Puch-moottoriset Tunturit

Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 30.4.2013 15:06

Moottorin suojamuovi/Puch pelti (jos on), ketjusuoja, ketkut löysälle, mieluusti katkoksesta poikki, seegerisokka rattaalta irti ja ratas pois

Ei sen vaikiampaa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 1.5.2013 20:30

Asensin tänään ketjusuojan mopooni. Vanha oli revitty pois koska meni palasiksi tässä pari vuotta sitten. Jouduinpa siis taas tekemisiin ton takapyörän säädön kanssa.

Pari kysymystä tunan takapyörän säädöistä. Vaikka olen varmaan kymmeniä tunteja joutunut sen kanssa pelaamaan en vielä ole ymmärtänyt paria asiaa.

1. Miten saan koko pyörää siirrettyä vasemmalle/oikealle? Nykyään koko pyörä on oikeella vaikka kaikki on räjäytyskuvan mukaan koottu. Kuuluuko pyörän olla ihan keskellä mopoa?

2. Jos pyörä on pystysuunnassa vinossa (alapää vasemmalla, yläpää oikeella esimerkiksi), miten saan säädettyä ton suoraksi?

3. Niistä peltiläpysköistä kääntämällä ilmeisesti laitetaan toi pyörä suoraan niin ettei etupää ole vasemmalla ja takapää oikeella, ettei pyörä "ohjaa"?

Sanottakoon vielä että toi pappis on todella paljon ajettu (kymmeniä tuhansia, ellei jopa yli 100 000 kilsaa..). Voisi joku kuluma estää että takapyörän säätö ei onnistuisi? Supersportissa ei mitään ongelmia säätöjen kanssa..
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 1.5.2013 22:35

Itse olen säätänyt prikkojen avulla pyörän keskelle haarukkaa, peltirunkoisissa jostain syystä ei tahdo millään osua pyörä keskelle ilman "shimmausta". Ja 2. kohta korjataan rautakangella, sulla on haarukka kiero, niinkuin Tuntureissa lähes aina, itsekin olen joutunut oikomaan molemmista mopoistani. Kohdan 3. peltiläpyskät ovat ketjunkiristäjät, jos nyt oikein käsitin.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 1.5.2013 23:08

OK, kiitos.
ozkari96
Pyörä:
Tallissa tunturi automat -79 kilvissä ja jotain viriä...
Paikkakunta:
jyväskylä
Liittynyt:
22.5.2011 21:49
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ozkari96 » 8.5.2013 12:55

Papiskassa väleinä 10-38 ja gepsiin meni kaasupohjassa 40.5kmh niin kauheat kierrokset ettei voi pitää kaasua edes pohjassa mitkäs vois olla paremmat välitykset?
Tehari, madallettu kansi, vakio bingi ja viilattu orkkis mäntä kiinni :itku:
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 8.5.2013 16:41

kokeiles vaikka 36 taakse ja 10 taikka 11 eteen. Mulla on muistaakseni 11-36 välit Startissa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ™TRP » 10.5.2013 18:45

Nyt ois meneillään tunturi projekti ja tartteisi apuja :)
eli ajattelin kasailla mopon tai ainakin nyt aluksi edes moottorin nuista osista joita löytyy tuolta nurkista pyörimästä.
Koneen( VZ50N4 ) kimpussa ollaan ensimmäisenä ja siihen onkin löytynyt melkoisesti osia mutta kampiakseli ja sylinteri nyt ainakin puuttuu+jotain prikkoja vaihteistoon ja joitain kytkimen osia. katselin tuolta puchshopista nuita kampiakseleita niin olisiko tuo http://www.puchshop.de/catalog/top-raci ... anguage=EN sellainen joka käy tuohon edellä mainittuun koneeseen ja onko se olevinaan joku vakiota vahvempi malli? ihmetyttää vaan nuo MV/VS kirjaimet tuolla sivulla...
sylintereitä saa ehdottaa kys. sivulta ja muualtakin jos jaksaa, ei mielellään mitään kovin kalliita kuitenkaan jos jollain 50-65cc JPC/AUTISA/METRAKIT sylinteriä niin saa tarjota ;) sylinteri saisi mielellään sopia suoraan lohkoihin koska en haluaisi "pilata" lohkoja avartamalla niitä.

Jos mielenkiintoa joltain löytyy niin voisin projekti-topikkiakin ehkä kirjoitella jossain vaiheessa..
Tunturi SS - projekti
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 10.5.2013 21:14

™TRP kirjoitti:jos jollain 50-65cc JPC/AUTISA/METRAKIT sylinteriä niin saa tarjota


Mulla olis 50 metrakitti kannella. Yvllä tarkemmin :)
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Sako600 » 13.5.2013 18:15

Tänne tällästä tietämättömänä.

Omana mopona toimii uuden aikainen enduromopo joten ei oo kokemusta näistä :)

Elikkäs mikäs mikäs sieltä mummolan tallin perukoilta löytyikään.. No tunturi tigeri tietenkin :lol: Mopo lähti käyntiin ja kaikki vaihteet jne toimii, mutta kyllä se näky aika hyvin ollut jo ruoskiintunut :D Heräsi ajatus jos tekisi siittä stunttimopon, koska en usko että olisi mitään järkeä entisöidä sitä, koska ei siittä "rahaa" saa vielä pitkään aikaan :D

Elikkä jos purkaisi sen osiin (onneksi vanhojen mopojen tekniikka on helppoa verrattuna uusiin) :D ja maalaisi rungon ja katteet, tankin jne uusisi ja laittaisi vähän kaikkea siittä :) Mutta sitten se tekniikka... Ei oo oikeen tenkoa tuolla koneella ja putkella eikä kaasarista edes puhuta. Tuleeko kalliiksi jos laittaisi just jonku 50-75cc kisasylinterin ja tehoputken ja joku 16-20mm kaasari. Luin vaan netistä että ei nuissa kestä vaihteisto. Onko kuinka moni laittanut näitä tigereita ja mitä vireja kannattaa laittaa?

Aattelin tehä siittä just sellasen stuntti vehkeen keulintaan ja jne pyörittelyyn. Aattelin jopa että jos siihen tekisi keulintaraudan ettei se särkyisi ku keulisi :D

Mutta onko se vaihteisto + teho sellanen ongelma ettei ees kannata alkaa rakentaan tuomosta :D

Mistä näihin saa viritys ja varaosia? En löytänyt netistä pikasella etsinnällä mitään ja se on ihmeellistä :eek:
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 13.5.2013 18:41

Sinulla luultavasti Morini koneinen tiger, turha tehdä siitä stunttailuun, tunturit ovat tehty ajoon.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 13.5.2013 19:07

Tunturit sen verta veteliä ettei mikään mahtava mihinkään kovempaan stunttailuun. Mieluummin joku uudempi mopo stunttailuun ja tunturi johonkin yleissutimiseen.
AppleFarmer
Pyörä:
Tunturi Super Sport '86
Liittynyt:
15.5.2013 13:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AppleFarmer » 15.5.2013 13:44

Tuli viikonloppuna ostettua ´86-mallinen Super Sport. Kyseessä on itseasiassa elämäni ensimmäinen mopo (33-v). ;)

Kuva 1
Kuva 2

Lyhyt video liikuttimesta

Aion sen tulevaisuudessa ehkä laittaa museorekisteriin '79 mallisen Skoda 120 LS:n kaveriksi. Mutta nyt aion nauttia kesämopoilusta täysin siemailuin. Tulen pitämään mopon täysin alkuperäisenä, eli en lähde seikkailemaan viritysosien ihmeelliseen maailmaan.

Peilit tuohon on pakko asentaa, sillä ilman niitä olo liikenteessä on aika turvaton.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AceFin » 15.5.2013 15:22

Tätä onkin pitänyt kysyä jonkin aikaa, saako mopoja museorekisteriin?
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.5.2013 15:27

Juu juu. Ei kannata mutta kyllä saa.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AceFin » 15.5.2013 16:02

Minkä takia ei kannata? On tallissa isän vanha pappis, joka on ollut jo monta vuotta tarkoitus laittaa rekisteriin. Ei kuitenkaan viitsisi maksaa hirveitä vakuutuksia moposta, jolla ei montaa päivää vuodessa ajeta, eikä kilvet konttorille -rumbaakaan jaksa.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista