Sivu 166, 167:sta

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 27.11.2016 14:20
Kirjoittanut Kimsteri311
Moro! Semmost kyselen et onks tän apikan tuorevoitelun takas asentaminen mahdollista? Se tuorevoitelu systeemi on kyl kiinni, mut pitäs vaa hommaa öljysäiliö ja letkut. Sit vissii toimii? Ja onks tuorevoitelu kannattava ku virii on giannelli, madallettu kansi, rave 1 ja kuri porattu?

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 27.11.2016 23:04
Kirjoittanut Piiroone
Mun kokemuksen mukaan tuorevoitelu ei oo hyvä asia virivehkeis, tahtoo mäntä hävitä paljo nopeemmi ku seosvoitelul

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 2.12.2016 15:48
Kirjoittanut Kimsteri311
Kiitos tiedosta! :)

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 9.12.2016 16:05
Kirjoittanut nikkeeh99
Kimsteri311 kirjoitti:Moro! Semmost kyselen et onks tän apikan tuorevoitelun takas asentaminen mahdollista? Se tuorevoitelu systeemi on kyl kiinni, mut pitäs vaa hommaa öljysäiliö ja letkut. Sit vissii toimii? Ja onks tuorevoitelu kannattava ku virii on giannelli, madallettu kansi, rave 1 ja kuri porattu?


Mikunin tuorevoitelu mikä näissä on niin on pomminvarma, en oo koskaa kuullu että pettäis.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 26.4.2017 16:57
Kirjoittanut päräm
noniin,

osaisko pojat kertoo, että miten mikunin 34mm menis toho apikkaa kiinni ja toimisko se hyvi siin? Ja oks noi hyvii kaasareit? Ku löytyis halvemmal ku jtn dellortoo :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 26.4.2017 19:10
Kirjoittanut MX_125
Nuo mikunit on yleensä kelkoista otettu ja säädöt on täyttä arvailua. Että itse en suosittelisi, kumminkin tuon VHSB 34 LD:n saa bolt on säätöihin tekemättä mitään suurempia. Ja kyllähän se suurinpiirteihin sopii samalla tavalla kun lortto mut ei varmasti läheskään yhtä nätisti kun ei oo siihen tarkotettu.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 28.4.2017 20:38
Kirjoittanut husseleipooo
Elikkä tuli tossa vähän aikaa sitten ostettua Aprilia SX125. Kiertokanki oli pettänyt jonka takia alakerta ja yläkerta rempattu. Samalla vaihdettiin muovirattaat metallisiksi. Tekniikkana rave 2, 34mm kaasari ja scalvinin putki. Vakio derbiäni kun ei paljon tarvinnut huoltaa tai laittaa niin olisi vähän kysyttävää.

Kun muovirattaat on vaihdettu metallisiin, tarvitseeko vaihteistoöljyä laittaa se täällä suositeltu määrä 8dl? Entinen omistaja arveli 7dl riittävän. Entä mitä vaihteistoöljyä kannattaa laittaa?

Mitä sytytystulppaa kannattaa käyttää? Onko NGK BR10EG ok?

Mitä 2t öljyä kannattaa käyttää? Onko noilla kalliilla ja halvoilla täyssynteettisillä öljyillä mitään eroa koneen kestävyyden kannalta? Savutus ei haittaa.

Miten tuota ravea on tarkoitus huoltaa? Luin että laippaa pitäisi putsata, mutta millä? Onko sen purkaminen vaivalloista? Tosiaan rave 2 kyseessä.

Sopiiko kaikki änkät tuohon scalvinin putkeen kiinni? Tällä hetkellä vakioänkkä kiinni ja olisi tarkoitus vaihtaa johonkin hienompaan, mitä suosittelette?

Sopiiko protaperin fatbariin bitleman tangonpäänpeilit kiinni, jos laittaa keskemmälle tankoa kiinni, eli ei tangonpäihin. Entä näkeekö niistä mitään?

Tarvitseeko pyörää huoltaa ylempänä mainittujen asioiden, männän vaihdon ja ketjujen huollon lisäksi huoltaa mitenkään ja kuinka usein?

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 29.4.2017 3:56
Kirjoittanut kACE-FIN
Vaihteistoöljyä se määrä mitä moottoriin kuuluu laittaa. Ihan sama onko muoviset vai metalliset rattaat. (nopea googlaus sanoi että 6dl ainakin vanhempiim rs pyöriin).

10 lämpöarvon taitaa olla oikea kuristamattomaan vehkeeseen. EG on hyvä.

Itse tilannu ulkomailta castrolli rs öljyä halvalla, mutta joskus joutunu käyttöö teboilin 2t tai muuta halpaa. Ainut ero mitä huomattu on savutus. Jos koko ajan tuppinurin niin mielellään laadukkaampaa öljyä mutta normaalissa ajossa ei väliä. Mäntä voi kulua nopeammin jos on huonompi voitelu.

Ravesta sen enempää tietämättä, huoltoa että osista karstat pois liuottimella ja raapustamalla.

Änkistä ei tietoa, mutta luulisi kaikki pyörään menevöt änkät toimivan jos vakio änkkä toimii.

Tangonpääpeilit menevät tangonpäitten sisään ja laajenevat kiristämällä - > eivoi laittaa muualle tankoon kiinni. Ainakaan oman tiedon mukaan.

Öljyt vaihtoon siinä 10+h varmaankin. Kannattaa googlata esim. Aprillia sx125 manual jolloin löytyy huoltokirja josta näkyy mitä milloinkin pitää tehdä.

(vastasin tylsyyteeni yöstä ja koskaan kyseistä pyörää omistanut. Jos jokin asia väärin korjatkaa, mutta luulen kaiken olevam yleisesti noin piikkisissä 2t pyörissä.)

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 29.4.2017 10:00
Kirjoittanut Piiroone
Sen verran täytyy edellistä korjata, että kannattaa muovirattailla käyttää 8dl ja metallisilla riittää 7-7,5dl. Ei aiheuta mitään ongelmia, mutta rattaat saa paremman voitelun. Sitten 2t öljyistä, kannattaa käyttää vähän laadukkaampaa jo tolla tekniikalla esim castrol power1 racing tai jos lompakko kestää niin motul 800 jota itse käytän, pysyy sitäpaitsi rave paremmin puhtaana hyvällä öljyllä, kun ei karstoita niin paljoa. Öljyt kannattaa vaihtaa 1-1,5tkm välein, itse olen huomannut että likaista se on niilläkin kilometreillä.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 29.4.2017 12:21
Kirjoittanut MX_125
Mihin tuo 7,5dl arvailu nyt perustuu? Samat 8dl sinne kannattaa ja pitää silti laittaa koska vesipumppu ja öljypumppu ovat muovirattailla. Se 6dl suositus on enemmänkin vaan sen takia että voimansiirtohäviö olisi pienempi. Vanhemmissa 123 rotaxeissa se on täysi litra joka sinne vaihteistoon pitää tunkea. Ja niistä harvemmin hajoilee muovirattaat ennen aikojaan.

BR10 sarjan tulpat on OK kaikissa TT apikoissa, EG, ES ja EIX käyvät hyvin. Itse olen EIX tulpat todennut toimiviksi.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 4.5.2017 17:45
Kirjoittanut päräm
Tuota noin
osaisko joku kertoo mikä ois säxäs vikan ku ku akkuu ei tunnu lataavan, mistä johtuu se, että seokset menee liian rikkaalle. Ainut mitä ollaan tehny ni otettu putsari pois ja laitettu takas. Siinä yhteydessä tosin nostettii takahäkkii et saatii helposti mahtuu se takas. Et oks ne johot voinu vaurioutuu siinä yhteydessä? Lisäksi, mitkä vaihepolkimet menee toho säxää ku aattelin sit jossain vaihees vaihtaa kuha saahaa kuntoo.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 7.5.2017 17:31
Kirjoittanut Indiana
Osaako joku sanoa mikä on ku 1-3 vaihteilla kiihtyy normaalist ja menee piikiille mutta siitä eteenpäin alkaa pätkimään, paukkumaan ja booaamaan. Rave on tarkasettu/puhdistettu, tulppa vaihettu. Voiko olla liian iso/pieni suutin?

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 27.5.2017 1:45
Kirjoittanut Aprilia rx122
Mistä saisi imukaulan Aprilia rx 125 2009? Vakio kaasariin siis ja mieluiten suomesta. Meneekö minkään muun vekottimien imukaulat kyseiseen vehkeeseen?

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 2.6.2017 15:21
Kirjoittanut husseleipooo
Harkkalupa tuli vihdoin pari päivää sitten.

Apikalla on tullut ajeltua parin päivän sisään 200km ja ensimmäinen mutka tulikin jo matkaan. Eli apikka alkoi pätkimään piikin jälkeen todella paljon ja pienemmillä vaihteilla ei pääse edes kunnolla piikille (4. vaihde ja siitä alaspäin).

Pätkiminen alkoi vähän neulan laihemmalle säätämisen jälkeen. Vaihdoin neulan takaisin rikkaammalle eikä pätkiminen loppunut. Mielestäni pätkiminen viittaa sähköihin, koska sähköt juuri uusittiin ammattilaisella ja säätäessäni kaasaria liikuttelin myös ympärillä olevia johtoja. Tulppa on vaihdettu ja katoin nopeasti että onko johdot hyvin.

Eli onko vika kaasarissa, puolassa vai jossain muussa? Eniten pätkiminen muistuttaa liian pientä pääsuutinta, mutta pätkiminen alkoi kesken ajon.

Re: Aprilia SX/RX125

ViestiLähetetty: 3.6.2017 13:06
Kirjoittanut husseleipooo
Lisään vielä, että pätkiminen muistuttaa derbin kierrosrajotinta, kun derbillä ajaa täyskaasulla jyrkkään alamäkeen.