Sivu 98, 104:sta

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 27.3.2016 3:32
Kirjoittanut MX_125
Videosta kyllä huomaa että ''rajoitin'' ottaa paljon aikasemmin kuin aikasemmin maintsemasi 11k rpm. Todennäköisesti videossa nopea kaasukahvan liike aiheuttaa sytytyksen rajoitusta joka taas johtuu TPS anturista. Muutenki se 11k rajoitus on ihan normaalia näissä euro3 apikoissa. Esimerkkinä dynokäyrä euro3 ja jenkkispec räsästä. Myös vakio sytytyskäyrä on sellainen että huipputeho tulee siinä 10,5k rpm kohdilla.

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 19.5.2016 11:52
Kirjoittanut Tomperz
Mistä johtuu että räsä ei jaksa vääntää 5-6 vaihteita? Tekniikkana toimii 154 polini, 34mm kasaari, rave 2 ja jollymoto. Laite kulki 14-eturattaalla noin 140kmh, mutta koin välit liian lyhyiksi joten laitoin 17-eturattaan, mikä on vakio. Nyt laite kyllä kiihtyy selvästi hitaammin, kulkee 4-vaihteella sen 140, mutta siitä kun vaihtaa ylöspäin nopeus ei kasva, kierrokset vain alenevat. Mikä voisi olla vikana?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 19.5.2016 15:53
Kirjoittanut 19jonsku
Liian pitkät välit? :lol: Aika iso muutos tuo kolme piikkiä eturattaassa. Mutta toimiiko rave niinkuin pitää?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 21.5.2016 13:31
Kirjoittanut Tomperz
19jonsku kirjoitti:Liian pitkät välit? :lol: Aika iso muutos tuo kolme piikkiä eturattaassa. Mutta toimiiko rave niinkuin pitää?


Rave toimii niinku pitääkin, kai ne välit sitten vaan on liian pitkät. Ihmettelen sitä vasn kun aika lähellä vakiovälejä ja vähän isompi pyttykin ni kyl teorias ainaki pitäs jaksaa vääntää :D

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 21.5.2016 18:17
Kirjoittanut nojaaha
Moro! Eli mulla on tollanen -07 vuoden räsä ja ois eka männänvaihto tulossa joten miten se tapahtuu ns. yksityiskohtaisesti selitettynä? Myös sellaseen ongelmaan törmäsin että en tiedä minkäkokoisen männän tilaisin. Onko ainoa mahdollisuus tähän mennä mittauttamaan sylinteri koneistamolla?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 22.5.2016 10:36
Kirjoittanut ma$$i
Räsään ei ole tullut mäntää vaihdettua, mutta säxään on (samalla koneella)
1. Tee itsellesi työtilaa irroittamalla katteet ja tankki yms kaikki osat tieltäsi. Ota tulpanhattu irti.
2. Irroita putki. Irroita rave jos sellainen löytyy.
3. Irroita kaasutin, imukaula ja läpät. Laita paperi tai rätti tms imupuolelle ettei sinne pääse mitään paskaa
4. Laske jäähdytysnesteet ulos ja ota kanteen menevä letku irti kannesta. Ota tulppa irti.
5. Irroita vesikansi sylinteristä ja ota maadoituspiuha poos yhen pultin alta pois
6. Irroita palotilan kansi (voi tehdä myös sylinterin irtioton jälkeen)
7. Irroita sylinteri ja aloita nostamaan sitä varovaisesti ylös. Jos mäntä on jäänyt ylös niin hommaa helpottaa kun pyöräyttää magneettoa, tällöin mäntä ikäänkuin vedetään sylinteristä alas (räsässä ei ole poljinta josta männän voisi samaan tapaan painaa alas, mutta voi pyöräyttää magneettoakin)
8.Laita rätti tms paperi koneeseen jottei paskaa pääsisi kampikammioon tai sokat tippuisi sinne.
9. Irroita toinen männänsokka ja paina toiselta puolen männäntappi pois. Voimaa saattaa joutua käyttämään ihan huolella. Mutta pidä huolella männästä ja kiertokangesta kiinni toisella kädellä vastaan jottei sivusuuntaan painaminen vahingoita kiertokankea. Ota mäntä ja neulalaakeri irti.
10. Irroita vanhat tiivisteet ja o-renkaat huolella. Putsaa koneesta ja sylinteristä paskat pois
11. Laita uuteen mäntään toiselle puolelle sokka valmiiksi jo käsissäsi, asennus helpottuu tällöin. Laita männänrenkaat mäntään. HUOM. Lähes aina sillä on väliä kumminpäin renkaat ovat!
12. Voitele neulalaakeri 2t öljyllä ja laita se paikoilleen voideltuun kiertokankeen
13. Voitele männäntappi 2t öljyllä, laita mäntä kohdilleen kiertokangen päälle. Nuoli osoittaa pakoaukkoa kohden!!. Työnnä männäntappi männän ja neulalaakeri-kiertokanki yhdistelmän läpi. Laita toinen sokka paikoolleen jotta männäntappi on lukittu. Ota suojapaperit pois. Laita uusi paperitiiviste. On 0.3, 0.5 ja 0.8 paksuisia tiivisteitä. Yleensä laitetaan 0.3 tehoa hakiessa.
14. Voitele sylinteri sisäpuolelta ja männän ulkoreunat 2t öljyllä. Männänrenkaat pitää laittaa kohdilleen, oikeat paikat huomaa kyllä laittaessa. Renkaiden päät pitää puristua sellaisia ulokkeita vasten.
Pidä toisella kädellä männänrenkaita paikoillaan ja kohdillaan. Aloita laskemaan toisella kädellä sylinteriä paikoilleen varovasti. Kiristä sylinterinpultit ristiin.
15. Laita uusi palotilan o-rengas tiiviste paikoilleen ja laita palotilan kansi paikoilleen ja kiristä ristiin.
16. Uusi vesikannen tiiviste paikoilleen ja laita vesikansi kiinni. Muista laittaa se maadoituspiuha yhden pultin alle. Kiristä ristiin. Laita jäähdytysletku kiinni takaisin kanteen.
17. Kiinnitä läppärunko, imukaula ja kaasutin. Varo imuvuotoja. Laita uusi tulppa kiinni.
18. Kiinnitä putki, asenna rave.
19. Lisää uudet jäähdytysnesteet ja ilmaa järjestelmä.
20. Katteet ja muut romppeet kiinni.

Sylinterissä on merkintä A/AB/B josta tietää sylinterin alkuperäisen koon, mutta koska se kuluu niin kannattaa läydä koneistamolla mittaamassa jotta vältytään virheiltä. Hyviä mäntämerkkejä ovat asso werke, athena, vertex ja wössner. Vältä mitakaa, wisecoa ja proxia...

Sisäänajoksi riittää muutaman kerran huolellinen lämmittäminen ja jäähdytys paikoiltaan. Ensimmäinen tankillinen ilman hurjempaa pommittelua ja se on siinä.

Toivottavasti muistin kaiken :D, virheitä saattaa esiintyä tekstissä..

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 22.5.2016 12:20
Kirjoittanut nojaaha
Kiitos paljon. Auttaa huomattavasti vaihdossa :)

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 22.5.2016 13:31
Kirjoittanut .Juho
Männänrenkaan / renkaiden katkosvälys kannattaa mitata, kun sylinteri ja mäntä/renkaat pöydällä.
Yleensä mäntäpaketin mukana tulee ohje, jossa mainittu mm. männän käyntivälys sekä männänrenkaiden katkosvälys.

Alatiivisteen paksuus squishvälyksen mukaan.
Rotaxin koneissakin oletettavasti tehdas huomioinut valmistus toleranssit, joten se squishvälys lienee tuolla 0.30mm alatiivisteelläkin vähintään 0,80mm..

Mitakan, Proxin ja Wisecon männätkin ovat ihan OK.
Ovat vain saaneet huonon maineen.
Wisecon männät nykyisin made in Taiwan, eivätkä ne ns. pro-lite männät enään ole ohkasilla helmoilla.. eli painaa enemmän, mitä made in USA versiot.

Mitaka ja Prox valmistaa vain valumäntiä; ei yhtä laadukkaita kuin esim. Vertex valultaan, eikä männänrenkaat myöskään.
Mitaka ainakin vaatii tarkkuutta asentajalta, esim. männänrenkaiden välys pystysuunnassa urassaan voi olla liian pieni, tai männänrenkaiden katkoskohdan lovi liian matala.. jolloin vaatii pientä hiomista tai viilailua.
Näin ainakin ollut omalla kohdalla, kun kiina/taiwan mäntiä käyttänyt joissakin koneissa.

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 22.5.2016 14:06
Kirjoittanut ma$$i
Ohuimmallakin alatiivisteellä vakiokannen kanssa rotaxin squish on yli 1, yleensä perin lähellä 1.4-1.2.

Vasta erikoiskansilla kuten vhm tuotteilla squishin säätäminen alapahveilla on merkittävämpää

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 28.5.2016 12:47
Kirjoittanut sakkemx
En löytänyt keskustelusta kohtaa joten kirjoitan uuden viestin. Mulla on aprilia rs 125 vm2002. Vikana on että kun pysähtyy ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille niin kierroksia ei saa nousemaan siitä ylös. Pitää antaa ryyppyä ttai muuten tukehtuu. Kaasarissa pääsuutin 135 tk 62 ryyppysuutin 70.
Mitä pitäs tehä että saisi toimintaan. Kevari on tt. Tyhjennetty putki pakoaukonsäädin lukitettu.

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 31.5.2016 23:33
Kirjoittanut Meisseli
Mulla on vm 2002 RS ja siinä on rave ja aikaisemman omistajan mukaan tt putki.
Ongelma on se että liikkeelle lähtiessä kiihtyy aika rauhallisesti noin 5500rpm kohalle minkä jälkeen kone röpöttää noin 7500rpm asti jonka jälkeen vasta potkasee kunnolla liikkeelle?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 6.6.2016 12:45
Kirjoittanut Meisseli
Missä mahtaa olla vika kun ajaessani yht´äkkiä rupesi pyörä tärisemään ihan perkeleesti ja noin 5 sek sen jälkeen "kaasu hirtti" eli kierrokset nousi itsestään rajoittimelle. Tämän jälkeen sammutin pyörän ja kun yritin käynnistää uudelleen niin ei meinannut pysyä käynnissä, mutta jos laittoi ryypyn päälle niin kierokset nousi taas itsestään rajoittimelle? jos ilman ryyppyä koittaa antaa kaasua niin booaa vaan ja sammuu???? :eek:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 12.6.2016 13:48
Kirjoittanut sakkemx
Meisseli kirjoitti:Missä mahtaa olla vika kun ajaessani yht´äkkiä rupesi pyörä tärisemään ihan perkeleesti ja noin 5 sek sen jälkeen "kaasu hirtti" eli kierrokset nousi itsestään rajoittimelle. Tämän jälkeen sammutin pyörän ja kun yritin käynnistää uudelleen niin ei meinannut pysyä käynnissä, mutta jos laittoi ryypyn päälle niin kierokset nousi taas itsestään rajoittimelle? jos ilman ryyppyä koittaa antaa kaasua niin booaa vaan ja sammuu???? :eek:



Tärinä johtuu tasapainotusrattaista. löydät ne heti kun avaat kytkinkopan. 2 isoa keltaista ratasta. jos niitä enää sieltä löytyy :lol:

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 12.6.2016 16:46
Kirjoittanut sakkemx
Kuinka kireelle ootte vetäny noi kytkinkruunun 5 pulttia? Niin kovi kunnes ottaa vastaan?

Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiLähetetty: 8.8.2016 21:22
Kirjoittanut Wason
Minkä kokoisia suuttimia olette käyttäneet 2010 vm täysiteho Rs:ssä tai samanmallisessa kaasuttimessa? Rave ja tehoputki tulee kýseisessä pyörässä olemaan kiinni, joten mielellään kuulisin millä suutinsarjoilla olette saaneet (hyviin) säätöihin.. 8)