Sivu 3, 3:sta

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 30.4.2014 5:51
Kirjoittanut Johani
Jospa se siitä pikkuhiljaa.

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 30.4.2014 16:55
Kirjoittanut Miuge
Ei mitään vakavaa, mutta jos haluat tasasemman virtauksen kennon läpi, kannattaisi miettiä päätyjen muotoa uudestaan. Sun versiossa virtaus törmää päätyn etuosaan ja virtaus joutuu tekemään tiukan 90asteen käännöksen pienessä tilassa. Tilavuuttakin lienee hieman ylimääräistä. Ei sillä, että se toimintaan vaikuttaisi juurikaan, kuitenkin esim. tällainen pääty virtaisi jo selkeästi paremmin ja tasaisemmin, jossa virtaus ei joudu muuttamaan suuntaa sisääntuloon nähden:
http://www.performance-wise.net/USERIMA ... R%20IC.JPG
Päätyn sisään voi lisäksi ympätä ohjurin, joka jakaa virtausta enemmän myös kennon yläosaan.

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 30.4.2014 17:38
Kirjoittanut Johani
Kuhan kollektori on riittävän pitkä ja ohenee loppuakohti niin ilma jakautuu kyllä tasasesti läpi kennon ilman ohjureita. päädyn pitää olla ohut jotta jos könistään niin ei oo heti solmulla, sattuu kun olemaan pyörän levein osa tuo cooler (ellei ohjaustankoa lasketa). etuosasta on kyllä pyöristetty etureuna että ei törmää siihen.

aattelin että jos käyttävät F1 talleilla tuollasia päätyjä niin eivät lienee kovin huonoja voi olla :eek:
http://3.bp.blogspot.com/-K4RHnT9AkSM/U ... 013_FB.jpg

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 1.5.2014 12:37
Kirjoittanut Miuge
Kylläkyllä. Virtaus tosiaan hidastuu tilavuuden kasvaessa, eikä virtaussuunnan tiukan käännöksen vaikutukset pienemmällä virtausnopeudella ole niin merkittävät.
Kuten sanottu, ei vaikuta toimintaan juurikaan, silti siellä piilee ne pari pientä epäkohtaa :D Hyvä siitä tulee!

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 1.5.2014 16:09
Kirjoittanut Johani
Kyllä se siitä vielä hiukan muuntautuu ennen lopullista versiota ku päästään alumiinia hakkaamaan muotoonsa, ittiä lähinnä häirihtee tuo painekotelon sisääntulo, mutta kyllä sillekki jotai keksitää :)

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 4.5.2014 11:33
Kirjoittanut Tume34
Kuva

Esimerkki kuinka hämäävän yksinkertaisen näköisiä monimutkaiset ja hienot laitteet voivat olla. Kyseessä on siis plenum-kammio, jonka toimintaperiaate on sinänsä simppeli mutta väärällä mitoituksella voidaan kusta koko homma totaalisesti.

Tämä siis esimerkkinä ettei kannata luottaa sokeasti siihen mitä on nähnyt jossain käytettävän. En tiedä mitä tuossa F1-autossa on ajateltu tai mikä sen toimintaperiaate on, joten en uskaltaisi sokeasti lähteä kopioimaan hommaa tietämättä teoriaa.

Virtausdynamiikka ei suotta ole mikään hankala harrastus...

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 4.5.2014 15:34
Kirjoittanut Miuge
F1:ssä todennäköisesti tilan ja painon takia käytetty tuollaista muotoa, sama pätee kyllä tämän DT:n kanssa, kun tila on kortilla.
F1 coolerissa arvailtavissa, että poikkipinta-ala ahtoputkesta kennoa kohti pysyy hyvin pitkälti samana, joka pitää myös virtausnopeuden kennon eri kohtien läpi samana = tehokas jäähdytys.
Jos kuitenkin vielä palataan tähän Johanin suunnitteluun, niin sivuprofiilia katsoen pp-ala suurenee kennolle mennessä, joka hidastaa virtausta, kennon läpi virtausnopeus taas suurenee, toisella puolella olettaen virtaus taas hidastuu coolerin päädyssä, kiihtyy ahtoputken matkan ja taas hidastuu painekotelossa..

Tällainen olisi oma parannusehdotus, jossa ala kohdissa 1,2,3 on sama:
Kuva

Kaasarin painekotelo taasen, noh, yksmukisen kanssa ei liene niin tarkkaa, kun kaikki ilmavirta kuitenkin kulkee sinne yhteen ainoaan reikään, mutta jos vaan mahdollista, käännä tuloputkea pienen mutkan kautta enemmän kohtisuoraan kaasarin nieluun. Toinen vähintään yhtä hyvä vaihtoehto on lisätä kotelon päälle kyljestä avattu kartio, ns. WRC-plenum tyyliin, joka varmasti jakaa paineen koteloon tasaisemmin :)
http://i124.photobucket.com/albums/p25/ ... istrib.jpg

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 4.5.2014 22:42
Kirjoittanut Johani
Itseasiassa pääty oli jo muotoutunu hyvin pitkälle samankaltaseen muotoon :) ei tuo plenum uus asia ollu mutta ei ollu käyny tässä mielessä (tilan takia), ja tosiaan ku ei se tässä ykspyttysessä niin väliä miten se ilma jakautuu siellä ku yhteen reikäänhän se tosiaan menee. Jos sellasella piiitkällä kartiolla veis putken yläpuolelta. autoon tulee kyllä varmasti plenum aikanaan.

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 10.5.2014 10:04
Kirjoittanut kuppila
Polariksen turbokelkassa tulee ahtoputki tuollai samanlailla päinvastasesta suunnasta läppärunkoihin nähden. Tilan puutteen vuosi ilmeisesti tommosta painekoteloa tuossa kelkassa käytetään.

http://janger.nn.fi/kuvat/Kelkkaprojekt ... /_full.jpg
Ton tyylinen painekotelo olis suht helppo tehdä alumiinistä ja toimisi varmaan ihan hyvin 1 pyttysessä dt:ssä..

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 31.8.2015 19:16
Kirjoittanut kuppila
Pistetääs nyt tänne kuvaa drift triken ahdin räpellyksestä. Öljyn kierto täytyis viä tehdä ennen kun pääsee starttaan.

Kuva

Re: Turbo 2-tahtiseen

ViestiLähetetty: 30.1.2016 22:42
Kirjoittanut Elmerj
Up up, mites nää ahdin projektit edistyy? Ootko saanut jo jotain öljy patenttia strikeen? Entä tämä 50cc detsi proju? Sitten kun saan oman vehkeen toimii kunnolla niin päivittelen tonne sekalaiset osastolle siitä. :roll: