Ostan kevarin, mutta minkä?

Hmmi
Liittynyt:
14.9.2014 0:03
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Hmmi » 20.9.2014 18:29

Kohta kevarin hankinta edessä, mutta tuli mieleen voiko honda crf 125 tai 150 saada kilpiin? Crossipyörä kyseessä eli vilkut,peilit yms pitäs lisätä sekä tehoja vähän kuristaa, mutta onko muuta mitä pitää tehdä että saa kilpiin? Ois niin unelma honda crf 150cc valkokilvellä tykittää kylillä :)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut .Juho » 20.9.2014 20:44

Voin sanoa suoraan, ettei ole mitään järkeä edes yrittää saada kilpiin.

Maksaa niin jumalattoman paljon teettää kaikenlaiset mittaukset yms., joita ei voi Suomessa teettää.. eli tieliikenteeseen hyväksyminen tarvitaan, jotta voit rekisteröidä ajoneuvon. = Maksaa arviolta noin 3 000-4 000 euroa koko prosessi, nopeasti laskettuna matkustuskulut, ja arviodut mittausten hinnat, verot, rekisteröintikatsastus yms..

Ja kevytmoottoripyörä on 125cm3 ja 11kw. Eli CRF 150:stä ei voi saada ainakaan rekisteröityä kevariksi.

Suosittelen katselemaan ennemmin valmiiksi rekisteröityjä menopelejä. Säästät käsittämättömän paljon aikaa ja rahaa.
skopojätkä
Liittynyt:
19.4.2014 17:26
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut skopojätkä » 21.9.2014 0:19

En tiedä tuliko oikeaan topiikki mutta..

Olen ehkäpä ostamassa kevaria, joten tarvitsisin hieman neuvoja mitkä ovat tärkeimmät tarkistuskohteet pyörässä sitä ostaessa?
Mitä huonoja puolia ja hyviä puolia kyykkärissä on verrattuna enduro kevariin?
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 21.9.2014 12:31

Tietopankissa on hyvä opas käytetyn pyörän ostajalle, hyviä neuvoja. Mallikohtaisiakin juttuja on suht laajasti. Poimisin sitten ehkä pari-kolme kuuminta ehdokasta, ja seuraisin tarjontaa / hintatasoa kotikulmilla plus x kilometrin säteellä. Et ehkä haluaisi kylillä juuri hankittua pyörää esitellessä kuulla ostanees "X:n entisen loppuun ajetun louskun"?! ;)

Enska on helpompi hallita, ketterä (kääntöympyrä, rungon geometria), ajat pystymmässä eli näet paremmin, voit ajaa mettässä (rajoituksin) ja ajokausi jatkuu halutessas ympäri vuoden (tosin -20:ssa voi tulla ajatus et onkohan tää sittenkään enää hauskaa). Vastapainoks enska ei kulje yhtä kovaa (välitys, vastukset), eikä nappuloilla pysty mutkissa ihan kyykyn vauhteihin (kontaktipinnan koko, nappuloiden taittuminen jne.). Satula on yleensä tarkoitettu lyhyeen ajoon, eli kauemmas lähtiessä saat/te olla aika fakiiri/-eja - mitä urheilullisempi malli sitä kapeempi ja kovempi penkki. Matkaenska taas on melkein sohvamainen maratoonari.

Kyykky on ajateltu enemmän kovvoo ja syheröisillä asfalttiteillä ajettavaks (eikä paljo muuta), eli vakaa mutta vastapainoks tietysti kankeempi pikkupyörittelyssä. Kuski rönöttää etukenossa, näkyvyys vähä huonompi. Niin, ja kun kaadut (kaikki kaatuvat ainakin kerran!) on katemuovit naarmuilla tai säpäleinä, ja saat slaagin kun menet kysymään osien hintaa. Nelareita ovatten, ainakin uudemmissa malleissa, ja AapoV:n sanoin "junamaisia". 2T-kyykky taas täystehoisena on hauska peli (vaikea ajaa siivosti ;) ), mutta useimmat jo aika iäkkäitä ja tekniikka muutenkin häiriöaltis ellet päädy japsien "peruspullaan": Eivät ehkä ole ihan niin hilpeitä ajaa ku italiandiivat, mut japsin hyvä luotettavuus on aika kova argumentti omistajan eli remonttien maksajan näkövinkkelistä. Ajopelin syvällinen tarkotus on sananmukaisesti "ajaminen", italodiivoja (tai sen puoleen kisaenskoja) pitäis melkeinpä kutsua korjauspeleiksi :D
skopojätkä
Liittynyt:
19.4.2014 17:26
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut skopojätkä » 21.9.2014 12:46

Kiitoksia vastauksesta, olin jo katsonut tietopankin artikkelin, mutta kaipaisin hieman tiivistetympää muotoa siitä. Mitä mieltä ootte käytetystä honda cbr 125, plussat ja miinukset? (Luin honda cbr koskevan tietopankki artikkelinkin)
Mitä voi pitää paljon ajettuna kevarina jos puhutaan kyykkypyöristä, kun melko halvalla näkyy löytyvän sellaisia 30-35 tuhatta ajettuja honda cbr kyykkäreitä?

Kiitos jo vastauksista etukäteen, neuvoistanne on varmasti hyötyä ;)
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut AapoV » 22.9.2014 0:15

Ihan tässä herkistyy kun tulee toisen osapuolen puolesta siteeratuksi.. :D

Mutta tosiaan, cbr on nelarikyykyistä se pomminvarma peruskulkine. Jos kallistut nelareihin ja kyykkyihin, niin vilkaise lisäksi Yamaha YZF-R ja Derbi GPR (4-tahtina). YZF-R tuppaa ruveta syömään öljyä jossain 20-30tkm kieppeillä, jolloin saa mäntää tai ainakin männänrenkaita vaihdella. Eli kannattaa ettiä vähän ajettua tai rempattua yksilöä. Muuten kaikki kolme ovat oikein hyviä ja luotettavia kandidaatteja. Kulkupuoli on siinä 120km/h kieppeillä. Derbistä omat tietoni ovat vajavaiset, mutta jos kone on sama kuin Mulhacenissa niin uskallan väittää tehot suunnilleen samaan luokkaan kuin noilla muilla. CBR:ssä (ja Derbissä? Tietoni ovat heikot..) ei tarvitse koneen puolesta huolehtia, ja pystyy ajelemaan huoleti sinne 60tkm kieppeille.

Eli tuo 30tkm ei ole cbr:lle matka eikä mikään, eli aika huoleti voi sellaisen hommata. Vähempi tietysti parempi. 2007 tuli näihin ruisku, jolla saa vähän alhaisempaa bensankulutusta ja ehkä hitusen vielä huoltovapautta, mutta virittely ja muu säätö on vastaavasti hankalampaa. Lyhyesti tiivistettynä cebarin plussat ovat kevareista parhaisiin kuuluva luotettavuus ja huoltovapaus. Myös tehot ovat nelitahdiksi hyvät. Miinuksia on monien mielestä polkupyörämäinen olemus (kapea pyörä, kapeat renkaat, ehkä vähän pieni muutenkin). Tämä toisaalta tuo lisää ketteryyttä, ja kumitkin on halvempi uusia.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 22.9.2014 12:08

Oli niin osuva tuo "Junamainen"-sana, oli pakko siteerata :)

Ranskalaisella Moto-Stationilla on mun mielestä Euroopan uskottavimmat käyttäjäarviot - siis malleja ja arviokertoja runsaasti, ja moderoitu eli kehuarvostelut ei mene läpi. Oman pyöräni osalta kulutusarvio täsmäs myös tarkalleen (pidin yhden kauden ajan kirjaa kaikista kuluista, joissain asioissa oon jämpti ;) ).

Lähde on maxitest.moto-station.com, kieli siis ranska, mutta osa-alueista on myös graafiikat vaikka aika hauskatkin sanalliset arviot jäiskin mysteereiks. Arvosanoja (tänään), syystä ettei mulla tiätenkään ole omaa kokemusta malleista:

Aprilia RS 2T -2010 7,84 (21 arviota)
Aprilia RS4 2011- 8,05 (9 arviota)
Cagiva Mito EV -2008 7,42 (12 arviota)
Daelim Roadsport 125R 8,58 (28 arviota)
Daelim Roadwin /inj. 8,06 (45 arviota)
Derbi GPR 2T /Gilera SC125 7,82 (8 arviota)
Derbi GPR 4T/4V 2009- 8,35 (1 arvio, ei rankattu)
Derbi Mulhacen Café 8,21 (8 arviota)
Derbi Senda Baja 2007- 7,65 (5 arviota)
Derbi Terra (perus) 7,83 (14 arviota)
Derbi Terra Adventure 8,25 (11 arviota)
Honda CBF 2009- 8,45 (61 arviota)
Honda CBR Mk.I kaasareilla -2006 8,36 (83 arviota)
Honda CBR Mk.II ruiskulla -2010 8,49 (35 arviota)
Honda CBR Mk.III ruiskulla 2011- 8,31 (10 arviota)
Honda MSX 2013- 7,95 (10 arviota)
Honda NSR (JC22) -2003 7,95 (27 arviota)
Hyosung GT125 Comet 7,71 (46 arviota)
Hyosung GT125R Comet 8,41 (19 arviota)
KTM Duke 2011- 8,03 (10 arviota)
KTM RC125 ei vielä arvioitu
Kymco Quannon Naked 2009- 8,45 (16 arviota)
Rieju RS2 2007- 7,93 (1 arvio, ei rankattu)
Rieju RS3 ei vielä arvioitu
Suzuki RG Gamma -1996 8,83 (2 arviota, ei rankattu)
Yamaha MT-125 ei vielä arvioitu
Yamaha YBR Diversion Mk.I -2010 8,56 (12 arviota)
Yamaha YZF-R Mk.I -2013 8,33 (31 arviota)
Yamaha YZF-R Mk.II ei vielä arvioitu

Tuossa nyt vähän laidasta laitaan katumalleja, ja pari enskaa seassa ;)

Honda-kestävyydestä voin vaan sanoa Shadowsta... mutta pelkkää hyvää. Yzään ehkä vielä viikonloppuna havaittuna, että Yammu on 2011- ja 2014- malleissa vaihtanu männän ja -rengassarjan (eri varaosanumerot), ilmeisesti yrittääkseen materiaalia vaihtamalla saada ton öljyjanojutun loppumaan. Luultavastihan koneen mitat on samat (ainakin koko sarja menee edelleen 5D7-mallitunnuksella), eli jos joutuu remppaamaan kannattanee valita uusin versio kriittisistä osista. Voorumilaisillakin alkusarjalaiset on menny ilman ongelmia >40tkm kunhan kohtelee moottoria asiallisesti, ts. antaa sen lämmetä ennen kepittämistä. Ihan itse voi siis määrätä tuleeko pazka keikka vai toimiiko pyörä kuin enkeli.

Derbin GPR:ssä on siis Piaggion valmistava täydet 11kW antava neliventtiilisinkku mikä pitsikansille yleisesti on vähän ylävireinen, ts. alemmilla kierrosluvuilla vähän lattearintainen. Luotettavuudessa arvio (koska oli vain yks arvio kurkkailin vähä samalla koneella olevan Terrankin puolelle) oli 8:a eli ei huono muttei loistavakaan, huoltokuluissa vain 6?!? Kone saa ajettavuudesta, viännöstä ja vaihteistosta vain kutosia: välitykset lie suunniteltu Espanjan vuoristoteiden ajettavuutta silmällä pitäen, eli erityisesti Terrassa mainittuna ykkönen on pitkä, kakkonen+kolmonen tiheässä eli ajovaihteita serpentiineissä, nelonen ja vitonen taas suuremmilla porrastuksilla, ja kutonen ylivaihde. Ajettavuus ja alusta sen sijaan on derbimäisen hienot, kymppejä kaikissa muissa kuin huonon tien käytöksessä (eli lie aika kova sport-jousitus). "Ostaisinko uudelleen?" sai kympin, mutta kuten sanottu vain 1 arvio. GPR vaikuttais olevan luonteikas pyörä, eli huippua ja laaksoa - toimii, jos ostajan tärkeet ja vähemmän tärkeet tarpeet osuu niiden kanssa synkkaan.

E: Lisätty listaan Riejujen arvostelu
E2: Lisätty Derbi GPR 2T = Gilera SC125
E3: snip snip
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 23.9.2014 15:21, muokattu yhteensä 3 kertaa
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 22.9.2014 15:36

Nelitahti GPR:ssä ja Nelitahti RS:ssä käsittääkseni kaikki muu pääosin samaa, paitsi katteet.
Tosiaan Minarellin kone on todella tarkka lämmittelyistä öljyntarkkailusta. Itse jos kevaria olisin ostamassa, niin Yamahan jättäisin kyllä pois, ainakin käytettynä. Uudemman mallinen yzäri taikka mt voi tosin ollakin ihan pätevä peli. Honda CBR on varma valinta, sekä myös halpa hankintakustannusten ja ylläpidon kannalta. Derbeissä jälleenmyynti saattaa olla vaikeampaa merkin takia, mutta Apriliassa taasen suht helppoa, mikä järki tässäkin, ei mikään.

Jos taas enduro/supermoto mallista pyörää hakee, niin melkeimpä pakko ottaa minarelli- koneinen. Ainoana varteenotettavana kilpailijana Derbin supermoto, joka kyllä sekin uskoakseni hyvä laite, ainoastaan jälleenmyynti voi olla vaikeaa.
Lexi
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 12:47
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Lexi » 22.9.2014 16:10

RS4:ssa on ruisku ja quickshifteri erona GPR:rään. Pienellä budjetilla tosiaankin ottaisin sen Derbin, hinta ei laske kovin paljoa jos ostat sen käytettynä. Ja onhan riejullakin kyykkyjä, RS2 joka on CBR:n tapainen mutta ilmajäähdytteisellä koneella ja sitten uudempi RS3 Minarellin koneella ja kilpailukykyisellä alustalla.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.9.2014 14:22

Minkälaista kevaria kannattais etsiä, jos kriteereinä on:
-Halpa hinta (<600-700€)
-Laadukas / kestävä (eli ei kiinanihmeitä)
-Halvat varaosat
-Enduro (kyykyllä tuskin kovinkaan mukavaa ajaa talvella? :D )
-2-tahtinen (ei huvita oikein nelarilla päristellä sen tehottomuuden vuoksi.. mopot kiitää ohi :lol: )

Eli nyt etsin jotain menopeliä, jolla voisin ajaa talven ja kevään ajan ilman suurempia remontteja.

Jotain Suzuki TS125R:ää olin itse ajatellut.. niitä tuntuu olevan välillä aika halvalla myytävänä pikkuvikaisina (esim. kaasuttimen säädöt, valojen toimimattomuus).

Mut olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja, joita kannattaisi käydä katsomassa tai edes harkita?
kaikkileipoo
Pyörä:
Dt 125r -96 , KTM sx 125 -13
Paikkakunta:
Jyväskylä hoods
Liittynyt:
4.6.2014 21:53
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut kaikkileipoo » 28.9.2014 14:49

Yamaha Dt 125r ?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.9.2014 15:03

Nopeasti kun katsoin nettimotosta '90--> Detsejä, niin kaikki, joista pyydetään alle 800€ ovat täynnä vikoja.. tai ainakin niiden omistajat kertovat vioista jo ilmoituksessa.

ihme juttu, kun sitten Honda CRM 125 '94, HP 700€ ja tekniikassa ei ilmoituksen mukaan mitään vikoja.. myöskin Suzuki TS125R '94, HP 699€, eikä siinä ollut juuri mitään moitittavaa (alkuperäiskuntoinen). :eek:

Onks noi CRM:t minkälaisia?

Kodexit tuntuvat olevan ylihintaisia vrt. kuntoon ja KMX:t menevät todella heikosti kaupaksi, ellei hintaa ole alle 200€.
ErkkiAsdAsd
Liittynyt:
6.9.2014 20:45
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ErkkiAsdAsd » 28.9.2014 19:10

Haluaisiko joku kertoa omia kokemuksiaan kahdesta pyörästä: YZF-R 125 ja Duke 125

Pää kiinnostuksen kohteena ovat:

- kulutus
- tehari + ruiskun säädön hinta
- matkustajan mukavuus (olen varmaan ainoa joka kyyditsee kavereitaan)
- huiput ja kiihtyvyys / vakio tehot
- tyyppiviat
- kuinka kauan mäntä kestää

kiitos jo etukäteen
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 28.9.2014 20:11

Kulutus molemmilla n.3l/100km luokkaa,
putkisto 300-500e, yamahassa säädätys luokkaa 500e, sisältäen powercommander ja penkitys, dukesta en tiedä saako edes ruiskua säädettyä?
Matkustajan mukavuus varmaan dukessa parempi. Itse olen vain yzfrssä istunut ja ei se kyllä kovin hemaisevaa ollut.
Huiput molemmilla sielä 130 pintaan, yamahalla ehkä helpommin saavutettavissa.
Tyyppiviat, yamahassa kone, todella herkkä. Täytyy lämmittää aina huolellisesti, jos putkistoa vaihtaa ja ei säädätä konetta, männän käyttöikä tippuu huomattavasti
Dukeissa ollut sähkövikoja, mennyt kuitenkin takuuseen. Kaverilla myös yläkerta meni kokonaan solmuun kantta,venttiilejä myöten mutta meni myös takuuseen.
Männänvaihtoväli yamahassa yleensä siinä 20-30tkm kohdilla, dukeista en ole kuullut että mäntää vaihdeltu öljynsyönnin/leikkaamisen takia muuta kuin yllämainittu, mikä oli valmistusvirhe.
ErkkiAsdAsd
Liittynyt:
6.9.2014 20:45
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ErkkiAsdAsd » 29.9.2014 17:41

Kiitos avusta, osaatko neuvoa että mitä mittaristolle kuuluisi tehdä sitten jos ne sekoavat?