Rotax 122 ja 123

JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 12.3.2010 18:07

Baw33 kirjoitti:Joo selvis jotenki toi shimmaus juttu. Mut jos ymmärsin oikeen niin pitäs laittaa magneeton puolelle eka stefa, petari kampiakseliin ja sit ne yhessä lohkoon.. :eek: Aattelin siis että eka pakkaseen lohko, kevyesti lämmitän petaria (60-80*C) ja se veiviin ni saa mitattua sen tarviiko shimmiä. Sit kevyesti taas lämmitän lohkoo missä on se stefa ja kampiakseli ja petari pakkaseen. Sit vaan tsuistai? Miten muut on tehny? :s

Siis ensin viilennät kampuraa ja lämmität laakeria jotta saat ne yhteen, sitten mittaat välyksen (uppasin tuon ohjeen galleriaan). Sitten laitat shimmit paikalleen kampura pakkaseen ja lohkot lämpimaan ja yhdistät, lohkoja ei pitäisi missäävaiheessa tarvita jäähdyttää?
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 12.3.2010 18:09

JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
Baw33 kirjoitti:En kyllä oikeen saanu selkoo että mistä ne valu, mut ei toi kyllä kuulosta siltä että mikään ois rikki, ja varsinki jos yhtäkkiä rempan jälkee.. :roll: Veikkaanpa että oot unohtanu jonkun pultin tai letkun.. :lol:


joo oli turhan sekava eli tuolle koneelle en ole tehnyt mitään remonttia vaan kun vanhasta tuli vaihdelaatikko pihalle niin ostin toisen räsän josta tämä kone on peräisin ja vaihdettuani sen vuoto ilmeni.. mutta eikai tuo auta kun ruveta aukomaan.

Kokeile nyt vain laittaa se tyhjennysproppu paikalleen ;)


kuuluuko siinä olla jonkin näköönen proppuki ? vanhas konees ei mielestäni ollu mitään ja ei vuotanu.
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 12.3.2010 18:12

Ei niin. Mut eniten askarruttaa se kun lämmittää lohkoo ja siellä onse stefa, ettei se vaan vaurioidu. Tosin kyllähän se lämpenee sadan tienoille varmaan ajossakin.. :roll: Ja se että saako sen kampiakselin kanssa miten helposti sen laakerin lohkoon..
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 12.3.2010 18:14

anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
Baw33 kirjoitti:En kyllä oikeen saanu selkoo että mistä ne valu, mut ei toi kyllä kuulosta siltä että mikään ois rikki, ja varsinki jos yhtäkkiä rempan jälkee.. :roll: Veikkaanpa että oot unohtanu jonkun pultin tai letkun.. :lol:


joo oli turhan sekava eli tuolle koneelle en ole tehnyt mitään remonttia vaan kun vanhasta tuli vaihdelaatikko pihalle niin ostin toisen räsän josta tämä kone on peräisin ja vaihdettuani sen vuoto ilmeni.. mutta eikai tuo auta kun ruveta aukomaan.

Kokeile nyt vain laittaa se tyhjennysproppu paikalleen ;)


kuuluuko siinä olla jonkin näköönen proppuki ? vanhas konees ei mielestäni ollu mitään ja ei vuotanu.

Mitkä koneet ne oli, 122? Jos tosiaan tarkoitat tuota reikää lohkon etukiinnikkeen alapuolella niin siinä on kanava vesipumpulta ja kierteet
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 12.3.2010 18:26

JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
Baw33 kirjoitti:En kyllä oikeen saanu selkoo että mistä ne valu, mut ei toi kyllä kuulosta siltä että mikään ois rikki, ja varsinki jos yhtäkkiä rempan jälkee.. :roll: Veikkaanpa että oot unohtanu jonkun pultin tai letkun.. :lol:


joo oli turhan sekava eli tuolle koneelle en ole tehnyt mitään remonttia vaan kun vanhasta tuli vaihdelaatikko pihalle niin ostin toisen räsän josta tämä kone on peräisin ja vaihdettuani sen vuoto ilmeni.. mutta eikai tuo auta kun ruveta aukomaan.

Kokeile nyt vain laittaa se tyhjennysproppu paikalleen ;)


kuuluuko siinä olla jonkin näköönen proppuki ? vanhas konees ei mielestäni ollu mitään ja ei vuotanu.

Mitkä koneet ne oli, 122? Jos tosiaan tarkoitat tuota reikää lohkon etukiinnikkeen alapuolella niin siinä on kanava vesipumpulta ja kierteet


joo 122 on kone ja juuri sitä pienen pientä reikää.. meen nyt kyllä ensi sijassa kattomahan että minkälainen sielä pitää olla..nyt hävettää :nolo: olin jo pumppua vaihtamas.. ihmettelen vaan kun vanhas 122 ei ollu mitään.. mikä tuon reiän tehtävä oikein on. onko se ylivuoto??
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 12.3.2010 18:37

Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 12.3.2010 18:54

JP_89 kirjoitti:Minusta se on kyllä ihan vain tyhjennusreikä, pumpun propellin vierestä tulee kanava siihen. Tietysti jos saat kuvan siitä reijästä niin aina varmempi, tai edes mihin suuntaan se reikä on


joo en väitä vastaan sulla näistä varmaan enemmän kokemusta mutta käyn seuraavaks kattomas ja nappaan parikuvaa jos mahd. juurikin vesipumpun kohdalla ja kynän pään kokonen reikä mutta ne vedet tuli tippa kerrallaan sieltä pois ?! ei virranu lujaa pois ?!
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 12.3.2010 19:04

JP_89 kirjoitti:Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin


joo mahtavaa juuri tuossa sivulta otetussa kuvassa tuon nro 1 päällä näkyvä pieni reikä.. tämä on siis ylibuoto jossa kuuluu olla proppu ? osaakko sanoa miksi nesteet tulivat vain tippa kerrallaan pois jos proppu ei ole paikallaan?
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 12.3.2010 19:13

anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin


joo mahtavaa juuri tuossa sivulta otetussa kuvassa tuon nro 1 päällä näkyvä pieni reikä.. tämä on siis ylibuoto jossa kuuluu olla proppu ? osaakko sanoa miksi nesteet tulivat vain tippa kerrallaan pois jos proppu ei ole paikallaan?

haha, olit kuin olitkin oikeassa :nolo: Sulla on pumpun tiivisteet mennyt. En edes älynnyt tuota reikää irtolohkoja katsellessani. Mutta pumppu on onneksi helppo irrottaa ja varmaan pääset vaihtamalla o-renkaat
ja taas kun tarkemmin katselee niin voi pumpun stefatkin vuotaa tonne joten melkein suosittelisin uuden pumpun hommaamista, esim purkuosat.net löytyy.

(ja arvaas ketä nyt hävettää :nolo: :nolo: )
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 12.3.2010 20:02

JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin


joo mahtavaa juuri tuossa sivulta otetussa kuvassa tuon nro 1 päällä näkyvä pieni reikä.. tämä on siis ylibuoto jossa kuuluu olla proppu ? osaakko sanoa miksi nesteet tulivat vain tippa kerrallaan pois jos proppu ei ole paikallaan?

haha, olit kuin olitkin oikeassa :nolo: Sulla on pumpun tiivisteet mennyt. En edes älynnyt tuota reikää irtolohkoja katsellessani. Mutta pumppu on onneksi helppo irrottaa ja varmaan pääset vaihtamalla o-renkaat
ja taas kun tarkemmin katselee niin voi pumpun stefatkin vuotaa tonne joten melkein suosittelisin uuden pumpun hommaamista, esim purkuosat.net löytyy.

(ja arvaas ketä nyt hävettää :nolo: :nolo: )


joo :D no olis tuo mun teksti voinu olla helpomminkin kirjotettua.. joudun siis avaamaan koneen.. eikös pumpun saa irti kun kytkinpuolen purkaa ettei tartte keskimmäistä lohkoa irrottaa ?
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 12.3.2010 20:06

anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin


joo mahtavaa juuri tuossa sivulta otetussa kuvassa tuon nro 1 päällä näkyvä pieni reikä.. tämä on siis ylibuoto jossa kuuluu olla proppu ? osaakko sanoa miksi nesteet tulivat vain tippa kerrallaan pois jos proppu ei ole paikallaan?

haha, olit kuin olitkin oikeassa :nolo: Sulla on pumpun tiivisteet mennyt. En edes älynnyt tuota reikää irtolohkoja katsellessani. Mutta pumppu on onneksi helppo irrottaa ja varmaan pääset vaihtamalla o-renkaat
ja taas kun tarkemmin katselee niin voi pumpun stefatkin vuotaa tonne joten melkein suosittelisin uuden pumpun hommaamista, esim purkuosat.net löytyy.

(ja arvaas ketä nyt hävettää :nolo: :nolo: )


joo :D no olis tuo mun teksti voinu olla helpomminkin kirjotettua.. joudun siis avaamaan koneen.. eikös pumpun saa irti kun kytkinpuolen purkaa ettei tartte keskimmäistä lohkoa irrottaa ?

Kytkinpuolelta pääsee joo, en sitten tiedä pitääkö mitenkä repiä öljypumppua ja kytkinvaijeria
anttitus__
Liittynyt:
29.10.2008 14:15

ViestiKirjoittanut anttitus__ » 13.3.2010 1:27

JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:
anttitus__ kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:Laitoin galleriaan kuvan siitä propusta, helpompi näin


joo mahtavaa juuri tuossa sivulta otetussa kuvassa tuon nro 1 päällä näkyvä pieni reikä.. tämä on siis ylibuoto jossa kuuluu olla proppu ? osaakko sanoa miksi nesteet tulivat vain tippa kerrallaan pois jos proppu ei ole paikallaan?

haha, olit kuin olitkin oikeassa :nolo: Sulla on pumpun tiivisteet mennyt. En edes älynnyt tuota reikää irtolohkoja katsellessani. Mutta pumppu on onneksi helppo irrottaa ja varmaan pääset vaihtamalla o-renkaat
ja taas kun tarkemmin katselee niin voi pumpun stefatkin vuotaa tonne joten melkein suosittelisin uuden pumpun hommaamista, esim purkuosat.net löytyy.

(ja arvaas ketä nyt hävettää :nolo: :nolo: )


joo :D no olis tuo mun teksti voinu olla helpomminkin kirjotettua.. joudun siis avaamaan koneen.. eikös pumpun saa irti kun kytkinpuolen purkaa ettei tartte keskimmäistä lohkoa irrottaa ?

Kytkinpuolelta pääsee joo, en sitten tiedä pitääkö mitenkä repiä öljypumppua ja kytkinvaijeria


joo nyt on pumppu irti pienen purkamisen jälkeen ja väljältä tuntu se stefa. vanha omistaja oli saanu älyväläyksen ja vetää puolituubia tiiviste massaa niitten o-renkaitten väliin ja samallahan se stefaki oli täynnä sitä ;) mutta kiitos avusta !
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 13.3.2010 21:34

Mittailin tota kampiakselin ja magneetonpuolen laakerin välystä.. 66.7-66.8mm sain.. Ja pitäs saada 66.93-67.06mm. Mulla oli siellä alunperin 0.1mm shimmi ja niitä manuaalin mukaan saa 0.1-0.3 paksusia, varmaan nakkilasta? Kun toi mun shimmi nyt ei riitä, ja kyllä toi varmaan kannasta laittaa ihan kunnolla eikä melkein.. Tosin meil on aika vanha tönäri ja pudonnu monta kertaa lattialle jne. Että luottaakko siihen vai ei.. Pitäs varmaan sijottaa ihan kunnon tönäriin ja koittaa sillä ensin.. Mites muilla on ton shimmityksen kanssa menny? :roll:
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 14.3.2010 3:05

Baw33 kirjoitti:Mittailin tota kampiakselin ja magneetonpuolen laakerin välystä.. 66.7-66.8mm sain.. Ja pitäs saada 66.93-67.06mm. Mulla oli siellä alunperin 0.1mm shimmi ja niitä manuaalin mukaan saa 0.1-0.3 paksusia, varmaan nakkilasta? Kun toi mun shimmi nyt ei riitä, ja kyllä toi varmaan kannasta laittaa ihan kunnolla eikä melkein.. Tosin meil on aika vanha tönäri ja pudonnu monta kertaa lattialle jne. Että luottaakko siihen vai ei.. Pitäs varmaan sijottaa ihan kunnon tönäriin ja koittaa sillä ensin.. Mites muilla on ton shimmityksen kanssa menny? :roll:

Nuita shimmejä kyllä löytää varmaan jokaisesta laakeriliikkeestä ym. otat vaikka kampuran mukaan ja mittailet siellä. Uskoisin että lainaavat tarkempaa tönäriä siihen hommaan =P

PS. vilkaisimpahan piruuttaan mitä nakkila niistä pyytää. 13.30€ kappaleelta, siinä on pojilla jo pikkuset katteet =D
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 14.3.2010 3:24

Hyvä kiitti vinkistä! Nakkilassa taas ryöstö menossa... Ja täytyy jokatapauksessa hakee laakeriliikkeestä ensviikolla laakereita niin pitääpä ottaa kampura mukaan ja kattoo siellä. Piti käydä vielä ite näkemässä omin silmin.. Ei helvetti ei oo totta.. Oikeesti 13.30e.. :lol: