Kaasarit

Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.6.2014 22:58

Absoluuttisen hämärä kysymys. Voi kai sitä kertoa onko 2T vai 4T edes, mutta oletan että kyseessä on jälkimmäinen.

-Zone- kirjoitti:Riippuu monestakin seikasta. Kanavakoko kannessa, venttiilikoko, nokan maksimi nosto, mikäsuuruista bmep siitä aiotaan ulos repiä, yms yms. Kannattaa valita ennemmin hivenen pieni kuin liian iso. Liian iso on vaikeampi saada hyviin säätöihin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
15.10.2013 22:26
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Köppe » 3.7.2014 21:39

Mites pitäis/pitäiskö kaasaria säätää kun käynnistän säxän niin kierrokset nousee samantien n. 6000-7000, mutta laskee kumminkin n. 5-10 sekunnin kuluttua.

Ja ditten myös kylmänä käy tyhjäkäyntiä täydellisesti, mutta lämpimällä koneella tahtoo sammua, vaikka säätöruuvi pohjassa. Isompi tk- suutin?
Liittynyt:
29.6.2012 10:08
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut PVpaavo » 14.8.2014 13:20

Aprilia MX laippaa lyhennetty, ravea ei ole. Säädöt totaalisen hukassa. PS 130 ja TK 70 niin pienemmillä vaihteilla melkein mahdotonta edes päästä piikille reilun röpötyksen takia. Kokeiltu 115 suuttimella jolloin röpötys poistuu melkein kokonaan ja pyörä huomattavasti paremman tuntuinen. Pelkään vaan että käy liian laihalla joten en oo viitsiny sillä ajella. Neulaa kokeiltu ylimmässä ja toiseksi ylimmässä lovessa mutta ei sen suurempaa vaikutusta. Hyviä vinkkejä mihin päin mitäkin pitäisi säätää? Tulppa vaihdettu, putsari putsattu ja öljytty sekä kaasari putsattu. Ja tosiaan niin tyhjäkäynnillä kiertää aivan loistavasti alusta loppuun.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.8.2014 14:35

PVpaavo kirjoitti:Hyviä vinkkejä mihin päin mitäkin pitäisi säätää?

Kuva

-Zone- kirjoitti:Pistänpä tähän itseltäni lainauksen, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään kaasutinta paremmin. Rautalankaversiona asia:

Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa mopon kulkevaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan mopolla ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on suurimmassa kohtaa pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Täyskaasulla neula ei enää vaikuta vaan koska pienin nimittäjä määrää minkä verran maksimisaan voi läpi virrata, seossuhteen määrää täyskaasulla pääsuutin. Yksinkertaistaen: Neulan ja suutinputken välinen rako on tuolloin jo pääsuutinta suurempi.

Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin jolloin sillä ei ole käytännössä vaikutusta mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin ja siihen hetkeen kun kaasua hivenen avataan jolloin tyhjäkäyntipiiristä siirrytään pääsuutinpiirille.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla keskialueen seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan on sen päästä ohuempi. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Aprilia sx 50 2008, aprilia sx 125 (tt) rave uupuu :S
Liittynyt:
14.5.2013 15:57
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut vallupoju » 21.11.2014 14:07

http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/april ... 8/kaasutin
Kertokaas rikastaako tuo D49 neula seosta, kun olen ymmärtänyt että mitä pienempi neulan numero on, sen rikkaampaa seosta sillä saa kaasarista irtri. :) Alkanut kylmemmillä ilmoilla kierrokset leijumaan, koska nyt D53 neula kiinni.(sokka alimmassa lovessa)
:|
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.11.2014 14:10

Lueppas tuo mun yempi viesti ajatuksella.
http://www.motorcyclecarbs.com/Dellorto ... n_W268.cfm
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
70cc Yamaha dt -08, Derbi x-treme 09, Yamha bw's -98
Liittynyt:
14.9.2014 10:00
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut ylihessu » 30.11.2014 15:50

.
Viimeksi muokannut ylihessu päivämäärä 1.12.2014 18:41, muokattu yhteensä 3 kertaa
Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 18:54
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Shape » 30.11.2014 18:43

Tää on kevaripuoli, mopojutut ei tänne kuulu..
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Pyörä:
Yamaha DT 125, Honda NSR 125,BSE MadCow 125,Baotian skobo,Tyscon minicross 50
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
26.9.2010 19:11
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -rame- » 30.11.2014 21:00

Tietääkö joku mikä kaasari tää on? Litteeluistinen 32mm.
E: Oisko Mikuni TM32SS? Mistä tohon saa suuttimia?
Liittynyt:
23.4.2015 11:22
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut takatukka87 » 3.5.2015 12:27

Kawasaki 80 -89 keihin.

Ongelma: tulppa menee 3km välein (kastuu)

Huomasin että koho ei jää "pongottamaan"neulan päälle kun napauttaa, kun kääntää kaasarin ylösalaisin vaan jää lepäämään elottomasti kammion kattoa vasten. Voiko tämä olla kastumisen syy että koho ei lukita bensan ylisaantia vaan kastelee tulpan?

-tyhjäkäynti toimii normaalisti
-Kiihdytyksessä röpeltää aivan v@#!?@:sti
-vauhtiin päästessä ottaa tehopiikkiä vähä liiankin hanakasti. Eli keskialueella on suuri ongelma ja keskialueenhan vaikutus tulee neulasta.

E. Neulaa säädetty joka lovessa.
Pyörä:
ex:HM CRM 125 2011, ex:KTM Duke 125 2011
Paikkakunta:
Janakkala
Liittynyt:
10.11.2012 14:06
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Cr3ator » 19.6.2015 16:00

Mahtaakohan joku tietää passaako Dellorto 28VHST vipuryyppy 34VHSB vaijeriryypyn tilalle? Ainakin näyttäisi se "runko" olevan samankokoinen.
Myydään purettuna 2kpl Rotax 122 moottoreita! Kysy lisää yksityisviestillä!
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut ma$$i » 30.7.2015 15:52

ei toimi kunnolla, esim Jushondin projutopicista löytyy hyvin mitä käy kun sitä yrittää
Liittynyt:
26.8.2014 20:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut notreal911 » 1.4.2016 19:50

Dellorto 34 VHSB, onko kellään muistikuvaa ilmanputsari kiinnitys halkaisijan mitasta? Myykö tätä kaasaria kukaan Suomessa?
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut MX_125 » 1.4.2016 20:41

Dellorto.co.uk löytyy mitat. Ja kaasaria saa kyllä nakkilasta mutta ei sieltä kannata ostella jos ei ylihintaa haluu maksella. Italiasta ~173e uutena, käytettynä niitä voi saada 60-150e hintahaitarilla. VHSB 34 LD on se kaasari jota aprilioissa oli vakiona tietyissä malleissa.
Liittynyt:
2.4.2016 15:14
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Freiser » 8.4.2016 11:27

Mikuni tm 35 on kaasari ni ku ei jaksa avata ni kumpi tyhjäkäynti suutin sopii siihe ja varmoja vastauksia kiitos. Oon vain löytänyt "ehkä" äijjien vastauksia xD http://www.mc-scatter.com/moottorikelkk ... 45027.html vai http://www.mc-scatter.com/moottorikelkk ... 13342.html :D