Ketjut ja rattaat

henika
Liittynyt:
10.5.2009 22:36
Tzr ketjusuoja?

ViestiKirjoittanut henika » 10.5.2009 22:49

Menee niin lähelle aihetta joten kysyn, että onko -90 tzr.ssä minkäännäköstä ketjusuojaa??? Ite en ole vielä nähnyt misään... Takavanne on aina paskassa!!! Rupee pikkuhiljaa kysrimään, kun ei jaksa joka ajon jälkeen putsata vannetta... :| Ja jos on, niin löytyykö keneltäkään ylimäärästä vai rupeenko ite väsäämään?
TwistTwist
Pyörä:
honda cbr -06
Paikkakunta:
Askola
Liittynyt:
17.1.2009 0:29

ViestiKirjoittanut TwistTwist » 11.5.2009 0:50

Piti nyt kokeilla tuota vaihtiestoöljy jutskaa ihan käytännössä. Heitin viikko sitten kolmet ketjut likoamaan vaihteistoöljyyn... olivat vähän erikuntoisia esim yksi aivan täynnä likaa ja toiset melko puhtaat. Kolmas taas oli täysin jumissa.

Ihan mielenkiinnosta täytyi ryhtyä kokeilemaan kun ylinmääräisenä tallissa lojuivat. Eli mitään kiirettä ei ole, otan pois kun puhdituvat, menee vaikka sen puoli vuotta. Jos ei senkään jälkeen lika lähde, niin painuvat öljyt ongelmajäte keräykseen takamettään... :roll: ja ketjuilla heitetään lähimpää vesilintua.
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Tomppade » 11.5.2009 22:02

henika kirjoitti:Menee niin lähelle aihetta joten kysyn, että onko -90 tzr.ssä minkäännäköstä ketjusuojaa??? Ite en ole vielä nähnyt misään... Takavanne on aina paskassa!!! Rupee pikkuhiljaa kysrimään, kun ei jaksa joka ajon jälkeen putsata vannetta... :| Ja jos on, niin löytyykö keneltäkään ylimäärästä vai rupeenko ite väsäämään?
tähän vaivaan on muutakin helpotusta olemassa.

1. valitse sellainen ketjurasva joka ei roisku aivan jokapaikkaan, esim. mainitsmani motul offroad. shell advance chainlube taasen roiskuu aivan jokapaikkaan ja sitä ei voi suositella kenellekkään edes mopoon.

2.Rasvaa ketjut aina ajon jälkeen älä ennen ajoon lähtöä. esim, kun tulet illalla kotiin niin rasvaat ketjut ennen nukkumaan menoa, älä silloin kun tulet koulusta ja olet lähdössä pärtsäämään.

voisin kuvitella että tzr:ssä olisi joskus alun alkujaan ollut jonkinlainen ketjusuoja, ei ole vielä pyörää vastaan tullut jossa ei ole sellaista ollut.
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
Mpmonsteri
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
20.7.2007 19:42

ViestiKirjoittanut Mpmonsteri » 14.5.2009 16:37

Riittääkö TZR:rään 130 lenkkiset ketjut 14-49 väleille?
TZR 250 myynnissä, katso ilmoitukset!
IBUM
Pyörä:
Honda CBR-125R Repsol
Paikkakunta:
Lappajärvi
Liittynyt:
8.5.2009 18:24

ViestiKirjoittanut IBUM » 15.5.2009 22:39

Tarvis vaihtaa honda cbr 125 -05 rattaat ja ketjut ni laittakaas joku linkkiä johonki mistä löytyy, en pikasella googletuksel löytäny hyvää kauppaa.
Holts
Pyörä:
125cc
Liittynyt:
15.4.2008 20:19

ViestiKirjoittanut Holts » 15.5.2009 23:59

Tähän väliin typerä kysymys. En ole mikään loisto teknikko näitten kanssa ja oon miettiny mitä nää "välitykset" meinaa. Oletetaan että välit on 10/20. Meinaako se sitä että etu rattassa on 10 ja taka rattaassa 20 hammasta? Valaiskaa tietämätöntä. :roll:
HighSpeed
Pyörä:
Onhan noita...
Liittynyt:
18.12.2007 19:20

ViestiKirjoittanut HighSpeed » 16.5.2009 1:20

Holts kirjoitti:Tähän väliin typerä kysymys. En ole mikään loisto teknikko näitten kanssa ja oon miettiny mitä nää "välitykset" meinaa. Oletetaan että välit on 10/20. Meinaako se sitä että etu rattassa on 10 ja taka rattaassa 20 hammasta? Valaiskaa tietämätöntä. :roll:


Kyllä. : D Jotkut toki sanoo tuon toisinpäin, mutta lähes poikkeuksetta etu - takaratas.
nixari
Pyörä:
TZR -90 125cc, TPH -01?
Paikkakunta:
parainen
Liittynyt:
30.4.2008 23:17

ViestiKirjoittanut nixari » 16.5.2009 16:28

Ainakin mun -90 tzr:ässä on ketjusuoja, et kyllä siinä vakiona on. Mun ei ole myynnissä.
http://www.motot.net/talli/kayttaja/73623
sankku
Pyörä:
Yamaha YBR 125 -05
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
11.12.2006 17:13

ViestiKirjoittanut sankku » 24.5.2009 12:19

Mistä tunnistaa, että minkälainen ketju on pyörässä? Ostin ensimmäisen pyöräni, kevarin, mutta vielä ei ole korttia ja se on tuossa pihassa muutamia päiviä pyörinyt. Foorumeita olen paljon lueskellut ja löytänyt nämä ketju keskustelut ja huomannut että niissä puhutaan X ja O ketjuista ja sitten "tavallisista" ketjuista. En tiedä minkälaiset ketjut Yamahassani on, joten mistä tunnistan että minkälaiset ketjut siinä on?
Rasvasieppo
Pyörä:
Honda Varadero 125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
18.6.2008 17:19

ViestiKirjoittanut Rasvasieppo » 24.5.2009 13:31

Mitäs voi tehdä, kun on tuo ketjun säätövara lopussa? Rattaat ovat kuitenkin vielä melko hyvät... Saisiko ketjuja lyhennettyä jotenkin, niin saisi ajettua rattaatkin loppuun ja vaihaisi sitten kaikki kerralla? Jos nyt vaihtaa pelkän ketjun, vanhat rattaat kuluttavat ketjun nopeasti loppuun.
Vieläkö uskot satuihin?
eroakirkosta.fi
HeeBoF
Pyörä:
Kawasaki zx-6r 636 -04 & 125cc mini
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
24.11.2006 23:51

ViestiKirjoittanut HeeBoF » 25.5.2009 0:44

Katkaiset ketjuja se hoituu esim kulmahiomakoneella tai siihen tarkoitetulla ketjun katkaisu laitteella.
Rasvasieppo
Pyörä:
Honda Varadero 125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
18.6.2008 17:19

ViestiKirjoittanut Rasvasieppo » 26.5.2009 21:27

Tehdäänkö se ketjun lyhennys näin (korjatkaa jos on jotain väärin):
1. Ensin työnnän jonkun tapin sielä ketjusta ulos, en kuitenkaan ihan irti niin on helpomi laittaa takaisin
2. Otan ketjusta palan pois
3. Liitän ne kaksi osaa työntämällä sen tapin takaisin ketjuun?
Vieläkö uskot satuihin?
eroakirkosta.fi
JoJotin
Pyörä:
Yamaha Dt -08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.8.2007 16:38

ViestiKirjoittanut JoJotin » 27.5.2009 18:51

Öö, olen hiukan kokematon tässä, ja tämä voikin olla hiukan höntti kysymys. Voiko ne ketjut lyhentää näin:

1. Ensin mitataan kuinka pitkät ketjut tarvitaan
2. Ketjun "lenkit" toisissaan pitävä tappi työnnetään ulos. Tai siis kaksi vierekkäistä tappia, jotta ketjun "uloin" osa putoaa pois.
3. Sama juttu vähän edemmäs, eiväthän ne ketjut muuten lyhene.
4. Nyt on kaksi ketjun "sisintä" osaa vastakkain
5. Ketjun päät liitetään yhteen ketjulukolla.

Ja koko homma voitas allekirjoittaa kysymysmerkein, nyt kaipaiskin vähän henkistä tukea ja neuvoja ketjun vaihtoon :) Tuohon ketjun katkaisuun taitaa työkaluja ollakkin, mutta tarviiko niitä myös tuon ketjulukon kanssa? Tänks jos joku vaivautuu vastaamaan :P

Luin myös tuon Rasvasiepon viestin, kuulostaa kieltämättä yksinkertaisemmalta mutta onko totta että kestäisi paremmin ketjulukkoa käyttäen? Tästäkään en ole varma mutta muistelen joskus niin lukeneeni :roll:
Decide
Pyörä:
Paddock!
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
21.2.2008 12:36

ViestiKirjoittanut Decide » 27.5.2009 18:58

Riippuu, onko ketjulukkoa.. Että joutuuko ne laittaa yhteen ketjulukol (helpompi) vai niitata takaisin.
http://www.moottorit.net Nelipyöräisten keskustelupaikka!
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 28.5.2009 18:11

Voinko ja miten lyhennän ketjujani? En tiedä niiden tyypistä mitään, voin vastailla jos joku ensin kertoo mistä katson sen, ainoa mitä tiedän on että niissä on ketjulukko millä ne siis voi avata ja sulkea halutessaan :D