Rieju viritys

kasikymppitapsa
Pyörä:
semiminttikisaderbi
Liittynyt:
5.1.2008 21:50
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut kasikymppitapsa » 22.3.2021 13:33

Riippuu siitä mitä putkelta haluaa.

Haluaako sen olevan hyvä/mukava päivittäis käyttöön, jolloinka ala/keskivääntöinen putki (mm. uudenmallin Giannelli tai Tecnigas E-nox) olisi hyvä, vai haluaako tehoa, jolloinka ylävääntöinen putki (mm. vanhanmallin Giannelli tai Turbokit) olisi hyvä.

Putkiahan löytyy vaikka minkälaista. Suosittelen lukemaan vähän infoa täältä:
http://www.motot.net/wiki/AM6_tehoputket
tai täältä:
http://www.motot.net/wiki/Derbi_Sendan_tehoputket
(Joo tiedän, että on "Derbi Sendan tehoputket", mutta on sovellettavissa myös am6-mopoihin.)
Viimeksi muokannut kasikymppitapsa päivämäärä 24.3.2021 12:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Riejuttaja
Liittynyt:
19.3.2021 11:58
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Riejuttaja » 22.3.2021 21:58

Minkälainen kuri tuossa E-Noxissa sitten on ja näissä muissa e-hyväksytyissä putkissa yleensä. Mietin vaan että onko miten helppo poistaa ja mitä työkaluja tarvitsee.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 22.3.2021 23:22

Holkki alkukäyrässä ja lähtee yleensä ruuvarilla kampeemalla pois.
Riejuttaja
Liittynyt:
19.3.2021 11:58
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Riejuttaja » 23.3.2021 19:20

Entä sitten kun on vaihtanut tehoputken ja suuttimen, niin pitääkö tuoreöljyvoitelun säätöjä muuttaa?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 24.3.2021 22:23

Ei pakottavaa tarvetta. Mielummin laadukasta öljyä.
JiiT
Liittynyt:
2.10.2020 9:21
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut JiiT » 7.4.2021 15:09

Vakio50 kirjoitti:Hei Tarkotuksena olis laittaa Drac kurittomaksi (enduro rx 2019)
Osaisko joku auttaa mitä kuristuksia kyseisessä mopossa on ja missä paikassa sijaitsee mm. putken kuri ja miten saa pois? Oliko tuossa mallissa jopa 2 kuria putkessa?
105 kokonen suutin taitaa olla sopiva. Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)


Selvisikö nämä kuristusten sijainnit? Itsellä on suunnitelmissa sama operaatio, eli kurit kokonaan pois tai sitten isontaa reikiä vähän. Tavoitteena pirteyttää ajoa mutta nopeutta ei sinänsä ole tarve saada lisää.
Erkkipena31
Pyörä:
72cc monkey ja 80cc derbi
Liittynyt:
7.11.2019 22:06
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Erkkipena31 » 10.4.2021 19:44

tehoputkea kiinni vaan. pääsee helpommalla
OkkoV
Liittynyt:
26.3.2021 0:56
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut OkkoV » 13.4.2021 23:58

Hei. Miten drac rs sm 2017 cdi boxin(malli 5wx-oo) saa porattua tai muuten vain rajoittamattomaksi?
vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut vantic » 14.4.2021 15:53

Fanticin sama cdi boxi on rajoittamaton.
https://www.funbike.fi/tuote/cdi-50-2t-full-power-2017/
Jonttu23
Liittynyt:
16.4.2021 18:11
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Jonttu23 » 22.4.2021 0:40

Minkäs kokosta suutinta pitäs laittaa ku ei 110 suuttimella meinaa ottaa kierroksia kurittomassa 2011vm Mrt:ssä tehoputkella?
Erkkipena31
Pyörä:
72cc monkey ja 80cc derbi
Liittynyt:
7.11.2019 22:06
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Erkkipena31 » 22.4.2021 16:33

110 suutin kuulostaa aika rohkeelta koolta muutenkin pelkän teharin kanssa, kokeile pienempiä vaan itse kun kellään ei toimi sama suutin
Jonttu23
Liittynyt:
16.4.2021 18:11
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut Jonttu23 » 24.4.2021 10:02

Juhavi60 kirjoitti:110 suutin kuulostaa aika rohkeelta koolta muutenkin pelkän teharin kanssa, kokeile pienempiä vaan itse kun kellään ei toimi sama suutin

Siinä on malossin läpät, kuriton läppärunko, vapari ja tyhjennetty putki. Noilla se on ainaki toiminu hyvin 110 suuttimella
JiiT
Liittynyt:
2.10.2020 9:21
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut JiiT » 2.5.2021 18:19

Otin tänään Dracista 2019 (Rieju) putken ja alkukäyrän irti. Alkukäyrässä ei ollut minkäänlaista kuristusta. Käyrän ja paisarin välissä oli katalysaattorimainen rakenne, jossa sinänsä ei mitään lisäkuristusta ollut. Paisarissa näytti sisällä olevan iso määrä samanlaista "pahvikennoa".

Kuva

Riipaisin "esikatin" pois ja putki kokoon jälleen. Alkuperäinen suutin oli kokoa 84 ja kun tulppaa katselin, niin se oli musta ja karstainen, joten aika rikkaalla on kone käynyt. Laitoin tilalle suuttimen kokoa 100. Säädin seoksen ja tyhjäkäynnin kohdilleen ja ei kun koeajolle. Vajaa tuhat kilsaa on Dracin mittarissa.

Nuhapumppu muuttui oikein vetreäksi ja kivaksi ajaa. Meikäläisen 85 kg elopainon alla mopo kulkee nyt 63 km/h mittarin mukaan. Täytyy vielä tietysti GPS:llä varmistaa. Jotenkin etukäteen oletin, että nopeuden rajoitin iskee kiinni 58 km/h kohdalla, mutta selvästi pääsee vähän kovempaa.

Täytyy nyt seurata tulpan väriä ja mahdollisesti säätää suutinta sen mukaan. Ainakaan ryypyn antaminen ei lisännyt menoa, joten ehkä suutin on suunnilleen sopiva.

Kannattaisiko laittaa piikkiä pienempi eturatas jos GPS:n mukaan huiput on yli 60 km/h vai tekeekö se ajamisesta miten tökköistä? Vajaa 10% vissiin tippuu nopeudet pienemmällä rattaalla.

Mikä muuten on optimikierrokset tyhjäkäynnille? Aiemmin oli aika korkeat 2 200 rpm ja nyt säädin 1 680 rpm, jolla juuri pysyy käynnissä. Kannattaako suosiolla nostaa jonnekin 2 000 rpm korville?
vetko
Pyörä:
Yamaha DT125R, 2x Suzuki PV
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
9.3.2020 21:33
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut vetko » 3.5.2021 8:31

Ne välitykset on aina miten ite tykkää. Jos kierrokset ajossa liian korkeat niin isompi eturatas. Jos ei kiihdy hyvin niin pienempi. Tyhjäkäynti siten, että käy tasaisesti. Ei huuda eikä meinaa sammua.
skiingboi
Liittynyt:
16.11.2020 17:17
Re: Rieju viritys

ViestiKirjoittanut skiingboi » 3.5.2021 9:46

JiiT kirjoitti:Otin tänään Dracista 2019 (Rieju) putken ja alkukäyrän irti. Alkukäyrässä ei ollut minkäänlaista kuristusta. Käyrän ja paisarin välissä oli katalysaattorimainen rakenne, jossa sinänsä ei mitään lisäkuristusta ollut. Paisarissa näytti sisällä olevan iso määrä samanlaista "pahvikennoa".

Kuva

Riipaisin "esikatin" pois ja putki kokoon jälleen. Alkuperäinen suutin oli kokoa 84 ja kun tulppaa katselin, niin se oli musta ja karstainen, joten aika rikkaalla on kone käynyt. Laitoin tilalle suuttimen kokoa 100. Säädin seoksen ja tyhjäkäynnin kohdilleen ja ei kun koeajolle. Vajaa tuhat kilsaa on Dracin mittarissa.

Nuhapumppu muuttui oikein vetreäksi ja kivaksi ajaa. Meikäläisen 85 kg elopainon alla mopo kulkee nyt 63 km/h mittarin mukaan. Täytyy vielä tietysti GPS:llä varmistaa. Jotenkin etukäteen oletin, että nopeuden rajoitin iskee kiinni 58 km/h kohdalla, mutta selvästi pääsee vähän kovempaa.

Täytyy nyt seurata tulpan väriä ja mahdollisesti säätää suutinta sen mukaan. Ainakaan ryypyn antaminen ei lisännyt menoa, joten ehkä suutin on suunnilleen sopiva.

Kannattaisiko laittaa piikkiä pienempi eturatas jos GPS:n mukaan huiput on yli 60 km/h vai tekeekö se ajamisesta miten tökköistä? Vajaa 10% vissiin tippuu nopeudet pienemmällä rattaalla.

Mikä muuten on optimikierrokset tyhjäkäynnille? Aiemmin oli aika korkeat 2 200 rpm ja nyt säädin 1 680 rpm, jolla juuri pysyy käynnissä. Kannattaako suosiolla nostaa jonnekin 2 000 rpm korville?


Tuo välitysten vaihto juu antaa vauhtia mutta itellä 2020 mallin dracista otin rajoittimen b5 johdon irti niin nousi nopeus 65 mittarissa 72 mittariin ilman rajoitinta eli oikea nopeus 69. Se rajottimella ajaminen on paskaa kun ei jaksa vastatuuleen. Johtoa irti vaan jos on 2019 malli niin kulukee.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista