillu.

Kipinä on hyvä ja tulppa kastuu. Mittasin sytytyspuolan ja totesin ehjäksi (ensiökäämi 0,5 ohmia, toisiokäämi 7 kilo-ohmia, eli ei ainakaan katkosta ole).

Tarkastettu bensansaanti kaasarille, OK (bensa tulee kohokammion tyhjennysruuvista läpi). Kaasari purettu, tarkastettu, todettu kaikin puolin ehjäksi ja putsattu. Imukaula tarkastettu imuvuotojen varalta, ei löytynyt.

Yritetty tankinkorkki auki, ei vaikutusta. Tarkastettu tankinkorkin vesitiiviys, kunnossa, ei tule H2O läpi.

Puristuksia, niitä on luokattomasti.

Mitä nyt itelle tulee vielä mieleen ni läpät ja sit toi toisiokäämin resistanssi, 7 kilo-ohmii on mun mielestä vähä alakanttiin, sytyttääköhän se paineessa...

Siinä ois bensalenkkareille pähkinä purtavaks ;)
"Ei mikään raketti mutta pommi kuitenkin!"
n1kk0
Pyörä:
Derbi DRD Racing Limited Edition vm. 07
Liittynyt:
18.10.2013 15:13
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut n1kk0 » 18.4.2014 18:18

Kiitoksia paljon rainrainille vastauksesta. Huoltofirman mukaan purettu neljään kertaan, joten en usko, että olisi unohtanut jotain. Mites toi kytkinkruunu, että eikö siitä tosiian näe ulkoisesti onko siinä jotain vauriota, kun näin huoltofirma sanoi?
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Sako600 » 18.4.2014 21:39

Mikä voi olla gilerassa vikana kun nostaa kieroksia ajaessa ja kuluttaa tosi paljon bensaa. Tavallaan ei kierrä vaihteita nätisti vaan kierokset ovat heti vaihteelle vaihtaessa tapissa. 30km matkalle menee koko tankki bensaa... Kaasarin olin käyttänyt auki ja pistin neulan takaisin keskimmäiseen loveen ja reikkälevyn takasin. Ei vaikuttanut ongelmaan yhtään. Osaisiko joku auttaa?
Cheesus
Pyörä:
derbi 70cc
Liittynyt:
30.3.2014 18:32
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Cheesus » 18.4.2014 22:38

Terve. Kyseessä on Derbi Senda X race. Ajaessani huomasin että vähän niinkuin tökkii. Hiukan niinkuin silloin kun bensa loppuu. Kun pääsimme kaverin luo, huomattiin että jäähdytysnestesäiliössä on vaahdon tapasta möhnää. Kun avasimme jäähärisäiliön korkin, tuli syylärin puolelta reiästä kaikki pois. Reikä huomattiin vasta silloin. Mopo tosiaan ei reagoinut ollenkaan kaasu pohjassa, ei ottanut edes kierroksia.
Pytty oli tulikuuma, joten johtuisiko koko juttu tästä jäähärineste hommasta? N. 300km ajoin ilman probleemaa ja näin sitten tapahtu, jossei sen reiän paikkauksella ja nesteiden vaihdolla toimi, niin mikä olisi vikana? Tulpan aion kattoa ja kaasarin puhdistaa.
Räsäprilia
Pyörä:
Aprilia RS50 -03
Liittynyt:
8.6.2011 2:16
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Räsäprilia » 21.4.2014 0:08

Mikähän räsässä on kun takajarrusta tuli ilmauksen jälkeen ihan hengetön ja jarruvalo lakkasi palamasta? Palat liikkuu ihan vähän kun painaa poljinta, mutta eivät tarpeeksi että jarru toimisi mitenkään. Ilmaus tehty niinkuin ennenkin, eli letku siitä sylinterin nipasta pulloon jonka jälkeen muutamia teräviä polkaisuja ja poljin jätetään pohjaan, jonka jälkeen avataan ja suljetaan se nippa.

Ennen ilmausta toimi, tosin heikonpuoleisesti. Itse veikkaisin että päästää paineet pihalle pääsylinteristä mutta lähinnä ihmettelen kun vika paheni ilmauksen jälkeen tuolla tavalla?
Wärrätin_
Pyörä:
Yamaha WR
Liittynyt:
15.2.2014 21:21
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Wärrätin_ » 21.4.2014 10:23

Mikäs nyt kun käynnistää niin ei lähde enään tallista tullessaan laakista ilman ryyppyä vaan ryypyllä about toisella ja sit kun lähtee niin nostaa kierrokset ensin n. Puoleenväliin ja laskee ne n.5-10 sek päästä ja sammuu ja kaasua kun yrittää painaa niin hyytyy. Kuitenkin kun hetken on saanut pysymään käynnissä niin sen jälkeen toimii. :s
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.4.2014 12:36

Melko normaalia käytöstä moottorilta, kylmä kone käy hiukan laihalla -> ryyppy korjaa tilanteen. Hyytyy juuri laihalla käymisen vuoksi, odota hetki että kone lämpenee ja kokeile uudelleen. Kaasarin säädöt tosin ehkä hakoteillä jos pahasti tuota tekee.

R-äksä: Kai muistit lisäillä nesteitä säiliöön jne? Kokeileppa ilmata ns. "väärinpäin", eli esimerkiksi lääkeruiskulla työnnät sylinterin nipasta nesteet järjestelmään.
Wärrätin_
Pyörä:
Yamaha WR
Liittynyt:
15.2.2014 21:21
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Wärrätin_ » 21.4.2014 12:44

Kyllä se aika pahasti sitä tekee ja kun ei alkuun pysy edes ryypyllä käynnissä... mitä kannattaisi säätää?
Suzukiii
Liittynyt:
28.10.2012 21:43
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Suzukiii » 21.4.2014 17:21

Mikä Derbissä vikana, kun ajon aikana saattaa vetää renkaan yhtäkkiä lukkoon ja sammuu, lähtee kumminkin aina hyvin käyntiin sen jälkeen? Juuri vaihdettu uusi sylinterisarja. :x

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista