A1-kortti

Bulletti123
Pyörä:
Suzuki DR-Z 400, Derbi Senda 125
Paikkakunta:
Liperi
Liittynyt:
16.4.2011 20:31
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Bulletti123 » 26.8.2013 17:42

Meille autokoulussa sanottiin et A1-->A2 voi nopeuttaa jos käy korotustuntien lisäksi kuljettajatutkinnon, tähän kuitenki pitää olla 18 täyttäny. Onko tuo muka mahollista ?
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 26.8.2013 18:26

Hömmm, en ollutkaan tullut ajatelleeks tota. A1 ja A2 kortit sisältävät samat tunnit eikö?, joten jos tunnit ovat voimassa niin eihän siinä periaattessa tarvita kuin teoriakoe ja inssi... Googlailin myös vähäsen. Tässä ote ajokoulukiviniemi.fi:stä :
Mikäli A1-luokan ajo-oikeuden haltija haluaa saada A2-luokan ajo-oikeuden välittömästi 18 vuotta täytettyään, ennen kuin A1-luokan ajo-oikeutta on ehtinyt kulua kaksi vuotta, tulee hänen kuljettaopetuksen lisäksi suorittaa kuljettajantutkinto.
Husaberg FS 570
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 26.8.2013 18:29

On mahdollista, mutta autokoulusi selittänyt epäselvästi.

Suomeksi sanottuna mikäli haluat A2-kortin ilman, että A1-kortti on ollut taskussa kahta vuotta, mutta olet täyttänyt 18 (aivan sama onko ollut A1-korttia ollenkaan taskussa vai onko ollut vaikka vaan vuoden) niin on 2 vaihtoehtoa:

1. B-kortti ei ole suoritettuna, jolloin käyt normaalin ajo-opetuksen, eli 12 teoriatuntia ja 9 ajotuntia + teoriakoe, käsittelykoe ja inssiajo liikenteessä.

2. B-kortti on suoritettuna, jolloin käyt lyhyemmän ajo-opetuksen, eli 6 teoriatuntia ja 6 ajotuntia + teoriakoe, käsittelykoe ja inssiajo liikenteessä.

Ja näin opetti oma autokouluni B-korttia suoritettaessa kun kysyin asiaa.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Haatsi » 26.8.2013 18:44

Stål: Muuten teoriasi toimii, mutta A2 opetus tulee suorittaa moottoripyörällä jossa on vähintään 400cc. Eli kevarilla suoritetut ajotunnit eivät kelpaa.

Ja kuten sanottua niin tottakai voit heti 18-vuotta täyttäessäsi mennä autokouluun ja suorittaa A2-kortin, tunteineen ja tutkintoineen. Ei tarvitse olla ollut A1-korttia ollenkaan tai se on voinut olla voimassa vaikka päivän.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 26.8.2013 19:13

Pienellä googlailulla löytyi trafin tiedote heinäkuulta joka sisälsi tuon. Tosin opetukseen riittää yli 125cc pyörä, mutta tutkintoon tarvitaan 395cc pyörä :nörtti: . Mutta joo, se siitä sitten :|
Husaberg FS 570
apeka
Pyörä:
KTM EXC 450
Liittynyt:
14.9.2011 13:31
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut apeka » 26.8.2013 19:52

Haatsi kirjoitti:Stål: Muuten teoriasi toimii, mutta A2 opetus tulee suorittaa moottoripyörällä jossa on vähintään 400cc. Eli kevarilla suoritetut ajotunnit eivät kelpaa.

Ja kuten sanottua niin tottakai voit heti 18-vuotta täyttäessäsi mennä autokouluun ja suorittaa A2-kortin, tunteineen ja tutkintoineen. Ei tarvitse olla ollut A1-korttia ollenkaan tai se on voinut olla voimassa vaikka päivän.



Käsitinkö nyt oikein että a1 korttia ei tarvii olla ollu 2 vuotta ennenkun saa a2? jossakin kyllä sanottii näin?
Fighter projekti --> viewtopic.php?f=93&t=84625
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 26.8.2013 20:13

Lue ajatuksella minun aikaisempi viesti, se on niin rautalangasta väännetty kun vaan voi vääntää.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
apeka
Pyörä:
KTM EXC 450
Liittynyt:
14.9.2011 13:31
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut apeka » 26.8.2013 20:52

Prätkä jätkä kirjoitti:Lue ajatuksella minun aikaisempi viesti, se on niin rautalangasta väännetty kun vaan voi vääntää.



No pari kertaa kun luki niin sai selvää :lol: Taas toteutuu vanha sanonta rahalla saa ja hevosella pääsee eli on taas tehty nämäkin niin vittumaisiksi+kalliiksi jos aikaisin kortin haluaa kun vaan voi tehdä, eikö pelkät ajotunnit korotukseen olisi riittäneet? saatana.
Fighter projekti --> viewtopic.php?f=93&t=84625
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut AceFin » 26.8.2013 21:19

Juu pelkät ajotunnit ja korotukset riittää, jos haluaa heti A2 ja on A1 pohjalla. Kuten sanottu, ei vaan tule halvaksi...
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 26.8.2013 22:14

Entä jos käyn A1-kortin jälkeen A2-kortin 18-vuotiaana, niin koska minun pitäisi käydä viimeistään A-kortti jos en halua käydä uudestaan kuljettajatutkintoa? Autokoulussa tästä oli puhetta, mutta muisti pettäny tässä kohin.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
Riptide
Pyörä:
Yamaha Aerox
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
14.11.2011 19:30
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Riptide » 28.8.2013 0:02

Mites kun piti ajaa vaan t-kortti, ja ehkä mopokortti siinä samassa mutta kelasin että jos ajan suoraan piikkikortin saan piikki,mopo,ja t-kortin luvat samalla, Opetusluvalla vois ajaa, mutta tuleekin kysymys, onko mitään hyötyä että olen käynyt jo kaikki B-teoriat, ja puolet C-Teorioista? Lähinnä aikaa ja rahaa säästäen. Onko mitään hyötyä tuosta onko kenelläkään tietoa?

Ideahan tuossa on vain se että en viitti piikkiä ostaa, t-kortin ominaisuudet pitäis koulua varten saada, ja mopolla tulee joskus ajeltua.

Toinen juttu jota joskus kysyin, pystynkö ajamaan korttia kaverin piikillä? kun se pitää muutoskatsastaa opetuskäyttöön, pystynkö kaverin pyörän muutoskatsastamaan?

Ja vantaalta joku hyvä ja halpa paikka vielä kun joku kertoo (;
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 28.8.2013 1:33

B-kortilla saa ajaa mopoa ja traktoria (tieliikennetraktoriin vaaditaan C-kortti). Järkevintä oottaa siihen asti, että saat autokortin tai sitten suorittaa traktorikortti eli pelkkä teoriakoe. Teoriakoe on sen viranomislupa 53€ + teoriakoe 25€, joka on huomattavasti halvempi kuin kevarikortti (500-800€, plus kokeet ja viranomaismaksut). Tietenkin harjoitusluvalla on halvempi, mutta ei siltikään alle 400 euroa kaikkineen(?)
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
Riptide
Pyörä:
Yamaha Aerox
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
14.11.2011 19:30
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Riptide » 28.8.2013 7:17

Näin itsekkin ajattelin, mutta siin on semmonen juttu että autokortti menee koulun piikkiin, mutta sitähän ei oppilaille anneta ellei taustalla ole t-korttia tai a-1, ja mopokortin hankinta olis edessä ensivuonna kuitenkin koska pakko jollain päästä liikkumaan. :| Eli mun on pakko ajaa se )= tai joku, mutta mietin nytten näitä viisaita vaihtoehtoja.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 28.8.2013 8:32

Käy T-kortti, jotta saat B-kortin koulultas? T-korttihan maksaa sen n. +80€.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 28.8.2013 12:07

Mäkin saan B-kortin koulun kautta, itseasiassa juuri istun teoriatunnilla :) Meillä ei oo pakko olla traktori- tai mopokorttia, että saa B-kortin, näköjää vaihtelee paikoittain. Kevarikortti harjoitusluvalla ei varmaan oo paljo kalliimpi kuin mopokortti koulun kautta ajettuna.
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita