Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.3.2012 18:49

smx! kirjoitti:Kaverilta löytyy -82 yamaha dt lc, ja siihen on isompi pytty joku 170 tai 180cc, niin mistä moiseen mäntä tai edes männärenkaat? Männän halkaisija on 66mm ja männärenkaiden urien kohdalta 65mm

Kyseessä on Malossin 180cc, johon ei omaa mäntää enää saa, mutta korvaavan saa pitkäiskuisesta banshee/rd 350 männästä. Asiasta lisää: http://www.mediafire.com/?ihl21427cinnf -> Fakta - Malossin 180cc Sylinteriin mäntä.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.3.2012 15:18

Kuvasarja, kuinka laitetaan Mk2 upeaan kuntoon;
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_8862.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9173.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9175.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9453.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9308.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9515.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9518.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9521.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_6904.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9526.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T_9528.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T10099.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T10132.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T11352.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T13211.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T16107.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f11/a ... T16111.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Johani » 22.3.2012 1:01

Hienosti entisöity mutta vilkut ei sitte iske yhtään vaikka kuin on orkkikset ja entisöintimielessä tehty :| sekä ajovalon ympärillä olevan katteen alareunan muoto pistää myös silmään, tuohon ku sais originaalihengessä muutokset niin että näyttäis tehtaalla tehdyltä ratkasulta niin ois nätti !! esim vilkut samalla muodolla mutta 50% pienemmät tms. onneksi tämä on vain minun mielipide, ja muut saa olla vapaasti omaa mieltänsä 8)

Kuva
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 22.3.2012 19:20

Hei kuule, se pärrä on melkein 30v. vanha, ei siinä tartte olla mitää pieniä vilkkuja ja virtvaviivaista lampun katetta. Just hyvä tuolla lailla. Mahtava pärrä muuten kaikin puolin
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 24.3.2012 11:36

Mäkistation kirjoitti:Hei kuule, se pärrä on melkein 30v. vanha, ei siinä tartte olla mitää pieniä vilkkuja ja virtvaviivaista lampun katetta. Just hyvä tuolla lailla. Mahtava pärrä muuten kaikin puolin


Samaa mieltä! Nuo vilkut ym. kuuluu 80-lukuun. Samallalailla kun kromatut pyöreät vilkut kuuluu 70-luvun pyöriin. Tuo engelsmannin tekemä Mk2 on kyllä todella namu! :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.3.2012 11:51

Pistetääs nyt tännekin, kun tuo kunnostaminen ja varsinkin alumiiniosien tummentuminen/hapettuminen alkaa olla jo monen RD vanhuksen ongelma. Kyse on tälläkertaa soodapuhalluksesta. ... Mikäli siitä et ole ennen kuullut, nyt on korkea aika päivittää tietoa.

Sooda on kyllä hyvä puhallusmateriaali. Tehokas, mutta samalla hellävarainen.
http://youtu.be/7OjF-huQw6w
Sen verran testasin myös kerran itse, että erinomainen materiaali palotiloihinkin.
Sitä onkin siihen aika paljon käytettykin : http://youtu.be/2i98TcNB1E0

Tässä muutes hyvää tausta-asiaa
http://areena.yle.fi/audio/1318596942535 (Suosittelen kuuntelemaan!)

Testatkaapa muutes joku, kuinka tollanen massaruisku toimii soodapuhalluksessa.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3306
Ulostuloreikä on pienempi kuin hiekkapuhaltimessa mutta suurempi kuin maaliruiskussa. Voisi toimia kotisoodapuhalluksessa hyvinkin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-jho-
Pyörä:
1k4
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.3.2008 12:13
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -jho- » 27.3.2012 13:17

Mahtava idea tuo massaruiskun käyttäminen soodapuhallukseen, tallista sellanen näyttääkin jo löytyvän niin pitääpä joku päivä testailla tuota puhallusmetodia vaikka tuohon Amerikoista saapuneeseen Impalaan. Mistähän löytäisi puhallukseen sopivaa soodaa? Millaista tuo sooda täytyy olla että puhallus toimii, kelpaako ruokasooda vai? Ja mistähän sellaista sattuisi löytymään?
Pitänee jatkaa googlailua.
Awesome Piaggio Nrg Project
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 27.3.2012 14:39

Kuten tuossa yle areenan jutussakin oli (suosittelen kuuntelemaan koko jutun), kyseessä on ihan tavallinen ruokasooda, eli E500. Ihan samaa siis kuten siellä keittiössä. Soodaa voi ostaa lähes mitä tahansa kotitalouskaupasta (siwat,s-market,..) mutta jos enempi tarvii puhaltaa, niin tulee aika hintavaksi niillä "siwa-hinnoilla"

Tuossa vielä infoa http://www.arsalin.fi/index.php?option= ... &Itemid=43
Näkyi olevan 30€ 25kg http://www.erikoispuhallus.com/index.ph ... hma&id=143 (klikkaa myös vasemmalta Soodapuhallus-linkkiä)

Ilmoittelehan, miten massaruisku toimii. Myös kaiken maailman kehittelyideat tästä aiheesta otetaan täälläkin vastaan ilomielin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-jho-
Pyörä:
1k4
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.3.2008 12:13
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -jho- » 27.3.2012 19:26

Niinhän se oli. Kuuntelin tuon jutun silloin ku se tuli radiosta mutta en tuota soodan tyyppiä muistanut. Ruokakauppaan siis tieni vie.
Muistelisin nähneeni jonkun videon liittyen tuohon ylen radiohaastatteluun, jossa muunmuassa puhallettiin kokistölkki ja jäljelle jäi vain täysin naarmuton ja jäljetön kiiltävä alumiinipinta :eek: Hienovarainen mutta tehokas puhallustyyli!
Laitan raporttia tänne kunhan kerkeän tuota testaamaan.
Awesome Piaggio Nrg Project
-jho-
Pyörä:
1k4
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.3.2008 12:13
Kuvaraportti soodan puhaltamisesta massaruiskulla

ViestiKirjoittanut -jho- » 4.4.2012 23:56

Noniin, tänään tallissa vähä testailin tuota soodapuhallusta massaruiskun avulla. Homma ei ollutkaan niin yksinkertainen kuin luulin. Aluksi laitoin soodat säiliöön ja 6.5 baria painetta kehiin, no mitäänhän sieltä suuttimestä ei sitten tullutkaan.

Ei muutakun ruisku osiin ja aivot raksuttamaan. Tältähän siellä näytti:

Kuva

Ongelma oli se että sooda imeytyi pilliin muttei jaksanut liikkua siitä eteenpäin. Aluksi ajattelin että puhalluspillin sisällä oleva muovisen pillin "imuaukko" oli liian pieni soodalle. No dremelillä sitä jyrsin tilavammaksi, mutta edelleen sooda jäi puolitiehen. Eli siis tällänen osa:
Kuva

Kuva

No taas hetken tutkailtuani huomasin uuden mahdollisen vian aiheuttajan. Säiliön imupillin ahtaus. Kokeilin erilaisilla pilleillä mitä tallista löysin ja tulin johtopäätökseen että sooda ei imeydy pillistä eteenpäin, koska pilli ei niinsanotusti hengitä. Tein kyseiseen pilliin "tunnelit, jotta se hengittäisi sulavammin. Eli tätä tarkoitan:
Kuva

Kuva

Ja johan alko potkiin! Sooda virtasi kohtuullisen hyvin ja jopa sain puhallettua jotakin. Ja tuon massaruiskun kärkisuutinta pystyy säätämään kiertämällä kiinni-auki -tyyliin, niin soodan ulostuloa pystyy kätevästi säätämään.
Tässä on kuvia parista kohtaa jotka testausmielessä puhalsin (painetta 6,5 baria, kompura tuottaa 320l/min)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli massaruisku toimii varsin mallikkaana soodan puhaltajana pikku muokkauksen jälkeen. Ainoa ongelma on se, että soodaa kuluu aivan järkyttävästi. Sanotaanko näin että tuolla kilolla soodaa ei tehny mitään, en sitte tiiä johtuuko kulutus tuosta ruiskusta vai kuluttaako se oikeakin soodapuhallus laite yhtä paljon. Sen sijaan kehittelin paremman version hetkenmielijohteesta:

Kaupasta saatava hiekkapuhallusputkilaite sopii hommaan paljon paremmin! Eli tälläinen:
Kuva

Muokkasin sitä hieman. Eli paksu musta imuletku vaihtui sisähalkaisiljaltaan huomattavasti pienempään kokeiluversioon, vielä pitäs keksia säiliö tuohon:
Kuva

kokeilin puhaltaa tuolla ja varsin mainio vehje oli! Puhallus oli paljon helpompaa ja tehokkaampaa. Tosin kulutus nousi paaaaljon korkeammalle, yksi 125g purkki meni yhdessä hujauksessa. No kulutukseen löytyi ratkaisu. Hiekkapuhaltimen suutin on aivan liian suuri soodan puhallukseen. Irroitin suuttimen ja huomasin sen olevan hyvin yksinkertainen putkilo. Eli sorvaamalla uuden suuttimen pienemmällä reiällä ratkaisee ongelma. Itsellä kun ei vielä sorvia ole, niin sitä en voinut tehdä, mutta sillä kulutuksen pitäisi laskea. Tässä siis suutin:
Kuva

Kuva

Tuo hiekkapuhallusputkilaite on siksi parempi, että siinä on huomattavasti suurempi imukyky, joka jaksaa imeä soodaa hyvin ja metalliset sisuskalut ja paremmat imukäytävät joilla sooda kulkee kevyesti.

Muuten, motonettiinhan on tullut myyntiin soodapuhalluslaite ja puhallussoodaa :) puhalluslaite Puhallussooda
Kunhan tuo soodapuhalluslaite tulee oulun valikoimaan, niin menen kurkkimaan sen toimintaperiaatetta.
Kirjoituskieli on mitä on :)
Awesome Piaggio Nrg Project
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kuvaraportti soodan puhaltamisesta massaruiskulla

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.4.2012 16:45

Hienoa paneutumista! Tätä minä arvostan.
Siinä ylen jutussa puhuttiin 25kg riittävän 45 - 60min puhallukseen ammattivermeillä ja kohteesta riippuen tämä kuulemma tarkoittaa 1-3 neliömetriä. Eli jonkinlainen arvo on johon pyrkiä. (kun puolittaa ajan+soodamäärän ja taas puolittaa ja taas puolittaa, saa vertailuun suurpiirteisiä arvoja pienemmille määrille) Suuttimen merkitys voi olla suurempi, kuin ensialkuun tulee mieleen.
-jho- kirjoitti:...Tein kyseiseen pilliin "tunnelit, jotta se hengittäisi sulavammin. Eli tätä tarkoitan...

Hmm.. Vaikuttaisi että säiliö ei saa riittävästi korvausilmaa. Ilmiö on sama kuin esim mopon bensatankissa, että jos korkki on liian tiivis, bensansaanti vaikeutuu. Tuo tekemäsi modaus on siitä huono, että osa imusta pääsee soodan ohi liikuttamatta sitä mitenkään. Säiliön korkkiin voisi tehdä lisäreikiä korvausilmalle ja kokeilla ehjällä imuputkella. Taidanpa hommata tollasen massaruiskun omiin testeihin. Ei se iso menetys ole vaikka ei toimiin saisikaan.

Suuttimiakin mietin, että vanhoja dellorton pääsuuttimia voisi kokeilla. Mulle on vuosien mittaan tullut jonkin verran porattuja alunalkaen 100-280 kokojen väliltä, joilla en tee mitään muutakaan. Saisi ehkä osviittaa ja pääsuutin saattaisi tulla kysymykseen myös imuputkessa. Pitää kokeilla.

Kiitti vielä kerran hyvästä jutusta ja testimielessä tehty männän puhallus on mainio lopputulos. Mikäli olisi naarmuton eikä paloja puuttuisi, miltein voisi uutena myydä pois ;)

Edit: Lisätään sekin, että ylen jutussa mainittiin työskentelypaineiden olevan 3-8bar. Ensin siis kannattaa aloittaa pienellä paineella ja nostaa mikäli kohde sitä vaatii. Tälläkin on merkitystä kulutukseen. Yli 8 bar paineiden menemisestä ei ylen jutun mukaan ole mitään hyötyä. Sanottiin että jos ei 8:lla irtoa ei irtoa sitä suuremmillakaan, sillä puhallus perustuu soodan hajoamisesta tulevaan kineettiseen energiaan (jos 3kg:n paineesta tuleva energia riittää puhdistamaan kohdetta ei ole järkeä pommittaa 8:lla). Hiekkapuhalluksessa taas iskuenergia kasvaa hiekanjyvän nopeuden mukaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-jho-
Pyörä:
1k4
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.3.2008 12:13
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -jho- » 5.4.2012 18:01

Ahaaa, noinhan se voikin olla. Ei tullut mieleenkään tuo korvausilman puute säiliössä, koska siinä korkissa on about 2mm reikä, niin luulin sen riittävän. Toisaalta, kokeilin myös sillain että pidin imuputkea avoimessa rasiassa ja näin katsoin että mitä tapahtuu, ja silloinkin sooda jäi puolitiehen. Mutta voipi olla että tuossa korvausilmassa se vika silti piilee. Pitääpä jostain hommata uusi imuputki ja jatkaa testailua. Niin ja eihän tuo reilu kympin sijoitus mene missään nimessä hukkaan kun kyllähän tuosta toimivan puhalluslaitteen pikkumuokkauksella saa.

Tuo suutin idea on hyvä. Pitänee itsekkin kaivaa turhia suuttimia ja porailla eri kokoihin. Ja niiden avulla saisin tuota heikkapuhalluslaitteen suutinta pienennettyä. Tuohon vakio suuttimeen poraisi 5mm reiän kierteillä ja siihen voisi sitten kokeilla eri kokosia suuttimia.

Jatkojalostuksessa ne parhaat ideat syntyy!
Awesome Piaggio Nrg Project
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.4.2012 18:32

Jeps ja työkalujen itse modaaminen on mukavaa vaikka ei aina loppupeleissä se helpoin tai aina edes halvin tapa olisikaan :)

Hmm.. Mietin tässä, että pitää tehdä parimetrinen U-putki manometri rullamitasta + letkusta ja liittää se letkulla ton massaruiskun imuputkeen, niin voi viritellä sitä imuputken ohivirtaavaa ilmakohtaa mahdollisimman suuren alipaineen saamiseksi. Periaatetasollahan tollanen puhallin ei eroa kaasarista.

Ilma kulkee suurella nopeudella läpi ja se saa pääsuuttimeen alipaineen, niin polttoaine nousee suutinputkea ylös. Yhtymäkohdan modauksella voi vaikuttaa sinne imuputken alipaineeseen ja manometrillä näkee alipaineen suuruuden. Sekamehuvesiseos on muutes yksi parhaista noihin alipainemittauksiin. Tässä mm. mitataan turbokoneen imusarjaa ja manometreinä toimii lääkeruutat ;) http://i13.photobucket.com/albums/a275/ ... koppa4.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.4.2012 10:55

Välillä taas topicin aiheeseen liittyenkin; Faktaosioon lisätty: Test - TM-Kohteena käytetty.pdf - http://www.mediafire.com/view/?bb6c0h60b9tc9rf (Huomaattehan, että faktaosion pdf-tiedostot on nyt kätevästi luettavissa ilman lataamista)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Mikki_32
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
25.2.2010 1:08
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mikki_32 » 10.4.2012 15:19

Miten helppo rd:seen on vaihtaa jarrukengät?