Derbin tehoputket

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 9.8.2016 23:33

Ihan alkuun kannattaa ymmärtää, että nuo putkille ilmoitetut dynokäyrät eivät ole mitään universaaleja totuuksia, vaan yksi tyyppiesimerkki tietynlaisen kokoonpanon suorituskyvystä määritellyissä testiolosuhteissa. Dynopenkissä saadaan kuva siitä miten kokoonpano suoriutuu, kun moottoria kuormitetaan paikallaan. Testipenkissä ei luonnollisestikaan voida mitata todellista tilannetta jossa mukaan astuu esimerkiksi ilmanvastus, jonka fysiikan tunneilla tarkkana olleet muistavat kasvavan nopeuden neliössä. Eli nopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu, kolminkertaistuessa yhdeksänkertaistuu ja niin edelleen. Vaikka moottorissa olisi miljoona heppaa, jossain vaiheessa vastusvoimat kasvavat niin suuriksi että kiihtyminen loppuu ja mopo kulkee suurinta mahdollista nopeutta. Tämän jälkeen lisää vauhtia saadaan vain kasvattamalla tehoa tai pienentämällä vastusvoimia, esimerkiksi menemällä kyyryyn tai ajamalla myötämäkeen.

Vastusvoimat määrittävät myös sen, miten paljon tietyn nopeuden saavuttamiseksi vaaditaan tehoa eli minkä verran koneen on tehtävä työtä voittaakseen ilmanvastuksen ja erilaiset kitkahäviöt. Nyt kun muistamme, että erilaiset vastukset kasvavat kun nopeus lisääntyy, voidaan tehdä johtopäätös että moottori ei välttämättä jaksakkaan kiertää maksimikierroksille tositilanteessa, jos ja kun tehokäyrä alkaa jossain vaiheessa tippumaan. Vastaus kysymykseesi riippuu siten täysin siitä, millaiset välitykset mopossa on eli saavutetaanko ensin kokoonpanon maksimikierrokset vai tehon ja vastusvoimien tasapainotila.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 21.8.2016 13:08

Ahaa, kiitos vastauksesta. Eli siis tuskin edes kiertää yli 12t rpm? Eikö siihen tarvitse jo kisasähköt, että kiertäisi pidemmälle? (jos edes kiertäisi)

Onkoha mitenkään mahollista, että E-noxin kuri olis paisarissa tai änkässä?
TheNikkoZ1
Pyörä:
Derbi Senda sm -03
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
14.8.2016 0:25
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut TheNikkoZ1 » 31.8.2016 21:56

En nyt ole ihan varma kirjoitanko tämän oikeaan paikkaan, mutta tarvitsisin Derbi Senda SM -03 mopooni uuden putkiston... Olisiko jollain suositella jtn hyvää? Hintaluokka olisi alle sen 200e
derbiboy85
Liittynyt:
6.9.2016 22:25
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut derbiboy85 » 6.9.2016 22:33

Paljon mahtaisi kulkea vuoden 2013 derbi kurittomalla putkella ja muuten vakio?
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut johnnyw » 16.6.2017 20:25

Mikähän olisi hyvä/paras putki derbiin 80 Malossi MHR Replica sylinterille? Nyt on BRK R45 80-90 putki, ja vaikka ihan hyvin repiikin ni joku laajavetoisempi putki olisi päivittäiseen ajoon ehkä kuitenkin mukavampi. Tolla putkella kun ei alle 8-9k kierrosten tapahdu oikein yhtään mitään ja äänet on järkyttävän kovat isoilla kierroksilla (Eli käytännössä kokoajan kun tuolla ei alakierroksilla oikein ajella) Malossin omaa MHR replica putkea katselin aluksi, mutta tuo taitaa vaimenninta lukuunottamatta olla giannellin kanssa identtinen? Ainakin 70cc airsalilla uudempi giannelli oli jotenkin nuhainen putki. Alakauttasella drd black editionin gianellilla kulki paljon paremmin kun tuolla yläkäuttasella kun kummatkin putket omistin. Yläkautta kulkevan putken mieluiten ottaisin, mutta aika vähissä on tarjonta isommille sylintereille tarkoitetuista yläkautta kulkevista putkista. Malossi MHR supermoto olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta hinta on melko överi (400€) joka tehokkaasti hillitsee edes tuon ostamisen miettimistä.

Oliskohan Voca Rookie/warrior tai Yasuni R2/R3 ok tuolle sylinterille? Technigas E-Box ilmeisesti suht sama putki kun Yasuni R2 ni sekin voisi olla vaihtoehto.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 19.6.2017 22:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Derbidze
Liittynyt:
14.6.2017 14:01
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Derbidze » 17.6.2017 9:26

Se vois olla se Yasuni r2
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut johnnyw » 17.6.2017 14:02

Eli varmaan järkevintä olisi sit vaan hommata technigas e-box. Ainakin netin palstojen perusteella sama putki kun tuo R2 & e-boxia saa suoraan Suomesta = tulee halvemmaksi kun käydä ulkomailta R2:sta tilaamaan.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut .Juho » 17.6.2017 15:13

Yasuni R2 huonompi mitä, ilmeisesti, "vanhanmallin" giannelli.

Yhessä 70cc derbissä huomas selkeän pudotuksen tehoissa verrattuna giannelliin (yläkauttainen).

Ennen putken vaihtoa tuli lisää tehohävikkiä kun vaihtoi Mikuni TM28 > VM28 (eli litteäluistisesta pyöreäluistiseen).
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut johnnyw » 17.6.2017 15:41

Se vanhempi gianelli/arrow onkin ihan pätevä putki ja paisari on oikeastaan melkoisesti erimuotoinen tohon uudempaan verrattuna,mutta ei tuota vanhempaa taida saada enää mistään muuten kun käytettynä. Kaverilla tuollainen vanhempi versio on 70cc airsalin kaverina ja kulkee ihan hyvin, vertailua kun tehtiin ni tehot alkoi uudemmalla versiolla hiipumaan huomattavasti alhaisemmilla kierroksilla kun tuolla vanhemmalla. Putkea lukuunottamatta muuten melko identtiset setupit oli silloin käytössä (21mm dellorto ja 70 sport airsal kummallakin )

Mutta pitää nyt vielä katsella vaihtoehtoja. Mutta Joku järkevämpi putki olisi kuitenkin kiva saada suht nopeasti kun tuolla brk:lla on melko ärsyttävää päivittäin taajamassa ajella. (joutuu kokoajan huudattamaan ja äänet on älyttömän kovat)

Setuppi on nyt siis:

Malossi 80 MHR Replica
Top Racing/Jasil Evolution kampura
Koyo C3 laakerit
Malossi Kytkinlevyt ja jouset
Malossi VL15 läpät ja X360 imukaula
Motoforce 24mm PWK twinair vaparilla
Top performances rajoittamaton cdi
12/50 välit

Ja putkena nyt siis BRK R45 80-90 joka ei kyllä oikein sovellu rauhallisen ajoon ollenkaan :D
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut johnnyw » 19.6.2017 17:55

Onko täällä jollain kokemusta tuosta derbin malossi mhr replica putkesta isomman sylinterin kanssa? Ainakin netin kuvien perusteella tuo vastaa paisarin muodoiltaan sitä vanhempaa (parempaa) giannellia.
vaddex
Liittynyt:
11.8.2016 15:26
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut vaddex » 27.6.2017 4:01

Mikä putki ois hyvä 73cc airsalille? turbokit vai giannelli, kumpi toimii 70cc:llä paremmin ja kummassa kovempi piikki, myös alaväännöistä että onko millaset kummassakin. Kummassa jatkuu piikki pidempään yms haluaisin tietää:D
Ja kauan porukka ajellu sisäänajoo tolla yksmännänrenkaisella airsalilla?
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut johnnyw » 27.6.2017 16:29

Turbotkit ja giannelli aika samanlaisia ja kumpi vaa toimii airsalilla ihan ok. Mutta melkein suosittelisin ennemmin technigas enoxia joka todettu toimivan hyvin tuolla sylinterillä. Tuo sylinteri on kuitenkin aika perus laiska ja omasta kokemuksesta gianellin kanssa tehot alkaa laskemaan jo jossain 11k paikkeilla. Enoxilla saisi paremmat alaväännöt ja suht samat huipputehot jolloin välityksetkin voi olla pikkaisen pidemmät ilman että moposta tulee epämukava ajaa.
Tubehhh
Liittynyt:
21.8.2017 16:16
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Tubehhh » 21.8.2017 16:22

Moro, ehdotelkaas tehoputkia derbiin senda drd pro sm vm.2011. Mieluiten ei alakauttaisia
Tehitepukka
Pyörä:
Derbi drd x-treme r 2011
Liittynyt:
11.4.2018 22:04
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Tehitepukka » 15.8.2018 22:43

Moroo!
osaako kukaa sanoa toimiiko tk lacada räsäsalin 72cc sportinkaa vai ns. kuristaisiko?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin tehoputket

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 16.8.2018 6:33

Toimii, vaikka ei liene paras mahdollinen

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista