Derbin huolto ja ongelmat #3

Liittynyt:
3.5.2016 17:02
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Sug3 » 11.5.2016 22:03

Samppa ☺ kirjoitti:
Sug3 kirjoitti:Nyt voisi joku fiksumpi auttaa...
Derbi on mallia X-Race '07. Häiritsee tavattomasti koneen etupäästä/putken alkupäästä kuuluva meteli, siis sellainen ihan kuin siellä pyörisi joku. Ääni kuuluu vaihteella ja vapaana (kun kierrokset on tarpeeksi korkeat ja vähän, kun tyhjäkäynnillä?) , mutta lakkaa, kun putkesta ottaa kiinni. Oisko petilaakerit mennyt/menossa rikki?


Kirraappa koneen kiinnikkeet ja putken pultit. Jos ei lopu ni sitte menossa jotku laakerit kyllä.

Oolrait nyt on kiristetty kaikki mahollinen ja magneettoa koitin liikuttaa ja sehän liikkuu jonkin verran ylös ja alas. Kannattaisko vaihtaa laakerit ja stefat vai koko kampiakseli? Entä kannattaako alkaa tietämättömänä itse ruuvaamaan vai veisikö ihan suosiolla liikkeeseen?
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut notreal911 » 12.5.2016 0:06

Kannattaa vaihtaa laakerit ja stefat ennen kuin ajat enempää. Pienen ajon jälkeen saatkin vaihtaa paljon enemmän...
Jos et ole ennen kyseistä remonttia tehnyt etkä saa kokenutta kaveria jeesaamaan, kannattaa harkita ulkopuoliseen apuun turvautumista.
Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta monta pikku juttua voi mennä pieleen ja sitten tuleekin kallista, ja harmitus on suunnaton.
Kysy liikkeestä hinta-arvio, sitten on helpompi miettiä kuinka toimia.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, voin myös auttaa koneremontin osalta, mikäli tarvetta ilmenee. Korjaamme kyseisiä moottoreita jolla rahoitamme kilpailutoimintaamme. Teemme saman kuin huoltoliikkeet, mutta paljon halvemmalla. ;)
Pyörä:
Derbi GB1, Gilera smt
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
2.5.2016 21:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Fiiax » 14.5.2016 13:51

Taas voisi jonkun fiksumman apua hyödyntää. Alkaa nää ongelmat ihan vaan suhteellisen paljon vatuttamaan, eilen piti taas talluttaa 6km yöllä :)

Ongelma siis: olin illan ajellut ilman ongelmia kunnes yhtäkkiä alkoi kuulua ns laahaava ääni, no mitään syytä en pikapikaa löytänyt. Kaupan pihasta lähdettyäni tökkäsi täysin (ihan kun ois jarrut pohjaan painanu) ja kaasua vääntäessä ei sitten liikkunut mihinkään. Pakoputki päästi jt ihme ääntä. Katsoin että jotain oli valunut siihen missä jalkaa pidetään, no tiesin että siellä on letku joka ei ole missään kiinni aiempien ongelmien takia ja kun sen sieltä vetäsin niin valui ainakin pari desiä jotain ruskeetä nestettä. Epäilin jäähdytysnesteeksi, ja luultavasti olin oikeessa sillä kun parin tunnin päästä laitoin mopon päälle jäähdytysnestevalo vilkkui satunnaisesti ja kun painoin kaasua ei liikkunut -> sammui. Tässä välissä tuttava oli siis ajanut ihan lyhyen matkan, että josko olisin päässyt kotiin ja sillon toimi muuten normisti lukuunottamatta sitä järkyttävää ääntä jota päästi.
Tähän nyt mainittakoon vielä, että jonkin sortin lämpöanturi on hajonnut n. viikko sitten ja about silloin näin myöskin että jäähdytysneste oli hieman minimin yläpuolella. Tyhmänä uskoin isääni kun sanoi että ei sitä vielä tarvitse lisätä :) Miten tästä pitäisi edetä?
Liittynyt:
30.3.2015 14:14
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut vnevala » 14.5.2016 17:39

moro, mulla on lohkosta toi mihin tulee vaihteensiirtimen akseli murtunut vähäsen... kokeilin lohkot yhdessä ja akseli paikallaan heilutella sitä niin ihan vähän se heilu mutta eikös sen pitäisi siellä kestää?? https://www.dropbox.com/s/3ayildp4un16i ... 7.jpg?dl=0
Liittynyt:
14.5.2016 23:03
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Juuhelikkas » 14.5.2016 23:06

Mistäköhän mahtaa johtua, että derbin tuoreöljyvoitelu kannussa on vettä/bensaa? Nimittäin 2t öljy on aivan läpinäkyvää
Liittynyt:
30.3.2015 14:14
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut vnevala » 15.5.2016 0:14

Juuhelikkas kirjoitti:Mistäköhän mahtaa johtua, että derbin tuoreöljyvoitelu kannussa on vettä/bensaa? Nimittäin 2t öljy on aivan läpinäkyvää

oletko varma ettet ole sekoittanut paisuntasäiliötä tuoreöljyvoitelu tankiksi? :D
derbeissä tuoreöljyvoitelu tankki löytyy penkin alta... akun ja bensatankin välistä ;)
Liittynyt:
14.5.2016 23:03
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Juuhelikkas » 15.5.2016 0:45

Ihan penkin alla :DD
Liittynyt:
14.5.2016 23:03
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Juuhelikkas » 15.5.2016 0:46

Mietin vain, että mitä sinne on joutunut? voisiko sinne muka päästä vettä/bensaa jostain? korkin kun avaa niin näkyy pohja selvästi nesteen läpi
Liittynyt:
15.3.2016 21:10
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Samppa ☺ » 15.5.2016 12:19

Juuhelikkas kirjoitti:Mietin vain, että mitä sinne on joutunut? voisiko sinne muka päästä vettä/bensaa jostain? korkin kun avaa niin näkyy pohja selvästi nesteen läpi


Älä käynnistä sitten missään nimessä, se on tankki irti, nesteet pois, pumpun tarkistus, kasaan laitto, öljyt tankkiin ja kokeilu. Jos vielä jostain kerää tällästä tankkiin nii revi koko helahoito pois.. Ei sulla siellä kyllä yhtään öljyäkään olla voi, sillä se saostaisi nesteen heti. Korkki ei tiivistä tai tankki vuotaa.
Liittynyt:
14.5.2016 23:03
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Juuhelikkas » 15.5.2016 14:56

Mites tämä pumpun tarkistus käytännössä tapahtuu?
Liittynyt:
3.7.2015 19:44
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Derbiboy00 » 15.5.2016 17:13

Mistäs vois johtua kun laitan virrat päälle niin mittaristoon ei syty valoja ja kun laitan käyntiin niin syttyy valot mutta ne ei sammu eli siis bensavalo, öljyvalo ja jäähdytysnesteen valo. Myöskään töötti ei pidä ääntä kun painaa. Se kyllä surisee pienesti mutta tuntuu että ei saa tarpeeksi virtaa. Akussa 12v jännite kun mittaa. Ongelma alkoi yhtäkkiä
Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut kossusukka » 15.5.2016 17:41

Lataa akku akkulaturilla ja vaihda sulake. Sulake todnäk palanut. Jos sulake ei ole palanut tai sulake palaa heti uudelleen tai ei meinaa ratketa, niin johtosarjassa todnäk häikkää. Yleisin vikakohde on siitä emäputken kupeesta mistä piuhat nousee stongalle. Sieltä johdot yleensä katkeilee, joten mattoveitsellä suojamuovia auki ja kattomaan piuhojen kunto.

Mutta vaiha sulake ja lataa akku samalla.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain bemareita
Liittynyt:
28.3.2016 2:43
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut ValtteriHarjuu » 15.5.2016 22:36

En tiedä kuuluuko kysymys juuri tänne keskusteluun, mutta tämä oli lähimpänä oikeaa joten ajattelin kysyä täällä. Kyseessä Derbi senda xtreme SM 2010. Mopolla ajettu jo melkein 13 000km eikä vielä mitään koneessa tai muualla olla vaihdettu. Nyt olisi kumminkin kone kokonaan tarkoitus aukaista ja vaihtaa kulutusosaa ja öljyjä, mitä kannattaisi katsoa kun mopolla kumminkin jo näin paljon ajettu vaihtamatta mitään? Kaverilta kyselin niin sanoi että mäntä ainakin kannattaa katsoa mutta onko muuta mitä kannattaisi erityisen tarkasti katsoa? Mitä öljyjä ja mitä koneen/rungon osia?
Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 16.5.2016 0:07

Ihan oikea ketju tuolle kysymykselle. Suosittelen tutustumaan Tietopankin artikkeleihin:
Mopon määräaikaishuollot
Yleinen moottorin purkamisopas
Artikkeleita huollosta ja ylläpidosta
Vaihteistoöljyjen ja tulpan vaihtoa suosittelen ainakin tuolla ajomäärällä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Liittynyt:
15.3.2016 21:10
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Samppa ☺ » 16.5.2016 14:46

Juuhelikkas kirjoitti:Mites tämä pumpun tarkistus käytännössä tapahtuu?


Pumpunkoppa auki, katsoo mitä letkuissa kiertää. Jos pienemmässä letkussa on samaa ainetta alusta loppuun, on sitä luultavammin kaasarinkautta koneeseen päässyt.
Viimeksi muokannut Samppa ☺ päivämäärä 17.5.2016 15:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista