Erkkola invamopo

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.10.2014 12:31

Kaikki puolat on 2 johtoisia. Niissä, missä on 1 johto toinen johto on kiinni puolan rungossa eli mistä se pultataan ja näiden puolien tulee saada pultin kautta maata. Toinen on siis aina maajohto, oli se sitten eri liittimellä tai kokonaan ilman toista liitintä. Tällaisia on mm. Suizan PEI järjestelmän PV:n puolat. Täysin 1 johtoista puolaa ei voi edes olla. Se ei toimi.

Sytytyspuola toimii oli johdot liittimissä kumminpäin tahansa, mutta puolan napaisuudella on silti paljon merkitystä. Oikealla puolan napaisuudella kipinä hyppää keskielektrodista sivuelektrodiin, mutta väärällä napaisuudella sivuelektrodista keskielektrodiin ja tällöin voi pahimmillaan kipinä olla jopa 40% heikompi. Syy on siinä että sivuelektrodia ei ole suunniteltu luovuttamaan virtaa. Toinen syy on että sen lämpötila moottorissa on useita satoja asteita kylmempi kuin keskielektrodin (jälkimmäisellä suorempi lämmönjohtavuus kanteen). Asia on sama kärjellisissä ja kärjettömissä järjestelmissä. Asiasta lisää http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm

Eli kipinä tulee kytki puolan kumminpäin tahansa, mutta väärää napaisuutta ei suositella käytettäväksi.

Joo, voimakoneen porukka on juuri nyt lomalla, mutta en olettanut että asialla on niin kiire. Harvinaisempien laitteiden kanssa ei ehkä muutoinkaan kannattaisi ottaa sanaa kiire mukaan. Saa vapaasti olla eri mieltä, mutta minä muistan vielä sellaisenkin ajan että osia tilattiin liikkeistä fyysisillä kirjeillä postin kuskaamina kun kukaan ei osannut internetistä haaveillakaan. Silti kukaan ei kuollut siihen venttaamiseen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Jarkko-
Liittynyt:
10.2.2010 11:25
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Jarkko- » 16.10.2014 9:49

Pv:n kärjellistä puolaa testattu ja 3 kertaa tuli kipinä, sitten loppui eli oliko maanantaipuola vai hajosiko se?

Koneesta tulee virtaa ulos joten sen sähköpuoli lienee kunnossa.

Ei tässä hengenhätää ole, kaasutin matkalla suomeen ja pari viikkoa noissa ulkomaan tilauksissa tapaa mennä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.10.2014 12:33

Pvn:n kärjellinenkin puola on pirun tarkka siitä millainen on sisääntuleva jännite. Koska puolaa ei ole siihen suunniteltu, on suoranainen ihme että olet edes saanut ne 3 kipunaa ulos kun huomioi minkä verran osilla on ikäeroa. Tietenkään kärjet ei saa olla hapettuneet, kärkiväli pitää olla oikea eikä konkka saa olla vuotanut jotta oikeakin puola antaa kipinää.

Yksi ihan järkevä mahdollisuus olisi lyödä siihen tavallinen bosh magneetto kokonaisuudessaan jollainen on normaalisti sachs koneissa. Niitä on paljon helpompi löytääkin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Export
Pyörä:
Sunday Scooter
Paikkakunta:
pohjois-karjala
Liittynyt:
10.2.2008 22:12
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Export » 21.4.2016 21:27

Terve. Nyt tarttis apuja. Itellä tommonen uuden karhee 78vm erkkola ja sellasta ropleemaa että kun tulppa on paikallaan, ei starttaa ja kun tulppa on irti niin starttaa hyvin.
Eli ei riitä startissa voima kun tulppa on paikallaan.
Akku on kunnossa ja kokeiltu eri akullakin.
Starttia vähän purettu ja sekin näyttää todella siistiltä eikä hiiletkään kuluneet.

Ja semmonen tuli mieleen että kai tässä on miinus runkoon kytkentä? Että ei kuten joissain vanhoissa vehkeissä, esim traktoreissa että plussa tuleekin runkoon.
"minä ajelen pohjois-karjalaan, vaihdan sliksit enduropyöriin. kotiradalle pohjois-karjalaan, kulutan bensaa auringon nousuun.."| Tsekkaa projektia! http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=72&t=84129&p=4306909#p4306909
tomminen
Liittynyt:
8.3.2020 10:57
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut tomminen » 8.3.2020 18:42

terve
pitää tosiaan paikkansa että erkolassa vakuutus on 0e jos henkilöllö on invaliditeetti tai haittaprosentti.kypäräpakkoa ei ole koska henkilöllä voi olla kuulovamma nämä erikoisuudet johtu varmaan siitä että ei tunnettu invamopoa ite olen pyörätuolissa junnuna oli kaksi erkkolaa toisessa oli buhhin kone ja uudemmassa sassin kone buhhi oli kestävämpi nyt aikuisiällä 50v ostin erkkolan toiset ostaa moottoripyörän ja kun rekisteröin tän nykyisen se on invalidipyörä eli vammasilla se on invalidipyörä ja tervekinttuisilla mopo erkkolan osat alkaa olla kiven alla lokarit valot koneeseen osia löytyy narukäynnistin on vähä haastava uusimmissahan oli pakki ja sähköstrtti mulla ei semmosta ollu sikäli mielenkiintosta erkolaahan tehtii 200kpl vuosi mihin ne on hävinny eihän märä iso ollu verrattuna tehasvalmisteisiin pyörät on ilmeisesti tunturia tai jotaa
ja vielä lopuksi erkkolahan kaatuu suht helposti vaik ei uskois
t joni
tomminen
Liittynyt:
8.3.2020 10:57
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut tomminen » 8.3.2020 18:48

< Bullitt > kirjoitti:
Mäkistation kirjoitti:Sachs Saxonette automaattimoottorihan niissä on. Pakista en ole kuullut mutta sähköstartti niissä viimeisimmissä oli. Erkkolat on valmistettu Koskenkorvalla, Etelä-Pohjanmaalla ihan siinä kuuluisan viinatehtaan varjossa. Kapistuksen kehittäjä Matti Erkkola lienee yhä elävienkirjoissa. Kaikenmaailman hulluja tarinoita olen pajasta kuullut, kummisetäni oli aikanaan siellä hitsarina. Olivat kuulemma järjestäneet kisoja hallin ympäri niillä uusilla mopoilla ja kaikkea muuta fiksua.

Kuulostaa hauskalta :D ! Ja tosiaan pakki käsittääkseni on jossain uusimmissa, en kylläkään oo semmosta ikään nähny. Pitäiski käydä tuossa lähistöllä joku päivä ihmettelemässä että miltä tuommosen vehkeen pitäis valmiina lähempää kahtottuna näyttää kun näytti tuo yks kesäsin Erkkolalla ajeleva mummo tulleen maisemiin. Sen verran muistan että joskus mopoikäsenä tulin vakio Pappatunturilla pyyhkäisseeksi heittämällä ohi ko. tyypistä kun Erkkolallaan ajeli, että se siitä Erkkolan huipuista ilmeisesti. Vois tosiaan tuommosen valmiin kamppeen ihmettely toimia motivaattorina kun en ole saanut aikaiseksi tehdä tuolle omalle raadolle käytännössä mitään :nolo:

juu näinhän se oli erkkolahan oli ensinmäinen ja pitkään ainut apuväline valmistaja mulla oli mm monta erkkolan polkupyörää
O0o
Liittynyt:
19.9.2020 18:47
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut O0o » 19.9.2020 18:50

Tarvitseeko tälläisessä mopokorttia vai saako ajaa ilman korttia?
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 20.9.2020 10:00

erkkolat oli kaiketi kehitetty sotainvalidien tarpeisiin...Tarvetta oli paljon tuolloin.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista