Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.10.2010 17:32

RD-LC Faktaosio 23.06.2016
------------------------------------------------------------------------
- HUOM ! -
Tiedotus faktaosiosta:

Faktaosio tiedostotilasyistä poistettu. Tiedostoja saa tarvittaessa vielä multa kysymällä. Vastaus tosin saattaa kestää.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 24.6.2016 0:00, muokattu yhteensä 33 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Uusia tankkeja

ViestiKirjoittanut RMK » 26.10.2010 17:14

Jatketaan sitten täällä.
Pari uutta tankkia 10W-malliin!http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=54971.0
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.11.2010 17:03

Pitkällisen etsimisen tuloksena löysin kaverin kadottaman MP1 lehden tilalle uuden ja samalla yhden toisenkin vanhan MP1 lehden, joten faktaosioon nyt päivitetty tiedostot: Test - MP1-Yamaha RD 125 LC 10W.pdf ja Test - MP1-Yamaha RD 125 LC YPVS.pdf.

Suorat linkit:
http://www.mediafire.com/?0zodsbdfxjpejud
http://www.mediafire.com/?re9fsssedbp8bk1

Olkaatten hyvät.

Ainoa asia, joita olen noissa lehtien testeissä jäänyt kaipaamaan, on kyseisen yksilön sarjanumero. Varsinaista hyötyä sillä ei ole, mutta olisihan se kiinnostava tietää, josko oma pyörä sattuisi olemaan juuri sama yksilö, jonka perusteella arvostelu on aikoinaan tehty.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
RD testit

ViestiKirjoittanut RMK » 5.11.2010 18:32

Kiitos ja kumarrus taas kerran! Oli muuten todellinen nollapyörä siinä vanhemmassa jutussa, ei edes tarroja katteissa.
Hieno oli uutuuttaan kiiltävä RD siinä jälkimmäisessä testissä.
Mulla oli kauan kauan sitten skootta, Lambretta Vega, joka oli juurikin se TM:n koeajama yksilö. Ovat muuten nykyään hinnoissaan nuo Vegat. (Meni taas vähän OT:ksi)
Itsellä on kateissa se Tuulilasi-lehti, jossa oli piikkien vertailutesti. Jutun pyörien yhteiskuva otettiin mun silloisen kioskin edessä. Luultavasti -86 oli vuosi, tai -87?. Se olis mukava saada jostain.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.11.2010 23:25

Englannissa osataan :
http://i980.photobucket.com/albums/ae28 ... to0044.jpg
http://i980.photobucket.com/albums/ae28 ... to0046.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 7.11.2010 18:16

Ooh! Onpas upeasti ja hyvällä maulla tuunattu RD 125! Tuo punamusta väritys vaan yksinkertaisesti toimii. :P Totta, kyllä briteissä osataan. Osattaisiin varmaan täälläkin, mutta eihän kukaan "aikamies" piikkiä kehtaa laitella saati ajaa....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24

ViestiKirjoittanut RMK » 7.11.2010 18:58

Samaa mieltä! Hyvin istuu toi pyöreä lamppu, tekee jammun isomman oloiseksi.
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24

ViestiKirjoittanut RMK » 8.11.2010 15:39

RMK kirjoitti:Itsellä on kateissa se Tuulilasi-lehti, jossa oli piikkien vertailutesti. Jutun pyörien yhteiskuva otettiin mun silloisen kioskin edessä. Luultavasti -86 oli vuosi, tai -87?. Se olis mukava saada jostain.

Ihmeellinen juttu. Juuri kun ehdin tuosta mainita, niin tänään sain käsiini nipun vanhoja Tuulilaseja ja siinä oli mukana tuo kaipaamani numero 6/87. Sen verran muisti teki tepposet, että Yamahaa edusti tuossa neljän piikin vertailussa jo TZR. Siksipä sitä ei Zonen laittamissa testeissä ollutkaan.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.11.2010 13:19

Näin ajokauden ulkopuolella ei oikein tahdo tulla RD-juttua ja muutoinkin ajankuluksi pistän heittäen nyt hitusen ot.tä.

Osa tietääkin, mutta useimmille suomalaisille aika outo laji on Hill Climb. Ratakin on lyhyt, mutta erikoisinta on rakennelluimmat kilpailulaitteet. Tässäpä läjä linkkejä tuosta touhusta. Hurjia pelejä käytetään.

http://www.youtube.com/watch?v=D7kGLnp_vNw
http://www.youtube.com/watch?v=PIftWPcNbMA
http://www.youtube.com/watch?v=6DIVporw4pw
http://www.youtube.com/watch?v=o3Kgsv7yXpY
http://www.youtube.com/watch?v=I6f_oRmoTlU
http://www.youtube.com/watch?v=IoqK3KMtFPw
http://www.youtube.com/watch?v=-c_7fRq_19s
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.11.2010 16:26

Entisöity 10W - http://p1.bikepics.com/pics/2010/10/11/ ... 29-800.jpg
Ja saman tyypin entisöimä DTLC Mk3 - http://p1.bikepics.com/pics/2010/05/30/ ... 15-800.jpg (Huomaa DT:ssä aika poikkeuksellinen nahkaverhoilu tankinsuojana.)
Hienoja ovat!
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24

ViestiKirjoittanut RMK » 22.11.2010 18:39

Hienoja! Saapa nähdä milloin nähdään ensimmäinen entisöity RD Suomessa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 22.11.2010 22:07

RMK kirjoitti:Saapa nähdä milloin nähdään ensimmäinen entisöity RD Suomessa.


Kyllä tuo sun nykynen RD on ainakin lähelle sitä! ;) Upeita vehkeitä nuo! Tosi hienosti toteutettu "lederbenzintank" tossa Detarissa. 8)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.11.2010 13:26

specialisti kirjoitti:Kyllä tuo sun nykynen RD on ainakin lähelle sitä! ;

Samaa miltä. RMK:n pyörä on kyllä hienossa kunnossa. Omaa en ole ainakaan vielä ajatellut laittaa aivan tehtaan kuosiin. Pääpiirteittäin se on alkuperäisenä pysynyt, mutta on tuo nykyinen etujarru sen verran loistava, että alkuperäiseen ei oikein tee mieli siirtyä. Alkuperäiset osat on kyllä tietenkin tallessa.

Se on harmi, että näitä ei kunnolla osata vielä arvostaa. Yleensähän meidän leveysasteilla tapahtuu siten, että kun jotain pyörää on jäljellä enää muutama kappale, joku innostuu vasta sitten laittamaan sen alkuperäiseen kuntoon, joka on erittäin vaikeaa. Nykyhetkikin alkaa olla jo sellainen, että jokaista tarvittavaa uutta osaa ei voi tuosta noin vain laittaa tilaukseen. Siis tarvikeosaa.

RD:ssä on vielä sekin, että se on kyllä selkeä klassikko. Viimeksi, kun RD:llä olin Forssan pick-nickissä kuulin kolmen sanovan jälkikasvulle/vaimolle RD:n nähtyään, että "mullakin on ollut tollanen". Kyseessä siis oli kolme- neljäkymppisiä perheenisiä. Nuokin mahtuu siihen 10min. sisään, kun siinä kotiinlähtöä tein.

Jotkut pyörät ja varsinkin autot ovat vaan kyllä sellaisia, että niistä ei koskaan tule klassikoita. Vaikea kuvitella, että joku joskus alkaisi entisöimään esim. -85 mallista Nissan Cherryä ;) .. Mutta,. mutta RD.. Pyörä on monelle nykyperheenisälle hyvinkin tuttu ja veikkaisin, että valtaosalle varsin lämpimät ovat myös muistot siitä. RD oli tullessaan jotain, mitä nämä nykyiset perheenisät kuolasivat nuorina. Kuten noista vanhoista testeistä on havaittavissa kevaririntama uudistui todella paljon Yamahan esiteltyä RD125LC:n. Nykyisenkin mittapuun mukaan se on jopa suhteellisen suorituskykyinen ja varsin luotettavakin. Kaikkien näiden vuosien jälkeenkin. Tietty osia hajoaa myös RD:stä, mutta katsokaapa hiukan tarkemmin ja laajemmalla silmällä noita mototin gallerioita. Kaiken maailman derbit ja darbit (ja mitä hittoja näitä onkaan) tuntuu olevan koneremontissa yhtenään.

Millainenkohan maailma olisi jos Yamaha ei olisi päättänyt koskaan tehdä RD:tä. Uskoisin, että 1-sylinterinen ja nestejäähdytetty moottori olisi kevareihin kyllä joka tapauksessa ennen pitkää tullut, mutta mitähän se olisi vaikuttanut, jos se olisi tullut 10 vuotta myöhemmin tai jonkun muun valmistajan toimesta. .. Tai vielä surullisempi näkymä: A1 tehorajoitukset olisi astuneet voimaan jo siinä vaiheessa, kun ensimmäisenä kevarina jossain mallissa olisi ollut 15hv.

Nykyisellään uusiin kevareihin ei enää taiota kourakaupalla tehoa, niin näitä 80 luvun ja 90 luvun alkupään vanhoja täystehoja voisi verrata vanhaan B-sarjan ralliautoon. 80 ja vielä osin 90 luvulla tehtailla oli kilpailu kuka siihen piikkiin eniten leipoo tehoa luotettavuuden vielä pysyessä jotakuinkin hyväksyttävänä. Italopiikeissähän pääsivät sinne 35-36 todellisten hevosten paikkeille, joten vertaus vanhaan B-sarjan ralliautoon on aika osuva. RD vain edustaa sen sarjan teholtaan kevyempää, mutta luotettavampaa puolta. Silläkin osin vertaus B-sarjalaisiin autoihin onnistuu, että esim niiden ajo-ominaisuudet ei ehkä ihan kattaneet täysin B-ryhmän valtavia moottoritehoja.

(Jotain 600-700hvhan niissä B-ryhmän soraohjuksissa suurimmillaan oli (Nykyisellään mennään pienemmillä tehoilla osin jopa lujempaa, mutta lähes ainoastaan parantuneiden ajo-ominaisuuksien johdosta. Enää ne autot ei ole vikuroivia hevosvoimahirmuja, eikä pisimmät ilmalennot hyppyreissä ole enää 30 metrisiä, jossa luonnollisesti autoa on mahdotonta ohjatakin. Ko. aikakauden kuskit oli todellisia kuskeja. Monestakin syystä..))

Nykymittapuun mukaan RD:n alkuperäiset jarrut on samaten hivenen alimitoitettu laitteen suorituskyvylle. Monessa nykymopossakin on jopa tehokkaammat. .. Josta pääsemmekin aasinsiltana siihen, että viranomaisethan perustelevat mopon lainmääräämää "kattonopeutta" mm. siten, että sen jarrut ei riitä jos mopon sallittu laillinen maksiminopeus nostettaisiin 60km/h. - Mun 125 kelaa mittariin 140km/h ja tankilla maaten huudattamalla saa enemmänkin, mutta sen jarrut häviää nykymopoille. Sillä saa silti ajaa laillisesti sataa sadan rajoituksella, mutta paremmat jarrut omaavalla mopolla ei saa ajaa kuuttakymppiä.. Taitaa päättäjien kokemukset mopon jarruista rajoittua sinne 60 luvun pappatuntureihin.

Sorry ot, mutta tässä viettelen pois vuoden aikana kertyneitä lomia (en ole edes kesälomia pitänyt), joten ylimääräistä aikaa nyt on ja nyt taas tuntuisi näemmä tulevan tuota tarinaa näppäimistön täydeltä.. Vaikka mitään oikeaa asiaa ei tähän pakinointiini nyt tulisikaan ;)

Edit: Tuossapa ajankuluksenne katseltavaa noista vanhoista B-sarjalaisita. Dokumentti on 7:ssä osassa, mutta linkitän vain ekan osan tänne - http://www.youtube.com/watch?v=hv5Jto1Zdd4
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24

ViestiKirjoittanut RMK » 23.11.2010 18:30

EDIT: offtopic poistettu, poistan samalla itseni tältä foorumilta.
Viimeksi muokannut RMK päivämäärä 30.11.2010 20:12, muokattu yhteensä 3 kertaa
khor Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 23.11.2010 18:35

Tehdäänkö niin, että jutustellaan Motot.netin puolella ainoastaan kakspyöräisistä. Moottorit.net taas on oikea paikka autoille, autourheilusta ynnämuusta höpisemiseen.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.