Sivu 77, 78:sta

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 1.5.2018 17:50
Kirjoittanut mäxä00
Mitenkäs noissa dellorton kaasareissa neulojen merkinnät menee?nimimerkillä 34mm vhsb:n sisältä löyty mallia k24 oleva kun vakio ilmeisesti k57. Aivan perseellään tuon säädöt siis onkin, niin meinaako vaikka toi K57 rikkaampaa neulaa vai miten?

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 1.5.2018 23:48
Kirjoittanut MX_125
Dellorton neulat ei mee missään järjestyksessä, tarvii oikeastaan tulkkausohjelman että niitä voi järkevästi edes verrata keskenään. Eli haet siihen vakiosäädöt ekana (dellorto.co.uk) vaikka ja siitä säädät. Rotax/aprilia wappiryhmään pääsee myös kun laittaa numeron mulle YV.

Kuva

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 28.5.2018 23:34
Kirjoittanut ApikkaPaskaa
Oisin ostamas italkitin kisasähköi mut niis ei oo sitä valopuolaa ni onks joku keksiny jonku tava ladat sitä akkuu paitsi ku koton akkulaturil. Esim. vaik jollai rosvoliittimel??

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 3.6.2018 20:32
Kirjoittanut Alffi
Onko kukaan vaihtanut Rotax 122 tasapaino akselin muovirattaita metallisiin? Jos on kertokaa kokemuksia, mistä ostitte ja onko jokin kitti joka sisältää kaikki raittaat. Kuulin myös että Rotax MAX 50T rattaat sopisivat suoraan 122 koneeseen.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 4.6.2018 2:02
Kirjoittanut MX_125
Hyvä päivitys ne metalliset, itsellä ollut pari vuotta nytten jo. Karting kaupat myy niitä rissoja, settiä ei taida mikään mesta myydä. MPT racing esim.

Tosiaan noissahan on se juttu että ajoitus pitää kattoo muulla tavalla, ne ajoitusmerkit ei sovi 122/123 koneeseen vaan rotax maxiin. Helpointa asettaa muovirattailla TP+kampura oikeaan asentoon ja sitten heittää metalliset päälle.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 4.6.2018 11:33
Kirjoittanut Alffi
Kiitos vastauksesta. Pystyykö siis kaikki muoviset rattaat korvaamaan? Niitähän on oman ymmärryksen mukaan neljä muovista eli kaksi keltaista isoa ratasta ja yksi keskikokoinen ja yksi pieni? Korjaa toki jos olen väärässä. Eihän kone muuta muovia pidä sisällään? Olen siis uusi rotaxien parissa.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 4.6.2018 21:40
Kirjoittanut MX_125
Vain tasapainoakselin rattaat eli ne isommat muoviset, tosin ei ne pienemmät yleensä hajoa kovin herkästi. Välittävät niin vähän voimaa kumminkin, ja suurimassa osassa moottoreista on öljy+vesipumput muovirattailla muutenkin. Onhan siellä muovikehikkoisia laakereita vaihteistossa mutta ne nyt ei oo ongelma jos ei ilman öljyjä aja.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 4.6.2018 21:45
Kirjoittanut Alffi
Selvä homma. Kiitos vastauksesta!

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 18.6.2018 2:52
Kirjoittanut mäxöni
Osaisko kukaan kertoa että minkä takia mx sylkee öljyä huohotinletkusta? Öljyä on koneessa 8dl ja toimii muuten ihan normaalisti eikä öljy haise bensalta.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 12.7.2018 12:26
Kirjoittanut Orim
Kenelläkään jäänyt 123 ehjää staattoria nurkkiin pyörimään?

122 laatikko jumissa 2: lla

ViestiLähetetty: 8.8.2018 20:17
Kirjoittanut Hulpio
Hei, otti ja meni laatikko jumiin ja jätti kakkosen päälle. Siirtorumpu ei pyöri eli lohkot levälleen siis. Onko näissä joku tyypillinen paikka joka porsii, haarukka?, sen urassa kulkeva nasta tms.?
Koko murhe johtunee huonosti irrottavasta kytkimestä. Kaikki liike kytkinvivusta, molemmista päistä, on käytössä eli lienee kytkinkorin urat pykälillä tai ne kytkinvivun kuulien "rampit" kuluneet. Vai tuleeko mieleen jotain muuta?

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 8.8.2018 22:38
Kirjoittanut MX_125
Vaihteensiirtäjä poikki/vääntynyt todennäköisemmin. Merkki huonosta käyttäjästä useimmiten, kyllä nuo normaalilla vaihteenvaihdolla kestää ikuisuuden. Miettii että 250cc rotaxeissa on saman kaliiberin palikat vaihteistossa.
Kytkimen irrotus tod näk johtuu väärin säädetystä kytkimestä tai kulumasta, joka on taas merkki huonosta käyttäjästä.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 9.8.2018 11:45
Kirjoittanut Hulpio
Eli todennäköisimmin siirtohaarukoita pääsee tilaamaan.
Jykevältähän tuo rumpu kuvien mukaan näyttääkin.
Juniorimotoristi ei välttämättä ihan juu samanlailla pärjää huonosti irrottavan kytkimen kanssa kuin 30 kautta ajanut.
Kytkin tosin on täysin oikein säädetty mutta kitkalevyt jumii kruunuun tai välilevyt keskiöön. Pitää kattoo kun avataan.

M6 ja M8 pultit mieltää moni aikalailla lähes yhtä kestäviksi.
Maksimi kiristysmomenttien suhde on kuitenkin tyypillisesti luokkaa 1:2.5 vaikka halkaisijaa ei ole kuin 2mm enemmän.
Sama pätee leikkauslujuuteen eli näissä tuo "sama kaliiperi" hämää kyllä tehokkaasti.

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 10.8.2018 20:31
Kirjoittanut Hulpio
Ulostuloakselin 1. vaihteen ratas halki ja muruina, siirtohaarukoiden akseli poikki, siirtorummussa jälkeä jne.
Ts. täystuho

Re: Rotax 122 ja 123

ViestiLähetetty: 10.8.2018 22:49
Kirjoittanut MX_125
Useimmiten jos rattaat hajoaa se johtuu siitä että voitelu on pettänyt jotenkin, liian vähän tms. Kaikkien vaihderissojen alla on kumminkin muovikehikkoiset laakerit jotka ei oikeen nauti liikkumisesta ilman öljyä. Useimmiten ongelma alkaa tuosta ja paikat hajoo kun ratas pääsee liikkumaan vapaasti akselilla, huono vaihteenvaihto kuluttaa myös paikkoja ja aiheuttaa rasitusta.

Kuva

Itselle tullu myös vähän samalla tavalla räjähtänyt moottori vastaan. (huomaa akselin varassa roikkuvat rattaat ja metalli+muovisilppu)