Erkkola invamopo

Pyörä:
Romuja piha täynnä
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
13.8.2006 22:24
Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut < Bullitt > » 25.5.2012 10:56

Terve! Ensimmäistä kertaa varmaan neljään vuoteen tulee kirjoitettua tännekin, mutta kun hankein uusimman projektin ja aloin etsimään Erkkola-tietoutta täältä niin kummastus oli suuri kun eihän täällä edes keskustella Erkkoloista! Tuo oma aihio on tosiaan aika puutteellinen, lähinnä runko, vaillinainen etuhaarukka ja pari vannetta. Konekin löytyy, mutta toistaiseksi vielä Matkahuollon huomasta. Tarkoitus olis kasailla tuosta ajokuntoinen pikku hiljaa. Mutta jotta ei menis ihan omasta hökötyksestä jaaritteluksi niin minkälaisia Erkkoloita porukoilla täällä on, ilmeisesti näitä on aika paljon vasrusteltu aika vinkeilläkin tekniikoilla? Ilmeisesti nuita on aika pitkään valmistettu aina jonnekin 90-luvun alkuun asti jollen väärin muista? Ja kehittyneimmissä versioissa taisi olla jopa pakkikin. Ja mitenköhän se ihan niinkuin oikeasti menee kun jotkut väittävät ettei Erkkola tarvitsisi erillistä liikennevakuutusta lainkaan, mitä kyllä epäilen suuresti. Liittyisiköhän siihen että alunperin kai Erkkola kehitettiin vain sotainvalidien käyttöön ja niitä ei muille käsittääkseni myytykään. Mutta avautukaapa muutkin invamopoilijat ajatuksistanne!
PS. Jos jollakulla lojuu Erkkolan osia nurkissaan, saa tarjota ;)
Jokaisessa meissä asuu pieni motocrossari!
Pyörä:
Honda VFR '99
Paikkakunta:
Kallela [24/7]
Liittynyt:
6.8.2007 20:26
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Saari^ » 5.6.2012 11:43

Ainakin monessa ilmoituksessa sanottu ettei tarvitsisi kypärää ja vakuutus olisi 0e vuodessa, parissa luki myöskin, että sais ajella kevyenliikenteenväylää, tarkoittanee noita mopolle sallittuja?

Itseä ainakin kuumottais ostella tollanen, olis hauska ajella kaupunkia ympäri.. :)
Mites noita on yleensä viritetty? Ei oikeen innostais ajella 35-40 mitä tollanen kulkee, tosin tuskin poliisit tollasia rupee hirveen innokkaasti testailemaan?

Joku piikkinen ilmajäähy olis varmaan aika mukava, taitaa tolla vakiomyllyllä hyytyä jyrkempiin mäkiin, varsinkin paikoiltaan lähdettäessä.. :lol:
Liittynyt:
23.5.2011 16:29
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Onkimato » 5.6.2012 14:30

Mikä kone erkkolassa on? Eikös niissä sachsin joku mylly ole? Yhden sachsin 3 vaihteisen käsikytkimellisen olen rempannut, hieno kone.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Kyröskoski/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 12:04
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 5.6.2012 16:39

Sachs Saxonette automaattimoottorihan niissä on. Pakista en ole kuullut mutta sähköstartti niissä viimeisimmissä oli. Erkkolat on valmistettu Koskenkorvalla, Etelä-Pohjanmaalla ihan siinä kuuluisan viinatehtaan varjossa. Kapistuksen kehittäjä Matti Erkkola lienee yhä elävienkirjoissa. Kaikenmaailman hulluja tarinoita olen pajasta kuullut, kummisetäni oli aikanaan siellä hitsarina. Olivat kuulemma järjestäneet kisoja hallin ympäri niillä uusilla mopoilla ja kaikkea muuta fiksua.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Romuja piha täynnä
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
13.8.2006 22:24
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut < Bullitt > » 26.6.2012 22:11

Mäkistation kirjoitti:Sachs Saxonette automaattimoottorihan niissä on. Pakista en ole kuullut mutta sähköstartti niissä viimeisimmissä oli. Erkkolat on valmistettu Koskenkorvalla, Etelä-Pohjanmaalla ihan siinä kuuluisan viinatehtaan varjossa. Kapistuksen kehittäjä Matti Erkkola lienee yhä elävienkirjoissa. Kaikenmaailman hulluja tarinoita olen pajasta kuullut, kummisetäni oli aikanaan siellä hitsarina. Olivat kuulemma järjestäneet kisoja hallin ympäri niillä uusilla mopoilla ja kaikkea muuta fiksua.

Kuulostaa hauskalta :D ! Ja tosiaan pakki käsittääkseni on jossain uusimmissa, en kylläkään oo semmosta ikään nähny. Pitäiski käydä tuossa lähistöllä joku päivä ihmettelemässä että miltä tuommosen vehkeen pitäis valmiina lähempää kahtottuna näyttää kun näytti tuo yks kesäsin Erkkolalla ajeleva mummo tulleen maisemiin. Sen verran muistan että joskus mopoikäsenä tulin vakio Pappatunturilla pyyhkäisseeksi heittämällä ohi ko. tyypistä kun Erkkolallaan ajeli, että se siitä Erkkolan huipuista ilmeisesti. Vois tosiaan tuommosen valmiin kamppeen ihmettely toimia motivaattorina kun en ole saanut aikaiseksi tehdä tuolle omalle raadolle käytännössä mitään :nolo:
Jokaisessa meissä asuu pieni motocrossari!
Liittynyt:
18.3.2009 20:35
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut jan71 » 17.7.2012 10:30

Moro,

Just ostin Erkkolan pohjanmaalta. Se oli normi mopon rekisterissä ~160€/v.
Sitten kävin Tapiolassa uutena omistajana että tähän invalidimopon vakuutukset että nehän on ilmaiset? Kesti toivin kun selvitteli asiaa ja tosiaan sain siihen invalidimopon liikennevakuutuksen 0€/v. Palo- ja varkausvakuutus eli osakasko siihen 25€/v. Toinen asia on sitten mitä siitä saa jos takaisin jos se pöllitään, luultavasti ei mitään.

Sitten rekisteriotteessa ei ollut kun Erkkola Mopo ajoneuvo merkintä. Halusin siihen invalidipyörän merkinnän. No sehän sitten onnistui katsastusmieheltä kysymällä eikä katsastuksia tarvinnut.
Nyt rekisteriotteessa lukee myös invalidipyörä.

Rekisteriotteessa luki vielä että "tehot" on 2.4kW joka ei pidä paikkaansa vaan se on 2.4hv. En sitten viittynyt siitä enää kitistä ettei katsastusmies ota hernettä nenään eikä kirjoita enää mitään reksiteriotetta ilman näyttöä.

Kypäräpakko ei koske invalidipyörää:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020103
Toinen asia on sitten mitä ensimmäinen poliisi sanoo, printtasin kyllä yo. lain kohdan mukaan rekisteriotteeseen. Voihan sitä vaikka pitää fillarikypärää päässä vähän kevyempänä jos sillä ympäri menee sen huipuissa eli 30km/h...

Hieno pelihän se on, ei mikään tykki mutta hyvin kerkiää kun lähtee vähän aikasemmin.
Oma Erkkola on vuodelta -75 Sachs autom. 2 vaihteinen, ei pakkia, naruvetoinen käynnistys.
Liittynyt:
30.4.2010 22:53
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut Solikka_69 » 7.9.2013 10:52

Mimmoset välit kannattas laittaa, että kulkis sitä 45-50.. Kellään kokemuksia?
Suomen hienoin ★ Solifer XTR ★ / kiinanihme?
Aerox vanteiden sovitus, Speedfight 2 takakatteilla, 72cc, DIY putkisto. ym!
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.1.2014 20:00

Pistetääs ihan vinkkinä muutamia sachs osia saa voimakoneen lisäksi täältäkin http://www.moottoriaitta.fi/tuotteet.html?id=98/
Mäkistation kirjoitti:Sachs Saxonette automaattimoottorihan niissä on.

Specsejä ja muuta: http://home.wanadoo.nl/harrytimmermans/engels.htm

Edit: Ja tämäkin pääsi unohtuun: http://www.finmopo.fi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
13.6.2014 18:50
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut RY6 » 15.6.2014 1:55

Erkkola on ihan mahtava laite.Meillä aikoinaan ylä-asteen lähellä jollain äijällä oli Erkkola ja kaverin kanssa haaveiltiin aina että minkähänlainen se olis jollain 125 krossin koneella.Meillä oli molemmilla kasikymppi PVeet jotka meni yli sataa.Oi niitä aikoja...
Liittynyt:
17.5.2014 21:49
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut tane99 » 24.9.2014 10:32

Oisko kellään myydä erkkolan moottoriin osia? :)
Liittynyt:
28.4.2012 18:50
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut seonviina » 26.9.2014 10:34

Voisko joku piirrellä vaikka paintilla erkkolan moottorin sähkökaavion? :) mennyt joskus johdot sekaisin ja moottori siitä lähtien ollut tyhjänpanttina :roll:
Liittynyt:
17.5.2014 21:49
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut tane99 » 26.9.2014 20:47

Eioo kaavioo mutta jos se moottori on tyhjän panttina niin muuta se rahaks ja myy mulle?:D
Liittynyt:
10.2.2010 10:25
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Jarkko- » 14.10.2014 9:31

Kaverille haettiin tuollainen erkkola postimopoksi kun talosta postilaatikolle on matkaa 500m. :)

Siistikuntoinen ja alkuperäinen laite mutta muutama pikkuvika löytyi.
Kipinä puuttuu, koneesta tulee puolalle asti mutta ei siitä eteenpäin eli puola lienee rikki?
Tuossahan on erillinen puola koneen ulkopuolella mutta kärjet kuitenkin löytyy koneesta eli puolan pitää olla kärjelliseen sytytykseen.
Ostettiin suzuki pv:n kärjellinen puola mutta sillä tuli 3 kertaa kipinä ja siihen jäi.

Nyt olis hakusessa neuvot millainen puola tuohon pitää olla.
Toinen juttu on sähkökaavio, tuossahan on 2 kpl 6v akkuja joiden kytkennät aivan ihmeelliset ja johdotkin ohutta narua.

Kaasuttimeen oli joku nero tunkenut luistin väärin ja se on siellä nyt pysyvästi, uuden vastaavan kopiokaasuttimen saa maailmalta 33e hintaan kotiovelle, ei noita vanhoja hapettuneita siis kannata kovin kauaa puhdistella.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.10.2014 11:14

Kyseleppäs vaikka e-maililla voimakoneelta. ( http://www.elisanet.fi/voimakone/ )
Luultavimmin jonkinlaista infoa ainakin asiaan löytyy. Saattaapa tuo voimakoneen 01-38-401 puolakin sopia (Mopo / Yleisvaraosat ja tarvikkeet -linkissä)

Ja tietysti se tulpanhattu kannattaa aina ensin varmistaa. Vika kun voi olla siinäkin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
10.2.2010 10:25
Re: Erkkola invamopo

ViestiKirjoittanut -Jarkko- » 15.10.2014 10:24

Voimakoneen porukka lomailee ja tuo yleismallin puola on 2 johtoinen kun taas erkkolassa 1 johtoinen.

On kokeiltu ilman hattuakin mutta edes tällejä ei puolan jälkeen saa eli kipinä ei siitä eteenpäin mene.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista