Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.4.2012 15:50

shalloa kirjoitti:Miten helppo rd:seen on vaihtaa jarrukengät?

Ihan samanlainen operaatio mitä vaikka rumpujarrulliseen mopoonkin. Eli vaikeusaste on helppo. Latailehan faktaosiosta parts catalogue, josta löytyy räjäytyskuvat koko pyörään. Helpottaa rakenteen hahmottamista.

Pääpiirteittäin työnä;
1.Yamaha keskijalalle ja löysätään ketjun kiristäjät. 2.Takapyörän akselin mutteri pois ja rengas työnnetään eteenpäin jotta ketjut saa nostettua takarattaalta pois. 3.Jarrukilpeen tulevan reaktiotangon irrotus, jonka jälkeen takapyörän akseli vedetään pois paikaltaan jolloin rengas irtoaa. 4.Jarrukenkien vaihto jarrukilpeen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-jho-
Pyörä:
1k4
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.3.2008 12:13
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -jho- » 15.4.2012 21:11

Jahas, eilen tuli vieteltyä päivä soodapuhalluksen parissa. Menin motonettiiin kattelemaan siellä myytävän soodapuhalluslaitteen toimintaideologiaa ja hyvinhän siinä kävi. Eli se 69 euron laite oli loppunut (kuulemma viedään käsistä ne), no siinä samassa hyllyssä sitten aikani kuluksi katselin näitä hiekkapuhalluslaitteita. Hyllyssä oli tälläinen hiekkapuhallus pistooli 14,90 euron hintaan! No herätysostoksena se ja 5 kiloa soodaa tarttui matkaan. Siitä suoriltaan menin talliin testaileen uutta ostosta, ja voi hyvinen aika kuinka hyvin tuo laite pelasi soodalla! Puhalsi tismalleen samalla tavalla kuin tässä videossa esiintyvä 69 euron laite: http://www.youtube.com/watch?v=KfT0iT1xQa4 :nörtti:
Soodan kulutus oli maltillista, vaikka tuossa hieman iso tuo suutin onkin ja puhallusteho oli mainio! Eroa tuolla ja massaruiskulla on metallinen, halkaisijaltaan hieman suurempi imuputki ja avaremmat imukäytävät, eli sooda pääsee paremmin imeytymään puhallusilman sekaan. Niin ja soodasäiliö on metallia, mutta sillä tuskin on merkitystä. Hyvin sain vajaalla kahdella säiliöllisellä puhallettua auton metallisesta kojelaudasta maalit pois. Ja onse vaan tuo sooda ihmeellistä ainetta, kun tarraa pystyi puhaltamaan, ilman että se vahingoittui.
Ei voi muutakuin nauraa, että vierekkäin myytävät laitteet toimivat samalla tapaa, mutta hintaeroa on 50e :lol:

Havainnollistavia kuvia ei nyt ole, mutta voin joku päivä ottaa jos haluatte.

Täältä löytyy hyvää yleistietoa soodapuhalluksesta
Awesome Piaggio Nrg Project
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.4.2012 22:06

Kiitti vinkistä. No nyt on kyllä jo niin halpa puhalluslaite, ettei kannata itse enää tehdä. Pitää pistää vetään muiden tilausten yhteyteen vielä tollanenkin. Onneksi ei kerennyt vielä tilaamaan. Jospa rupeisi nuo RD:n kaasari ja muutkin silumiiniosat näyttään hivenen erilaisilta. Ehdottomasti MP-harrastajan toiveunien täyttymys tuo soodapuhallus.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.4.2012 14:33

Huutonetin kohdenumero 217577220 jonkun täältä?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
AKWM
Pyörä:
Yamaha Xt 125 -06, RD 125 -85(proju), HVA WRE -09(ex), Generic Trigger(ex)
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
21.2.2011 15:15
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut AKWM » 16.4.2012 19:10

Hito kun ei edisty RD-proju yhtään.. Motti on toisella puolen suomea kasattavana, saa nähdä koska se sieltä tulee. Olis kyllä hienoa ajella tolla, erottuu ainakin joukosta hyvin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 26.4.2012 22:45

Hiljasta ollut täälläkin. Viikonloppuna olis tarkoitus tehdä navigaattorille kiinnitysteline.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 27.4.2012 21:49

Huomenna olis tarkotus lähteä MC-Scatterilta metästämään oikeanlaista takavannetta sekä tangonpääpainoja. Parempi etupleksi ja tuulisuojan kiinnikkeet myös etsintälistalla. Katteiden maalaus olisi myös tarkoitus aloittaa. Moposportilta tuli justiin uudet kytkin- ja kaasuvaijerit. Isännällä olisi pajalla uusi YGP ilmanpuhdistajan elementti ja kahvankumit. Huuto.netistä ostin orggis vilkut. Sivukatteiden tarrat teetin mallien mukaan, mutta ei niistäkään ihan täydelliset tulleet, musta ja hopea raita vaihtavat paikkaa parissa tarrassa. No, jos ensitalvena ne orggismalliset koko pärrään briteistä. Että kyllä täällä jotain yrittää tapahtua. Tarkoitus olisi, että 20.5. pääsisi Botniaringille seuraamaan Classic TT ajoja tuolla Yampilla. Saa nähä miten käy.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 27.4.2012 22:59

Mäkistation kirjoitti:Huomenna olis tarkotus lähteä MC-Scatterilta metästämään oikeanlaista takavannetta sekä tangonpääpainoja...

Takavanteen saa tarvittaessa vanhemmasta TZR mallista (16" etupyörä). Päätypainot saa myös TZR mallista (Päätypainojen OEM numero molemmissa on sama 1GU-26246-00). Vanteen valmistenumerot on eri, mutta vanne sopii silti ja on maalausta lukuun ottamatta samanlainen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sysleri1
Pyörä:
Yamaha Rd 125 Lc
Liittynyt:
1.12.2010 23:26
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut sysleri1 » 28.4.2012 15:38

Mikäköhän on kun tulppa kastuu ja ei lähde silloin kylmänä käyntiin? Kuumana lähtee. Kaasarina 26 Mikuni ja suuttimena 200.Joskus lähtee kun monta kertaa polkee ja on kuivanu tulpan ja antaa vähän kaasua,ryyppyllä ei lähde ollenkaan.Rd on -85 lc ilman ypvs:ää.
Ajossa kulkee ihan hyvin,keskialueella havaittaavissa hiukan röpöttämistä, ajon jälkeen tiputtaa bensaa putsarin vaimennin letkusta ihan kunnolla.Samoin kerää bensaa myös pakoputkeen (käyrässä pieni reikä,mistä tiputtaa)
Eli saako tuo aivan liikaa bensaa tuolla suuttimella / säädöillä?
Olen pessy kaasarin osat bensalla.
Mitä kannatais tehdä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.4.2012 16:05

sysleri1 kirjoitti:..ajon jälkeen tiputtaa bensaa putsarin vaimennin letkusta ihan kunnolla..

Voi läpät raottaa mikäli paljon kastelee ilmanputsaria. Se pakoputkesta vuotava on luultavimmin öljyä ja se voi olla vaihteistoöljyäkin. Savuttaako se rankastikin kun lähtee kylmänä käyntiin?
200 numeron suutin on varmaan aika ok, mikäli tehari on. Joka tapauksessa liian suuri suutin ei noita ongelmia tee. Liian isolla ei vain toimi yläkierroksilla, vaan röpöttää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sysleri1
Pyörä:
Yamaha Rd 125 Lc
Liittynyt:
1.12.2010 23:26
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut sysleri1 » 28.4.2012 20:21

Savuttaahan tää kovasti,vielä savua tulee ajossakin,mutta ei niin paljoa,lisään öljyä bensan sekaan kun on porautettu sylinteri uudella mäntäsarjalla,enkä ole vielä varmistanu toimiiko öljypumppu (myyjä sano,että ei toimi),vanhalla sylinterisatsilla oli sama vika bensan kanssa.
Mulla on Boysenin uudet läpät Mopo-Sportista,täytyy kokeilla niillä.Onko läppien asennuksessa jotain jujua,vai ei muuta kuin vaihtaa?
Käytetty kaasari on myös hankittu kun posti toimittaa.
Ypvs:n putki on.
Tosiaan kun käyntiin saa,niin tosi hyvin toimii ja kulkee,tyhjäkäynti ok.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.4.2012 20:30

Vähän vaikuttaisi, että se liiallinen öljyn määrä on se ongelmien aiheuttaja. Mun ex 350 rd:ssä öljypumppu laski hissukseen öljyä läpi kampikammioihin. Kylmänä tulpat kastui sen liikaöljyn vuoksi. Lämpöisenä se oli laakin peli. Kylmänä ei saanu antaa yhtään kaasua kun uitti tulpat. Potki vaan 5-6 kertaa niin se lähti kyllä siten.Savua pukkas mäen sinisesi niissä kylmäkäynnistyksissä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sysleri1
Pyörä:
Yamaha Rd 125 Lc
Liittynyt:
1.12.2010 23:26
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut sysleri1 » 29.4.2012 22:35

Mahdollisesti mulla tuo bensahana on (myös?) viallinen ,että vuotaa vaikka on offilla ja kastelee sitten kummatkin puolet,no uusi hana tulossa Kaasalaiselta.
Ihmeen jäykästi kääntyi hana viime syksynä kun ostin ja nyt kääntyy jo ihan helposti,eli on rikki?
Varaosapyöränhana kääntyi vielä viime syksynä,mutta nyt meni poikki kun yritin kääntää.
Ilmeisesti jumittavat käytön puutteesta.
Noita läppiä kun kattelin,niin uudet on erikokoiset kuin alkuperäiset,ruuvinreijät kyllä sopii,onko ok?
Ilmansuodattimesta lähteny n.puolet pois (missäköhän sekin on) ,oli menny aivan haperoksi,leikkasin imuriin tarkoitetusta ilmansuodattimesta sopivankokoisen öljytyn tilalle.
Tää RD on seisonu ajamattomana vuosia,siksi varmaan tarvitsee hiukan elvytystä ;)
Takaiskari myös aivan löysä,ei voi enää kiristää,mitäköhän siellä on ollu sisällä? Ilmeisesti ovat poistuneet.
Täytyy kokeilla vaihtaa tuosta toisesta Rd:stä iskaria.Ainakin tuntuu jäykemmältä.

Kiitoksia Zone vastauksista,
jatkan taas kokeiluja,kyllä se tästä lähtee.

Ootteko miettineet mitään tapaamisia näillä RD-motskareilla täällä Etelä-Suomessa,vai onko niitä jo?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 29.4.2012 23:22

Millä tavoin ne on erikoiset läpät? Jos vaan läpät istuvat tiiviisti paikalleen niin kiinni vaan. Takaiskari on perinteinen öljyiskari. Jos stefa on pettänyt niin öljyt on tulleet ulos. Harmittavasti vaan se iskari ei ole tehty avattavaksi ja siten kunnostaminen on hankalaa. Ei mahdotonta, mutta hankalaa.

Olithan muutes huomannut tuon faktaosion? Tämän topicin ensimmäisellä sivulla on linkki tuohon mun faktaosioon, josta voit latailla enempi/vähempi hyödyllistä luettavaa. Siinä tiittasen kirjassa muutes noista iskunvaimentimien rakenteestakin, jos se asia kiinnostaa ja onpa siinä paljon muustakin.

Sen kummemmin ei taida olla ollut mitään tapaamisia. Vähäiset RD omistajat tahtoo olla ympäri suomen joten matkat tahtoo tulla pakosti pitkiksi kokoonnuttiin minne tahansa ja kaikille sopivaa yhteistä aikatauluakaan ei tahdo oikein löytyä. Meikäläisen pyörän saattaa bongata kyllä Forssan pick-nick:ssä elokuussa. Joka vuosi olen käynyt ja RD:llä jo monena vuotena peräkkäin (prätkät saa parkkeerata ilmaiseksi) ;).

Kyseessä on suomen suurin harrasteajoneuvotapahtuma ja nähtävää on koko päiväksi. http://pick-nick.com/
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sysleri1
Pyörä:
Yamaha Rd 125 Lc
Liittynyt:
1.12.2010 23:26
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut sysleri1 » 30.4.2012 1:21

Läpät erikokoiset kuin alkuperäiset,eli pienemmät ,malli on Boyesen 630 (KX80`86-`87,Blaster `88-`06,YZ80`87 lukee).
Mulla ei ole tosiaan mitään tietoa noista läppä-hommista,kun ei ole ennen tarvinnu pelata niitten kanssa.Vanha läppäsarja runkoineen (suoraan irroitettuna kokonaisena) mulla oli mukana Mopo-Sportissa kun uusia läppiä hankin.
Tuota kaarevaa rajoitinta?,vai mikä se on, ja runko osaa,ei tullut läppien mukana uutena,eli laitetaanko vanhat kaarevat rajoittimet vai pelkästään ohut metallisiivu, (joka tuli uusien läppien mukana) 2:n lasikuidusta olevan läpän päälle?
Varmaan meni vaikeeselkoseks,pitäs vissiin laittaa kuva.

Faktaosio tiirailtu,kiitos siitä ;)

Täytyypi yrittää tuloa Forssaan Elokuussa.