Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

Liittynyt:
29.8.2018 12:50
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut TeemuTK » 20.9.2018 17:29

Onko järkevää laitaa isompaa kaasutinta tämmösen setin kanssa smr hussee: 183cc athena, egr poistettu käytöstä, vapari änkkä, portattu kansi, avarretut palotilat ja kanavat, isommat suuttimet, twinair ilmanputsari ja b5 katkaistu. On siis varmaan paikoillaan tuo vakio 29mm keihin cvk kaasari. Mitä muuttuisi tai onko edes järkevää laittaa isompaa jos toimii tuon kanssakin moitteettomasti? Muuttuisiko jokin esim. tehoalue, huiput, kiihtyvyys yms bensankulutuksen lisäksi jos laittaisi isompaa kaasaria? :lol: :lol: :lol:
Liittynyt:
20.9.2018 16:29
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut vesikissa » 20.9.2018 19:04

Mistä löytyy Husqvarna SMR 2013 takarattaita 428 jaolla? (pienempi kuin 54t) tai 520 eturattaita?
Liittynyt:
2.7.2016 23:00
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut V1ltsu- » 20.9.2018 22:39

428 jaolla saa ainakin 24mx:ltä kun ovat samalla kiinnityksellä kuin sm husseissa, eturattaita 520 kannattaa etsiä yamaha yz muistaakseni 85 tai 86 vuosimalliin koska sama kiinnitys kuin minarellin koneessa. Ja eturattaat 520 jaolla vain 12 piikkiset ja sitä pienemmät mahtuu pyörimään.
Liittynyt:
27.9.2018 14:11
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Kiuaskivi » 27.9.2018 17:33

183cc Hussessa vanhan omistajan kiinni laittamat 13-42 välit ja näillä huiputtaa 120kmh. Voisiko huiput nousta jos välejä lyhentäisi hieman jolloin jaksaisi paremmin yläkierroksilla?
Liittynyt:
2.7.2016 23:00
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut V1ltsu- » 27.9.2018 22:54

Ei taida pelkällä isommalla pytyllä paljoa ton enempää huippuja saada vaikka välejä vaihtais. Itekkin yritin vaihtaa isompaa takaratasta huippujen toivossa kun ei pidemmillä väleillä kiertäny rajottimelle niin ei ne ainakaan parempaan suuntaan mene kun ei se enää juurikaan sen 9500 rpm jälkeen kiihdy, rasittaa vaan turhaan konetta kun huutaa lähes rajottimella :roll: jostain luin joskus että jos saa vitosella vedettyä juuri ja juuri rajoittimelle niin on aika hyvät välit mutta en sit tiiä. :lol:

Sitten omaan kysymykseen eli minkälaisia väliputkia ootte tehnyt noiden kiinaänkkien kanssa ja mistä ootte löytäny sopivaa putkea? Ite löysin sopivan kokosen putken pätkän mutta sattui olemaan kuparia niin ei saa hitsattua änkkään kiinni joten vuotaa siitä liitoksesta :D
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 28.9.2018 6:09

V1ltsu- kirjoitti:ei se enää juurikaan sen 9500 rpm jälkeen kiihdy, rasittaa vaan turhaan konetta kun huutaa lähes rajottimella :roll: jostain luin joskus että jos saa vitosella vedettyä juuri ja juuri rajoittimelle niin on aika hyvät välit


Viisaita sanoja, kuka lienee joskus kertonut...? :D

Näissä koneissä alkaa 9000rpm kohdalla selkeä lasku huipputehoissa vaikka kone kiertääkin +10krpm. Käytännössä kaikki mitä kierräättää yli 9000 on täysin turhaa, varsinkn 183 pytyllä jonka kanssa ajetaan enemmän väännöllä.

Välitykset on tosiaan parhaimmillaan silloin kun juuri ja juuri jaksaa viitosella mennä rajoittimelle, silloin kone ei vingu matka ajossa ja pitkillä väleillä pystytään paremmin hyödyntämään koneen vääntöä joka näkyy kiihtyvyydessä, testattu on kelloa vastaan.

Jos halutaan lisää huippunopeutta niin silloin pitää kasvattaa huipputehoa eli hevosvoimia, ja niitä pitää saada paljon, 1-2hp ei nosta nopeutta kun ehkä 2-5kmh. Verrokiksi, Yamaha WR250R:ssä on noin 30hp putken vaihdon ja imupuolen muutosten jälkeen, käytännön todelliset huippunopeudet on kuskin painosta riippuen 130-140kmh.
Liittynyt:
2.7.2016 23:00
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut V1ltsu- » 28.9.2018 14:06

Varmaan just sulta kuultu :D tyhmänä piti siitä huolimatta sitä välen vaihtoa kokeilla ja todettua ettei auta mikään vaan tehot loppuu kesken :lol:
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 28.9.2018 17:50

Ei se ole tyhmyyttä vaan tervettä kyseenalaistamista ja sitä kautta oppimista. Ai mistäkö tiedän? Oon mäkin joskus ollut nuori ja kuolematon jolla on vahvat mielipiteet asioihin, kokeneempia kuunnellaan mutta halutaan tehdä asiat omalla tavalla, lopulta huomataan että kyllä niiden wanhojen jorinoissa oli jotain ajatusta 8)
Liittynyt:
2.7.2016 23:00
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut V1ltsu- » 28.9.2018 23:37

Näinhän se tuntuu menevän :lol: vaikkakin aika hyvin oon kaikki viat saanu viimeistään sun ohjeilla korjattua viimeaikoina :D
Liittynyt:
7.10.2018 19:10
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Mkksnto123 » 7.10.2018 19:13

Onko tää tavallista näissä pikkunelareissa että husse kulkee 5 vaihteella noin tasan 100kmh, mutta kutos vaihteella ei saa kuin noin 7-8kmh lisää vauhtia? Onko liian pitkät välit vai onko vaan yksinkertasesti tehoa liian vähän? Välit on 12-48 520 jakosilla ketjuilla, eli ei tietääkseni vastaa vielä edes vakiovälejä? :| kiertää kyllä 5 vaihteella rajoittimelle asti mutta tuntuu vaan että kutosella loppuis tehot kesken, kun saan hyvänä päivänä huippuja vain noi 110kmh vaikka kaikilla muilla tuntuu kulkevan nelarit vähintään 120kmh :D eli pitäiskö lyhentää välejä vai pidentää, jos kumpaakaan?
Ja vielä toinen kysymys että mikä toi b5 on ja kannattaako se katkaista?
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 8.10.2018 6:15

Välitykset kuulostaa ok jos viitosella vielä menee rajoitajalle, vaikka lyhennät välejä niin huiput ei muutu miksikän mutta kone huutaa enemmän, ei vaan ole hevosvoimia liikuttamaan isoissa vauhdeissa. Moottorit on yksilöitä ja niinkin pieni asia voi vaikuttaa 10kmh huippuihin että onko ilmansuodatin uusi/pesty vai likainen. Jälleen muistutuksena, paperista ilmansuodatinta ei saa pestä koska se menee tukkoon ja ilma ei kulje läpi.

B5 johdon katkaiseminen tuoa hieman lisää vääntöä ja tehoa mutta ei se mitään ihmeitä tee. Kaasuttimen oikeat suuttimet on myös tärkeät sekä EGR tukkiminen tai poisto joka parantaa kaasun käytöstä pintakaasun tuntumassa.
Liittynyt:
7.10.2018 19:10
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Mkksnto123 » 8.10.2018 13:38

Ihmetyttää vaan kun on tekniikkana 183cc pytty, egr poistettu ja vapaasti virtaava änkkä, eikä silti kulje edes sitä 120kmh. Kuitenkin joskus vakiopytyllä sain munakyyryssä myötätuuleen 120 rikki :roll:
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 8.10.2018 16:03

Jotain on vialla jos ei tuon enempää kulje, 183 pytyllä gps huiput on 110-125 välillä pyörästä, kuskin koosta, säädöistä, jne riippuen.
Liittynyt:
7.10.2018 19:10
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Mkksnto123 » 9.10.2018 13:04

Voiko liian rikkaat seokset aiheuttaa sen ettei meinaa kulkea?
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 9.10.2018 16:06

Kyllä, samoin laihat seokset. Tekniikka osiossa löytyy Minarelli WR125 keskustelu mistä löytyy säätöohjeet.