Miksi vaihtaa mäntä?

Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.6.2010 20:08

SIllekin löytyy muutama syy...

Nelitahtisessa ei kaksitahtisen tavoin ole lainkaan aukkoja sylinterin seinässä, vaan se on pelkkä umpipinta. Myöskin nelitahtiset hyvin usein ovat viritysasteeltaan laimeampia, jolloin mäntään vaikuttavat voimatkin ovat pienemmät. Ja kolmantena se tärkein; voitelu. Kaksitahtisen voitelu kun on vaihteistoa/kytkintä lukuunottamatta täysin seoksen mukana kulkevan öljyn varassa, mutta vastaavasti nelitahtisessa näin ei ole vaan moottorilla on oma voiteluöljynsä jota ei polteta lainkaan. Tämä on seikka jota ei voi sivuuttaa.
Dank memes melt steel beams.
Pyörä:
Suzuki RM 250 '06
Liittynyt:
20.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut MotoX » 28.1.2011 17:13

Sanoisin että yleisin syy siihen että mäntä hajoaa ei ole kuluminen sanan varsinaisessa merkistyksessä, vaan materiaalin väsyminen. Kun materiaalina käytetään alumiini/silikoni yhdistelmiä niin vaikka männässä ei olisi yhtään kulumisen merkkejä niin se tulee ajan myötä hajoamaan materiaaliväsymyksestä johtuen.

Esim. jos ajat 20tkm samalla männällä, hyvillä seoksilla ja öljyillä niin vaikka mäntä näyttääkin uudelta niin se saatta kuitenkin hajota milloin vain. Siksi valmistajat antavat ohjeen vaihtamaan mäntää ajoissa.

Ihan esimerkkinä, että jos nakutat alumiiniputkea vaikka ihan hiljaa ruuvimeisselillä niin se tulee ajan myötä hajoamaan. Saattaa kyllä kestää pirun kauan mutta ajan myötä tulee hajoamaan ja tämä johtuu materiaalin ominaisuuksista.
Jos sen sijaan lyöt teräspalkkia se ei tule koskaan hajoamaan tästä pienestä rasituksesta.
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 29.1.2011 4:55

http://www.youtube.com/watch?v=mP8KCp9PJjU mitä materiaalia mersun männät sitte o ;D vaikka nyt aiheen ohi heitetään 4 pyöräsiin ja vähempiin litratehoihin mutta kuitenkin.
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20

ViestiKirjoittanut LaneKit » 29.1.2011 13:37

Eiks toi liity just tähä viritysasteesee, toi mersu ei kierrä läheskää nii paljo ku vaikkapa joku civic type-r, 600cc pyörä yms. Ja diisseliki viel. Viritysasteha se tuos vaikuttaa enite. Vaihetaaha kireimmis autoissaki mäntiä huomattavast useammi ku katupeleis. Otin tuon civicin juuri sen takia esille, tuttu ajaa sellasella jotai tälläsia kisoja, ei se mäntä montaa sataa tonnia siellä pyöri, kun vertaa vaikka 2,0l accordii, missä sama lohko. Sillä ajaa hamaan tulevaisuutee.
Ukko koitti itelle yks päivä päteä just tästä männänvaihdosta, et se mäntä ei kulu, miks se pitäs muka vaihtaa :D Nii kaua ku ite joudun maksamaa, mäntä vaihtuu sillo ku alkaa puristukset laskemaa/ suositeltu vaihtoväli alkaa ylittyä.
Pyörä:
Suzuki RM 250 '06
Liittynyt:
20.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut MotoX » 29.1.2011 21:46

Niin no kotarin 125 SX ja Mersu 300D on kyllä tehty vähän eri tarkoitus mielessä ja osat mitoitettu sen mukaan. Kyllä kotariinkin vois tehä männän joka kestäis 1000 tuntia muttei siinä mitään järkeä olis. Laiska paska siitä tulisi, niinkuin tuo mersukin on.
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 1.2.2011 17:36

En nyt tiedä kuinka hyvin olet tutustunut mersun 300D:n, mutta ei se mikään "laiska paska" ole. Nykyään vastaava malli lähtee viivalta yhtä rivakkaan kuin se kotari. Mutta jos joku tietäisi, niin kuinka pitkä on vastaavan suorituskyvyn omaavan auton männän vaihtoväli, siis sama suorityskyky kuin tuolla KTM:llä. Otetaan vertailtavaksi luvuksi vaikka litrateho.

Ja sitten kanssa tuommoisen katulaiskan nelitahdinkin männänvaihtoväli on 50tkm. Vastaavalla viritysasteella varustettu autonmoottori menee omalla mäntäsatsillaan 3-4 kertaa tuon matkan. Miksi? Voitelu on vastaava (öljytilavuuksissa eroa, mutta periaate sama), litrateho on sama, missä vika?
Ainoa ero oikeastaan, mitä on, on sylinterien/mäntien määrä. Eli voiko syy olla yksinkertaisesti se, että rasitus jaukautuu tasaisemmin. Esim: 1 männän rasitus jakautuu 4:lle, joten 1 mäntä kestää pidempään. Näinkö?
Mopo oli ja mopo meni :(
Pyörä:
Suzuki RM 250 '06
Liittynyt:
20.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut MotoX » 1.2.2011 22:55

Kyllä sen verran tiedän, että tuo 1986 vm 300D ei todellakaan mikään raketti ole. Ja toisinaan ei kannata vertaa crossipyörää perheautoon, koska niillä ei ole mitään yhteistä. Ja ei uudessakaan esim jossain 320cdi mersussakaan kovin korkeat litratehot ole, eikä sitä ole tehty mahdollisimman kevyeksi ja nopeasti reagoivaksi. Koneen ei tarvi kiertää 12 000 rpm, eikä sitä jatkuvasti vinguteta. Eli osat voidaan mitoittaa käytön mukaan ja siksi ne kestää. Ja sitäpaitsi autossa on vähän muitakin toimintoja suojaamassa moottoria ja takaamassa pitkän iän.

Jos litratehoista puhutaan niin UUDESSA E 350 CDI mersussa on noin 87 hv/litra. (2987cc V6, 261 hv)

KTM SX 125 noin 320hv/litra. (124,9cc, 40 hv, 11000 rpm)

Ja vertailun vuoksi 2006 Toyota RVX-06 F1 moottorissa noin 308hv/litra. (2400cc V8, 740 hv, 19000 rpm)

Voisithan sinä ottaa huomioon myös esim. tuon katulaiskan nelitahtisen moottorin tavallisen käyttönopeuden. Ei sillä yleensä ajeta 2200 rpm paikkeilla. Auton männistä näkee selvästi että eivät ole koviin käyttönopeuksiin tehty, koska autolla ei näillä kierroksilla ajeta. Niissä on paljon materiaalia ja ovat painavia, mikä tarkoittaa että ne myös kestävät pitkään. Ja jos verrataan taas litratehoja niin esim vakio 11kW A1 nelaripiikki tuottaa 120hv/litra, ja tämänkin tehon varmaan 9000-10000 rpm paikkeilla, mikä on litratehona tuplasti enemmän kuin perusauton 2 litran moottorin 120hv (60hv/litra) myös kierroksien olleessa melkein tuplasti korkeammat.

Mutta kuin totesin on täysin mahdotonta ja turhaa verrata moottoripyörän pientä moottoria auton isoon moottoriin koska niillä on sekä käyttötarkoituksessa että osien mitoituksessa niin suuria eroja.

En usko että sylinterien määrällä olisi suoraan ratkaisevaa vaikutusta männän kestoon. Onhan se rasitus mäntää kohden tottakai pienempi kun 1 männän työtä tekee esim. 4 mäntää. Mutta kuitenkin se mäntä liikkuu samaa vauhtia siellä. Saattaa se vähän vaikuttaa, mutta uskon sen vaikuttavan enemmän esim. laakereiden kestoon kun saadaan tasaisempi rasitus esim kampiakselille. Mutta se riippuu taas siitä miten monisylinterisyyden toteuttaa..

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä jossain. 8)
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 2.2.2011 14:37

Mutta entä, jos verrataan sitä 11kw moottoria vaikka BMW M3 tehoiseen autoon. Litrateho siinä on 105hv/litra, joka on jo aika lähellä ja kyseisen moottorin männät kestävät sen 150-200tkm.
Mopo oli ja mopo meni :(
Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 2.2.2011 14:40

Mutta entä jos lopetetaan autoista jauhaminen, koska ollaan moottoripyöräfoorumilla. Autojen moottoreita nyt ei oikein millään tapaa voi verrata järkevästi tähän aiheeseen. Jatkot autoista ja niiden männistä osoitteessa http://www.moottorit.net.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17

ViestiKirjoittanut proppu » 12.2.2011 12:36

Nelarissa kestää männät myös siks pidempään, että työtahteja on puolet vähemmän vrt. 2-tahtiin. Ja nelarissa voitelu on varmempi.
Pyörä:
Aprilia SXV 550 -08 for sale :/
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
18.2.2006 15:21

ViestiKirjoittanut Sakko » 15.2.2011 19:19

Viritysaste on hyvin pitkälti määräävä tekijä. Kyllä jos 125cc nelarista revittäisiin samaa litratehoa mitä kaksitahtisesta niin kyllä siinä pitäis ruveta männänvaihtoakin suunnittelemaan. Esim. oma pyörä männänvaihto @9tkm ja litrateho 140 tienoilla. Esineet kuluu jollonka ne kannattaa vaihtaa ennenku menee rikki kuten aiemmin mainittiin.
Hit the gas!
Pyörä:
PV
Liittynyt:
17.7.2008 16:22

ViestiKirjoittanut Jahne » 21.2.2011 14:30

Sakko kirjoitti:Viritysaste on hyvin pitkälti määräävä tekijä. Kyllä jos 125cc nelarista revittäisiin samaa litratehoa mitä kaksitahtisesta niin kyllä siinä pitäis ruveta männänvaihtoakin suunnittelemaan. Esim. oma pyörä männänvaihto @9tkm ja litrateho 140 tienoilla. Esineet kuluu jollonka ne kannattaa vaihtaa ennenku menee rikki kuten aiemmin mainittiin.


Hullulta tuntuu kieltämättä tuo männänvaihto noilla kilometreillä, kun vertaa esim. entiseen piikkiini (litrateho 240hp, 2-tahti) jossa männänvaihto 15tkm kohdilla.
Tai puhumattakaan ex-suzukista, jossa +180hp litrateho ja mittarissa kilometrejä jo yli 60tkm.
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: Miksi vaihtaa mäntä?

ViestiKirjoittanut MSJD » 20.6.2011 1:55

Mutta SXV:hän on ns. Kisapeli (?), jolloin mäntä on tehty mahdollisimman kevyeksi. Ja kyllä se 1 syl mäntään kohdistuu isompi voima, kun esim 4 syl. Mitä isompiin kuutioihin mennään, yleensä on myös sitä enemmän sylintereijä.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
Pyörä:
Big Bore 144cc yz
Paikkakunta:
Vuoriniemi
Liittynyt:
7.10.2009 21:18
Re: Miksi vaihtaa mäntä?

ViestiKirjoittanut wilzun » 5.7.2011 11:19

Miten ootte saaneet palaneen männän irti kiertokangesta? sokat otettu pois mutta kun ei tappi liiku mitenkään? Oisko jotain kikkoja
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: Miksi vaihtaa mäntä?

ViestiKirjoittanut MSJD » 5.7.2011 14:51

Itte oon aina ottanu jonkun sopivan kokosen ruuvimeisselin + vasara.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!