Sivu 1, 5:sta

Miksi vaihtaa mäntä?

ViestiLähetetty: 21.9.2009 22:41
Kirjoittanut Sen1
Tuli tässä mieleen sellanen juttu että miksi esimerkiksi aprilia rs:ään pitää vaihtaa mäntä esimerkiksi 12 tonnin välein?

omassa oli ajettu 14 tonnia männällä, ja se oli kuin uusi, ei karstaa, ja alempi m-renkaan urakin oli ihan kiiltävä, eikä yhtään ohipuhallusta. Mäntä oli kuin uusi.

Eli mikä on syynä tähän että se pitää vaihtaa vaikka se oli kuin uusi?

vetääkö se pytyn kieroon vai?

ViestiLähetetty: 21.9.2009 22:54
Kirjoittanut Johani
Ansta kirjoitti:Tuli tässä mieleen sellanen juttu että miksi esimerkiksi aprilia rs:ään pitää vaihtaa mäntä esimerkiksi 12 tonnin välein?

omassa oli ajettu 14 tonnia männällä, ja se oli kuin uusi, ei karstaa, ja alempi m-renkaan urakin oli ihan kiiltävä, eikä yhtään ohipuhallusta. Mäntä oli kuin uusi.

Eli mikä on syynä tähän että se pitää vaihtaa vaikka se oli kuin uusi?

vetääkö se pytyn kieroon vai?



se riippuu siitä rasituksesta minkä mäntä on saanu kuinka nopeesti se kuluu vaihtokuntoon ja tehas on antanu jonku yleispätevän luvun. ajetaanhan kotarin männälläki 60 viiva +120h eli tupla määrä rauhallisemmalla ajolla.

ViestiLähetetty: 22.9.2009 17:27
Kirjoittanut WaDe-
ja vaikkei mäntä huonossakunnossa olisikaan niin männänrenkaat alkavat olla melko lopussa. Myös männäntapin neulalaakerikin voi olla kulunut paljon, jotenka hajoamisen riski kasvaa koko ajan enemmän ajaessa :nörtti:

ViestiLähetetty: 22.9.2009 17:40
Kirjoittanut Veitsi
Riippuu ihan että onko A1 vai TT kone. A1 perus-ei-huudatus-ajossa saa männän varmaan selviämään sinne liki 20tkm. Mutta joskus ei kannata säästää tämmöisessä asiassa ettei käy niin kuin mulle, että mäntä menee palasiksi ja rikkoo sekä sylinterin että kannen.

ViestiLähetetty: 22.9.2009 21:49
Kirjoittanut Emperor
Veitsi kirjoitti:Riippuu ihan että onko A1 vai TT kone. A1 perus-ei-huudatus-ajossa saa männän varmaan selviämään sinne liki 20tkm.

Eipä tuo ole mikään selviö, esimerkiksi Miton mäntä on suositeltu vaihtamaan n.10k välein A1 tehoisena ja TT:nä n.15k kilometrin välein... ;)

ViestiLähetetty: 24.9.2009 15:07
Kirjoittanut Nightshot
Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.

ViestiLähetetty: 24.9.2009 15:26
Kirjoittanut Tume34
Nightshot kirjoitti:Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.


Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

ViestiLähetetty: 24.9.2009 17:10
Kirjoittanut Janttura
Männänrenkaan päittäisvälyshän näissä kasvaa kuluessaan ja silloin alkaa sellainen "siritys", tarpeeksi kun se kahnaa ja välyssuurenee niin aivan varmana menee poikki... 2-tahtiset siis, ja se neulalaakeri mistä waldemarri puhu niin kannattaa AINA vaihtaa, erehdyin jättää 1 männän ajetun neulalaakerin sisään uudelle männälle---> viikko ja hajos neulalaakeri joka sitten tuhosin männän+pytyn+kiertokangen sekä kanteen hakkauma jäljet :) .

E= Ja kyllähän se männänrengas urakin "väljistyy"

ViestiLähetetty: 24.9.2009 17:20
Kirjoittanut samppa91
Tume34 kirjoitti:
Nightshot kirjoitti:Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.


Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

riippuuhan se, yleisin syy varmasti on että seokset menee päinvittua.

ViestiLähetetty: 24.9.2009 19:49
Kirjoittanut Rossoneri
Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.

ViestiLähetetty: 24.9.2009 21:32
Kirjoittanut Tume34
Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.


Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

ViestiLähetetty: 25.9.2009 12:30
Kirjoittanut samppa91
Tume34 kirjoitti:
Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.


Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

Itse pidän itsestäänselvyytenä että missään piikissä jota ei oo seosmittarin kanssa säädetty ei oo seokset kohillaan :D

ViestiLähetetty: 25.9.2009 15:13
Kirjoittanut Rossoneri
Tume34 kirjoitti:Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

A1 on säädöt on melko laihaseoksiset. TT on huomattavasti parempi. Tuo kun sanoin aiemmin että pyörä kävisi laihalla oli hieman väärin sanottu.

ViestiLähetetty: 25.9.2009 15:33
Kirjoittanut Tume34
Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

A1 on säädöt on melko laihaseoksiset. TT on huomattavasti parempi. Tuo kun sanoin aiemmin että pyörä kävisi laihalla oli hieman väärin sanottu.


Perkele, ei ole olemassa mitään "a1-säätöjä" eikä "tt-säätöjä", on vain säädöt jotka on joko pielessä tai vähemmän pielessä.

ViestiLähetetty: 25.9.2009 16:02
Kirjoittanut Miuge
samppa91 kirjoitti:Itse pidän itsestäänselvyytenä että missään piikissä jota ei oo seosmittarin kanssa säädetty ei oo seokset kohillaan :D
Mee sanoon sama vaikka RR-piireihin ja ne nauraa sut pois sieltä. :lol: Ei seko-mittari ole ainut tapa säätää.