Ostan kevarin, mutta minkä?

MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut MiniMies » 21.6.2012 0:42

Kyllä näsärissä enemmän potkua on kun detsissä. Detsi vie ehkä viivat lyhyempien välien takia.

Kyykyn voisin kakkospyöräksi mielelläni ottaa matka-ajoa varten jos rahaa olisi, kun ei hussella oikeen onnistu niin siinä mielessä kyykkyä tulee ikävä jos haluis pikku matkan tehdä. Mutta mun perus ajoille en IKINÄ ottaisi kyykkyä. Ei se vaan ole niin hyvä meikäläisen perus kaupunkirallissa. Ja talvet menee piikkirenkailla paukuttelussa ja ei sekään ihan kyykyllä onnistuisi :)

Kyykky toki joillekkin ihmisille varmasti parempi vaihtoehto, mutta itselleni ei todellakaan.
Peraa_
Pyörä:
Yamaha TZR 125
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
6.7.2009 21:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Peraa_ » 21.6.2012 1:18

Itse taas asun maalla, noin 13km lähimpään taajamaan, ja tuota väliä joudun ajamaan päivittäin. Kokemusta on sekä smotosta että kyykystä ja mielummin ajelin itseasiassa smotolla tota väliä. Ei se ilmanvastus niin mahdoton ole satasen ja sitä pienemmillä rajoituksilla että se oikeastaan ajomukavuuteen vielä vaikuttaisi.
MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut MiniMies » 21.6.2012 3:17

Jeps, ei meikäläistäkään mikään ilmanvastus matka-ajoa estä vaan välitykset. Vaikka huiput onkin kohtuu korkeat niin mukavuusalue loppuu jo paljon alta 100kmh..
Soppanestori
Pyörä:
Husaberg FS 650e, EX Aprilia Tuono 125, EX masai 50
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
19.10.2007 16:58
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Soppanestori » 21.6.2012 3:33

Itekään en koe ilmanvastusta smotolla ajaessa ongelmaksi. Jos on vielä umpikypärä niin ei enää mitään ongelmaa ajaa maantiellä(rossipotassa tuuli tarttuu lippaan). Ja mite voi sanoa ajoasentoa huonoks smotossa. Sehän on erinomainen jo pelkästään pyörän hallintaan nähden. Ja kyllä kaikissa vakio kuntosissa smotoissa/enskoissa joissa oon istunu niin on ollut hyvä ajoasento. Kyykyn ajoasento on onneton kaupunkiräppäilyssä mikä on fakta. Smoto on paljon monipuolisempikin vielä kuin kyykky. Ja miettikääpä nää 160km/h nopeudet piikillä, kiihtyminen tonne kestää varmaa 25sekkaa tai enemmän jos edes kulkee noin kovaa. Jos tykkää kyykyistä niin ostaa sitten kyykyn ja jos smotoista/enskoista niin ostat smoton tai enskan. Ja clutchille sellasta että oletko käynyt smoton kanssa kyykyllä metsä/enskapoluilla tai vaikka karting/supermotoradalla ajamassa. Metsään ei ole kyykyllä mitään asiaa ja isolla kartingradalla kyykky vain tukkii tietä(supermotoradasta puhuttamaka). Tääkin smotokyykky vertailu oli ihan älytön, sillä täysin eri asiat mielessä suunniteltuja pyöriä. :lol:

Saattaa olla sekavaa tekstiä näin myöhää kirjotettun, mut menkööt.
Puuro
Pyörä:
-09 säxä EX, -08 yzf-r125
Paikkakunta:
Helsinki, Herttoniemi
Liittynyt:
24.5.2010 18:28
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Puuro » 21.6.2012 8:54

Sen verran vielä lisään tähän aiheeseen. Omien kokemusten perusteella, ensiksi smoto moposta ja nytten tosta kyykky kevarista. Niin sanoisin että kyläräppäilyssäkään en puhuisi mistään merkittävistä eroista smoton ja kyykyn välillä, kun siihen kyykyn ajoasentoon tottuu. Se nyt on selvää, että ensikertalaiselle smoton ajoasento on paljon parempi=tutumpi, koska ihan polkupyörissäki ajoasento muistuttaa enemmän smotoa kuin kyykkyä.

Kyllä sitä ensiks mietti itekki, kun ekat kerrat koitti kaverin kyykkyä tai tuota nykystä omaa, että vittu tuo on perseestä ajaa tollasella kaupungissa. Nytte ku on tottunu siihen nii en kyllä vaihtas kyykkyä smotoon muusta syystä, ku että viittis alottaa treenaamaa keulimista :D Esim. ruuhkassa jonojen välissä mahtuu paremmin kyykyllä kun ei kokoajan meinaa tanko kolista autoilijoiden peileihin ;)

E: Se täytyy myöntää että ne pari kertaa ku tolla kyykyllä on eksyny vähäki huonokuntosemmalle hiekkatielle on kyllä ollu perseestä :D Voi tosin johtua tosta yskän alustastakin aika paljon..
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Clutch » 21.6.2012 10:39

Näimpä.. Sama kokemus mulle tullut useesti mut joutusin myymään Räsän pois ku oli vähä turha pieni minul. Oon kyllä edelleen sitä mieltä mitä ekassa postauksessani sanoin että..
Kyykyn tulisi valita ne ketkä ei aio leikkiä kevarillaan eli keulia, sutia tai ajaa talvella ja jos ei ole mitään kyykkypyöriä vastaan.
Ainoot perustelut mitä tässäki nyt o saatu kyykkyä vastaan ennemminku smoto tai enska ni on just tuo "räppäily ja sutiminen" ja sitten se että tuulenvastus ei vaivaa alle 100 vauhdeissa niinkuin ei vaivaakaan. Mutta henkkohtasesti ei kyllä mulla usein ole alle 100 vauhtia :p
Sitä päivää oottaessa ku joskus napsahtaa mojovat sakot ja kortti pois tai sit lähteeki motogp kanttauskurvissa pito alta :|
Bacon
Pyörä:
Husqvarna SM 125 -09
Liittynyt:
30.6.2011 21:51
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Bacon » 21.6.2012 12:49

Ilmanvastus ei ole mikään ongelma vaikka sinne 130 tolla hussella vinguttaiskin. Välityksiä vaihtamalla niin olis mukavempaa tuo matka-ajo IMO hussella, ei olis 80 alueella niin lähellä tehoaluetta. Ja itelle Husqun ajoasento on just hyvä, vähän säätelin tangon ja kahvojen asentoa niin hyvä tulee. Kyykyn ajoasento ei kyllä nappaa, ja se vammaisuus kaikella muulla alustalla kuin asvaltilla.

Oikeilla välityksillä ja hyväksi säädetyllä ajoasennolla IMO paaaaljon mukavampaa jopa matka-ajo Hussen kivikovalla penkillä.
Puuro
Pyörä:
-09 säxä EX, -08 yzf-r125
Paikkakunta:
Helsinki, Herttoniemi
Liittynyt:
24.5.2010 18:28
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Puuro » 21.6.2012 13:49

Montas sataa kilsaa oot Bacon kyykyllä ajanu, ku noin hyvin näytät pystyvän vertailemaan? Ainakaan pyörätietojen mukaan et oo omistanu yhtäkään :roll: Sanon nyt vielä kerran, että siihen ajoasentoon tottumiseen menee jonkun aikaa. Itsellä meni joku vajaa viikko, että totuin oikeesti kunnolla. Eli en jättäisi kyykkyä hommaatta sen takia, että ensimmäisen kilsan jälkee tuntuu vähä klohmolta.
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Clutch » 21.6.2012 13:53

Matka-ajo ja smoto/enduro ei sovi yhteen..
100km jälkeen jo itket itsellesi miksi lähdit sellasella ajamaan pidempää matkaa.
Olkapäät ja polvet kiittää helvetisti.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Stål » 21.6.2012 14:34

Ite valitsin smoton koska tykkään ajaa myös tien ulkopuolella jne. Smoto varmaan parempi kaupungissa mutta kyllä kyykkyynkin tottuu. Jos asuisin kaupungin ulkopuolella voisin harkita kyykkyä.
Husaberg FS 570
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 21.6.2012 14:42

Vain idiootti voi väittää, että enduro/smoto Ei tarvitse sitten ottaa näitä KTM:n SMT:n tapaisia pyöriä mukaan, koska niistä on ERIKSEEN se T-malli, joka sopii matka-ajoon. on paras matka-ajoon. Istut pystyssä ja olet 80km/h vauhdista eteenpäin tuulen riepoteltavissa, ajele siinä sitten "mukavuuden vuoksi laitetuilla" raisereilla 100km yhtäsoittoa siinä hartialukossa :lol:.

Itse olen kokeillut matka-ajossa kyykkyä, smotoa ja väliin sijoittuvaa omaa pyörääni. Täysin rehellisesti voin silti sanoa, että jos noista kolmesta pitäisi valita pyörä, jolla ajaisin Hangosta Utsjoelle ottaisin kyykyn paljon mielummin kuin oman mopon. Sen ilmanvastuksen rasittavuuden ymmärtää vasta kun olet sitten koko päivän ajanut, mikään 50km lenkki ei kerro vielä mitään. Illalla Erno-Endurokuskilla ovat hartiat kipeät ja kädet puuduksissa kyydissä "roikkumisen" seurauksena. Kimi-Kyykkykuski taas ei ole sen kummemmin rasittunut, mitä nyt ehkä lonkka vähäsen jumissa, mutta nopeasti pienellä liikunnalla sekin hoituu.

Tälläisiä eroja huomasin omalla reissulla, tosin itse olin ainoa ei-kyykky-kuski. Jos kyykyssä ajoasennon saa jotenkin luontevaksi ja polvikulma ei ole 180 astetta niin matka taittuu erittäin rennosti. Tuuli ei vaikuta niin paljoa kovemmassa vauhdissa ja jos se ajoasento on lantio-jalka akselilla sopiva niin eivät nekään puudu. Ei ole pakko uskoa, mutta enemmän katetta=mukavampi matka-ajossa, jos ette usko niin katsokaa minkä mallisia ovat tämän päivän matkapyörät.

Mitä tulee kaupunkiajoon niin silloin kyykky ei ole yhtä notkea, mutta empä sitten tiedä kuka jaksaa todella siinä keskustassa ajella koko ajan? Itse ainakin sitä vältän, mopot kylläkin pörräävät tuolla torin nurkilla. Kyykky ei sovi keulimiseen ja suditteluun? Jaa-a, voi se keuliminen hankalampaa olla, mutta kummasti tahtovat suurin osa stunttipyöristäkin olla alunperin kyykkyjä... Sudittelu ei onnistu? Tarviiko tätä edes kommentoida?

Saatte vapaasti olla mitä mieltä haluatte, minä en välitä, mutta älkää nyt sentään menkö tyhmyyksiä huutelemaan. Voisinhan minäkin tästä repäistä, että on muuten ihan helvetin hyvä tuollainen nakupyörä enskapolulla. Minkähänlainen sota siitä tulisi?
Mopo oli ja mopo meni :(
MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut MiniMies » 21.6.2012 14:46

Jos rehellisesti sanotaan niin matkaakin ajaisin mielluummin smotolla jos välitykset sen sallisi että 80 voisi ajella keveästi.. En näe siinä mitään vikaa? Asento on rento ja tossa vauhdissa ei mikään helvetin ilmanvastuskaan haittaa yhtään, käännän vaan kypärän lipan ihan alas niin ei siihenkään tuuli ota ja samalla suojaa mahdolliselta auringonpaisteelta :lol:
R20+
Liittynyt:
11.3.2012 20:24
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut R20+ » 21.6.2012 15:06

No eiköhän se ole ihan maku kysymys, melko turha väitellä. Jokainen ajelkoon milläkin mallilla kuin itse parhaaksi näkee :roll:
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut MSJD » 21.6.2012 17:25

En tiiä oonko sit supermies, kun ei mulle ainakaan tuu enskalla ajosta paikat kipeeks. Tolla entisellä hussel tein ajoin parhaimmillaa 500km päivässä matkaajoa. Ja ei ollu paikat kipeet... Tai no perse oli vähän, mutta onneks kotarissa on parempi penkki kun hussessa. Toki kaikilla piikeil on vähän huono ajaa matkaa kun moottori huutaa, joita voi kyllä pidemmillä väleillä kompensoida, mutta sit taas joutuu luistataan kytkintä liikennevaloista ja enskaa ei onnistu ajamaan.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
AKWM
Pyörä:
Yamaha Xt 125 -06, RD 125 -85(proju), HVA WRE -09(ex), Generic Trigger(ex)
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
21.2.2011 15:15
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut AKWM » 21.6.2012 18:58

Ite oon huomannut, että joskus alkaa alaselkää vähän juimia pitemmän ajon aikana/jälkeen. Tostakin varmaan pääsis eroon tankoa tai sen asentoa vaihtamalla, mutta toisaalta toi taivutus tuntuu just hyvältä muuten..

On muuten mennyt ohi aiheen aika huolella. :D Mutta ei siinä, tuntuu olevan kevareita ostavat hiljasia.