Rotax 122 ja 123

ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 13.8.2015 22:15

onko tää edellinen mäntä orkkis (asso werke) ? monesko männänvaihto? Suosittelen mittauttamaan sylinterin jotta tiedät valita oikean välyksesen männän, mutta tässä jotain infoa:

asso werke 0.03mm välys, vertex 0.05mm välys, wössner 0.06mm välys. Eli nää yleisimmät männät vaatii tällaset välykset, tiedot perustuu PJME luovuttamaan infoon.

Jos sisällä oli asso werke ja sylkällä ajettu ~10 tkm, voit laskea että sylinterisi koko on 0.03+53.99=54.02 .Nyt tiedät valita joko vertex kokoa 53.97 tai wössner 53.96 tai asso werke 53.99 . HUOM : tiedot laskettu siihen perustuen että eka männänvaihto, sisällä oli alkuperäinen asso werke ja sylinteri ~10tkm ajettu!!!

Jos et tiedä sisällä olleen männän merkkiä tai sylinterillä ajettu enemmän kuin 10 tkm reilusti yli 10tkm ajetuissa sylkissä pinnoite kulunut kannattaa mittauttaa sylinteri lähimmällä koneistamolla ettei päädy väärä mäntä koneeseen. Itselleni toimenpide maksoi 3€ joten isosta tiedosta pieni hinta :D
Henemaan
Liittynyt:
30.3.2014 23:12
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Henemaan » 13.8.2015 22:48

näkeekö sen jostain minkä merkkinen? eikä taida olla eka männän vaihto :D ajettu männällä varmaan reilusti yli 10tkm sen on näköinen ainakin...
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 13.8.2015 23:13

männän sisällä lukee valmistaja, jommassa kummassa sisähelmassa

ja kanttii käyttää sylkkä koneistamolla tai jossai korjaamolla mittautettavana mikrometrillä tai jos joku tuttu omistaa jabosaa käyttää mikrometriä ni sillä sitte
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut notreal911 » 15.8.2015 10:52

Tämmöstä: Kone kiertää ja teho tuntuu piisaavan. Mutta, kiihdytettäessä alhaisilta kierroksilta tulee juuri ennen tehopiikkiä sellainen "kuollut hetki" jolloin veto hiipuu kunnes taas lähtee kiihtymään. Tehomittauksessa se näkyy käyrässäkin sellaisena notkahduksena. Sen saa häivytettyä pois kun pienentää suutinta mutta menee hilkulle ettei ala buuaamaan kun laittaa kaasun auki.
Koneessa on Bouesen 2-osaiset läpät. Voisiko syynä olla että läppien takimmaiset avautuu "liian myöhään" ja tuo "kuollut hetki" syntyy kun kone haluaisi enemmän virtausta mutta joutuu odottamaan takimmaisten läppien avautumista?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.8.2015 12:24

Onko hemmissä boysenit vakiona?

Ainakin mitä itse tiedän niin rs/sx/rx/mx vakioläpät on paremmat kun boysenit, joista ei oikeastaan mitään hyötyä saa, lähinnä haittaa. V-forcet on se ainoa ja oikea ;) :D jos vakioläpistä vaihtaa
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut notreal911 » 15.8.2015 21:46

En tiedä mitkä läpät on vakiona, mutta tilasin vakiot ( Aprillia / Rotax ) ja nuo Bousen marjat saa lähteä. Kauppias kertoi heidän huollon saaneen monta pyörää korjattavaksi kun ei toiminut "kunnolla" ja usein kun vaihtoivat näitä superteho ja hyperkisaläppiä alkuperäisiin niin alkoivat toimia.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.8.2015 22:17

No perkele, multa ois löytyny vakiot puoli ilmasee ja ei oikeastaa yhtää ajetut :roll: , noh on uudet aina uudet :)

Itse ollu V-forceihi tyytyväine, parhaat läpät mitä saa ellei lasketa Adigon valmistamia YBER kalliita läppiä rotaxin piikkiluokan vehkeisiin :D . Btw kotarin V-force 3 menee rotaxeihi suoraan ;) ja ainakin itse olen saanu rahalle vastinetta (kierrosherkempi, vastaa kaasuun tosi hyvin, paremmmat väännöt ja jopa lisäteho) . Ainoa miinus ehkä että läpät kuluu alkuperäisiä nopeammin. Kävin eilen hakemassa orimattilan motopalvelusta uudet läpät toho läppärunkoon (~89€). Täytyy jossain vaiheessa vähä purkaa ja kurkata missä kuosissa nykyiset läpät on.

Pakko suositella orimattilassa sijaitsevaa, Motopalvelu Niemitaloa ;) . Käymisen arvoinen paikka, osaava henkilökunta, hjelppaavat ja rupattelevat mielellään. Kattava valikoima vaatteista, varaosista pyöriin asti tämmöne mainos :lol:
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut notreal911 » 16.8.2015 21:22

Mikähän käytännön ero on 55 ja 50 luistilla?
Edit: Sain vastauksen Helsingin pyörä Oy:sta 8)
Lexa__
Pyörä:
Husqvarna SM 125 -07
Liittynyt:
26.2.2014 15:32
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Lexa__ » 18.8.2015 20:59

Mikä vois räxässä olla kun sytytys pätkii kun kiihyttää piikille ja sit vaan kone "sammuu" ja sit taas sekunnin päästä toimii ja sit taas tekee saman? Välikaasua kun yrittää antaa pätkäsyn jälkeen nii ei oikeestaan mitään tapahu.. :|
Cr3ator
Pyörä:
ex:HM CRM 125 2011, ex:KTM Duke 125 2011
Paikkakunta:
Janakkala
Liittynyt:
10.11.2012 15:06
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Cr3ator » 21.8.2015 12:30

notreal911 kirjoitti:Mikähän käytännön ero on 55 ja 50 luistilla?
Edit: Sain vastauksen Helsingin pyörä Oy:sta 8)

Itse olen samaa miettinyt, joten viitsisitkö jakaa vastauksen tänne?
Myydään purettuna 2kpl Rotax 122 moottoreita! Kysy lisää yksityisviestillä!
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 21.8.2015 22:18

Laitellaan tännekin, eli

Rotax 122 koneesta ja tarkemmin V-Force3 läpistä kyse. Valoa vasten katsottaessa läppärungon sisälle ei pahemmin itse läpistä näy valo lävitse. Muutama valopiste, mutta ei mitään vakavaa. Mutta valoa vasten läppärungon ja läppien väliin jää kapea rako joka läpässä, kuuluuko asiaan? Ulkoisesti läpät ihan tiiviisti rungossa kiinni mutta juuri valoa vasten katsottaessa näkyy valokaistaleet "liitoskohdissa". Oikein vai väärin?
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut notreal911 » 21.8.2015 22:31

Laitettiin alkuperäiset läpät tässä juuri ja asentaessa huomasin, läpät olivat hieman kaarevat. Eli asennusasennolla kummin päin laitetaan paikoilleen oli väliä. Jos läpät asensi koveraksi, reunat eivät painuneet tiiviisti runkoa vasten, asennettuna kuperaksi reunat menivät kiinni runkoon eikä rakoa jäänyt...
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 22.8.2015 8:09

Eli pitää siis olettaa että edellinen läppien omistaja on ne väärinpäin kasannut :| . Täytynee avata läppärunko ja muuttaa toistepäin. Kiitän :)
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut notreal911 » 22.8.2015 8:52

Cr3ator kirjoitti:
notreal911 kirjoitti:Mikähän käytännön ero on 55 ja 50 luistilla?
Edit: Sain vastauksen Helsingin pyörä Oy:sta 8)

Itse olen samaa miettinyt, joten viitsisitkö jakaa vastauksen tänne?

Tokkiinsa. Luku ilmoittaa luistin "takapuolella" olevan viisteen korkeuden. Eli 50 luistin viiste ei nouse millimetreissä niin korkealle kuin 55 luistissa. Tämä viiste ikäänkuin pakkaa ilmaa kurkun läpi, pienempi viiste= vähemmän pakkaamista= rikkaampi seos.
Erot yhtä selkeät kuin vietnamilaiskaksosilla, eli ollaan makromaailmassa...
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 25.8.2015 19:50

Mitä mieltä porukka täällä. Voisko 13tkm ajetussa säxässä kytkin luistaa yläkierroksilla 5 ja 6 vaihteilla ajettaessa ettei kierrä loppuun asti millään? Miten vois tutkia tai fiksata tms?