Miksi vaihtaa mäntä?

Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33
Miksi vaihtaa mäntä?

ViestiKirjoittanut Sen1 » 21.9.2009 22:41

Tuli tässä mieleen sellanen juttu että miksi esimerkiksi aprilia rs:ään pitää vaihtaa mäntä esimerkiksi 12 tonnin välein?

omassa oli ajettu 14 tonnia männällä, ja se oli kuin uusi, ei karstaa, ja alempi m-renkaan urakin oli ihan kiiltävä, eikä yhtään ohipuhallusta. Mäntä oli kuin uusi.

Eli mikä on syynä tähän että se pitää vaihtaa vaikka se oli kuin uusi?

vetääkö se pytyn kieroon vai?
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 21.9.2009 22:54

Ansta kirjoitti:Tuli tässä mieleen sellanen juttu että miksi esimerkiksi aprilia rs:ään pitää vaihtaa mäntä esimerkiksi 12 tonnin välein?

omassa oli ajettu 14 tonnia männällä, ja se oli kuin uusi, ei karstaa, ja alempi m-renkaan urakin oli ihan kiiltävä, eikä yhtään ohipuhallusta. Mäntä oli kuin uusi.

Eli mikä on syynä tähän että se pitää vaihtaa vaikka se oli kuin uusi?

vetääkö se pytyn kieroon vai?



se riippuu siitä rasituksesta minkä mäntä on saanu kuinka nopeesti se kuluu vaihtokuntoon ja tehas on antanu jonku yleispätevän luvun. ajetaanhan kotarin männälläki 60 viiva +120h eli tupla määrä rauhallisemmalla ajolla.
WaDe-
Pyörä:
TeZaRi, piikki-KäXä sun muita
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
22.11.2007 16:44

ViestiKirjoittanut WaDe- » 22.9.2009 17:27

ja vaikkei mäntä huonossakunnossa olisikaan niin männänrenkaat alkavat olla melko lopussa. Myös männäntapin neulalaakerikin voi olla kulunut paljon, jotenka hajoamisen riski kasvaa koko ajan enemmän ajaessa :nörtti:
tsekkaa tetsari galleriasta-
Veitsi
Pyörä:
Aprilia Red Rose 'Orange Edition' & Skyteam Monkey
Paikkakunta:
Sastamala
Liittynyt:
16.7.2008 20:05

ViestiKirjoittanut Veitsi » 22.9.2009 17:40

Riippuu ihan että onko A1 vai TT kone. A1 perus-ei-huudatus-ajossa saa männän varmaan selviämään sinne liki 20tkm. Mutta joskus ei kannata säästää tämmöisessä asiassa ettei käy niin kuin mulle, että mäntä menee palasiksi ja rikkoo sekä sylinterin että kannen.
Emperor
Pyörä:
Tm&Pv
Paikkakunta:
kaltsila.
Liittynyt:
22.6.2008 17:06

ViestiKirjoittanut Emperor » 22.9.2009 21:49

Veitsi kirjoitti:Riippuu ihan että onko A1 vai TT kone. A1 perus-ei-huudatus-ajossa saa männän varmaan selviämään sinne liki 20tkm.

Eipä tuo ole mikään selviö, esimerkiksi Miton mäntä on suositeltu vaihtamaan n.10k välein A1 tehoisena ja TT:nä n.15k kilometrin välein... ;)
Höpinää tötteröön!
Nightshot
Pyörä:
Suzuki RG 125F
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
7.7.2008 21:04

ViestiKirjoittanut Nightshot » 24.9.2009 15:07

Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 24.9.2009 15:26

Nightshot kirjoitti:Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.


Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.
Dank memes melt steel beams.
Janttura
Pyörä:
Zx9r Ninja
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
18.10.2006 9:31

ViestiKirjoittanut Janttura » 24.9.2009 17:10

Männänrenkaan päittäisvälyshän näissä kasvaa kuluessaan ja silloin alkaa sellainen "siritys", tarpeeksi kun se kahnaa ja välyssuurenee niin aivan varmana menee poikki... 2-tahtiset siis, ja se neulalaakeri mistä waldemarri puhu niin kannattaa AINA vaihtaa, erehdyin jättää 1 männän ajetun neulalaakerin sisään uudelle männälle---> viikko ja hajos neulalaakeri joka sitten tuhosin männän+pytyn+kiertokangen sekä kanteen hakkauma jäljet :) .

E= Ja kyllähän se männänrengas urakin "väljistyy"
Viimeksi muokannut Janttura päivämäärä 25.9.2009 11:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei riemulla rajaa ku raisulla ajaa....
samppa91
Pyörä:
Honda cb 350 cafe racer
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
21.1.2005 21:08

ViestiKirjoittanut samppa91 » 24.9.2009 17:20

Tume34 kirjoitti:
Nightshot kirjoitti:Eiköhän kone rasitu enemmän jos sitä kuristaa. Meinaa jos tehtaalla on suunniteltu että kone toimis parhaite ilman kuria ja sitte ne rahdataan tänne pohjolaa ja sitte lätkästää kurit kii ja sit mietitää et miks nää hajoo. Eli männän vaihto on tärkeää ellei sitte halua ostella uutta pyttyä 20k kohalla ku mäntä tai joku sen osa (sokat, männäntappi, neulalaakeri, männänrenkaat) päättää antaa periks.


Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

riippuuhan se, yleisin syy varmasti on että seokset menee päinvittua.
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 24.9.2009 19:49

Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 24.9.2009 21:32

Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.


Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.
Dank memes melt steel beams.
samppa91
Pyörä:
Honda cb 350 cafe racer
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
21.1.2005 21:08

ViestiKirjoittanut samppa91 » 25.9.2009 12:30

Tume34 kirjoitti:
Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Mikä tälle on peruste että kuristettuna hajoaa aiemmin? Riippuu toki pitkälle kuristustavasta, mutta minua kiinnostaisi vähän tietää.

Kuristettuna pyörä käy laihalla ja kuluttaa näin ollen mäntää enemmän. TT:nä esim. miton mäntä kestää suurinpiirtein kaksi kertaa niin pitkään kuin A1 tehoisena.


Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

Itse pidän itsestäänselvyytenä että missään piikissä jota ei oo seosmittarin kanssa säädetty ei oo seokset kohillaan :D
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 25.9.2009 15:13

Tume34 kirjoitti:Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

A1 on säädöt on melko laihaseoksiset. TT on huomattavasti parempi. Tuo kun sanoin aiemmin että pyörä kävisi laihalla oli hieman väärin sanottu.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 25.9.2009 15:33

Rossoneri kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Ja seoksia ei tosiaan voi säätää? Itse pidän itsestäänselvyytenä että ne säädöt on kohdillaan kun tehdään tämmöisiä vertailuja.

A1 on säädöt on melko laihaseoksiset. TT on huomattavasti parempi. Tuo kun sanoin aiemmin että pyörä kävisi laihalla oli hieman väärin sanottu.


Perkele, ei ole olemassa mitään "a1-säätöjä" eikä "tt-säätöjä", on vain säädöt jotka on joko pielessä tai vähemmän pielessä.
Dank memes melt steel beams.
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 25.9.2009 16:02

samppa91 kirjoitti:Itse pidän itsestäänselvyytenä että missään piikissä jota ei oo seosmittarin kanssa säädetty ei oo seokset kohillaan :D
Mee sanoon sama vaikka RR-piireihin ja ne nauraa sut pois sieltä. :lol: Ei seko-mittari ole ainut tapa säätää.
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt