Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 31.8.2011 3:37

toantcg kirjoitti:Nyt tarttisin epäkuntoisia bokseja, kun ajatuksena ois löytää vika ja oppia tuosta servo-ohjaimesta lisää... pystyykö 3 johtosta servoa avaamaan? minkähän tyyppinen prossu siä on?


Kaikki servot saa avattua - http://www.mediafire.com/?7aow8bt9fz0nrsn
3 johtoisen boksi näkyy tuolla kuvassa. Ei taida olla ihan peruspiirejä. Piirissä lukee:
YAMAHA 3BN-85842-00
8851 121M
8847 Z28
Piiri on pintaliitos komponentti ja jalkoja on jokaisella 4:llä sivulla 12kpl. eli siis yhteensä 48.
Piirilevyllä on 4 elkoa, yksi polko, normaaleja vastuksia, 2 vastussiltaa, 3 zeneriä, 2 transistoria ja 2 diodia joista toinen aika vahvan näköinen. Pirilevyn juotospuolella on lisäksi useita smd vastuksia. Kaikenkaikkiaan suuritöinen selvittää ohjaimen 100% toiminta.

Risoja cdi bokseja on aika turha kerätä. Korjaaminen ei onnistu vaikka saisi ehjänä purettua. Itse avasin yhden (specialistin vanha). Siellä on 2 piirilevyä vastakkain ja kriittisimmät komponentit on piirilevyjen välissä. Yllättävän paljon on komponentteja. Ihan pelkkä tyristori/konkka rakenne se ei siis ole. Piirilevyt on yhdistetty muistaakseni 15 vastuksella ja hyppylangoilla jotka tarvitsisi juottaa auki ennen kuin sinne pääsee edes kaikki johdot vaihtamaan. Rakenne on tosi kinkkinen. Pelkästään jo se valu vaikeuttaa hommaa.

Mikäli ihan oikeasti haluat päästä vaikuttamaan servon liikkeisiin, niin sitten ehkä kannattaisi harkita 5 johtoista ns. "tyhmää servoa" jossa elektroniikkaa on vain sähkömoottori ja potentiometri ja sen lisäksi heittää pyörään ignitechin ohjelmoitavan ohjainboxin. Se osaa ohjata noita yamahan servoja.

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

Ignitech tekee myös Ohjelmoitavia cdi bokseja. Ilmaisiahan nuokaan eivät ole, mutta huomattavasti halvempia kuin yleensä vastaavat ohjelmoitavat syttyvermeet.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.9.2011 1:07

RD80/125 Hybriidi http://i134.photobucket.com/albums/q109 ... AG0010.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
toantcg
Pyörä:
Suzuki gsx1100es
Paikkakunta:
Kangasala
Liittynyt:
25.8.2011 22:19
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut toantcg » 1.9.2011 20:33

Jaa, emmä kyllä tuossa rd omassa boksissa näe kun tuon toisella puolella olevan folion ja ihan peruskomponentteja... Oikeastaan tarttisin prossun kiteen ja ehkä vaihto/testiprosessorin, kun toi kide otti itteensä kun poistin tuota silikonimaista läpinäkyvää valua servon pääteasteen komponenttien vaihdossa. Kun tarttis saada ns. testiboksi tuon alkuperäisen ja ehjän tilalle...

Onko siinä 3 johtoisen prosessorissa kytketty useampi vierekkäinen jalka hyppylangoilla maihin ja sit osa on kytkemättä? Siinä on varmaan rd:n boxissa olevan MB8851 prossun pintaliitosvarsio käytössä... ja toiminta ja ohjelma vois olla samankaltainen kuin vanhassa boksissa.

Perus lc koneella olisin jo polvi maassa radalla ;)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.9.2011 23:23

toantcg kirjoitti:Jaa, emmä kyllä tuossa rd omassa boksissa näe kun tuon toisella puolella olevan folion ja ihan peruskomponentteja...

Siis onko sulla varmasti ypvs mallin cdi? (ja olihan puhe nyt cdi:stä?) Voin koittaa katsoa, onko mulla jossain vielä kuvat siitä avaamastani cdi:stä.

toantcg kirjoitti:kun poistin tuota silikonimaista läpinäkyvää valua

Mulla valettu pikimustaan ja erittäin sitkeään mönjään. Lähes jääkiekon kovuus. Ei nyt ihan mutta melkein. Äärivaikea oli avata. Mitä sulla luki cdi:n päällä?

toantcg kirjoitti:Onko siinä 3 johtoisen prosessorissa kytketty useampi vierekkäinen jalka hyppylangoilla maihin ja sit osa on kytkemättä?

En saanut tarkkaa kuvaa itse otettua, mutta löysin kuvat samanlaisesta 3 johtoisen ohjaimesta:
http://img128.imageshack.us/img128/9489 ... pvsbu2.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/889/81557526ap3.jpg
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 2.9.2011 0:14, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
toantcg
Pyörä:
Suzuki gsx1100es
Paikkakunta:
Kangasala
Liittynyt:
25.8.2011 22:19
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut toantcg » 2.9.2011 0:11

Niin siis tarkotan tuota ypvs control boksia mikä on sen cdi:n ja servon välissä. Se matala 8cm*8cm avattava kotelo, sitä mä tässä olen fixailemassa ja modaamassa. Toi Cdi boksi on ypvs mallin musta/valkosella signaalijohdolla.

oikeastaan lähikuva siitä 3 johtoisen piirilevystä kiinostais... 1:llä ja 0:lla saa ihmeitä aikaan ;)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.9.2011 0:17

toantcg kirjoitti:Niin siis tarkotan tuota ypvs control boksia mikä on sen cdi:n ja servon välissä. Se matala 8cm*8cm avattava kotelo, sitä mä tässä olen fixailemassa ja modaamassa. Toi Cdi boksi on ypvs mallin musta/valkosella signaalijohdolla.

Just just. Ymmärsin, että olit cdi:n käräyttänyt ja sen avannut. Ilmankos ei meinannut oikein yhteinen sävel löytyä.

toantcg kirjoitti:1:llä ja 0:lla saa ihmeitä aikaan ;)

Joo kyllähän ne on noita tosiaan dipeillä modanneet.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 2.9.2011 0:23, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
toantcg
Pyörä:
Suzuki gsx1100es
Paikkakunta:
Kangasala
Liittynyt:
25.8.2011 22:19
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut toantcg » 2.9.2011 0:20

ihan hyvät kuvat, mut ei tuosta ainakaan yhtäkkiä pystyny vertaileen kytkentää vanhaan versioon eikä näkyny maadoituslankojakaan... täytyy tarkistella prossun datasheetistä (jos löytyy) kytkentää.

Joo bokseja on monenlaisia :D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.9.2011 2:47

http://youtu.be/QJZPTH7WWGg
Reipasta kyytiä RD 350:llä ja jotta ette pääse syyttämään off topicista niin kyllä siellä joukossa on myös yksi RD 125 Twin (05:50). Tämän pienen jaappanin ampiaisen tunnistatte parhaiten äänestä ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
KankiKalle
Paikkakunta:
Ikaalinen
Liittynyt:
23.7.2008 14:37
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut KankiKalle » 8.9.2011 20:53

On tämä yhtä juhlaa, tänään tuli haettua lisää japaninrautaa hieman vanhemman mallin eli as3:n muodossa :P

Osissa oleva, mutta pahoja osapuutteita ei ole. Maininnan arvoista: molemmat kaasuttimet, tasasuuntaaja, puolat ynnä muut sähköt akkukoteloa myöten, moottori jossa alle millin ylikoon männät aivan loistavassa kunnossa, lommottomat alkukäyrät ja pakoputket, ruosteeton tankki, paperiton hyväkuntoinen runko, hyvät vanteet, valot... Toinen läppäventtiili sekä etu-ja takaiskarit puuttuu, luultavasti ainoat suuremmat puutteet. Lisäksi vaihdeakseli huonokuntoinen, liekö joku tyyppivika kun molemmissa vehkeissä sama juttu.

Aluksi ajattelin ottaa pelkästään osaa tuohon toiseen jo toimivaan masiinaan, mutta perkeles, näistähän rakentaa toisen mokoman :D Täytyy kumminkin tuohon entiseen saada latauspuoli kuntoon, ei oo kovin kivaa kun akusta loppuu virta minuutin ajon jälkeen.
Kukko73
Liittynyt:
1.7.2011 11:34
Yamaha RD 125 125 lc - (puristus)paineet alhaiset?

ViestiKirjoittanut Kukko73 » 14.9.2011 10:49

Tervehdys kaikille Yammu-sedille :)

Olen alkanut epäilemään, että mun räksässä on puristuspaineet laskeneet. Mittariin ottaa kyllä sen 130km/h, mutta esim. teharin asennus ei tuonut yhtään vauhtia lisää. suuttimen vaihdoin isommaksi ja kokeilin sekä alkuperäisellä 24mm Mikunilla sekä TZR:n 26mm ruokkijalla.
Sama tulos: bensankulutus kasvoi 50% ja vauhti pysyi entisellään. :itku:

Eturatas on nyt 16 hampainen kun se aiemmin oli 15, mutta tottahan vauhdin pitäisi normisti kasvaa ainakin 10km/h. Outoa.

Missä vika mahdollisesti ? Onko -Zone- lla tietoa RD 125 lc:n normaaleista puristuspaineista?

Kukko
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2011 11:52

Ei ole tietoa, enkä sanottavasti perusta edes koko puristuspainemittauksesta. Puristuspainemittauksessa tulos riippuu paljolti kuinka kovaa siitä kiksistä kenkäsee ja onko esim kaasu väännetty auki vai onko se kiinni. Lisäksi vaikka puristuspainearvo olisikin ilmoitettu pyörälle siihen voidaan verrata vain jos moottori on täysin alkuperäinen. Lisäksi arvot ei ole vertailukelpoisia erilaisten moottoreiden välillä. 9kg voi olla hyvä arvo yhdessä moottorissa ja aivan paska toisessa.

Ohivuotomittaus sensijaan on vertailukelpoinen eri moottoreidenkin välillä. 10% ohivuotoa on 10% ohivuotoa oli moottori mikä tahansa. Ohivuotomittarin pystyy tekemään itsekin kompuratarvikkeista. Pari mittaria ja paineenalennusventtiili + muutamia liittimiä. Kampura lukitaan YKK:n ja palotilaan lasketaan ilmaa. Mittauspaineena pidetään 100 psi ja jos toinen mittari näyttää 90 psi on ohivuoto 10%

http://koti.mbnet.fi/cr250/sekalaisia%2 ... ittari.jpg
Rakennusohjeet löytyy googlella.

On jokseenkin outoa, että teharillakaan moottori kierrä yhtään pidemmälle. 50% suurempi kulutus kuulostaa mun korvaan aivan käsittämättömältä. Onko varma ettei polttoaine juokse ylivuotoletkuista pihalle?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2011 12:29

Nettimoton ID 1203446 - Nätisti istuu TZR kone RD runkoon.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
C-P-I
Pyörä:
CPI Oliver
Paikkakunta:
Parainen
Liittynyt:
15.7.2010 18:53
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut C-P-I » 14.9.2011 13:06

Minkä pituinen putkenpätkä pitäisi laittaa ypvs:n kaasariin, kun olisi tarkoitus kuristaa alle 11kw?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2011 14:16

hondamies-94 kirjoitti:Minkä pituinen putkenpätkä pitäisi laittaa ypvs:n kaasariin, kun olisi tarkoitus kuristaa alle 11kw?

Vaikea sanoa tarkkaa mittaa, kun jokainen moottori on yksilönsä. Puolella kaasulla voi yksi moottori antaa enemmän tehoa kuin toinen samanlainen. Mutta veikkaan että riittää jos laitat sen pituisen ettei luisti nouse puoltaväliä ylemmäs.

Asiaan liittyen omia pohdintoja:

Jos asian ajattelisi järkevästi niin samalla kannattaisi modifioida kaasukahvan kahvarullaa. Tarkemmin sitä kehämittaa jossa vaijeri kiertää. Tekemällä tästä kehämitasta halkaisijaltaan pienemmän kuin alunperin kaasukahvaa täytyy kiertää normaalia enemmän saman luistinousun saamiseksi. Eli päinvastainen toimenpide, mihin pyritään pikakaasukahvalla.

Kun sitten katsastetaan A1 ja rekisteriotteeseen merkitään kaasukahvan liikerata, niin katsastuksen jälkeen taas modataan kahvaa toistepäin ja otetaan samalla rajoitinputki luistin sisältä pois.

Esimerkinä siis nyt vaikka että täysin 0-100% kaasunkääntö ilman rajoitinholkkia olisi 180 astetta eli puoli kaasukahvan kierrosta. Rajoitinholkki asennettuna olisi max kääntö noin 90 astetta, mutta kahvaa modaamalla se saataisiin nyt esim 120 astetta, joka siis merkittäisiin rekisterotteeseen.

Katsastuksen jälkeen holkki pois ja kaasukahvan modaus pikakaasukahvan tyyliseksi, jolloin noin 120 astetta (joka lukee otteessa) avaisikin nyt kaasuluistin kokonaan entisen 180asteen sijaan. Näin rajoitin olisi poistettu mutta vaikka tienpäällä poliisi tarkistaisi niin kaasukahva kääntyisi vain 120 astetta joka rekkaotteessakin lukee. ;)

Eli ensin vaijeriuraa syvemmäksi ja katsastuksen jälkeen lopuksi pikakaasukahvan tyyppiseksi. Esim näin http://www.kawiforums.com/2005-2006-zx- ... d-pvc.html
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2011 22:00

http://youtu.be/8wE3205lbPc
Sanaakaan en ymmärtänyt mutta ei vaikuttanut että olisi ainakaan pakotettu ajamaan ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein