Aprilia SX/RX125

Pyörä:
Aprilia Sx 2008
Liittynyt:
28.12.2015 0:14
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut räjäytyskuva » 10.5.2016 19:28

Mitäs tossa kaasarissa pitäs säätää kun röpöttää 4k rpm: ssa? Neulan sokka on ylimmässä lovessa ja tk on 40. Seosruuvi melkein täysin auki nii vissiin ainakin pienempää tyhjäkäyntisuutinta? Tulppiakin on mennyt ja kaikki pikimustia.

Sitte viel et mitä pitäs säätää kun tasakaasulla ajaessa alkaa röpöttää/pätkii, mutta kiihdyttäessä toimii ihan normaalisti.

Ja sitten vielä, että pyörä tuppaa sammumaan kun pysähtyy nopeasti ja kun pumppaa etupumppuja. :s
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 10.5.2016 21:49

Sullahan on se mun ex 34vhsb lortto..?

Kun laitoit sen paikoilleen niin laitoitko 34vhsb oman ryyppyluistisysteemin kiinni? Vai laitoitko vakio 28vhst ryyppyluistin jousineen ja kansineen? Vähän veikkaan että laitoit sen 28vhst ryyppysysteemin ;). Ne on meinaan erikokoiset ryyppyluistit... 28 pienempi ryyppyluisti ja kun jarrutat niin bensaa tulvii ryypyn kautta ja sammuu. Myös tuo alle 4k räpätys johtuu siitä että saa bensaa liikaa (ryyppy käytännössä koko ajan auki)

Tarkistapa tämä ryyppysysteemi ensinnä ;).

Jos ei siinä vika ollut niin kerro kaikki säädöt ja muu tekniikka.

Kun vielä säxä oli itsellä niin tekniikkana oli 34vhsb, rave, flat top vhm, v-force3, tt putki. Oikeat säädöt lämpötilasta riippuen löytyi näiltä väleiltä: ps 158-165, tk 38-45. K56 neula, josta sokka oli 2.ylimmässä. Ilmaruuvi 1.5 kiekkaa auki
Mutta säädöt on aina pyöräkohtasia, noi sellasina suunnilleen ohjeina :) !
Pyörä:
Aprilia Sx 2008
Liittynyt:
28.12.2015 0:14
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut räjäytyskuva » 11.5.2016 20:59

Olikin vaa ryyppyvaijeri liian lyhyt, nii oli ryyppy kokoajan vähän päällä :lol:. Korjaantu noi kaikki ongelmat ku otin sen tangosta irti :)
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.5.2016 0:15

Tuossa on nyt ollut ihmeteltävänä tuollanen SX125 Aprilia, oiskohan '08. Tekniikkana Aprilian vakiopytyn stansseilla oleva 60mm halkaisijalla oleva pata, Polinin mäntä, Rave 2, joku randomi putki (kuvien perusteella vois olla Arrow) ja vakiokaasari sillä TPS hässäkällä. Ongelmana on että tuo on ihan jäätävän laiska, vähä niinku viritetyllä mopolla ajaisi. Ei keuli, soralla sutii, muuten melko mitäänsanomaton. Eikä oikein vedä, Ravea koittanut säätää jokasuuntaan mutta ei oikein miellytä, isoilla vaihteilla jos kierrokset tippuu alle 6000rpm niin ei lähde vetämään muutakuin ankarasti alaspäin tiputtelemalla, Yammun YPVS:n kanssa pelanneena aivan kumma ongelma. Kaasaria nyt ihmetellyt, hetken kun käy tyhjäkäyntiä niin liikkeelle lähtiessä tykkää röpöttää, täyskaasulla tuntuis pelaavan ihan kohtalaisesti ja kaasua höllättäessä tuntuis kuin menisi laihalla, ei nimittäin perinteisesti saa "pämpättämään" osakaasulla vaikka neula on niin ylhäällä kuin saa. Ajon jälkeen pitää tyhjäkäyntiä jossain 3500rpm nurkilla luokkaa 30sek ajan ja sitten vasta pudottaa jonnekin 1500rpm nurkille.

Että mitähän tuolle keksisi. Koneen remppasin läpikotaisin tuossa joitain aikoja sitten ja samalla asensin tuon Raven. Omistaja ei ollut ajanut kys. pelillä aiemmin eikä mullakaan ole tuollasesta kummemmin kokemusta, noiden Yammujen kanssa kun oon pääasiassa pelannut. Onko tuo kaasari vain lähtökohtaisesti niin onneton muuhun nähden vai mitä ihmettä?
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 14.5.2016 11:44

Eli onko sulla siis 154 polini kiinni? Vai vakio gilardoni ja sisällä vaan polinin mäntä?

Jos on vakiokaasari kiinni niin sinne pitäisi täystehoisena vaihtaa ns tt setti. Tosin, todella paljon kannattavampaa on hankkia dellorto 34vhsb, joka on rotaxin alkuperäinen kaasari ja kone sille suunniteltu.

Jos kuvia voisit putkesta laittaa niin positiivinen homma, aprilian putket on helppo tunnistaa.Ettei vaan olisi vakioputki kiinni :D

Toi laiskuus kuulostais aika paljon sille että rave ei nouse. Jos se on oikein kasattu, niin siitä päältä säätöä naksauttelemalla voi muuttaa raven aukeamisajankohtaa (7800rpm paras). Kai teillä on pyttyyn porattu painereikä josta rave2 nuuhkii koska avautua? (Tosin jos teillä on 154 polini, niin siinä pitäisi olla reikä valmiina).

Kummalliselle tuo kaasari kyllä vaikuttaa :eek: , joko tt setti uupuu tai jotain muuta häikkää. Tosin suosittelen uudelleen ostamaan 34vhsb, täydellisesti rahanarvoinen.

Onko teillä ilmanputsarin kuri avarrettu pois? Eli ilmanputsarin toinen "imusnorkkeli" on avarrettu?
Onko ECU porattu?

Kyllähän täysitehoisen ja vähänkin enemmän viritetyn aprilian pitäisi viedä tehoissaan husset ja vähintään detsit
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.5.2016 17:38

Pytty on siis periaatteessa vakio Gilardoni 1 joka porattu/pinnoitettu sille Polinin 60mm männälle. Ravelle porattu se reikä ja laippa ainakin käsin liikkuu oikein mukavasti. Käsittääkseni ECUa ei ole porailtu ja taisipa se ilmanputsarikotelokin olla ronkkimaton.

On tuo ihan helkkaristi laiskempi kuin yksikään piikki-DT mitä oon ajanu vuosien saatossa. :D
Pitää tutkia lisää, voin jotaki GoPro pätkääkin koettaa ottaa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut MX_125 » 14.5.2016 21:14

Laittelppa kuvaa siitä pytystä? Kuulostais polinilta kyl ja tosiaan tuo 28mm kaasari on aivan täysin alimitotettu koko moottorille muutenkin. Suoraan vaan se VHSB 34 LD
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 14.5.2016 21:29

Elikkäs elikkäs, porauksesta päätellen sun sylkkä ei oo lähelläkää vakiopyttyä. Porauksen koosta päätellen se on polinin 154 big bore sylinteri.

TAI sun vakiosylinteri on porattu ja pinnoitettu todella suureen ylikokoon. Toi poraus on isompi kuin 140 italkitissa joka on alkuperäisestä gilardonista porattu, kun taas 154 polini täysin oma sylinterinsa. Tää vaihtoehto on aika epätodennäköistä. Eli sulla on luultavimmin tuo 154 polini. Kuvilla tämäki selviäis :)

Ja tuo 28vhst vakiokaasutin on todellakin liian pieni sille ja on jo kuristava tekijä, varsinkin jos vakiosuuttimilla ilman tt osia kaasuttimessa. 34vhsb hankintalistalle siis ;). Sen jälkeen säätöihin laittaminen ja rave 2 säätäminen!

Jos sulla on vakioilmanputsari käytössä niin se ottaa ilmansa sellaisen imusnorkkelin kautta. Vakiona toinen niistä "snorkkelin" putkista on tukittu. Tämä tukos pitää avata esim puukolla kaivartamalla se auki.

Vakiokaasuttimesta lähtevistä johdoista ja antureista, esim TPS anturi ei tarvitse välittää kun kaasaria vaihtaa. Isompaan kaasariin vaihtamalla saa nuo kaikki sähköhärpäkkeet pois! Niitä ei tarvitse

Ja ecu löytyy tankin alta, sen yhteen kulmaan on selvästi merkitty kolollla mistä tulee tuikata poranterällä läpi. Reikä kannattaa täyttää vaikka kuumaliimalla sen jälkeen ettei kerää kosteutta
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 15.5.2016 11:51

Sylinterissä on kaikki vakiopadan stanssaukset, poraus tosiaan on 60mm ja sisältä löytyi Polinin mäntä, jollaisen laitoin myös tilalle.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.5.2016 12:00

Nyt ollaan sit jännän äärellä, elikkä jos sun vakiosylkkä on oikeasti porattu noin isoon ylikokoon niin sylinteriseinämien vahvuus alkaa olla iso kysymysmerkki.. Jo 140 italkit on siinä ja siinä rajoilla. Jos se tosiaan on porattu niin isoksi, niin miltä kanavat näyttäävät? Onko niihin koskettu yhtään, jos on noin isoksi porattu ja vakiokanavat niin voi tulla ongelmia.

Myös sekin että onko sulla raven alla "koropalaa" koska raven laippa osuu mäntään jos tosiaan vakiosta noin isoksi porattu.. Italkit 140 sylinteriinkin joutuu sen hankkimaan/ tekemään ettei laippa ja mäntä ole heti solmussa. Polinissa tämä koropala on integroitu suoraan valuun ja rave oikealla korkeudella.

Mitä nämä sanomasi vakiosylinterin stanssaukset ovat? Voisitko vähän kertoa mitä lukee ja missä. Ja kuvasta olisi eniten apua jos sellaisen saisi

E: ja tosiaankin polinissa on suoriltaan tuo 60 poraus ja niihin menevät vain polinin männät, joten vieläkin arvelisin että sulla tuo 154 polini on kiinni, eikä vakiosta noin suureksi porattu ja pinnotettu koska siinä ei olisi oikein mitään järkeä

Vakiosylinteristä suurimmaksi poratut sylinterit ovat italkitteja (140cc), jotka ovat 57 porauksella.. Eipä siitä taida isompaa oikein saada.
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 15.5.2016 15:30

Sylinterin kyljessä lukee Aprilia, läppäkotelossa Gilardoni 1, valupäivämäärä ja jotain muuta kakkaa. Eli täysin vakipadan näköinen päällepäin. Itekin tuota ihmettelin että mikä tää on. Kanavia ei ole ronkittu kuinkaan. Raven laipan muotoilin vingulla lamellilaikalla sopivaksi ettei tartte mitään korohässäköitä, katsoin vielä että näyttää hyvältä niin ala kuin yläasennoissakin.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.5.2016 16:50

Todella, todella erikoista.. Eli joku on siis oikeasti onnistunut luomaan vakiosylinteristä noin suuren ylikoon. :eek:

Tässä tapauksessa ainakin kaasutin joutaa vaihtoon kuristavana tekijänä.. Kuten kaikki muutkin yllä mainitut kuristukset. Välitykset kannattaa muuten vaihtaa 15-45 tai 14-45 sillä säxän vakiovälit 16-45 ovat todellakin liian raskaat.

Se laiskuus saattaa myös johtua osittain tuosta ylikokoosta, jos kanaviin ei ole ollenkaan koskettu niin mitenköhän mahtaa sylinteri toimia.. :roll:

Päivittele ihmeessä kun homma etenee, sen verran erikoinen tapaus kyseessä 8)

Raven laippaa lyhentämällä kadotat muuten osan alaväännöistä kun se ei peitä pakoaukkoa niin paljon kuin tarkoitettu.
Liittynyt:
19.3.2016 5:04
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut IsiMaksaa » 29.5.2016 20:09

Osaisiko joku sanoo mikä apikkaan tuli ku aivan yllättäen semmosta sirinää/nakutusta rupes kuulumaan kytkinpuolelta ja kaikki vedot hävis ajaessa tuntuu että putki olisi ihan tukossa minkään näköistä piikkiä ei ota?
Liittynyt:
9.6.2016 23:22
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Indiana » 18.11.2016 10:11

Onko parempi ostaa dellorto vhsb 34 mikä on "tarkotettu rotaxii vai käykä joku keihin 34 samallail
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 18.11.2016 17:32

Dellortossa säädöt "oikella puolella" eli pääset niitä sörkkimään kaasuttimen ollessa kiinni. Muissa kaasuttimissa säätönippelit (tk, seos) osoittaa väään suuntaan.

Dellorto 34 VHSB on myöskin rotaxiin alunperin suunniteltu tulevan joten tila on sille optimoitu+ saa todella helposti säätöihin. Sopii vakioputsariin jne. Isompi kaasutin sitten vaatii isomman imukaulan/ vakion avarruksen.

Tietysti muutkin kaasuttimet toimivat kunhan säätää kohdilleen. Sopivuus siihen tilaan/ putsariin saattaa olla kyseenalainen joissain malleissa. Kannattaa mittailla etukäteen jos niihin päädyt.

yv:llä jos laitat numeros niin lisätään rotax122 wa ryhmään