Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

Jege24
Liittynyt:
16.9.2014 11:31
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Jege24 » 24.11.2014 16:33

tientuk3 kirjoitti:Ah mikä tunne kun silloin joskus ei itse tiennyt mitään ja nyt pääsee neuvomaan toista joka kysyy samaa 8)

Eli Derbi on "tunnettu" siitä, että vaikka muista mopoista joutuu suutinta vaihtaessa purkamaan vaikka mitä niin Derbistä ei. Riittää että yletyt takahaarukan välistä alapuolelta avaamaan ne kaksi hopeanväristä ruuvia, jotka pitävät kaasarin pohjan (=kohokammion) kiinni. Sieltä valuu ensin hiukan bensaa, ota tankinkorkki auki ja kun saat kohokammion irti niin kaada ne bensat tankkiin (varo ettei ruuvit tipu).

Sitten kaasarin alapuolella on kiinni kolme messinkistä "ruuvia", joista keskimmäinen on pääsuutin jota olet vaihtamassa. Ota se irti ja ruuvaa uusi tilalle. Sormin kiristäminen riittää, messinkiruuvit lohkeaa tosi helposti kovaa väännettäessä.

Kohokammio takaisin kiinni (muista laittaa tiiviste oikein) ja käyntiin. Älä hätäile, ei käynnisty ekalla polkaisulla :D vaatii kymmenisen kertaa että kaasari täyttyy taas bensalla.

Joo kiitos avusta itsekkin toivon että vanhempana voisin neuvoa muita kun nyt olen vasta saanut syyskuussa kortin eikä muuta 2t historiaa ole. ;)
Jege24
Liittynyt:
16.9.2014 11:31
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Jege24 » 24.11.2014 21:52

Ja vielä yksi kysymys :lol: Mikähän mahtais olla sopiva suutin ku vakio oli 63 ja muuta viritystä ei ole kuin välien vaihto?
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 24.11.2014 22:29

Ekaks huomasin että jcloo on kertonu väärää tietoa. Mulla itellä on sama mopo, ja vakiokaasari on Dell'Orto PHVA 14 mm vaikka ohjekirja muuta väittääkin. 17,5 mm kaasarit on vasta 2011 -> malleissa.

Välien vaihto ei vaikuta suuttimen kokoon mitenkään, mutta tuo vakiosuutin on silti ihan liian pieni jopa lämpimille ilmoille, syystä tai toisesta. Kesällä sopiva suutin vakioon voisi olla ~70, ja näin talvella kylmemmillä ilmoilla 75-80. Kannattaa ostaa pari erikokoista suutinta (esim. 72, 76, 80) ja kokeilla niitä.

Varsinkaan matalatehoisen mopon kone ei ole niin tarkka suuttimesta etteikö se toimisi vähän liian isolla tai pienellä, mutta ota aina mieluummin liian iso. Sanoisin, että voisit huoletta heittää tuohon kaasariin jonkun 76 kokoisen ja ajella kivuttomasti sillä ;)
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Aleksimetsäportti
Pyörä:
Gilera Smt 80cc High end
Liittynyt:
15.9.2013 21:06
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Aleksimetsäportti » 24.11.2014 23:34

no itellä löyty itellä 06 derbissä 17,5 phva ja kaverilla myös 07 derbissä 17,5 phva , en sit tiiä miks sul ei oo.
Katso galleriani!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut .Juho » 24.11.2014 23:54

Riippuu Derbi mallista.

Derbi Senda X-Race ja Xtreme malleissa on Dell'orto PHVA 14mm kaasutin (ainakin 2010 vuoteen asti). Derbi DRD malleissa (myös Pro) Dellorto PHVA 17,5mm kaasutin.

Aprilia SX ja RX ('06-->) malleissa myöskin 17,5mm PHVA kaasuttimet.

@Jerri - Jos kuristukset paikoillaan, sopiva suutin löytynee #65-70 väliltä.
Kuristamattomana #75-85. Suuttimen kokoon vaikuttaa myöskin lämpötila, ilmansuodattimen kunto jne.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 25.11.2014 0:24

Kuten sanottu, näin talvisin #75 on luultavasti lähempänä todellista. Kaverin DRD X-tremeä säädettiin (hukkaputki, reikälevy kaasarissa, PHVA 17,5) ja aloitettiin reikälevy poistettuna, joten ei ehditty koittamaan täysin vakiolla.

Suutin ilman reikälevyä vaihdettiin vakio #72 -> #88 jolloin alkoi toimia. Siihen asti ryyppy toi lisää vetoja ja vasta tuossa koossa rupesi täyskaasulla hyytymään kun löi ryypyn päälle.

Mutta: mopot on yksilöitä. Sopiva löytyy vain kokeilemalla ;)
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Jege24
Liittynyt:
16.9.2014 11:31
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Jege24 » 25.11.2014 1:25

Mistä sen sitten tietää että on sopiva suutin? :D
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 25.11.2014 16:05

http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen

Tuossa on loistava artikkeli. Kannattaa katsella ihan rauhassa eikä säikähtää jos ei heti ymmärrä :D kaasuttimien poikkileikkauskuvat ja oman kaasarin tutkiminen ovat myös hyviä tapoja "saada kiinni" ajatuksesta.

Kannattaa tosiaan aloittaa siitä että aja huippunopeutta isoimmalla vaihteella kaasu pohjassa (mieluiten ylämäkeen) ja lyö vauhdista ryyppy päälle. Jos mopo tuntuu lähtevän kiihtymään lisää, on sulla liian pieni suutin.

Kysele sitten jos jää epäselväksi, ite oon ainaki sairastelun takia koko loppuviikon kotona niin Motot.netissä se aika kuluu :D
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Jege24
Liittynyt:
16.9.2014 11:31
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Jege24 » 25.11.2014 17:00

tientuk3 kirjoitti:http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen

Tuossa on loistava artikkeli. Kannattaa katsella ihan rauhassa eikä säikähtää jos ei heti ymmärrä kaasuttimien poikkileikkauskuvat ja oman kaasarin tutkiminen ovat myös hyviä tapoja "saada kiinni" ajatuksesta.

Kannattaa tosiaan aloittaa siitä että aja huippunopeutta isoimmalla vaihteella kaasu pohjassa (mieluiten ylämäkeen) ja lyö vauhdista ryyppy päälle. Jos mopo tuntuu lähtevän kiihtymään lisää, on sulla liian pieni suutin.

Kysele sitten jos jää epäselväksi, ite oon ainaki sairastelun takia koko loppuviikon kotona niin Motot.netissä se aika kuluu

Tääl ainakin saa vastauksia toisin kuin menis mopotuuningiin kysymään nii ei saisi muuta kuin paska myrskyä aikaan :lol:
hopper91
Pyörä:
raiskattu gilera ja luotto hopper
Liittynyt:
31.12.2013 17:15
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut hopper91 » 27.11.2014 23:05

Mistähän vois johtuu ku ajaa gileralla ja yhtäkkiä vaa saattaa niinku sammua hetkeks ja sit taas yhtäkkiä lähtee kulkemaan.yleensä tapahtuu tasakaasulla ja matkaajossa ja virit o tosiaa alakauttane turbokitti,vakio 17,5 phva reikälevy otettu pois,98 suutin
Dörpisti
Pyörä:
Honda CBR 125cc
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
29.4.2014 17:58
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Dörpisti » 27.11.2014 23:23

En tiedä voiko tänne tällaista laittaa mut sanokaa jos pitää poistaa. Eli Mototissa ei ole "ostetaan"-palstaa? Mutta mulle saa tarjoilla DRD Racing katteita! Tai jos tiedätte jonkun kenellä niitä on nii käskekää ottaan muhun yhteyttä! Kiitos! :)
Aikoinaan Derbejä oli aivan liikaa, nyt on siitäkin parannuttu :D
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut .Juho » 27.11.2014 23:41

Uudet etu -ja takakatteet (mukaan lukien myöskin takalippa) maksaa 130€ Scootfastilla. Derbi katteita saa uutena myöskin mm. Easypartsilta ja Derbin maahantuojalta, mutta hinta on sitten vähintään 5 kertainen. ;)

Käytettynä DRD Racingin katteita on melko vaikea löytää, varsinkaan hyväkuntoisia.

@hopper91 - Käy laihalla. Mahdollisesti imuvuotoa, tarkista imukaula ja imutorvi (jos vakio ilmansuodatin käytössä).

Itselläni teki joskus Peugeot XPS tuota, kun imutorvessa oli halkeama (= imuvuoto).

Kerro vähän lisää, mitä se mopo tekee kun sammuu ja oireileeko muuten. Helpompi auttaa silloin. ;)

Voi olla myös, että imasee jostain vettä.
Dörpisti
Pyörä:
Honda CBR 125cc
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
29.4.2014 17:58
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Dörpisti » 27.11.2014 23:53

J11 kirjoitti:Uudet etu -ja takakatteet (mukaan lukien myöskin takalippa) maksaa 130€ Scootfastilla. Derbi katteita saa uutena myöskin mm. Easypartsilta ja Derbin maahantuojalta, mutta hinta on sitten vähintään 5 kertainen. ;)

Käytettynä DRD Racingin katteita on melko vaikea löytää, varsinkaan hyväkuntoisia.

@hopper91 - Käy laihalla. Mahdollisesti imuvuotoa, tarkista imukaula ja imutorvi (jos vakio ilmansuodatin käytössä).

Itselläni teki joskus Peugeot XPS tuota, kun imutorvessa oli halkeama (= imuvuoto).

Kerro vähän lisää, mitä se mopo tekee kun sammuu ja oireileeko muuten. Helpompi auttaa silloin. ;)

Voi olla myös, että imasee jostain vettä.


On huomattu juu, että ei kovin helposti löydä :D. Olin yksiä ostamassa ja kuvia odotin kaksi viikkoa ja sen jälkeen myyjä katosi Mototista. Nimimerkki JAMPO90 oli se jolta olin niitä ostamassa. Nyt on ottanut ilmoitukset pois ja YV:n laittanut pois päältä. En tiedä mitä aikoi/aikoo. Mutta yritän saada etubja takakatteet halvalla (~60€) kun ei ole varaa ostaa kalliimmalla.
Aikoinaan Derbejä oli aivan liikaa, nyt on siitäkin parannuttu :D
hopper91
Pyörä:
raiskattu gilera ja luotto hopper
Liittynyt:
31.12.2013 17:15
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut hopper91 » 28.11.2014 13:31

Oon aika vasta kyllä vaihtanu imukaulan ja nyt vasta sain kasattua kun oli koko mopo osina rungon maalauksen takia . Siinä samalla puhdistin kaasuttimen ja ilmanputsarin. Ja ennen kuin sammuu hetkeksi niin tuntee ettei vedä kunnolla ja kierrokset laskee hitaasti ja välillä vähän leijuu. Ilmaruuvi on yhen vartin auki ja neula muistaakseni yhen pykälän vakiota laihemmalla :)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.11.2014 15:07

Kokeile laittaa neulan sokka pykälän tai toisen alempaan loveen.
Todennäköisesti alkaa toimimaan sillä normaalisti. ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista