Honda Shadow

Jarppani
Pyörä:
Honda VT600C
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
31.5.2020 14:56
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jarppani » 9.6.2020 23:43

mustavi kirjoitti:No renkaiden rungothan sen painon kantaa, eli valitset oikean koon, kantavuusindeksin ja nopeusluokan. Renkaissa on kyl tuntuvia ajettavuuseroja. Sisärenkaissa tunnetut laatumerkit ovat varma valinta (Metzeler, Misukka jne.), mutta kai muutkin tunnetut merkit myös Kauko-Idästä (Duro jne.) ovat ok. Paksunahkaisempia krossi- tai heavy duty-sisäkumeja ei taida saada kustomiin sopivaa kokoa, mutta ei niitä kyl mun mielestä tarvitakaan.


Nyt on valittuna renkaiksi Metzelerin Marathon Ultrat. Eteen 19" ja taakse 15". Mutta sisäkumien kanssa on pää sekaisin. Tuumakoon ymmärrän, mutta sitten ei olekaan mitään käryä kuinka leveää paksua kumia tarvii, millaisella venttiilillä (keski, sivu, kulma) ja lisäksi varmaan on syytä uusia vannenauha. No siinäkin oikea tuumakoko menee vanteen mukaan, mutta mikä leveys/paksuus on sopiva.

Olisko näihin kellään ohjetta?
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 10.6.2020 21:48

1) Sisäkumi

on samaa kokoa kuin palttookin, tai kokoa pienempi (venyy sopivaks). Liian isoa ei kannata asentaa, koska se voi jäädä ryppyyn... eli olis aikapommi. Olis myös suositeltavaa pestä prätkä huolellisesti ennen sen viemistä pajalle renkaanvaihtoa varten, jotta likaa (esmes kuraan tarttuneita pikkukiviä) ei joudu renkaan ja sisärenkaan väliin - rullausliikkeen vuoks tällainen kivi (tai ruuvitavara, tai mitä ihmeellisimmät sinne joutuneet esineet) saattaa ehtiä hiertää sisäkumin puhki... eli jäät taipaleelle. Metzelerin ohje on vaihtaa sisäkumi etupyörällä joka vaihdossa, takapyörällä joka toisessa vaihdossa... mutta ainakin itse ajelin 4 vaiko 5 takarenkaan vaihtoväliä eli n. 50.000km alkuperäisellä Dunlop-sisäkumilla, koska en löytäny siitä mitään ihmeempiä vaurioita/hiertymiä eikä vielä edes ihmeempää venymistä. Se 10 vuoden ohjeellinen käyttöikäraja voi siis ylittyä, museopeleissä se ylittynee useimmiten roimasti.

2) Venttiilimalli

90 asteen venttiili käy 3 tuuman tai leveämpään vanteeseen. VT600:n etuvanne lie kapeampi kuin tuo 3 tuumaa, eli valitse sisärengas suoralla venttiilillä. Takarenkaassa olis syytä valita tuo 90-asteinen, koska 15-tuumainen vanne on ahdas (jarrurumpu, prätkän runko-osat, sivulaukut jne.): huoltoaseman tavallisen paineastian varrellista suoraa täyttösuutinta ei saa istumaan kunnolla/tiiviisti venttiiliin edes 125-Varjossa eli ainoastaan letkumalliset täyttölaitteet istuvat 15-tuumaisen suoraan venttiiliin kunnolla. Taitettuun venttiiliin käy mikä tahansa suutin. Jos VT600:ssa on takana rumpujarru on venttiili helpompi asentaa vasemmalle (kardaanin puolelle, myös pois pyörän ajon jälkeen tulikuumista pakoputkista), mutta siihen pääsee paremmin käsiksi oikealta puolelta (pyörähän on sivutuen varassa kallellaan vasemmalle). On ihan hyvä ajatus käyttää venttiileissä tiiviitä metallikorkkeja, mieluiten mallia missä on venttiilineulaan käyvä haarukka-jatke, eli sillä saa tarvittaessa vaihdettua tärveltyneen/tukkeutuneen/vuotavan neulan uuteen.

3) Vannenauha

on tarkoitettu suojaksi sisärenkaalle, mikäli pinnan päät nousevat esiin niiden kiristysnipoista. Paksu kuminen vannenauha on se oikea ratkaisu, ja rengasta vaihtaessa sen voi ottaa irti tarkastusta varten. Yleensä se kestää vuosikymmeniä. SEN SIJAAN renkaanvaihdon yhteydessä on järkevää poistaa vanteesta ruostenokareita tai -harjanteita mitkä kasvavat itsekseen hiljalleen, ja mitkä siten voisivat vaurioittaa sisärengasta (esimerkiksi uusi rengas asentuu erilailla kuin vanha, ja harjanne voi leikata sisärenkaaseen viillon. Rengasta itse vaihtaessa on se etu, että ruosteenpoistot ynnä muut tarkastukset ja huollot voi tehdä itse (tulevat tehdyiksi), kun taas useimmat liikkeet tekevät vain vaihdon ilman hienouksia. Olis esimerkiksi hyvä hioa pistoakselit öljy/vesihiomapaperi-yhdistelmällä (lika ja hapettumat pois), jättää pintaan kevyt öljykalvo, jolloin akseli lähtee ilman väkivaltaa irti esimerkiks jos joutuu korjailemaan rengasta tien poskessa. Rumpujarrun voi puhdistaa ja jarrukengät tsekata, ynnä niitänäitä muita pieniä töitä. Tarkalla pidolla ja hoidolla oleva prätkä toimii yleensä ilman häiriöitä ihan älyttömiin km-lukemiin tai ikävuosiin asti... ainakin jos tankissa lukee Honda :)

4) Tietopankkijuttu "Rengas-FAQ" ( http://www.motot.net/wiki/Rengas_FAQ )

Ainiin, nyt kun muistin hieman häpeillen...kirjoittelin muinoin tarpeettoman pitkän, kapulakielisen ja jaarittelevan (minkäs ihminen itelleen voi :) ) tietopankkijutun rengasaiheesta, syystä että ne ovat ajopelin ja tienpinnan yhdistävinä monessa suhteessa mopon/prätkän tärkein osa. Rengasvika on eri tutkimuksissa aiheuttaja #1 kuolemaan johtaneissa mp-onnettomuuksissa, joiden syy oli tekninen vika - eli on oikeesti tärkeää huolehtia, että renkaat ovat aina hyvässä kunnossa. Tieliikennelakikin velvoittaa.

Täytyis varmaan joskus ottaa projektiks selventää ja lyhennellä tota tekelettä... tai parempi ehkä että joku muu asiantuntevampi tekee sen.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 12.7.2020 11:52

Välillä taas pikku-Varjon kuulumisia. Tuli viime viikolla heitettyä kahtena päivänä noin 750 ja 250 km työluonteiset päiväkeikat 21v-wanhuksella Savoon ja Hämeeseen, joiden myötä 66.000km tuli täyteen. Kummallakin oli sovitun miittiajan takia mennessä aikapainetta, ja onnekkaasti tuuletkin myötäisiä, eli motariosuudet sai lasettaa ajoittain 125-130 km/t mittarinopeudella - olisko ehkä reilu 110 km/t aitoa, jolla pysyi motarillakin monien autojen/pakujen matkavauhdissa. Olis kai ajoittain pystyny vielä kepittään pikkuvinkkeliä alamäkeen hiukan kovempaa, mutta se alkaa parkua ikävästi ylikierrosten tuntumassa. Taas tuli todettua miten matkatahti vaikuttaa kulutukseen, eli motarilla/valtatiellä vinkkeli vei tankilliselle laskettuna reilut 4,7l/100km, rauhallisesti maisemareittejä palaillessa kuitenkin enää vajaa 3,5l/100km tankillisella. Pidemmällä keikalla menomatka meni helposti Googlen aika-arviossa, vaikka pari kertaa palvoin Camel-jumalaani, ja lopulta vara-ajan kuluttamiseks pystyin ottamaan viimeiset siivut aika rauhallisena kesäajeluna. Olin ensin ajatellu mennä Bimotalla (mitä itse asiassa oon myymässä, tai vaihtamassa isohkoon kustomiin), mutta jopa piikkisohva on reissaillessa mukavuudeltaan ylivertainen, ja mutkaisilla pikkuteillä parannetulla alustallaan paljon kevyempi paiskoa mutkasta toiseen kuin nopea mutta vähän kankea hypersportti. Bimotalla on myös jotenkin masentavaa lasettaa sallittua 100/120, kun se pystyis ihan turvallisesti, mukavasti ja vaivattomasti niin paljon enempään. Täytyis kai muuttaa Saksaan, missä on "vapaat nopeudet vapaille kansalaisille" :)
Jarppani
Pyörä:
Honda VT600C
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
31.5.2020 14:56
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jarppani » 12.7.2020 14:10

mustavi kirjoitti:1) Sisäkumi

on samaa kokoa kuin palttookin, tai kokoa pienempi (venyy sopivaks). Liian isoa ei kannata asentaa, koska se voi jäädä ryppyyn... eli olis aikapommi. Olis myös suositeltavaa pestä prätkä huolellisesti ennen sen viemistä pajalle renkaanvaihtoa varten, jotta likaa (esmes kuraan tarttuneita pikkukiviä) ei joudu renkaan ja sisärenkaan väliin - rullausliikkeen vuoks tällainen kivi (tai ruuvitavara, tai mitä ihmeellisimmät sinne joutuneet esineet) saattaa ehtiä hiertää sisäkumin puhki... eli jäät taipaleelle. Metzelerin ohje on vaihtaa sisäkumi etupyörällä joka vaihdossa, takapyörällä joka toisessa vaihdossa....

2) Venttiilimalli

90 asteen venttiili käy 3 tuuman tai leveämpään vanteeseen. VT600:n etuvanne lie kapeampi kuin tuo 3 tuumaa, eli valitse sisärengas suoralla venttiilillä. Takarenkaassa olis syytä valita tuo 90-asteinen, koska 15-tuumainen vanne on ahdas (jarrurumpu, prätkän runko-osat, sivulaukut jne.): huoltoaseman tavallisen paineastian varrellista suoraa täyttösuutinta ei saa istumaan kunnolla....

3) Vannenauha

on tarkoitettu suojaksi sisärenkaalle, mikäli pinnan päät nousevat esiin niiden kiristysnipoista. Paksu kuminen vannenauha on se oikea ratkaisu, ja rengasta vaihtaessa sen voi ottaa irti tarkastusta varten. Yleensä se kestää vuosikymmeniä. SEN SIJAAN renkaanvaihdon yhteydessä on järkevää poistaa vanteesta ruostenokareita tai -harjanteita.....

4) Tietopankkijuttu "Rengas-FAQ" ( http://www.motot.net/wiki/Rengas_FAQ )

Ainiin, nyt kun muistin hieman häpeillen...kirjoittelin muinoin tarpeettoman pitkän, kapulakielisen ja jaarittelevan (minkäs ihminen itelleen voi :) ) tietopankkijutun rengasaiheesta....


Kiitos Mustaville oleellisesta infosta. Täytyy myöntää, että en jaksanut lukea tuota infopakettia juurikin sen laajuuden vuoksi. Mutta nyt on ilo ajella uusilla kumeilla kesäkeleissä. Eikä sadekaan oikeastaan haittaa hyvien renkaiden vuoksi, mutta eipä vedessä oikein viitsi ajella.

Ulkokumeissa siis päädyin Metzeler ME888 Marathon Ultra renkaisiin. Eteen 19" ja taakse 15". Meinasin ostaa verkosta ensin pienemmän hinnan vuoksi, mutta päädyin kuitenkin hankkimaan ne Tampereen Storm motorilta, kun toimitusaika oli pari päivää eikä 5-30 päivää niinkuin verkossa. Lisäksi Stormilta on tullut osteltua muutenkin kamaa ajoittain. Sen verran täytyy kannattaa "paikallista" toimijaa, että se palvelee minua harrastuksessani jatkossakin.

Vannenauhat olikin ongelma. Oikeastaan eteen löytyi helposti oikeankokoinen nauha renkaiden yhteydessä, mutta taakse oli haaste löytää oikeaa. Itse asiassa lopulta piti päätyä 14" kokoiseen, kun isompaa ei löytynyt mistään heti. Myyjä vakuutteli, että kyllä se vannenauha sen verran venyy, mutta leveys voi olla haaste. Kuulemma Gorilla teippiä voisi tarvittaessa käyttää täydentävänä suojana.

Sisäkumit löytyi myös helposti sopivat Stormilta ulkokumien yhteydessä. Eteen tuli suoralla venttiilillä ja taakse 90-asteen kulmaventtiili.

Vein pyörän tutulle huoltomiehelle sovittuna aikana ja jäin itse paikalle oppipojaksi. Vanhat renkaat tuntui olevan yllättävän tiukasti kiinni vanteessa. Ainakin eturenkaan osalta joutui työstämään irrottamista astetta kovemmalla voimalla, että se irtosi vanteesta. Lopulta, kun rengas ja sisäkumi oli poistettu, niin syykin oli melko näkyvä. Ruostetta oli kertynyt kohtuullisesti. Lisäksi vannenauha edessä oli aivan hirveässä kunnossa. Toki se oli ehjä, mutta olemukseltaan muistutti enemmän vanhaa teippiä kuin kumia. Joustavuus ja näppituntuma ei ollut lainkaan kumia muistuttava. Vanne puhdistettiin suht huolellisesti ruosteesta teräsharjalla ja paineilmalla. Uusi vannenauha ja kumit meni rivakasti paikalleen.
Takarenkaalla ei olut niin isoa haastetta irrota vanteelta. Se ei myöskään ollut juurikaan ruosteessa ja vannenauha oli yllättävän hyvässä kunnossa. Itse asiassa uusi vannenauha olisi ollut aivan liian kapea vanteelle joten vanha jätettiin paikalleen.

Nyt on siis rengashuolto tehty ja hyvillä mielin saa ajella sen suhteen. Myöhemmin toki ilmeni tankin polttoainevuoto, joka omaksi ilokseni saatiin omin voimin kuntoon, kun oli riittävä määrä avustajia ja oikeita työkaluja.

Seuraava projekti on nyt vaihtaa satula. Uusi on hankittu, mutta asennusta vaille valmis. Samalla ajattelin asentaa juuri hankkimani Cobrra Nemo 2 ketjuvoitelijan paikalleen.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 12.7.2020 16:05

Joo, pinnavanteellisissa sisäpuolista ruostumista ei oikein voi välttää. Kokeilin joskus 125-Varjossani vanteista ruosteita poisteltuani laittaa vahaa pinnanippojen juureen ikään kuin tukkeeks, ettei pesu- tai sadevedet pääsis sitä kautta läpi... mutta tulokset oli ristiriitaisia, eli kondenssivettä kertyy kuitenkin ja ruostepoistoa saa harjoitella silti. Vanneteippiä en ole viitsiny laittaa, ajatellen sen pois saamista ja liimajäänteiden poistotarvetta vaik asetonilla. Kumisissa vannenauhoissa ikä tietenkin hapertaa ne ennen pitkää, mutta hyvä kun löysit ratkaisun.

Mutta mitenkäs tuo ketjuvoitelu... olin eläny käsityksessä, että VT600 olis kardaanivetoinen isompien Varjojen tapaan. Eli siis kuitenkin ketju? Ainakin 125-Varjossa olen huomannu reissupainotteisessa ajossa, että halvimpia vahvistamattomia ketjuja on syytä välttää: niissä on paha taipumus venyä... ja kun ne venyessään eli löystyessään alkavat vielä piiskata voi venyminen olla progressiivista. Itselläni halpaketju ei ehtiny nousta takarattaalta (ensimmäisellä omistajalla niin oli käyny, ja svingi nirhaantunu), ehdin huomata ongelman aivan viime tingassa - ketju siis roikkui jo aivan velttona ratasvälillä. Tällä hetkellä mulla on O-rengasketju, aikaisemmin käytin ylikokoista X-rengasketjua (nimi siis ketjurullien ja linkkien välissä olevista tiivisteistä, mitkä pitää voiteluaineen sisällä ja lian ulkona) mikä oli todella helppo... ei juurikaan tarvinnut välikiristelyjä pitkilläkään (yli 1000km) reissuilla. Laatu maksaa toki... mutta hinnan vastineeks ei tarvi koko ajan panikoida ketjun kiristelyä/rasvaamista, ja kulutuskestävyys on kuin eri planeetalta (halpis kesti hädin tuskin 10.000km, kun ylikokoinen X-rengas 30.000km... ja otin sen pois vain koska suunnitteilla oli pitkä Norjan reissu, sen jäätyä aiottua lyhyemmäks vaihto oli lisäks vielä turha). Taidankin muuten laittaa sen takaisin paikalleen, nyt kun asia muistui mieleen... luultavasti siinä on elämää vielä jotain 20.000km. Ketjun automaattirasvauksessa on ainakin aiemmin (Scott Oiler) vähä nuristu, että Scott-voiteluöljy on tyyristä, ja että sitä kuluu runsaasti (ehkä säätöjuttu)... ainakin itse oon pysyny perinteisissä ketjurasvoissa.

Paljon mukavia kilometrejä Sinulle ja Varjolle!
Jarppani
Pyörä:
Honda VT600C
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
31.5.2020 14:56
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jarppani » 12.7.2020 17:30

mustavi kirjoitti:Joo, pinnavanteellisissa sisäpuolista ruostumista ei oikein voi välttää. Kokeilin joskus 125-Varjossani vanteista ruosteita poisteltuani laittaa vahaa pinnanippojen juureen ikään kuin tukkeeks, ettei pesu- tai sadevedet pääsis sitä kautta läpi... mutta tulokset oli ristiriitaisia, eli kondenssivettä kertyy kuitenkin ja ruostepoistoa saa harjoitella silti. Vanneteippiä en ole viitsiny laittaa, ajatellen sen pois saamista ja liimajäänteiden poistotarvetta vaik asetonilla. Kumisissa vannenauhoissa ikä tietenkin hapertaa ne ennen pitkää, mutta hyvä kun löysit ratkaisun.

Mutta mitenkäs tuo ketjuvoitelu... olin eläny käsityksessä, että VT600 olis kardaanivetoinen isompien Varjojen tapaan. Eli siis kuitenkin ketju? Ainakin 125-Varjossa olen huomannu reissupainotteisessa ajossa, että halvimpia vahvistamattomia ketjuja on syytä välttää: niissä on paha taipumus venyä... ja kun ne venyessään eli löystyessään alkavat vielä piiskata voi venyminen olla progressiivista. Itselläni halpaketju ei ehtiny nousta takarattaalta (ensimmäisellä omistajalla niin oli käyny, ja svingi nirhaantunu), ehdin huomata ongelman aivan viime tingassa - ketju siis roikkui jo aivan velttona ratasvälillä. Tällä hetkellä mulla on O-rengasketju, aikaisemmin käytin ylikokoista X-rengasketjua (nimi siis ketjurullien ja linkkien välissä olevista tiivisteistä, mitkä pitää voiteluaineen sisällä ja lian ulkona) mikä oli todella helppo... ei juurikaan tarvinnut välikiristelyjä pitkilläkään (yli 1000km) reissuilla. Laatu maksaa toki... mutta hinnan vastineeks ei tarvi koko ajan panikoida ketjun kiristelyä/rasvaamista, ja kulutuskestävyys on kuin eri planeetalta (halpis kesti hädin tuskin 10.000km, kun ylikokoinen X-rengas 30.000km... ja otin sen pois vain koska suunnitteilla oli pitkä Norjan reissu, sen jäätyä aiottua lyhyemmäks vaihto oli lisäks vielä turha). Taidankin muuten laittaa sen takaisin paikalleen, nyt kun asia muistui mieleen... luultavasti siinä on elämää vielä jotain 20.000km. Ketjun automaattirasvauksessa on ainakin aiemmin (Scott Oiler) vähä nuristu, että Scott-voiteluöljy on tyyristä, ja että sitä kuluu runsaasti (ehkä säätöjuttu)... ainakin itse oon pysyny perinteisissä ketjurasvoissa.

Paljon mukavia kilometrejä Sinulle ja Varjolle!


Joo 600 kuutioiset on ketjuvetoisia. Erikoista silleen, että vanhemmat 500:set on kardaani ja samoin 750:set ja siitä isommat on kardaanilla, mutta nämä "välimallin mopot" on ketjulla.

Luin myös tuosta ScottOilerista, että se tosiaan tiputtaa öljyä ketjuille aina, kun pyörän moottori on käynnissä. Ja säätämisessä on omat juttunsa. Itse hankin simppelimmän ratkaisun Cobrra Nemo2:sen. Siinä itse käännetään säädintä, kun halutaan voitelun alkavan, Se kestää noin 3 minuuttia ja sen ajan suositellaan rauhallista ajoa. Ajattelin, että sopii omaan ajoon hyvin, kun kotiin tullessa on enemmän 40km/h rajoitettua tietä, niin silloin on hyvä voidella. Ja ketjutkin on lämpimät. Toki muistaminen on sitten eri juttu. Siihen on apuna se, että ottaa tavaksi aina tankkauksen yhteydessä tehdä se voitelu.
Tuossa valitsemassani järjestelmässä on se hyvä puoli, että on ns jousipaineella toimiva. Silloin ei lämpötila vaikuta öljyn valumiseen vaan se "painetaan" letkusta pihalle tasaisesti. Ei myöskään tarvitse kytkeä virtalähteeseen ta tehdä mitään kytköksiä tai liitoksia pyörän letkuihin. No aika näyttää kuinka hyvin voitelu sitten alkaa pelittää, kun systeemi on asennettu. Varmaa on, että paremmin se toimii ainakin kuin nyt käsipelin tehtynä. Siinä on laiskuus ja unohdus huolehtinut liian harvasta voitelusta.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 15.10.2020 23:59

Jos nostais tätä taas :)

Ajokausi 2020 lie aikalailla lopussa. Varjon mittarissa nyt reilu 67.000km, hauskoja ajoja >3.500km (ja Bimpellä vajaa 500km). Öljyt täytyy vielä vaihtaa, kun reissuajossa moottorista huuhtoutunu noki on mustannu vanhat smöröt... ei voi jättää niitä talvehtiin moottoriin. Ketju täytyy talvella uusia, mutta yllättäen 8 vuotta vanha GS-akku jaksoi vielä koko kesän... pitäisköhän ihan piruuttaan katsoa mitenkä monta vuotta se jaksaa vielä. Onko kevarikustomeja vielä liikenteessä, vai haahuileeko setä täällä ihan itsekseen? :D

E: Tossa englantilaisen EVO-autolehden entisen omistaja-päätoimittaja Harry Metcalfen urheiluautojen esittelyvideoa katsellessa ("Harry`s Garage"-kanava, Ferrari 812 Superfast) hän mainitsi mielenkiintoisen ranskalaisen Guide Logis-kirjasen, mihin on kerätty itsenäisten majoitusyrittäjien toimipaikkoja. Opaskirjoja on 2 sorttia, Guide Logis arkisemman tasoisille paikoille sekä Guide Logis d`Exception-opas erikoisemmille (lue: sikakalliille) majapaikoille Ranskassa. En itse vielä tilannu, mutta jos kiinnostaa tilaussivusto olis: https://www.logishotels.com/en/give-the ... res-guides (englanninkielinen versio). Varmaanhan matkailumaista on saatavilla vastaavia opaskirjoja kuin meren mutaa, mutta ko. suosittelija yleensä tietää mitä tekee :) Shadowlla kertyny pikkuajoista jo muutama sata km lisää: ei pysäköintiongelmia stadissa eikä bensaakaan kulu kuin muutama höyrypilvi. Mun puolesta eurotalvi sais jatkua vaan :)

E2: Lexus Lefan ohella sairain auton pakoääni lie V10-moottorisessa Porsche GT:ssä(kin). Tässä Jay Lenon tuore video omastaan: https://www.youtube.com/watch?v=nWTsDSzbGag.

E3: Syy miksi Saksan autobaanalla ei vaihdeta ohituskaistalle ennen kuin on katsottu TARKKAAN onko joku saavuttamassa kovalla vauhdilla. Tässä siis tilanne MB430E Lorinserin näkövinkkelistä, 255km/t taulussa kun noin 4.00 kohdalla Fiat Toopelo lähtee änkeämään eteen. Noin 4 sekuntia myöhemmin Mese ohittaa vanin onnekkaasti vapaana olleen oikean kaistan kautta, ja jarrutuksesta huolimatta edelleen yli 190 lasissa. Rajoittamattomalla autobaanan pätkällä Mersu siis ajoi täysin laillisesti tuota vauhtia... eri asia oliko kaahaaminen fiksua keli (tihku) ja liikenne huomioiden. https://www.youtube.com/watch?v=5n8dPL74OM4

Varjosta ei sen suurempaa sanottavaa. Eurotalven ansiosta pikkuajeluja on voinu jatkaa, mutta nyt kun se on seissy useita päiviä alkaa huomata (tuntua), että akku väsähtää. Täytyy siis käydä hankkimassa uus, kun en viitti irrotella satulaa jotta akkua vois välillä latailla. Onhan se jo täysin palvellu, oliko hankittu 2011 vai 2012. Tais olla la/su luvassa jotain +5 eli joulukuulle melkein hellettä :)

E4: Sadesään "innoittamana" tässä linkki/juttu kuuluisasta La Jument-majakan kuvasta, missä vartija kurkkaa ovesta juuri kun valtava aalto iskee majakkaan - hän ehti pelastua. Majakka löytyy siis Ranskan Bretagnen niemimaan kärjessä Quessant- eli Ushant-saaren Atlantin puoleisesta lounaiskulmasta. https://celticlifeintl.com/la-jument/ Merenkulun kannalta myrskyisä, karikkoinen ja vuolaan vuoroveden alue on historiallisesti ollut erittäin vaarallinen. Vanha merimieslaulu kuuluukin synkästi:

« Qui voit Ouessant voit son sang - ken näkee Quessantin näkee verensä
Qui voit Molène, voit sa peine - ken näkee Molènen näkee tuomionsa
Qui voit Sein, voit sa fin - ken näkee Seinin näkee loppunsa
Qui voit Groix, voit sa croix - ken näkee Groixin näkee ristinsä »

Nimet ovat saaria Cap Finistèren niemimaiden seudulla: Quessant ja Molène pohjoisen, Sein ja Groix eteläisen niemenkäjen edustalla. Tämä nyt tietenkin hyvin tärkeää tietoa... ööh, justiinsa prätkävoorumissa ja Luojan & muidenkin unohtaman kevarikustomin ketjussa :D Tai sitten on vaan kustomistilla liian vähän järkevää duunia tai kirjoiteltavaa.

E5: Pitipä viime viikolla hakea halpa akku Varjoon (ihan ajamalla, kun oli jotain 4-5 astetta), kun vanha oli tuntunu jo jonkin aikaa heikolta. Enemmän ollu lyhyttä ajoa vaan viime ajat, ja ilmeisesti nyt keli kääntyy talvisemmaks. Millyardilta tuore video hänen vuoden 2001 Kawasaki Z1 1600 V8-prätkästä: https://www.youtube.com/watch?v=sjxiHLZdSGw

E6: Dokkari levyjarrun kehitystyön tehneestä Norman Dewisistä ja Sir Stirling Mossista joka ajoi hänen kanssaan 1952 Mille Migliassa... olivat menossa mitalisijoille kun ajoivat tiellä olleisiin kiviin, ja Jagge XK C-Type kilpurin pyöränripustus hajosi. Hyviä kommentteja mikä koukuttaa kuskia kilpaa ajaessa, ja toki dokkari on tärkeä siksikin, että Moss ja Dewis ehtivät kuolla (90- ja 98-vuotiaina) ennen kuin se ehti valmiiiksi. Haastateltavana myös F1-kommentaattori, britti Murray Walker eli "Muddly Talker", ja pari muuta fossiilia: https://www.youtube.com/watch?v=OVnyRa79EA0 (32:16 min).

E7: Mersu-ihmisille kiva dokkari merkittävistä Mersuista: https://www.youtube.com/watch?v=3p2SGiosvv0. Mikä onni, että Emil Jellinekin tyttären nimi oli "Mercedes"... eikä esimerkiks iki-ihana "Hjördis" :)

E8: Välillä Jay Lenon autotallin prätkävideo: https://www.youtube.com/watch?v=1sAdlTbUoJ0 , tällä kertaa Suzuki RE-5 Wankel-prätkä. Näitä tais olla useita Suomen rekisterissä, eikä ole kuin vuos-pari kun tällainen oli ulkoilutettavana.

E9: FEMA lausuu, ettei mp-vuosikatsastelu paranna liikenneturvallisuutta. Toivottavasti nyt edes Suomessa jatkettaisiin höperöjen hysteerikkotätien vastustamista ankarasti ja ikuisesti. Täällä Suomessa prätkien onnettomuustilastot ovat tainneet kaunistua, enpä tosin ole seurannu kehitystä. https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-inspections/

E10: Sveriges Motor Cyklister "Bra tänkt"-esitelmä 16s PDF (vuosmallia 2012 kait) ladattavissa täältä: https://www.regeringen.ax/sites/www.reg ... ankt_0.pdf jos ketään kiinnostaa. Tulipa vaan vastaan ihan muita asioita etsiskellessä.

E11: Moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on lähes puolittunut viimeisen 10 vuoden aikana, kertoo Liikenneturvan tilastokatsaus 22.1.2021: https://www.liikenneturva.fi/sites/defa ... goista.pdf . Erityisesti nuorten kuljettajien 15-24v uhriluku on laskenut jyrkästi 259->114. Ainiin, kausi 2021 avattu Varjolla kun kävin lähi-huoltoasemalla säätämässä rengaspaineet (liian laiska pumppaamaan, "Yep. I`m a slacker").

E12: Noniin, eilen 3.3. vähän kunnollisempi kauden avaus. Stadissa +8 Tielaitoksen taulun mukaan. Huvitti kun kahteen kertaan synty pitkät juttelut, kun pikkukustomin krominkiilto kait houkutteli kanssaihmisiä. Oli mukavaa, mutta ennuste uhkaa takatalvella. Muitakin 125-pelejä oli jo liikkeellä... sitä se kevään aurinko tekee :)

E13: Hetken heilumista Wikissä taas sunnuntaihuvina (lunta tulloo, ei vielä kannata tehdä lumitöitä jne.), eli eilen siistityn Ernst Henne-kuskijutun lisäks tänään aloitin Monza-kilparatajutun sekä Sir Harry Ricardo-henkilöesittelyn. Kummastakin on kyl hyvät pitkät kirjoitukset Wikipediassa... joten oliskohan fiksuinta vaan linkittää sinne? Olen kyl itsekin siirtyny jo vuosia sitten kirjoittelemaan Wikipedian puolelle... siis herättämään suurta harmistusta sekavalla ja monisanaisella kirjoittelullani, kun minkäs miäs itselleen voi.

E14: FEMA:n espanjalaisraati tyrmäsi onneks suurella enemmistöllä ehdotetun moottoripyöräilijän airbagin: on siis kuin simpanssi selässä ja kietoutuneena kropan ympäri. Oliskohan aika rasittava pitää tuntikausien ajomatkalla? Kuvia FEMA:n nyysletteristä: https://www.femamotorcycling.eu/no-mandatory-airbag/
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 10.4.2021 14:15

Jos aloittais uudet jorinat kun ajokausi 2021 on jo hyvän aikaa ollu käynnissä? À propos käynnistäminen, siis Shadown varmaan jo 8-9 vuotta vanha standardiakku alkoi viimein olla niin vanhuudenheikko, etten viittiny kituuttaa ja rasittaa laturia, vaan uus paikalleen. Heti hörähti starttinäppylää painaessa, kun vanhalla akulla oli aina jännittävää kuuluuko startin nitkun-nitkun-valituksen jälkeen V2-moottorin toivottua jylyä... eiku siis popotusta :) Vanha akku tais olla GS:n tuote, ja olin talvikausiks ottanu sen irti, välilatailuja, ja keväällä ennen Varjon käyttöön ottoa lataus + teräsharjalla akkunavat/-kengät kirkkaiks. Viime talvena 2019/2020 ei varsinaisesti vielä ollu tarpeen, ja pystyi ajelemaan pikkuajoja kun ei ollu juurikaan jäätä tai lunta... mutta nyt 2020/2021 ei tainnu olla ajopäiviä ollenkaan.

Varsinainen uuden jorinan aloittamisen syy oli oikeastaan, että mulla on tietopankkijuttujen väsäilyn takia vielä tallessa kaikenlaisia korjaamokäsikirjoja kustomeihin, muutamaan muuhunkin (vaikkapa MZ SM/SX 125 saksankielinen tehdasopas sekä RT 125:n sähkökaavio myös tehtaan). Osa kirjallisuudesta on ehkä vielä ladattavissa (ainakin Tradebitissä jotain maksullisenakin) mutta suuri osa on tainnu kadota jo bittiavaruuteen. Jos tarvetta on voisin touhuta jonkinlaisen luettelon, ja tekijänoikeuden pelisääntöjen mukaisesti annan ilmaiseksi (valtaosin) saamani materiaalin ilmaiseks myös eteenpäin. Olin tosin jonkin aikaa sitten jo yhteyksissä veteraanimoottoripyörien VMPK-kerhoon eli ehkä aineistoni pitäisi jättää paremminkin sinne.

E1: Tulipa viimein hankittua Italiasta harvinainen bobber-tyylinen sahalaitarengas (klassinen kuvio), ja vieläpä Firestone-väännöksenä "Fuckstone"-merkkinen. Joskus viime vuonna näitä oli vielä ku meren mutaa, mutta nyt tämä oli yhden ainokaisen diilerin toiseksi viimeinen kappale. On hitusen isompi (100%-profiilia, orggis 130/90) mutta kun 140-rengas mahtuu hyvin paikalleen ei pitäis olla mitään ongelmaa, ja odottaisin läskin takanakin antavan vintage-ulkonäköä. Täytynee vaan koeajaessa olla varovainen taas, sillä alla olevasta G508:sta sheivasin kultuspinnan laidat toissa vuonna, ja Shadow on siitä lähtien ollu tosi hanakka menemään mutkiin... oikein viihdyttävä, melkein.... urheilullinen?!! :) Tosin taidan laiskotella nää tulevat pari hellepäivää, ja äheltää Fuckstonen paikalleen jonku sadepäivän projektina.

E2: Nixlandian (Saksan) hintapyyntöjä wanhoista piikki-Varjoista katsellessaan pakko hieraista silmiä aina välillä. Vaikkapa Hampurissa tarjolla heinäkuussa 2000 ensirekisteröity, vajaat 26.000 km ajettu musta yksilö aika vähillä varusteilla (noh, kun sellaisia ei enää oikein löydy), hintakäsitys 4.450€. Muutkin pari yksilöä suht hinnoissaan. Noh, uusia ei saa eikä enää V2-moottori ole 125-luokassa enää helppo saada pysymään päästörajojen sisällä... mutta tässähän huomaa ajelevansa yhtäkkiä hintavalla legendalla :D

https://www.autoscout24.de/lst-moto/hon ... 63ac5e352f

Eilen piti kesäkelin kunniaks pestä pärräwanhus... ja eräs tausta-ajatus oli, että vihdoin ja viimein saisin aikaiseks heittää edellä mainitun kookkaan Bobber-kumin alle. Viivästyksen syy oli, että piti hakea Mopo-Sportista uusi sisäkumi - en olis viitsiny asentaa jotain ikiwanhaa venynyttä ilmapalloa ylikokoiseen renkaaseen, koska kesällä kertynee taas tuhansia maantie-kilometrejä, ja "old floppy" pysyy toivottavasti edelleen loitolla. Huvittavana yksityiskohtana Fuckstonen sisäpinnassa on muuten renkaan ja sisäkumin väliin jäävien ilmataskujen poistamistarkoitukseen normaalin urituksen tai kohoraitojen sijaan... pienen pieniä Jenkkilän tähtiä! :D

E3: Katselin jo ajat sitten muutamia tietopankki-jaaritteluja (mm. Shadow) jotka ovat aivan liian pitkiä ja kapulakielisiä. Täytyy varmaan sopivan sadepäivän tullen istahtaa alas ja hävittää nuoruushöpinät kauas bittiavaruuteen... ja eikä pikku-Varjoja muutenkaan enää näy juuri koskaan liikenteessä. Myyty hyvät kai kovaan hintaan Saksaan (ks. edellä, maksoiko Shadow edes uutena 4,5 donaa... ok, tietenkin yli 20vee inflaatiot pitäis huomioida)?
Esamies
Liittynyt:
18.3.2020 13:08
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Esamies » 7.6.2021 15:29

Löysin keväthuoltoja tehdessäni Hondan ostokuitin vuodelta 2007. Vuoden 2006 ajamaton Shadow 125c irtosi hintaan 5950€. Mukana tuli sissybar ja etupleksi jotka teinipoika toki ruuvaili irti heti kun pääsi kotipihaan. Pyörän ovh oli 6400€.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 9.6.2021 8:20

Esamies kirjoitti:Pyörän ovh oli 6400€.


Saksan hintatason täytyy riehaantua vielä vähän saavuttaakseen tuon lukeman. Shadow on Saksassakin ihan ansaitusti käytettyjen 125-kustomien kärjessä, enkä itse voi valittaa kun 1999-mallisessa ei 70.000km täyttyessä ole koskaan ollut oikeastaan mitään vikaa, vaikka oon ajanu sitä aika lailla saapas niskassa ("is there any other way?" :) ). Esimerkiks Suomen kaikki äärikulmat käyty katsomassa, SS1600K-Rautaperse ajettu, Ruotsia-Norjaa harrastettu, ja Eurooppaan olis intoa lähteä. Onneks en tullu liimanneeks SF-maatunnusta minnekään kun se kuulemma nykyään on laiton, ja sen esillä pito sakon väärti teko.

Hondalle alkuperäisistä varusteista olis varmaan kysyntää ainakin Nixlandiassa, jos ne Sinulla olisivat vielä tallessa. Itse hommasin varaplexin Saksasta (ebay.de) jo vuosikausia sitten, mikä tosin odottelee yhä asentamista. Alkuperäinen alkaa olla elinkaarensa päässä ja ruma (niin oon minäkin, joten oon antanu plexinkin olla :D ), mutta matkoilla (Suomen kesäiltojen-öiden ötökkäsplatter) se on hyödyllinen.
Esamies
Liittynyt:
18.3.2020 13:08
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Esamies » 9.6.2021 11:08

mustavi kirjoitti:Hondalle alkuperäisistä varusteista olis varmaan kysyntää ainakin Nixlandiassa, jos ne Sinulla olisivat vielä tallessa.

Kyllähän nuo vielä löytyy samaisesta autotallin nurkasta johon ne 14 vuotta sitten lykkäsin. Ehkä ruuvailen ne vielä joskus vanhoilla päivillä takaisin.

Itsekin tuli ajettua isän kanssa tuhannen mailin rautaperseajot vuonna 2007. Aikalailla kuukauden sisällä siitä kun olin shadowin hankkinut. Nyt jäisi varmaan ajamatta kun polvia alkaa jomottamaan jo parin tunnin istumisen jälkeen. Viime vuosina pisimmät rykäisyt mitä olen Hondalla ajellut ovat jääneet alle 500 kilsan.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 9.6.2021 14:24

Esamies kirjoitti:Kyllähän nuo vielä löytyy samaisesta autotallin nurkasta johon ne 14 vuotta sitten lykkäsin. Ehkä ruuvailen ne vielä joskus vanhoilla päivillä takaisin.
Aidot Honda-lisävarusteet saattavat olla jo aika arvokkaita, kun osa niistä loppui jo 2000-vuoskymmenen alussa. Ainakin Honda-plexi on yllättävän aerodynaaminen eli ei juurikaan vaikuta huippunopeuteen (Rautaperseillessä aamun pikkutunneilla Pori-Vaasa-osuudella kosteus tiivistyi pleksilasiin, ja vesipisarat piirsivät ajoviiman vaikutuksesta jännän "palmukuvion" muutoin huurtuneeseen lasiin - oli tosi hiano, vaikka kuski hytisikin kylmyydessä), ja jos selkänojassa on koko setti (tavarateline jne.) olis sillekin varmaan heti ottajaa. Hyvän varaplexin löysin ja ostin jo vuosia sitten Ebay:sta kun sellainen tuli tarjolle... ilmeisesti alkuperäistä ei enää pysty ehostamaan hiomalla tmv. konsteilla. Prätkässä oli ostaessani karvalakkimallinen sissy ilman tarakan osia, mutta tarakan täydensin heti alkajaisiksi, ja sissyyn sopivan kromatun taustalevyn (yleismallinen, sama taisi olla VT750:ssäkin) sai pari vuotta sitten vielä hollantilaiselta vintage-osakauppias CMSNL:ltä. Olis kai halutessaan saanu sen deluxe-version kräähkäkoristeella, mutta mulle riitti ihan perus-kromilevy ilman kotkakuvioita. Hinnat on siellä kyllä aika suolaiset (ja ilmoitettu ilman alv:a, eli kassalla tulee ikävä lisäylläri).
Meuriz
Liittynyt:
11.7.2021 23:16
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Meuriz » 11.7.2021 23:27

Morjensta vaan itse kullekkin!

Ajatelin nyt ihan vain kiittääkseni luoda tilin ja tulla kertomaan miten paljon tästä netisivusta on ollut vuosien satossa apua.

Varsinkin wiki sivu on ällistyttävän kattava, ja vanhoja keskusteluja selaamalla on löytynyt mitä ei wikiin ole kirjoitettu.

Tässä muutama kuva oman Shadowin kohtalosta, joka päätyi Bobberionnin kohteeksi. Tämän kesän vielä itse ajelen, ja pikkuveljelle lupasin myydä sitten kunhan ikä riittää korttiin.

https://www.reddit.com/r/Bobbers/commen ... ting_week/

https://www.reddit.com/r/Bobbers/commen ... d_day_and/

Kiitoksia kaikesta avusta jota täältä olen saanut!
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 12.7.2021 9:35

Kiitos ystävällisistä sanoista! Olen nolona katsellu tota kamalan ylikuormitettua Wiki-tekelettäni (monia muitakin), ja monet kerrat ollu aikeissa lyhentää ellei hävittää höpinöitä. Näin yrittäessä on lopputulos sitten ollu... että textiä on vaan tullut lisää, eikä suinkaan vähemmän :) Soriiii!

E: Tuli lisättyä valmistajajuttu saksalaisesta Allrightista, kun joskus aikoinaan laitoin siitä punalinkin Opel Motoclub- tai siis oikeastaan Neander-juttuun (Opel käytti Neanderin alumiinirunkoa). Kyseessä siis sama Opel mikä on tunnetumpi autonvalmistajana. Tiedä sitten tykkääkö maksaja siitä, että tietopankkia vielä laajennetaan, mutta iso-Wikipediassa riehumisen lomassa voin vielä rustata jotain motottiinkin, tai ehkä ensin korjata kamalia vanhoja kapulasepustuksiani? Shadowssa 70.000km just täyttymässä, mutta en sit vielä asentanu 5.00-15 Fuckstonea (klassinen britti/bobber-kuviomalli - vrt. Harrikan klassinen kuvio) koska ketju on aika kulunu eli takapyörä jo aika takana. Vakiorengasta hitusen isompi 130/100-15 tulis ehkä jo liian lähelle lokasuojaa. Tai siis... olen vaan ollu oma laiska itteni :D Noh, Stormilta sais näemmä RK:n järeää ketjumallia mikä luultavasti rullaakin paremmin kuin halpa O-rengasketju minkä muinoin annoin asentaa muun työn ohessa. Samalla ehkä saa muutaman km/t huippuja taas, vaikka Varjo jaksaa hyvinä päivinä hetkittäin 130 km/t lukemia (no okej, mittari kuuluu Valehtelijoiden Klubin kantajäseniin eli aitoa ko. tilanteessa ehkä 115). Hondan pikkuvinkkeli on kyllä helmi, eli kulkee, ei polta öljyä juuri ollenkaan, ja norsumaisen kepeä wanha pieru senkus vaan ajelee. Fuckstonen pitäis antaa hitusen pidempi kokonaisvälitys, eli saas nähdä laskeeko nopeus. "Hevosvoimat on Esson baaria varten, mutta kisat voitetaan väännöllä", kuuluu wanha wiidakon sanonta... mutta pikkuvinkkelissä väännöllä ei kyl suuremmin juhlita. Kokeilemallahan sen sitten huomaa tarkoittaako "Fuckstone" selkokielellä "hidas kuin kivi", ja kuskilta pääsee kieleltä tämän tästä mojova "oh, fuck!" :)

E2: Piti kysymän mikä on tilanne tietopankin suhteen? Haluttuja sivuja olisi vielä kai 358 kpl, ja ainakin mun kirjoitelmat tarttis vähän siistimistä/korjailua tai ehkä laajentamistakin. Tai kuinka aktiivisessa käytössä tietopankki onkaan enää? Esimerkiksi Wikipediassa on jo kattavia tähtikuljettajien esittelyjä, eli vaikuttaisi vähän turhalta kirjoittaa suppeampia/huonompia niiden rinnalle. Noh, tämä kysyminen nyt vaan kun ajokausi alkaa kääntyä loppuaan kohti, ja kirjoittelu voisi olla kivaa talvipuuhaa.

E3: Punalinkkien tappamista Motot-Tietopankissa. Sikäli kun FI-Wikipediasta löytyi jo artikkeli, on mun mielestä vähän ajan haaskausta kirjoittaa Tietopankkiin omansa, eli kymmenkunta punalinkkiä muuttui linkiksi Wikiin. Joitain kuljettajajuttuja (trial ja RR), ehkä sitten syyspimeässä lisää - ellei käsketä lopettamaan. Shadowssa kohta 71.000km täynnä, talvihuollon paikka, ja ketju/ratas-paketti tilattu kun wanha oli venyny aika pahasti ja takeltaa (tosin puhdistus ja voitelu moottoriöljyllä tekohengitti siksi ajaksi kunnes uudet vitjat suvaitsevat saapua). Heitin alle inhoamani Pirellin, koska alla ollut G508-Brikkari alkoi olla kalju: suuri hämmästys, kun tuo Pirelli ei vanhennuttuaan ja kovetuttuaan ollut enää ollenkaan niin pirullisen liukas sadekeleillä kuin uutena. Oliskohan siinä silloin ollu vielä muottirasvat pinnassa (reunoilla), kun sateella loivassakin mutkassa alkoi reppu ängetä rinnalle. Oh what a feeling! Kokeilin vähän hioa kulutuspinnan laitoja, kun temppu muutti wanhan G508:n käytöstä positiivisesti... saas nähdä onko Pirellissä sama vaikutus (korjaus: ei ollut, sillä nyt koleammilla sadekeleillä vanha tuttu luistelu palasi). Uusilla ketjuilla takapyörä siirtyy taas eteenpäin, eli ehkä pitäis vaihtaa alle ja koeajaa se läski Fuckstone-kumi (130/100-15) onko kaukomaan gummissa taikhaa.

E4: Punalinkkien tappamista. Barry Sheene-kuljettajajutun taulukossa oli punalinkkejä 1970- ja 1980-luvun RR-kausiin ja osakilpailuihin, mitkä tuskin kiinnostavat suuremmin 50v myöhemmin. GP-kisoista osaan jäi olemassa ollut linkki rataan/kilpailuun, mutta toisissa esimerkiks rata vaihtui: ehkä joutessaan vois lisätä juttuja niistä (vaikkapa Tsekin Automotodrom Brno:sta - olikin jo työn alla, mutta mietin kiinnostaako tuo - tai Barcelonan Montjuich, mikä katureitteinä on edelleen olemassa vaikka RR- tai F1-kisoja ei vaarallisuuden takia enää järjestetä siellä). Kuljettajista on FI-Wikipedian puolella olemassa jo hyvät kirjoitukset, mutta vanhoista vois ehkä väsätä esittelyjä vielä? Valmistajajutuista mulla olis kuuluisaan Nortoniin aineistoa olemassa, mutta sehän meni parisen vuotta sitten jälleen kerran konkkaan, ja Indian on edelleen telakalla - varmaan noista sais aikaiseks perusteellisemmat jutut kuin Wikissä on (joudin perusteellisen/rönsyilevän kirjoitustyylini takia kahnauksiin siellä, kas kummaa :) ). Rempattavaa on toki vielä siellä-täällä, mutta kiinnostaakohan ketään? Palaute olis tervetullutta.

E5: Lisäsin henkilöesittelyn brittiläisestä mp-suunnittelija Valentine "Val" Pagesta motot-wikiin (ja tietenkin kirjoitin otsikkoon nimen väärin: ei Paige vaan Page siis), kun hänestä ei FI-Wikipediassa ollu vielä artikkelia. Ajatus olis lisätä rinnalle vielä hänen työkumppaninsa Bert Hopwood ja Edward Turner: kolmikko oli siis brittiprätkien kulta-ajan erinäisten uudistusten ja klassikkomallien taustalla. Kyllästyin FI-Wikipediaan kun mun tyypillisesti vähän pitkiä, jaarittelevia, aiheesta vähän sivupoluille eksyileviä kirjoituksia oli käyty silppuamassa... osin toki ihan aiheesta :) Viimein sitten se ketjun/rattaiden vaihto, ja tiäätysti Storm Motor oli lähettäny oikean 112-linkkisen sijaan 120-linkkisen standardiketjun, eli harmittava extratyö käydä oikeiden työkalujen puuttuessa lyhennyttämässä se jossain. Kiitos vaan taas. Noh, vaihdoin jo varapyörän alle ja otin saippuapala-Pírellin pois varsinaiselta vanteelta... nyt vaan pohdituttaa laitanko Fuckstonen alle, vaiko syyskeleille sen enduronappulan mikä toissa talvena oli ihan ok? Ton Kauko-Idän bobber-renkaan seos saattaa nimittäin olla nyt jo aika koleilla syyskeleillä yhtä onneton kuin "arvaa mitä kivoja äkkiluistoja mä seuraavaks keksin"- Pirelli. Siinä kyl oikeesti vaarallisen kehno rengas... mikä ei edes ole vielä kulunu suuremmin, tai muutenkaan juuri uutta häpeä, enkä saiturina viittis heittää sitä rodelle (varoitusmerkintöjen kera: nimittäin refleksien täytyy olla kunnossa jos joku yrittää ajaa tolla saippuapalalla ja selvitä ilman kaatoja).

E6: Kaadoista puheen ollen tuli tosiaan kaaduttua Shadowlla eka kerta. Mökkitiellä takapyörä luiskahti spooriin, eikä se saven/lehtien/jään takia jaksanu enää nousta siitä vaan vippas eri vikkelään prätkän 90 astetta linkkuun. Ajoin vaan turhan reippaasti... luupää mikä luupää. Onneks oli pehmee paikka, eli ei vaurioita... paitsi että vasen peili sai jostain osumaa. No keijukaista takaisin ladulle junkhatessa aavistin jo, että uuden osan saaminen olis vaikeaa - ja niin olikin. Brandtilla tai suurilla liikkeillä kuten Hondabikes tai ZSF ei enää ollu... mutta onneks CMSNL (cmsnl.com) Hollannissa pelasti, osa on jo matkalla. Vilkaisin sen sivustoilla vähän muitakin osia, mutta ei ole sielläkään enää hyllyt täysiä: Historic-prätkille (myös muut japsivalmistajat kuin Honda) tuolta voi vielä löytyä jotain osaa, tai sellaiselle voi pistää haun päälle. Joitain Shadown lisävarusteitakin sain Hollannista vielä pari vuotta sitten. CMSNL:n kautta hankin muuten CA125 Rebelin Honda-korjausoppaan (täysversio l. "raamattu" 62-KEB-00 englanniks), joka on pitäny jo aikaa sitten skannata tiedostoks. Ehkä talvikaudella pitäis viimein digitoida se ja Shadown laaja Honda-korjausopas (62-KGB-00), jos joku sattuis tarvitseen. Saksankielistä täysopasta 64-KGB-00 näytti tosin vielä olevan saatavilla n. 70€ + kulut hintaan.

E7: Olipa eilen mukava päivä, sillä käyttöauton korikorjaus ja ylimaalaus ovat sisustuspaneelin kiinni laittamista vaille valmiit. Illalla sitten kilahti ovikello, ja DHL:n lähetti toi ihka uuden peilin rikkoutuneen tilalle. Toimitusaika oli siis vain 4 päivää, kun olin pelänny ettei osaa enää saa. Nyt vaan tappelemaan vanhasta peilistä jumittunut mutteritavara ja kumitulppa irti (ehkä joutuis lämmittämään niitä, kukahan idiootti - eli minä - oli vetäny ne apinan raivolla kiinni), ja à vot, pikku-Varjo taas ehjä. Myös Fuckstone-pakettiautorenkaan ehdin jo vääntää varavanteelle: odotin hankalaa työtä, kun renkaan runko on aika jämäkkä, mutta ihan kiltisti se meni paikalleen. Jätin paineilman puutteessa nostamatta sen kunnolla vanteelle (takavanne on olkamallinen), eli vielä helppoa ottaa palttoo pois jos vaihtaisinkin talvikauden ajoihin sen kiinalaisen matkaenduro-tyyppisen nappularenkaan alle. Tosiaan siis kiinalainen Zongshen on käyttäny alle 250cc pikkuenduroissaan tuota kustomin 130/90-15 takarengaskokoa: aiemman talven kokemuksella kiinalaisrengas toimii vallan mainiosti eli pitää hyvin eikä täristä ajaessa. Seos vaan lienee asiallisen pidon vastapainoks aika pehmeä, eli kuluu melko nopeasti. Ebayn kautta kyseistä takarengasta voi löytyä jos joku kustomisti sellaista etsii, kun taas 17 tuuman nappula-eturenkaissa tarjonta lienee runsaampi. Nykyisillä bensahinnoilla on ihan mielekästä ajaa pikkuajot Shadowlla kelien niin salliessa, kun sen keskikulutus on kaupunki- ja esikaupunkiajossa pyöriny 3,5 l/100km kieppeillä. Käyttöauto (vanha turbo-Volle, noniin, "the need for speed") taas ryystää nastarengaskaudella vastaavassa ajossa sen 13-15 l/100km, mikä on aika kirpeää kun bensan litrahinta alkaa olla 2 rahaa.

E8: Viime aikoina lisätty tietopankkiin joitain valmistajaesittelyjä. Pohjana TRAFI-Ajoneuvotilasto, eli moottoripyöräksi rekisteröityjä pienempiäkin merkkejä joita Suomen ajoneuvokannasta löytyy. Eivät ehkä ole kovin laajalti kiinnostavia, eli kommentoikaa onko tuollainen marginaalitieto tarpeellista.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 3.1.2022 20:14

Uuden vuoden kunniaks uudet jorinat, ja hyvää vahingotonta ajokautta 2022 vaan kaikille.

Tässä sydäntalven alussa piti viimein katsoa mitä vasemman peilin hilppeitä olikaan tullu CMSNL:ltä. Joo, satsissa oli tuplat peilin kiinnitystarpeet. Taidanpa kuitenkin korjata vanhan peilin varalle kun tässä on talvitauon luppoaikaa, ja ennestään pahvilaatikollinen vara- ja kustomointiosia pikku-Varjoon.

E2: Ajokausi 2022 aloitettu 2.3. ajamalla Shadow pika-öljynvaihtoon kun oli jo hiukan keväinen keli, ja kun olin Hondan öljyt+suodatin jo alkutalvella hommattuani liian laiska vaihtamaan ne itse :) Bimppee tullu joitain kertoja käytettyä lämpimäks, ja jotta bensa ei jättäis töhnää kaasareihin. Bensaan lisätty stabilointiaine näyttäis toimineen nyt hyvin, mutta saas nähdä sitten kun ajokausi voi alkaa. Suuttimet on Bimotan spesiaalit, joita etsiessä täytyy kääntää suurin piirtein kivilouhos löytääkseen niitä vielä.

E3: Hatfield/Halberstadtin INDIAN-kirja tuli perille. Saiturina ostin tietenkin käytetyn kirjan Amazonin kautta, mikä osoittautui oikeastaan uuden veroiseksi. Täytyypä purkaa se tietopankkiin Indian-jutuksi ennen kuin ajokausi pääsee kunnolla alkamaan. Toiseen ikuisuusprojekti Nortoniin oli myös jo e-kirja, mutta brittipyöriä käsittelevänä sen anti ei ollut niin syvällinen kuin toivoin, ts. niin kattava kuin Norton ansaitsis. Täytyy jatkaa laajemman lähdekirjan metsästystä.

E4: Shadowlla 130km pikakäynti möksällä 13.4. kevätauringossa, kymmenisen astetta. Joutu jättään pyörän maantien tuntumaan kun mökkitien pehmenevällä paannejäällä ei tullu mitään ajamisesta, suti vaan avuttomasti ylämäessä. Muuten mukava keikka, mutta maanteiden asfaltti täynnä ammottavia päällystevaurioita, eli aika pujottelua. Muitakin motoristeja jo liikkeellä.

E5: Fuckstone-takapyörä heitetty alle ja koeajettu. Hyvin riitti tilat svingi/lokasuojassa 130/100-15 koolle vaikka talvella alle laitettua uutta ketjua olis saanu lyhentää enemmänkin, eli pyörä jäi taaemmas kuin olis ollu tarpeen. Kai täytyy joskus vielä ottaa pari-kolme ketjulenksua pois. Fuckstonen pito oli kuivalla kevätasfaltilla ihan ok vaikka itse renkula on yhä muottirasvassa, tärskii kuopissa (aika jäykkä runko) ja välillä Bobber-tyylin sahalaitakuvio vollas vähän. Huomenna oli ajatus ajella Kärkkäiselle Lahteen hakeen autoon STP-ainetta syylariin, joten kait karhea kevätasfaltti kuorii rasvapinnan 200km keikan aikana pois. Täytyy myös ehkä kokeilla laskea painetta vieläkin alemmas (nyt 1,5 bar, mutta Fuckstonen runko on jämerä kuin pakettiauton renkaassa) josko tärskiminen loppuis.

Taas himaan suoriuduttuani kokeilin sitten talvella Stormilta Pakkalasta ostettua Bead Breaker-työkalua (2 rautaa kytketään yhteen jotta renkaan saa painettua vanteen olalta pois) vanhaan Bridgestone-lisuun: ajattelin, että sen sais pois vain koneellisesti, mutta kokeilin Jenkkilän ihmerautoja kun oli hetki joutoaikaa. No jumaliste! Siis ihan mahdottomalta tuntuva projekti vanteella jököttävän renkaan irrottamiseks (140-kokoinen palttoo on liian iso 2.75-vanteelle, ja anturat vaikutti ruostuneen kiinni) ... olikin vain parin minuutin homma, joista puolet meni käytön opiskeluun (käyttöohjeet on hannareita varten ;) ). Bead Breaker-rautapari vaikutti aika ihmesysteemiltä - vähäniinku kaksi salaatti-otinta mitkä kytketään toisiinsa - mutta se siis toimii. Itse asiassa siinä opetellessa miten heepelit kuuluu kytkeä toisiinsa, ja anturaa puolihuolimattomasti kammetessa huomasin vaan yht`äkkiä, että OHO sehän oli jo pudonnu olalta. Seuraava projekti olis vielä vaihtaa etuvanteen pirullisen tiukka Heidenau-palttoo, kesäks uudet gummit Varjoon, mutta nyt huolet ikävästä hommasta hälvenivät. Täytyypä myös ottaa nuo mukaan reissusatsiin (nyt 74 tkm selvinny ilman rengasrikkoa, kai se tilastotappio ennen pitkää iskee), sillä renkaan pudottaminen vanteelta on aina ollu omatoimi-vaihtohomman iduttavin vaihe. En tarkoita tätä mainos-bullshitiks, vaan noi aika tyyriit USA-ihmeet toimii ällistyttävän hyvin. Suosittelen!

E6: Reissu Lahteen tehty, STP-ainetta hankittu. Paluu tyylitellen 125-padalle sopivia pikkuteitä pitkin, eli ~250 km mittariin. Hauskaa oli, motoristeja liikkeellä paljon, ja hieman pidemmästä välityksestä (renkaan suurempi kehämitta) huolimatta Varjo alkoi lämmettyään kulkea ihan mukavasti: myös mittarivirhe pieneni tienvarren nopeustauluja ja mittarin väittämää vertaillen (siinä on nääs optimistin vikaa), sillä Shadow arvuuttelee nopeuden vaihteistosta eikä esim. etupyörältä. Bobber-gummi toimi mutkateillä, piti siistiä linjaa kaarteissa, eikä lasketuilla paineilla enää tärskiny kuopissa (no niitähän riittää), mutta vastavuoroisesti se haki vähän maantien urissa. Ei ongelmallista, taisin vaan laskea takarenkaan painetta ekalla testiajolla vähän liian ronskisti. Kurkistin reitin varrella parit huoltoasemat olisko ilmapisteellä ollu letkua minkä saa juuri ja juuri vanteen ja jarrurummun väliin istumaan venttiiliin (Fuckstonen uusi sisäkumi on hölmösti suoralla venttiilillä). Monilta asemilta ei näemmä saa paineilmaa enää ollenkaan. Reissun perusteella oon tyytyväinen hankintaan, tosin ajokausi on vasta alkanut. 100-profiilin kookkaalla mutta edelleen 130-kapealla renkaalla pikku-Varjo oli edelleen vikkelä, piti tarkkaa linjaa syheröissä, ja moottori jaksaa vetää pidemmän välityksen, mutta olemuksessa on nyt hieman klassista Harrikka-tyyliä ja hjuumoria. Sen sijaan en jynssänny rasvaa pois riittävän hyvin, tai valkoinen kumimaali oli yli-ikäistä, sillä korostukset lähti irtoilemaan kyljistä jo ekan 20-30km aikana. Noh, ehkä ne ei ollu tarpeellisia Seuraavaksi vaan etsimään eteen finaalissa olevan Heiskan tilalle kookkaampaa eturengasta symmetrian vuoks.

E7: Fuckstone rauhoittui painetta nostamalla. Ei se ilkeä ollu, ja nykyteiden syvissä nastakanjoneissa mikä tahansa ajopeli hakee. Samankaltaista vintage-pintaista eturengasta Fuckstonen pariks etsiessä löytyi Avonin rib-kuvioinen klassinen Speedmaster 3.25-17 koossa, mikä on vieläpä halvempi kuin uus K63-Heiska. Täytyy vaan tutkia onko etulokasuojassa varaa hieman korkeammalle gummille. Luulisin, että vintage-renkaat synkkaa ajossa, ja Shadow saa klassista ulkonäköä (no alkaahan tuo wanha watkutin olla jo melkein klassikko ;) . Kone alkaa puhdistua talvikauden pikkuajojen karstoista: en huomaa mainittavaa eroa mittarinopeudessa viime kauteen verrattuna, vaikka kokonaisvälitys on vähän pidempi. Tosinopeus pitää tutkia GPS:llä kunhan ajokelit lämpenee. Jarrupalat ja -kengät tilattu: täytyy touhuta ne vielä alle niin ajokausi voi kunnolla alkaa. Avon-eturengas nyt tilattu: seos pehmeähkö, eli pito lie parempi kuin Heiskassa, joskin Avon kuluu luultavasti nopeammin. Fuckstone on yllättäny positiivisesti, käyttäytyy paremmin kuin tavalliset kustomirenkaat, joten mielenkiintoista testata miten kapea vintage-eturengas toimii sen parina... toivottavasti Avon ei ollu hutivalinta. Tuossa muuten erään aamun sarastaessa reippaasti töistä palatessa tulin suht vauhdikkaasti Länärin Ruoholahden-Larun sillalle, ja siinä Shadow muuttui kovin eloisaks... tajusin vasta siinä vaiheessa, että prkl sillan asfaltissa on kuuraa/jäätä. Enpä väsyneenä ollu tullu ajatelleeks noita välikelin vaaroja. Onneks pitkä matala kustomi on suht rauhallinen, ei tarvinnu tutustua asfaltin laatuun tarkemmin nenätuntumalta, mutta loppumatkan tulin sitten vähän rauhallisempaa vauhtia. Oho, olipa MP Renkaat Store nopea: muistaakseni perjantaina (vaiko torstaina) tilasin, ja tiistaina Avon jo kotitallissa odottamassa inspiraatiota. Well done!

E8: Suttuisen kevätpäivän ratoksi riehusin välillä ietopankin puolella. Indian-kirja luettu tietopankin valmistajaesittelyä varten, mutta aineiston karsiminen sopivaksi vähän kangertelee. Tällä välin tuli kevätsiivouksen merkeissä purettua vanhojen lehtien pinkkoja, ja löytyi Motorrad-lehden numero 1/1973 missä pitkä ja saksalaisen perusteellinen, ruotsalaisen Hägglundin sotilaspyörän XM72 (sittemmin XM74) koeajoraportti kuvien kera. Näitä ei taida olla Suomessa (en tarkistanu), mutta ehkä hyvin erikoiset sotaprätkät kiinnostavat jotakuta? Tai ainakin lisätty taas yks Pohjoismaiden mp-valmistaja for the fun of it. Kirjoitus on vielä keskeneräinen (välitallennus etten vahingossa deletoi sitä) kun työt häiritsevät ikävästi vapaa-ajan viettoa, mutta ehkä ehdin illalla editoida puutteita pois :) . Kuvat on skannattu em. lehdestä, eli niitä ei pidä kopsata ja levitellä muualle.

E9: Tulipa seikkailtua CMSNL-osakauppiaan sivuilla, kun viime kesän reissulla sivuseisontatuen talla vähän vääntyi (raskaasti pakattu Shadow ja pehmeä kangasmaasto, mihin tuki upposi). Pidin osan hintaa vähän turhan kalliina kosmeettiseen vikaan verrattuna. Samalla tulin vilkaisseeksi Shadown kromattujen sivuposkien hintaa (osa 08P55-KGB-800, ei saatavilla). No mullahan on yks iskemätön setti pakattuina vielä laatikoihinsa... ja CMSNL:n hinta niille olis... YIKES! 226,50€. Jos joku kaipais tuollaisia pikku-Varjoon, voi tehdä tarjouksen. Mulla on myös alkuperäiset mustat kopat jms. orggis-osat tallessa, mutta ne ajattelin säilyttää kun ajopeli alkaa kohta olla - tsiisus KRAIST! - MR-ikäinen. Tässä vielä CMSNL:n linkki, ja hinta kyl nostaa kyyneleet silmiin vaikka kromiosat muuttaakin Varjon ulkonäköä paljon:

https://www.cmsnl.com/honda-vt125c-shad ... 8P55KGB800

E10: Noniin, 23 vuoden ja pian 75tkm jälkeen taitaa V2:n nokkaketjujen kiristimet tarvita vaihtoa, mut luultavasti nokkaketjut/kiskot on ok. "We shall see". Eipä pikku-Varjo ole tähän asti vaatinutkaan ku normi kulutusosia ja vähän leipää (ok, 125-moottoriks Hondan pikkuvinkkeli on kohtuu janoisa ainakin jos/kun sitä täytyy valtatiellä ajaa "saapas niskassa" rekkojen kanssa kisaillessa :) ). Turhanpäiväisiä jorinoitani katsoessa mietin pitäiskö siirtyä mallikohtaisesta tarinoinnista blogien puolelle. Joitain pikku kesäreissuja on tullu ajeltua, ja nautiskeltua sen sähäkästä ajettavuudesta mutkateillä: en osannu arvata, että läski bobber-rengas synkkaisi noin hyvin terävästi kääntyvän Heidenau-eturenkaan kanssa, ja että sen pito on hauskan lineaarinen myös sadekelillä. Avon Mk II-klassikkoa en vielä vaihtanu alle, koska Heiska ei vielä ihan ole sakoilla (ja koska iduttaa valmiiks tappelu saada se pois vanteelta), mutta mielenkiintoista testata miten kaks klassikko-rengastyyppiä toimii yhdessä. Heidenaun terävä "just NYT!"-kääntyvyys on ollu hauska (Varjossa on siis parannettu alusta mm. svingin neulalaakereilla ja kunnon takaiskareilla... ne alkuperäiset muovipuslat ja japsi-pompottimet oli aika shaissee: tiedot tietopankissa, joskin Hagonin kotisivu näytti hiljattain olevan remontissa). Heiskan probleema on, että se on sateella/kylmässä kelissä aika liukas, joskin sorto/luisto on rauhallinen. Kustomin 15- ja 17-tuumaisiin vanteisiin on ollu aika vaikea löytää hyvin käyttäytyvät gummit... mutta nyt klassikkorenkaista näyttää löytyneen hyvä ratkaisu. Tämä siis tiedoksi, jos joku muukin haluaa tuunata pikku-Varjon ajokäytöstä: siitä saa siis skarpin ja hilpeän, jos Varjon alkuperäinen veltto ajokäytös ja nuljut normi-kustomikumit pännii.