Kunnossapito: Peseminen, vahaaminen ym. puhdistaminen

*SMotard*
Pyörä:
Husqy SMS125 -09
Liittynyt:
8.9.2008 16:27
Kunnossapito: Peseminen, vahaaminen ym. puhdistaminen

ViestiKirjoittanut *SMotard* » 23.6.2009 23:54

Päädyin siihen että tämä herättää varmasti keskustelua piikkikuskien osalta, varsinkin kysymyksiä.

Kysymys kuuluu: kuinka usein huolehdit pyörästäsi ulkönäon osalta, miten peset ja puhdistat ja mitä suosittelet?

Itse ainakin joka pesun yhteydessä yleensä vahaan myöskin pyörän. Painepesuria yritän todellakin välttää aina vaan kun voi, ellei nyt sellaista kuraa on syöksynyt pintaan mikä puutarhapistoolilla ja letkulla ei saisi pois. Vahaana käytän tällä hetkellä Korrekin kiiltovahaa, joka on ihan hyvä, saa liukkaan ja kivan pinnan, mutta voisi ehkä kestää vähän pidempään. ~12e per purkki, eikä tätä tarvikkaan hirveästi laittaa että saa kiiltävän pinnan, tosin johtuu myöskin millaiset muovit on kyseessä.


Tulipa tälläinen mieleen, kun itse ainakin nyt uuden pyörän ostoksen jälkeen kattelen jatkuvasti jos olisi jonkunmoinen tarve puhdistaa että olisi taas huippukunnossa... Mites te muut? ;)


BTW, joskus viikonloppusin otetaan aina kavereiden kanssa tälläinen puhdistuspäivä/ilta, jolloin kaikki menee jonkun talliin puhdistamaan ja laittamaan jotain pientä ja tietysti puhumaan paskaa ja kehumaan :) . Kuluu helpostikin pari tuntia tälläisiin viimeistelyihin.
Viimeksi muokannut *SMotard* päivämäärä 24.6.2009 0:24, muokattu yhteensä 3 kertaa
khor Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 23.6.2009 23:59

Pesen aina kun on vähäkään päässyt likaiseksi ja vahaan noin kerran tai kaksi kahdessa viikossa. Vahana toimii Autoglym Super Resin Polish. Tulee aika useasti siis puunailtua tuota, mukavahan se on puhtaalla pyörällä ajaa. :)
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.
WeirdDude
Pyörä:
Pc31 Honda
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
2.12.2007 20:11

ViestiKirjoittanut WeirdDude » 24.6.2009 0:13

Miksi ihmeessä kaikki sanoo vahaavansa korrekin muovikiillolla?! 8o


Pesen ainaku likanen, joskus muutenvaan jos on pölynen tai ei oo muutakaan tekemistä. 8)
Pesemisessä käytän aina painepesuria ja nyt tuli myös kokeiltua wurthin pinelinea 1:10 seoksilla. Erittäin toimivaa, suosittelen! Muovikatteille lätkäsen aina pesun jälkeen korrekin muovikiillot ja maalatuille pinnoille turtlewaxin original autovahan. Kiillotetuille pinnoille surraan metalpolishia porakoneen ja lumppulaikan kanssa. Blinggg... 8) 8)
Henkkis_
Liittynyt:
8.9.2005 21:32

ViestiKirjoittanut Henkkis_ » 24.6.2009 0:27

Yleensä aina tulee painepesurilla pesastuu. Jos ei oo pahasti pinttyny niin autoshamppoota, jos taas on pinttyny sillon käytän Motorex Motoclean:ia. Motorexi on tosi hyvää, irrottaa semmoset liat mitä muilla en oo pois saanu :) Harvemmin tulee vahan kanssa pelleiltyä, yleensä sillon kun jaksaa ja näyttää tarviivan uutta vahaa pintaan :D
ogo
Pyörä:
ch racing wxe
Paikkakunta:
stadi
Liittynyt:
9.4.2008 22:32
asd

ViestiKirjoittanut ogo » 24.6.2009 0:36

oon aina miettiny miten saisin sellase laika jol vois kiilotella noit vanteita esim. ei vaa leikkaa ny.
Latva
Pyörä:
FZS 600
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.8.2007 11:47

ViestiKirjoittanut Latva » 24.6.2009 1:13

Ite pesen yleensä kerran kahessaviikossa, hommaa helpottaa se, että omalla työpaikalla on pesula, ja sieltä löytyy kaikki vehkeet valmiina.
Katteille heitän aluksi Motorexin moto clean 900:sta, ja vanteet, takahaarukan yms. puhdistan teollisuusbensalla jona toimii motoxin liuotinpesuaine. Vauhauksessa tulee käytettyä aluksi Autoglymin super resin polishia, ja sen perään Autoglymin extra gloss protectionia, joka jättää kiiltävämmän pinnan. Lopuksi tulee aina rasvattua ketjut Motorexin ketjurasvalla.



WeirdDude kirjoitti:Pesemisessä käytän aina painepesuria ja nyt tuli myös kokeiltua wurthin pinelinea 1:10 seoksilla. Erittäin toimivaa, suosittelen!


Meinaatko Wurthin pineline tehopesua, nimittäin itekki tuli tommonen 4l kannu ostettua. En tosin ole vielä päässyt ainetta kokeilemaan :) .
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 24.6.2009 5:22

e
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 24.6.2009 13:27, muokattu yhteensä 1 kerran
lesotho
Pyörä:
Aprilia RS 125 -04
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
24.8.2008 10:34

ViestiKirjoittanut lesotho » 24.6.2009 10:22

Tuleehan tuota pestyä yleensä kerran viikossa, joskus useamminkin. Painepesurilla ja jotain Shellin autopesuainetta pintaan, pinttyneimpiin likaan (metalliosissa) lyön jotain Cristal-liuotinta :) Vahaaminen on jääny vähä siksee, ku ei oo tullu vahaa ostettua. Mistä kannattais ostaa ja mitä mallia?
If you got haters, you're doing something right.
Ricede
Pyörä:
GasGas ec 300 -10
Paikkakunta:
Konnevesi
Liittynyt:
23.4.2008 21:50

ViestiKirjoittanut Ricede » 24.6.2009 10:51

korrekin uudenauton vaha on aika hyvää.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa
Props
Pyörä:
Hva sm, looking for 600 gixer
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
22.3.2009 15:29

ViestiKirjoittanut Props » 24.6.2009 10:58

Aina pesen ku paskane tai ei vaan löydy muuta tekemist ;) Ensi suurimmat paskat pois painepesuril ja sen jälkee joka paikka blingimää sienel pesten. Ja lakat pintaan tietyst ;)
Four wheels move the body, two wheels move the soul
jocke-
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
22.5.2006 15:49

ViestiKirjoittanut jocke- » 24.6.2009 11:29

Oon periaattees suht laiska pesemään, himasta löytyy toki talli muttei oo mitään vettä, joten joudun kantamaan 3 kerroksesta ämpäreissä vettä! :lol: Yleensä pesen pummityylillä kavereitten luona, ja joskus tulee käytyä nesteellä TI-hallissa pesulla :) Vahaa en pahemmin käytä noihin ämpärimuoveihin. Yleensä ku pesen nii eka rundi autoshamppoolla ja sitte pesuvahalla toinen rundi. Koneen pesen aina CRC'n motorcleanerillä, tekee saatanan hyvää jälkee vaikka maksaaki vähän.
Huom! EN myy enää Talonin rattaita tai RK'n ketjuja.
T-Doggy
Liittynyt:
4.8.2007 22:03

ViestiKirjoittanut T-Doggy » 24.6.2009 12:28

Ite en oo pessy muutakun alussa kun korttia ei vielä ollut. Tai eihän tota pesemiseksi voi laskea kun kannoin noin kolme litraa vettä neljännestä kerroksesta parkkipaikalle rätti ja astianpesuainetta mukana.
Noin pieni vesimäärä menee hetkessä paskaseksi.
Onhan tossa sadanmetrin päässä itsepesula, joka maksaa 3€ puolelta tunnilta, muttei raaski. Ihan turha sitä on pestä säännölisesti, pesee kun on likanen tai antaa luonnon hoitaa se.
lolletti
Pyörä:
cagiva mito, yamaha xt
Paikkakunta:
luvia
Liittynyt:
18.2.2009 19:49

ViestiKirjoittanut lolletti » 24.6.2009 12:43

Pesen ainki rupee olee mutane. Eka painepesuril, sit liutinpesuainetta likaisiin kohtiin ja vähän pyyhin, shampoo, toinen kerta painepesurilla ja vaha pintaan.
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 24.6.2009 18:56

Onko kellään mitään vinkkiä miten sais oikeen niiiiiin tiukkaan pinttyneen lika/öljy/pöly seoksen irtoomaan? Mulla kertyy sitä moottoriin, varsinki jäähdytysrivoihin, haarukkaan ja vanteisiinkin. Ei pure painepesu taikka mikään pesuaine :s

Ja joo tosiaan sama homma mullakin pyörän kans: Pesu, kuivaus, vaha..
Jontsu00
Pyörä:
Honda CBR 125R -06
Paikkakunta:
Pudasjärvi
Liittynyt:
5.6.2007 22:04

ViestiKirjoittanut Jontsu00 » 24.6.2009 19:18

1. Ensin tulee puutarhaletkulla ruiskuteltua pyörä märäksi ja sitten laittaa siihen letkun päähän pehmeän harjan ja sillä pyyhkiä katteista kura jne pois.
2. Katteiden kuivaus pyyhkeillä ja kun vesi saatu pois katteista niin pihalle vähäksi aikaa jättää kuivamaan.
3.Sitten vahaa katteisiin ja kromiosiin hieman kiiltoa jollain perus kromin kiillotus tahnalla.

Pyörä tulee pestyä varmaan kerran kahdessa viikossa tai jos se on likanen ja on lähdössä ihmisten ilmoille ajelemaan. Vahaus yleensä jokatoinen pesukerta ja vähän että millon on aikaa ja innostusta. Täällä pohjosessa vaan tahtoo noita syöpäläisiä niin pirusti, että niiden takia meinaa järki lähteä. :)
Mukavaa hommahan tuo pyörän kimpussa pyöriminen on, varsinkin kun sattuu mukava ilma, ja vähän musiikkia taustalle soimaan. ;)
Tsekkaa galleria. ;)