Rieju MRT

JiiT
Liittynyt:
2.10.2020 9:21
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut JiiT » 2.10.2020 9:41

Ostin tässä syksyllä vm. 2019 Dracin (Rieju), jossa mittarissa minun ajelut mukaan lukien on nyt vajaa 400 km. Mopo on täysin vakio ja tuntuu aika nuhaiselta ajettavalta kun vauhti hyytyy loivassakin ylämäessä. Haluaisin piristää sitä snadisti. Mopoa tulee ajokokeessa käyttämään toinen henkilö keväällä, joten haluaisin saada jonkin verran lisää vääntöä, että kiihtyvyys olisi parempi eikä hyytymistä mäissä (etenkin 2 päällä) tapahtuisi näin paljon, mutta että ajokokeen vastaanottaja ei hylkäisi suoritusta virityksen takia. Suhteellisen laillisena haluaisin pitää muutenkin, kun pääasiallinen kuski tulee tyttö olemaan.

Tätä foorumia on tullut paljon nyt luettua ja ajattelin, että jos nyt aluksi ottaisi ilmanputsarin reikälevyn pois tai vaihtoehtoisesti tekisin tilalle uuden levyn, jossa virtauspinta-alaa olisi vaikka tuplasti nykyreikiin nähden ja laittaisin vähän isomman suuttimen. Onko tällaisesta mitään iloa ja jos on, niin minkä kokoinen suutin kannattaisi vaihtaa?

Keväällä sitten ajattelin pakopuolen kuristusta porata väljemmäksi, eli sitten taas isompaa suutinta? Tarvitseeko yleensä neulaa säätää vai meneekö ihan vaan suuttimen vaihdolla?

Ja tavoite tosiaan on yleisen käytettävyyden parantaminen, eikä ajonopeuden tarvitsisi nousta kuin 60 km/h korville. Ettei tarttisi pelätä poliisia.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 2.10.2020 10:22

Tuskin tulee eroa pelkän reikälevyn poistolla. Se pois ja vähän availee kuristusta, vaikka milli-kaksi lisää halkaisijaa noin alkuun ja suutinta jostain 90-95 paikkeilta.
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 2.10.2020 14:01

Kun hyytyy ylämäessä niin mitä tapahtuu jos tuolloin painaa ryyppyä?
Jos rupiaa kiihtymään niin sitten neulaa pari naksua ylös.
iduu
Liittynyt:
21.9.2020 21:51
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut iduu » 2.10.2020 20:57

Helppii :) Mulla on siis Drac vm 2017. Eli siis ajelin ja yhtäkkii sähköt meni ilmeisesti eikä mittari toiminu ja mopo hyyty tien reunaa. Kokeilin tuleeks kipinää eikä tullu. Kipinää ei siis tule tulpalle. Mopo ei mee päälle vaikka kuinka polkis. Polkemalla etuvalo ja takavalo vähän välähtää mut se jääkin sitten siihen. Oisko kenelläkää mitää ideaa mikä vois olla vikana?
JiiT
Liittynyt:
2.10.2020 9:21
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut JiiT » 3.10.2020 12:06

Kiitos hyvistä neuvoista. Kokeilin vetää ryypyn päälle ylämäessä muutamaan kertaan, mutta sillä ei ollut käytännössä mitään vaikutusta, ehkä jopa snadisti tukahduttavaan suuntaan.

Minulla ei muista mopoista ole mitään kokemusta, joten ehkä se vaan on tuollainen vähän ponnettoman oloinen ihan luonnostaan. Tasaisella kulkee kuitenkin mittarin mukaan 52 ja minulla painoa reilu 80 kg.
Riejuvie
Liittynyt:
26.9.2020 17:12
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Riejuvie » 17.10.2020 3:08

Mitä kuule kävi ku vaihdoin suuttimen riepuhun nii yhtäkkiä ei saakaan kipinää? Tuntuu kynnessä jonkin sortin kipinä mutta tulpassa ei näy mitään. Mikä mahtaisi olla ongelma?
Vajakki27
Liittynyt:
4.11.2020 18:47
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Vajakki27 » 4.11.2020 18:54

Noni eli mikähän on riejussa vikana kuna vaihdoin uuden sylinterisarja ja tiivisteet. Sitte kun löin riejun käyntiin niin pysy hyvin käynnissä tyhjäkäynnillä mutta kun lähdin ajamaan niin ei kiihtynyt mihinkään ja noin 15m ajon jälkeen sammui. Nyt Lähtee käyntiin mutta ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kun yrittää lähteä ajamaan niin ei nouse kierrokset ja sammuu.
Riejuvie
Liittynyt:
26.9.2020 17:12
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Riejuvie » 4.11.2020 19:09

Vajakki27 kirjoitti:Noni eli mikähän on riejussa vikana kuna vaihdoin uuden sylinterisarja ja tiivisteet. Sitte kun löin riejun käyntiin niin pysy hyvin käynnissä tyhjäkäynnillä mutta kun lähdin ajamaan niin ei kiihtynyt mihinkään ja noin 15m ajon jälkeen sammui. Nyt Lähtee käyntiin mutta ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kun yrittää lähteä ajamaan niin ei nouse kierrokset ja sammuu.

Minkä sylinterisarjan siihe laitoit? Jos joku 70 tai yli nii saattaa olla kampiakselissa vika
Vajakki27
Liittynyt:
4.11.2020 18:47
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Vajakki27 » 5.11.2020 9:28

Riejuvie kirjoitti:
Vajakki27 kirjoitti:Noni eli mikähän on riejussa vikana kuna vaihdoin uuden sylinterisarja ja tiivisteet. Sitte kun löin riejun käyntiin niin pysy hyvin käynnissä tyhjäkäynnillä mutta kun lähdin ajamaan niin ei kiihtynyt mihinkään ja noin 15m ajon jälkeen sammui. Nyt Lähtee käyntiin mutta ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kun yrittää lähteä ajamaan niin ei nouse kierrokset ja sammuu.

Minkä sylinterisarjan siihe laitoit? Jos joku 70 tai yli nii saattaa olla kampiakselissa vika


50cc laitoin kiinni
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 5.11.2020 10:25

Joku kiinanpaska?

Miltä tulppa näyttää? Märkä?
Vettä palotilassa?
Vajakki27
Liittynyt:
4.11.2020 18:47
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut Vajakki27 » 5.11.2020 22:12

Malagutisti kirjoitti:Joku kiinanpaska?

Miltä tulppa näyttää? Märkä?
Vettä palotilassa?


Kipinä tulee ja on kuiva
RustyKni
Liittynyt:
28.4.2019 21:07
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut RustyKni » 8.11.2020 23:45

JiiT kirjoitti:Ostin tässä syksyllä vm. 2019 Dracin (Rieju), jossa mittarissa minun ajelut mukaan lukien on nyt vajaa 400 km. Mopo on täysin vakio ja tuntuu aika nuhaiselta ajettavalta kun vauhti hyytyy loivassakin ylämäessä. Haluaisin piristää sitä snadisti. Mopoa tulee ajokokeessa käyttämään toinen henkilö keväällä, joten haluaisin saada jonkin verran lisää vääntöä, että kiihtyvyys olisi parempi eikä hyytymistä mäissä (etenkin 2 päällä) tapahtuisi näin paljon, mutta että ajokokeen vastaanottaja ei hylkäisi suoritusta virityksen takia. Suhteellisen laillisena haluaisin pitää muutenkin, kun pääasiallinen kuski tulee tyttö olemaan.

Tätä foorumia on tullut paljon nyt luettua ja ajattelin, että jos nyt aluksi ottaisi ilmanputsarin reikälevyn pois tai vaihtoehtoisesti tekisin tilalle uuden levyn, jossa virtauspinta-alaa olisi vaikka tuplasti nykyreikiin nähden ja laittaisin vähän isomman suuttimen. Onko tällaisesta mitään iloa ja jos on, niin minkä kokoinen suutin kannattaisi vaihtaa?

Keväällä sitten ajattelin pakopuolen kuristusta porata väljemmäksi, eli sitten taas isompaa suutinta? Tarvitseeko yleensä neulaa säätää vai meneekö ihan vaan suuttimen vaihdolla?

Ja tavoite tosiaan on yleisen käytettävyyden parantaminen, eikä ajonopeuden tarvitsisi nousta kuin 60 km/h korville. Ettei tarttisi pelätä poliisia.


Syksyllä tuli ostettua tytölle Drac Enduro 2015, josta oli reikälevy otettu pois...en ole purkanut ja katsonut mitä siellä on tilalla...1 hammasta pienempi eturatas oli paikallaan ja perustoimivuus tyhjäkäynti ja ilmaruuvin säätämisen jälkeen ok mutta ei oikein jaksanut vetää "virkeästi". Otin putken pois ja näissä siinä heti sylinterin jälkeen pakoputken alkukäyrässä putki on 10mm, jonka suurensin 15mm. Sen jälkeen jo heti vireämmän tuntuinen. En ole katsonut suuttimen kokoa tai neulan paikkaa, pitäisi varmaan katsoa. Voi lolla että vetoja saisi lisää niitä vaihtamalla ja säätämällä.
RustyKni
Liittynyt:
28.4.2019 21:07
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut RustyKni » 8.11.2020 23:55

Lukittava tankinkorkki ja virtalukko...

Tankinkorkki alkoi tehdä sellaista että olipa lukittu tai lukko auki niin pyörii tyhjää. Onko kokemuksia voiko tuon jotenkin korjata toimivaksi?

Ilmeisesti lukkoasennossa korkin yläosa pyörii tyhjää ja kun lukko avataan niin se alaosa tarttuu sen yläosan mukaan jolloin saa kierrettyä tankista pois. Pikakorjauksena vedin ruuveilla koko korkin jäykäksi niin aukeaa varmasti.

Virtalukkokin niin typerästi että kerää vesisateen ja epäpuhtaudet sisäänsä. Aseöljyllä sai taas eloa mutta nyt sitten tyttö sai väärällä avaimellä, tankinkorkin avaimella, koko lukon jumiin :roll: :x :paha:

Uusi lukko vakiopaikalle....tai sitten joku lukko erilaiseen paikkaan? Voisi vaikka laittaa jonkunlaiseen jemmaan "käynnistyksenestokytkimenkin". Onko kokemuksia tarvike virtalukoista?

Edit: etumaskia vähän irti ja virtalukon alapuolelta kaksi pulttia pois jolloin virtalukko irtoaa. Toinen pulteista oli tappi-mallin Torx ja toinen kuusiokolo, liekö jo käyty irroittelemassa aiemminkin... Penkki pois, tankin sivuilta katteet pois ja tankkia pikkusen ylös päin ja sivulle niin pääsi virtalukon johtosarjan irti. 5+1 liittiminen. Tässä virtalukko 3-asentoinen, tai no 4 jos lasketaan mukaan rattilukko, mutta noin muutoin 1.Off - 2.sytytysvirrat päälle -3.Sytytysvirrat+valot päälle.

Liittimestä mittailin niin kun virtalukko on 3.asennossa niin silloin on yhteys 1-3 ja 2-5 ja 2.asennossa niin 2-5.

Edit2: Täytyy sanoa että Dracien maahantuojalta https://www.elfvingforteco.fi/drac-mopot saa nopeaa palvelua. Sähkökuvan sai pyytämällä.
En tiedä joko tänne linkattu mutta tuoltahan näkee vähän jonkinlaisia osakuvia https://www.riejuparts.co.uk/pages/mrt-50

Edit3: uuden tarvikevirtalukon tilasin Purkuosat24 Ky:stä.

Edit4: Ei ole tuon uuden tarvike virtalukon toiminta aivan jouhevaa, hieman sellainen takerteleva, avaimen asento jotenkin vaikuttaa. Pinnien yhteydet samat kuin aiemmin. Sammutus asennossa tulee yhteys erilliseen johtoon pinnistä joku? (jäi muistiinpanot näköjään talliin.) Rattilukko ei olisi edes toiminut alkuperäisellä virtalukon sijainnilla, se tappi ei olisi voinut tulla ulos missään kohdassa emäputkea. Laskin sitä "spacereilla" alemmas niin nytpä toimii.
Viimeksi muokannut RustyKni päivämäärä 11.11.2020 23:56, muokattu yhteensä 2 kertaa
m.m
Liittynyt:
2.8.2020 18:28
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut m.m » 10.11.2020 18:41

Mikähän mahtaa olla vikana, ku tuossa parisen viikkoa sitte Riejun mittari sekos ihan kokonaan.. Aina käynnistäessä vilkkuu kaikki vikavalot, kellonaika nollaantuu klo 12.00 ja mittari näyttää ihan omia lukemia. Ajaessa mittari näyttää n. 30km/h ylöspäin. Kilometrimittari kuitenkin vielä toimii. Voiko korjata jotenkin vai pittääkö hommata kokonaa uus mittaristo? :s On vaan iha jäätävän kallista jos alkaa uutta mittaristoa ostamaa. Mopo on Rieju MRT 50 Six Days Replica ja vuosimallia 2019
RustyKni
Liittynyt:
28.4.2019 21:07
Re: Rieju MRT

ViestiKirjoittanut RustyKni » 11.11.2020 11:56

m.m: Onko se päällepäin ehjän näköinen? Olisiko kosteus päässyt tekemään tuhojaan sisuskaluihin?

Onko kukaan laitellut RSU-keulaan noihin putkien päälle mitään haitarikumisuojia tai jotain muuta suojaa. Voisi estää stefojen paskottumista ja vuotamista.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista