Yamaha DT viritys/tekniikka

ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 17.6.2015 16:50

Helevetisti liikaa öljyä ainakin ja se saattaa aiheuttaa lämpenemistä ja tietenkin pakokanavan töhnä on juuri tuota öljyä. Oikea määrä olisi 2-3%, yleisin 2.5%

Jos laatikkoöljy sekoittus bensaa ni sen luultavasti huomais kun savuttais niin saatanasti, mutta mahdollisuus sekin.

Jos käy laihalla niin kierrokset leijuu yleensä aika pahasti eivätkä suostu laskemaan ja kone huutaa hoosiannaa. Pieni lähes huomaamaton imuvuoto tuskin tollasta tekisi ja isomman imuvuodon huomaisi jo korvalla koneen käynnistä.

Käytätkö aina noin reippaasti öljyä? Se meinaa jää palamatta ja kertyy paisariin, pahimmassa tapauksessa muodostaa sellase koppuran mäntään jollonka mäntä ei pääse liikkumaan kunnolla -->enemmän kitkaa --> lämpöä
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 17.6.2015 18:48

jeronen72 kirjoitti:Nyt pyörä käynnistyy puolen tunnin seisonnan jälkeen työntämällä ja pysyy 10 sekkaa käynnissä. Eikä käynnisty vaikka autolla vetäisi, ennen kuin on taas hieman asettunut.


Mulla oli melkeinpä samanlainen ongelma kun tankkasin ajatuksissani 8% seokset.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 18.6.2015 0:02

Ei ajella 7%:lla seoksella vaan normaalisti on tuorevoitelujärjestelmä käytössä ja seos on 2,5%. Sattui vain olemaan karting kisabensaa valmiina kanisterissa, niin ajattelin sillä vain sulkea pois tuon tuorevoitelujärjestelmän vian.

Tänään irroitettu kone ja kolmen tunnin putsaamisen jälkeen sain lohkotkin erilleen. Lähes kaikki stefat ovat vuotaneet: vaihdevipu, eturatas ja kampiaksen molemman puoliset stefat. Kampikammiossa oli mustaa öljyä (samaa kuin laatikossa).

Kampuran vasemman puoleinen laakeri ei irtoa sitten millään kampuran kaulasta. On kuin olisi hitsattuna kiinni. On lämmitetty ja puhuttu nätisti, mutta ei. Samapa tuo kun tulee uusi kampiakseli, mutta olisi vain ollut kiva nähdä tuo laakerin kaulus. Voi nimittäin imaista ilmaa myös tuosta välistä.

Käymisongelmaan lienee vaikuttanut myös se, että männänrenkaat on pakopuolelta lähes hitsautuneet kiinni - kevyt leikkaus. Onneksi selviää vain männän vaihdolla tässä vaiheessa.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 18.6.2015 9:01

Samperin, samperi. Tuli juuri ilmoitus kaupasta, että kampiakselit ovat loppu varastosta ja uusia tulee heinä/elokuun vaihteessa. Ei oikein tuonne asti voi odottaa kun pyörä pitäisi ensi viikolla saada kasaan ja ajoon.

Onko kellään vinkkejä mistä voisi saada Yamaha DT125R -90 kampiakselin. Tiettävästi sama kampiakseli on vuosimallin pyörissä 88-95.

Tai sitten hyviä vinkkejä miten tuon laakerin saisi kampiakselin kaupasta irti. On nimittäin TIUKASSA kiinni. Kolmikiinnitteisellä ulosvetäjällä voisi tietty kokeilla, mutta epäilen ettei tuota ulosvetäjää saa noin pieneen rakoon kiinni.
PV-Patu
Liittynyt:
8.1.2011 2:25
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 18.6.2015 10:10

Kokeile tällaisella setillä
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000019463/
Tarttee molemmat osat 20-352 ja 353, toimiva työkalu eikä hinnan kiroissa.

Laakerin välistä ei ime ilmaa, stefa on se joka pitää tiiviinä.
Hyvä, että löytyi noin selkeitä vikoja, niin on toivoa saada kone toimimaan. Täysi remontti, niin ei tartte heti avata uudestaan. Stefat ja laakerit, ehkä myös veivin vaihto tuntumasta ja välyksestä (yläpään sivuliike) riippuen. Proxilta saa japanilaiset ka-stefat, ovat samoilla leimoilla kuin orkkikset.
Muihin akseleihin voi laittaa tarvikesarjastakin, ne ei ole niin herkkiä paikkoja vuotamaan.
Vaihteistoöljy ei kovin äkkiä pahemmin värjäydy jos kaikki on kunnossa, menee tuhansia km edelleen kirkkaana.
Renkaiden hitsautuminen on jo paha juttu, siinä on yleensä iso leikkaus lähellä... kannattaa tarkastaa pakoaukon viisteet, vaikka todennäköinen syy on ylikuumeneminen. Ja kaikki kiillottumat pytystä pois P320-400 paperilla, hoonikuvion suuntaisesti kevyesti pyöräyttämällä.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 18.6.2015 15:13

No jopas on näppärän oloinen työkalu. En tiennyt moista oleva olemassakaan. Kyllä tuolla lähtee - kiitos :D

Stormilta kävin hakemassa tiivistesarjat ja stefat + runkolaakerit. Mäntää ja uutta imukaulusta joutuu odottamaan ensi viikkoon, mutta pääsee jussina kasaamaan alakerran valmiiksi.

Sylinterissä on aavistus kuonaa jonka hion hienoisella hiekkapaperilla pois ja kyllä tuo sen jälkeen kelpaa. Täytyy irroittaa ja putsata myös ypvs akseli kunnolla. Pari päivää lionnut sylinteri ja kansi tulee uuden veroiseksi. Ei tuolla Athenan setillä ole kuin 4000km ajettu.

Vaihteistoöljy oli mustaa litkua, jota löytyi myös kampikammiosta ja pakokanavasta reilusti. Tuo varmaan ollut alunperin syynä lämmön nousuun ja melkein leikkaukseen.

Kova usko kyllä on, että tuosta pyörä kasaan saadaan ja tien päälle takas.

Kiitos jälleen avusta ja hyvät Jussit kaikille. Laitan vielä viestiä miten meidän kävi.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 19.6.2015 0:46

Pikkasen tuli lisähommia. Ei valitettavasti toiminut tuo erinomainen ulosvetäjä, joten rälläköin laakerin irti. Pieni ajatus kävi mielessä kun rälläköin laakeria irti, mutta en siinä voiman tunnossa suonut ajatukselle toista mahdollisuutta.

Kun rupesin kasaamaan lohkoja, niin tajusin virheeni. Magneton puoleisen lohkon runkolaakeripesä oli holkitettu ja tuo holkki oli lähtenyt laakerin mukana pihalle. Aivan oikein arvasit - minähän voiman tunnossa sitten rälläköin tuon hokkin ihan tuhannen päreiksi - ei auta liimat tai Locktitet tähän hätään.

Maanantaina vien lohkon konepajalle laakerin kanssa holkitettavaksi, niin eiköhän taas pelitä.

Mitäköhän seuraavaksi! Pyörässä kuusi vaihdetta taaksepäin :roll:
Moimitenmenee
Liittynyt:
14.4.2015 22:49
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Moimitenmenee » 23.6.2015 21:13

Mikäköhän on kun konerempan jälkeen kone nakuttaa?
Muikhu
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
4.11.2014 9:33
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Muikhu » 23.6.2015 21:31

Liian ohut tiiviste sylkäsä
~Ei sillä väliä millä vaan miten~
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.6.2015 9:45

Moimitenmenee kirjoitti:Mikäköhän on kun konerempan jälkeen kone nakuttaa?


Kerropa mitä koneremppa piti sisällään, niin tuosta voisi saada vinkkiä.

Meillä vanha, ylikokoon porattusylinteri nakutti kierrättäessä kun ypvs akseli otti männänrenkaaseen kiinni. Uusi sylinterisarja alkoi nakuttaa kun magneton puoleinen kampiakselin stefa rupesi vuotamaan ja meni laihalle.
Moimitenmenee
Liittynyt:
14.4.2015 22:49
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Moimitenmenee » 24.6.2015 16:26

jeronen72 kirjoitti:
Moimitenmenee kirjoitti:Mikäköhän on kun konerempan jälkeen kone nakuttaa?


Kerropa mitä koneremppa piti sisällään, niin tuosta voisi saada vinkkiä.

Meillä vanha, ylikokoon porattusylinteri nakutti kierrättäessä kun ypvs akseli otti männänrenkaaseen kiinni. Uusi sylinterisarja alkoi nakuttaa kun magneton puoleinen kampiakselin stefa rupesi vuotamaan ja meni laihalle.


Uusi kiertokanki alakerran laakerit/stefat tiivisteet
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.6.2015 16:47

Nyt on kone taas rungossa kiinni. Vielä vähän kytkentöjä, nesteita yms. niin pääsee testaamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.6.2015 16:51

[/quote]Uusi kiertokanki alakerran laakerit/stefat tiivisteet[/quote]

No ei ainakaan pitäisi stefoista vuotaa. Melko mystistä kyllä. Pystytkö paikallistamaan nakutusta mitenkään tai muuten kuvaamaan. Esim. kuuluu tyhjäkäynnillä ja kiihtyy kaasuttaessa jne.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.6.2015 20:01

Nyt menee hermot tuon vitun paskakasan kanssa... Uuden käytetyn imukaulan vaihtamisen jälkeen vuoti ilmaa vieläkin ja etsin vikaa monta tuntia kunnes huomasin että imukaula hieman kiero jolloin pääsi vuotamaan läppärungon ja kaulan välistä vaikka tiivistekkin oli.. Tuona aikana putsasin kaasarinkin vaikka kuinka monta kertaa ja oikaisin toisen kohon, koska kaasari tulvi.

Nyt ihmettelin että mikä on kun ei vieläkään toimi. Tiivistemassat välissä ja tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla kävi niin laihalla, että sammui ilman ryyppyä, joten luulin että tyhjäkäyntipiirissä häikkää.

Tutkin kuitenkin vielä kertaalleen imukaulan kiinnitykset ja oikeanpuoleinen alempi pultti oli katkennut :x


Vähän muutakin tekemistä kun joka päivä töiden jälkeen räplätä tuota kun aina tulee uusi vika. Jos tuota ei saa kun poraamalla niin sitten myyn pois/työnnän suohon, koska tod.näk. ei pysty poraamaan ilman että motin ottaa pöydälle...
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.6.2015 21:49

Meillä taas sotaratsu käy ja kukkuu hienosti. Olihan taas kyllä hommaa tuon kanssa:
-Uusi imukaulus
-Uusi mäntä
-Uudet tiivisteet
-Uudet laakerit (kaikki)
-Uudet stefat (kaikki)
-Vasemman puolen lohkon runkolaakeripesä holkitettiin uudestaan
-Aikaa ja kaljaa paloi PALJON!

Toivottavasti nyt pysyisi pyörä nipussa tämän kesän, niin saisi lomaillakin rauhassa. Viime kesä kun meni tehokkaasti tapellessa vanhan sylinterin ja kolmen kiinnileikkauksen kanssa.